Dva prodloužené víkendy se řada Pražanů rozhodla strávit příjemným výletem na kolech - bohužel pro ně právě na nejzatíženější stezce podél Vltavy z Podolí do Modřan. Rekreační cyklostezky v okolí Prahy, na kterých se setkávají cyklisté, bruslaři a chodci, jsou už často na hranici kapacity, denně po nich projede až 6 700 cyklistů. Sčítače umístěné na různých místech v Praze ukazují oblibu páteřních cyklostezek i efekt, který měla rekonstrukce křižovatky kapitána Jaroše.
Redaktoři serveru Prahounakole.cz zpracovali data z automatických sčítačů cyklistů na přelomu dubna a května 2012. Porovnali přitom počty průjezdů z května roku 2011 s deseti dny na přelomu dubna a května 2012. Časové odobí zahrnovalo dny s pěkným i horším počasím. A co data ukázala?
Pěkné počasí na prvního máje vylákalo na kola tisíce Pražanů. Sčítače zaznamenaly rekordní sváteční hodnoty, ve čtyřech rekreačních lokalitách převyšující dokonce počty průjezdů při loňské „cyklistické“ stávce veřejné dopravy. Absolutním rekordem státního svátku bylo přes 6700 průjezdů na cyklostezce mezi Modřany a Komořany, která byla nedávno na dvou místech zkapacitněna. U zoologické zahrady projelo skoro 4700 kol, na Císařském ostrově skoro 3300. Běžné víkendové počty jsou přitom asi o třetinu nižší.
Sčítače na nejfrekventovanějších trasách v blízkosti centra ukazují, že ve všední dny se zatím jezdí zhruba stejně jako vloni, kdy oproti roku 2010 vzrostla intenzita cyklistické dopravy skoro o polovinu. Zdá se, že se lákavost nových stezek a pruhů postavených v letech 2008–10 už vyčerpala poté, co v posledních letech kvalita sítě cyklotras stagnuje.
Výjimkou jsou tři lokality v samotném centru, z nichž nejvýraznější nárůst zaznamenal sčítač v těsné blízkosti zrekonstruované křižovatky Kapitána Jaroše – Dukelských hrdinů (dříve nazývaná také „křižovatka smrti“). Poté, co je možné bezpečně směrem k Hlávkovu mostu, vzrostl počet zaznamenaných průjezdů na nábřežní cyklostezce skoro na dvojnásobek.
Nově opravená křižovatka kpt. Jaroše – Dukelských hrdinů. Sčítač je
vpravo na stezce za semafory.
Foto: Vratislav Filler, prahounakole.cz
Zatímco na „tradičních“ vjezdech do centra (podolská cyklostezka a Rohanské nábřeží) cyklistů prakticky nepřibylo, zřetelný nárůst zaznamenaly sčítače na Vršovické a Nuselském mostě. Zvlášť ten druhý případ je velmi zajímavý, na Pankráci ani na Karlově se totiž v posledních letech neudělalo pro cyklisty vůbec nic. Jediná změna infrastruktury je opětovné otevření chodníku od ulice Na Pankráci k lávce přes Kongresovou, které můžu přiznat jistý vliv, težko ale v desítkách procent.
Ve Vršovicích vznikla cyklostezka od nádraží Vršovice do Michle, která mohla přivést na Vršovickou další cyklisty až od Spořilova, a to i přes dost mizernou kvalitu.
Soutěž do práce na kole, která začala druhého května, nemá po prvních třech dnech zřetelný vliv na počty cyklistů. Vzhledem ke kolísání intenzit s počasím a značnému počtu výpadků dat ze sčítačů bude ale případný efekt patrný nejdříve po čtrnácti dnech.