Před dvěma týdny Praha zrušila místo stávajícího cyklokoordinátora jako nadbytečné. Návrh městského rozpočtu, který má přijít na pořad dne zítra, s největší pravděpodobností nepočítá s cyklistickou dopravou. Členové pražské cyklokomise žádají primátora Svobodu o pomoc.
Podle některých dotázaných členů komise se Praha doslova vrací do „bodu nula", ze kterého odstartovala před deseti lety, kdy se do podpory cyklodopravy začalo investovat. Rozpočet pražského magistrátu totiž podle předběžných informací pro příští rok vůbec nepočítá s prostředky na výstavbu nových opatření pro cyklisty.
Doslova k ledu by tak šla plánovaná opatření, která Praha slibovala postavit během roku 2013 – příkladem jsou projektované cyklostezky Troja – Ďáblice (3,8 km), Běchovice – Horní Počernice (2,5 km) a (převážně) integrované trasy Můstek – Malešice (12,5 km) nebo Kačerov – Kamýk (5 km). Závažnější je ale promeškání termínů u rekonstrukcí křižovatek, které se budou dělat ať už s cyklistickými úpravami nebo bez nich. Kdo zkusil projet hlavním městem někdy na kole, bezpečně ví, že křižovatky patří k nejkritičtějším místům. „Na většině míst v Praze končí pruhy před křižovatkou, to je nebezpečné," hovoří o svých dojmech z jízdy Prahou bývalý závodník ve fourcrossu Svatopluk Čech.
Rozpočet na cyklisty klesá již několik let. Zatímco kvalifikované odhady hovoří o potřebě minimálně kolem 100 milionů ročně, v letošním roce je to téměř sedmkrát méně a pro rok 2013 jsou zatím výhledy jen velmi nejisté. Popularita jízdního kola přitom stoupá, podobně jako ve všech ostatních českých městech. Podle údajů z městských sčítačů vzrostl v roce 2011 počet lidí na kolech oproti předchozímu roku o neuvěřitelných 51 %.
Zatím posledním krokem, který město Praha má za sebou, je propuštění jediného úředníka, který se cyklodopravou zabýval na plný úvazek jako cyklokoordinátor. Ten byl nahrazen novým koordinátorem bezmotorové dopravy, jež se stará nejen o cyklisty, ale také o pěší a handicapované osoby. Kapacita již tak nestíhajícího úřadu cyklokoordinátora se tím ještě snížila v podstatě na třetinu úvazku. Pro srovnání – ve zhruba stejně velikém Mnichově se cyklistice věnuje na městském úřadě 11 lidí. Cyklokoordinátor je v celém procesu hlavní osobou, která propojuje a koordinuje jednání na nejrůznějších úrovních.
Kvůli poslednímu vývoji se část členů pražské cyklokomise obrátila na primátora Prahy Bohuslava Svobodu a dopisem jej žádá o výměnu na postu svého předsedy. „Například o odvolání cyklokoordinátora jsme vůbec nebyli informováni předem," říká jeden ze signatářů dopisu dopravní projektant Květoslav Syrový. Komise pracuje od roku 2007 jako poradní orgán Rady hl. m. Prahy a schází se v ní na dvě desítky zástupců neziskových organizací, nezávislých odborníků, zaměstnanců městských organizací, samotného úřadu i politiků, do jejichž kompetence spadá cyklistická doprava.
Rada…
* bude podporovat, při respektování požadavků občanů hl. m. Prahy a za použití bezpečnostních auditů kolizních míst, realizaci technických a stavebních opatření vedoucích ke zvýšení bezpečnosti chodců i cyklistů;Stávající předsedkyně Monika Krobová-Hášová je v čele této komise zhruba od poloviny loňského roku. Za tuto dobu neprošel jednáním městské rady žádný z navrhovaných podnětů. „Obáváme se, že další rozvoj pražské cyklodopravy je vážně ohrožen," uvádějí autoři dopisu, pod který se společně podepsalo sedm členů cyklokomise.
Podle dlouhodobého monitoringu, který provádí agentura Czechtourism, je Praha nejhůře hodnoceným regionem, pokud jde o služby pro cykloturisty v rámci celé republiky.
Poslední události v Praze zaskočily i zástupce dalších českých měst. „To mě překvapuje,„ reagoval na informace o zrušení místa koordinátora starosta pátého pardubického obvodu Jiří Hájek. Město Pardubice naopak plánuje rozšiřovat počet cyklopruhů, v plánu je například i informační kampaň zaměřená na cyklisty i řidiče. „U nás je místo cyklokoordinátora stabilní a osobně doufám, že ještě dlouho zůstane,“ doplnil Jiří Hájek.
Podobně oceňují cyklisty a pěší také v Jihlavě na Vysočině. „Nemotorovou dopravu je třeba podporovat, protože zklidňuje a zlidšťuje města,„ vyjadřuje své přesvědčení primátor Jihlavy Jaroslav Vymazal a doplňuje: „V našem městě vidím, jak se i malé pokroky odrážejí na počtu cyklistů, rok od roku přitom lidí na kolech přibývá.“