S delším odstupem po recenzi výborné městské skládačky Dahon Vitesse jsme dostali možnost pro náš velký test skládacích kol otestovat její o něco luxusnější sestřenici jménem Mu.
Nelze říci, že by Mu P8 (mimochodem, číslo v názvu uvádí počet převodů) byl v portfoliu značky nějakou revolucí, ovšem Dahon vyrábí skládací kola až třicet let, takže základní konstrukce už nějakou dobu nepotřebuje příliš vylepšovat. Zajímavou změnou oproti tradici představuje pouze konstrukce zadní stavby, která není, jak bývá zvykem, tvořena na každé straně dvěma sbíhajícími se trubkami, ale je de facto prodloužením jediné rámové trubky, která se v zadní části stáčí dolů. Jinak jde opravdu o lety prověřenou konstrukci, kterou více či méně otevřeně napodobuje mnoho dalších výrobců. Její výhodou je především to, že je naprosto univerzální – přestože kolo má nastavitelnou pouze výšku řídítek, výšku sedlovky a polohu sedla, lze jej přizpůsobit v podstatě komukoli, od malých dětí po dvoumetrové čahouny. Doporučená výška jezdce je podle výrobce 142 – 193 cm, nicméně nepochybujeme, že kolo vyhoví jak o něco větším, tak i menším postavám. Maximální váha jezdce se uvádí 105 kilo. I zde jsme vyzkoušeli, že jednorázově kolo unese výrazně více, nicméně nejsme samozřejmě schopni odhadnout, co může dlouhodobé přetížení udělat s trvanlivostí jednotlivých komponent, zejména hliníkového rámu.
Obvykle nemáme ve zvyku se v recenzích zvlášť zabývat vzhledem kol, ovšem v případě Mu P8 uděláme výjimku – námi testovaná varianta Sunflower (Slunečnice) vypadá totiž opravdu výborně, zvlášť když na ni svítí přímé slunce, které zvýrazní lesk laku. Dalším pozitivním estetickým prvkem je už výše zmíněná zadní stavba, která rámu dodává na ladnosti – kolo má de facto jenom jednu dominantní rámovou trubku, z níž jakoby vyrůstají ostatní části. Za design tedy Dahonu patří rozhodně 100% hodnocení.
Dahon Mu P8, Foto: NaKole.cz
Jízda na každém 20" kole Dahon je nesmírně příjemná a Mu P8 není v tomto směru výjimkou – posez je vzpřímený, přední tác s velkým počtem zubů dobře kompenzuje handicap malých kol. Samozřejmě, pokud jde o schopnost udržet setrvačnou rychlost, nemůže se v žádném případě měřit s čímkoli co má větší kola, ovšem to není v daném případě vada, nýbrž vlastnost. To stejné platí o schopnosti tlumit terénní nerovnosti, která je opět limitována velikostí kol a absencí jakéhokoli pružení. Rozhodně doporučujeme se pokud možno obloukem vyhnout kočičím hlavám.
Ovšem pokud jde o hbitost a obratnost, nemají malé skládačky v podstatě žádného soupeře a o Mu P8 to platí rovněž – je to ideální kolo pro slalom v městském prostředí. Celková geometrie ho vůbec předurčuje pro městský provoz, případně pro kratší či střední vyjížďky v rovinatém terénu. Při trasách delších než 20, maximálně 30 kilometrů, případně v kopcích se již velikost kol a vzpřímený posez, který neumožňuje pořádně se opřít do pedálů, musí zákonitě projevit jako handicap. Ani v tomto případě však nejde o vadu, nýbrž o nevyhnutelnou daň za obratnost a kompaktní rozměry po složení. Malá kola a pláště s poměrně hladkým vzorkem (vynikající kevlarové Schwalbe Marathon Supreme) jasně určují jako životní prostředí kola především asfalt, případně jiné zpevněné povrchy. To ovšem neznamená, že by Mu nezvládlo krátký výlet do tvrdšího terénu – pouze doporučujeme jej i jezdce ušetřit výrazných nerovností, případně bláta.
Modelová řada Mu je osazována kvalitnějšími komponenty než řada Vitesse a má oproti ní i několik zajímavých vychytávek. Tou nejlepší je pumpička ukrytá v sedlové trubce, označená jako PostPump. K ní je ovšem třeba objektivně poznamenat, že jde o řešení opravdu nouzové, pro každodenní použití doporučujeme určitě si pořídit něco většího. Základní údaje týkající se osazení lze nalézt v tabulce na konci článku, vězte však, že vše pochází od Dahonu samotného, případně od dalších renomovaných výrobců (Avid, Sram, Shimano), takže lze očekávat spolehlivost i výdrž.
Otočný grip SRAM Twist, Rapid-Rise, 8-speed, Foto: NaKole.cz
Pochvalnou zmínku si zaslouží dobře tvarované gripy, které jsou osazeny reflexními prvky a je možné je uzamknout – vlastnost, která nám např. u Vitesse citelně chyběla.
Naopak určitou kritiku si dovolíme adresovat pedálům, které vypadají trochu jako dětská hračka a také systém jejich skládání je poněkud podivný. Těžko se to popisuje, ale prostě to není úplně ono – pedály starších modelů byly rozhodně lepší. Navíc je nám trochu záhadou, proč Dahon u prémiového modelu, jakým Mu P8 jistě je, konečně nezvolil kovové pedály, které by mu slušely určitě lépe. Na druhou stranu, nešťastně vyřešené pedály nemají celkem žádný negativní vliv na jízdní vlastnosti.
V základní výbavě chybí (jak už je u Dahonu zvykem) blatníky a nosič – doporučujeme rozhodně dokoupit, a to ideálně výrobky od stejné značky, které jsou chytře vyřešené a navíc u nich nehrozí, že Vám budou komplikovat skládání kola, při kterém jde mnohdy o centimetry. Navíc Dahon se, na rozdíl od některých jiných značek, staví k cenám doplňků poměrně rozumně a nosič Vás tak nebude stát polovinu měsíční mzdy. V základní výbavě naopak naleznete dobře řešený robustní stojánek, což potěší. Ke standardní výbavě patří také odrazky ve výpletech kol, které navíc doplňují reflexní pásy na bocích plášťů. Nechybí ani přední a zadní odrazka. Kolo je vybaveno návarky na rámové trubce pro připevnění pumpičky/držáku na lahve, nebo čehokoli jiného, a také třemi předpřipravenými závity pro upevnění držáku přední brašny – nezkoušeli jsme, ale rozhodně může jít o užitečnou věc.
Skládání kola probíhá stejně jako u většiny ostatních 20" skládaček z produkce firmy, tj. v několika krocích:
Složený Dahon Mu P8, Foto: NaKole.cz
Představec i rám se povolují pákou, kterou jistí dobře provedené robustní pojistky. Složené kolo má rozměry 30×79×66 cm – pohromadě ho drží dva magnety – jeden na úrovní středu předního kola, druhý zadního. Složení i rozložení je velice snadné a zkušenému uživateli nezabere víc než 15 sekund.
K mechanismu skládání máme dvě výhrady. Předně kolo není po složení 100% stabilní a při jakémkoli pohybu (např. v tramvaji) je nezbytné jej stále přidržovat. Dále nás trochu mrzí, že se Dahon vrátil ke staršímu mechanismu představce, který využívá plastovou kostičku. Ze zkušenosti s tímto mechanismem víme, že po několika měsících se v představci vytvoří vůle způsobená nejspíš právě opotřebením kostičky, a s postupem času je třeba jej pravidelně dotahovat, aby se tato vůle kompenzovala. I když výrobce mohl mít k tomuto kroku své důvody (jako např. patentové spory), z hlediska uživatele to ale nejspíš nepotěší.
Dahon Mu P8 je vynikající kolo promyšlené konstrukce, které nabídne za přijatelnou cenu kvalitní osazení, osmistupňovou přehazovačku a spolehlivost danou tradicí značky. I přes některé výhrady jej můžeme směle doporučit každému, kdo potřebuje často cestovat po městě – kolo je přímo stvořeno pro intermodalitu, tedy střídání více druhů dopravních prostředků například během cesty do práce/z práce. Zároveň vzhledem ke kompaktním rozměrům lze i několik kol přepravovat bez složitých příprav v kufru běžného automobilu, což vyloženě vybízí k (u nás neprávem opomíjené) turistice v kombinaci automobil – skládačka – co může být krásnějšího než absolvovat na Dahonu například projížďku jarní Paříží :-)
Název: | Dahon Mu P8 |
Hmotnost: | 11,2 kg |
Rám: | slitina ALU |
Brzdy: | Dahon SpeedStop V-brakes, páky Avid FR5 |
Řazení (počet převodů/typ): | 8 / klasická přehazovačka |
Přehazovačka: | Dahon Neos 2.0 |
Pedály: | sklápěcí |
Pláště: | Schwalbe Marathon Supreme |
Rozměry po složení: | 30×79×66 cm |
Velikost kol: | 20" |
Cena: | 17 990 Kč |
Prodejce: | Cyklotic BM |
Další informace: | www.dahonbikes.cz |
Odkazy na recenze dalších skládacích kol.