Nepřesně nastavená přehazovačka nebo přesmykač dokáže při jízdě pěkně potrápit. V závěrečné části Bike školy vám poradíme, jak správně seřídit ovládací lanka řadícího systému a jak zvýšit přesnost při řazení.
Mnoho lidí si plete přesmykač a přehazovačku, abychom tedy nejprve upřesnili:
Před tím, než se pustíte do seřizování přesmykače, podívejte se, jaký máte typ:
Přesmykače typu Topswing jsou obecně náchylnější na vznik vůle v čepech přesmykače, mají však silnější pružinu a lépe řadí ve zhoršených podmínkách. Na některá kola navíc přesmykač Downswing není možné kvůli jejich konstrukci použít.
Nejprve nastavujeme pozici přesmykače na rámu. Jeho vodítko musí být při pohledu shora rovnoběžné s převodníky. Při řazení na velký převodník musí vodítko procházet 1–4 mm nad největším převodníkem.
Správná výška vodítka přesmykače nad převodníky
Následuje nastavení spodního dorazového šroubu. Dva dorazové šrouby najdete na horní straně přesmykače. U Downswing přesmykačů je spodní doraz blíž k rámu, u Topswing dále od rámu. Dokud nemáme natažené lanko, pružina drží přesmykač v jeho krajní poloze. Chcete-li se přesvědčit, který šroub je který, vyzkoušejte otáčet se šrouby a sledovat, kterým docílíte pohybu vodítka.
Máme-li ve šroubech jasno, provlečeme řetěz vodítkem, zařadíme na nejmenší převodník (řazení vpředu) a současně na největší pastorek (zadní řazení). Dorazovým šroubem pak nastavíme vodítko přesmykače tak, aby vnitřní strana jeho vnitřní části byla do 0,5 mm od řetězu.
Dolní doraz nastavujeme u přesmykače topswing vnějším šroubem.
Pak přichází na řadu lanko (výměna lanka byla popsána už v kapitole věnované brzdám). Nové lanko protáhneme bovdeny (pružný obal na lanko), provlečeme pod podložkou zajišťovacího šroubu na přesmykači, napneme a šroubem zajistíme. Máme-li nové i bovdeny, několikrát rukou pořádně zatáhneme za samotné lanko na horní nebo spodní rámové trubce. Tím pomůžeme usazení bovdenů do koncovek. Potom povolíme zajišťovací šroub na přesmykači a lanko znovu dopneme.
Horní doraz se nastavuje po zařazení na největší převodník a nejmenší pastorek. Zkuste si rukou potáhnout přesmykač co nejdále od rámu, až kam vás pustí doraz. Měl by být nastaven tak, aby vnitřní strana vnější části vodítka byla do 0,5 mm od řetězu.
Horní doraz přesmykače nastavujeme vnitřním šroubem.
Nakonec je potřeba doladit pozici přesmykače na prostředním převodníku. K tomu slouží napínací šroub, jímž vede lanko k řadící páce na řídítkách. Pokud se přesmykači příliš nechce řadit na menší převodníky, šroub zašroubujeme, lanko tím trochu povolíme. Máme-li naopak problém přeřadit na větší převodníky, šroub vyšroubujeme a lanko mírně dopneme. Je vhodné při ladění šroubem otočit vždy jen o jeden závit a funkci přesmykače vyzkoušet.
Přesnost a rychlost řazení můžete ovlivnit drobným natočením přesmykače, aby nebyl zcela rovnoběžně s převodníky. Obvykle pomůže natočit jej maximálně o 5° směrem k rámu, tak aby lépe respektoval řetězovou linku.
Kvalitu řazení také ovlivňuje výšková pozice přesmykače na rámu. Přesvědčte se, zda při řazení jsou v kontaktu s řetězem správné prolisy na vodítku přesmykače.
Udržujte bovdeny ve stoprocentním stavu. Jen čisté bovdeny a kvalitní lanka zajistí bezproblémové a snadné řazení.
Extrémní křížení řetězu – takzvaný španěl neboli velký
převodník a velký pastorek. Jeho časté použití poškozuje řetěz –
více v díle o opravách
řetězu.
Nastavení přehazovačky je vždy stejné. Zde uvedený postup platí pro přehazovačky se standardním chodem – tedy pružina řadí z největšího pastorku k nejmenšímu. U přehazovaček s inverzním chodem je celý pracovní postup opačný.
Základní podmínkou seřízení přehazovačky je srovnaná patka rámu. Jejímu rovnání jsme se věnovali ve druhém díle našeho seriálu.
Dolní doraz přehazovačky nastavujeme horním šroubem.
Horní doraz přehazovačky nastavujeme spodním šroubem.
Správný chod řetězu v celé šířce kazety nastavíme šroubem, jímž prochází lanko do přehazovačky anebo identicky šroubem u řadící páčky na řídítkách. Povolením šroubu bude přehazovačka lépe řadit na menší pastorky a naopak. Vyzkoušejte si několikrát zařadit celou kazetu nahoru a dolů při současném otáčení klikami. Reakce na zmáčknutí řadící páčky by měla být okamžitá v jakémkoliv směru.
Nastavení předepnutí lanka – vyšroubováním bude přehazovačka
ochotněji řadit na větší pastorky a naopak.
Zvýšení přesnosti řazení docílíme pomocí šroubu pro předepnutí přehazovačky. Nastavujeme jím vzdálenost horní kladky od pastorků. Zařaďte na největší pastorek a nejmenší převodník a snažte se pomocí tohoto šroubu dostat horní kladku co nejblíž, k největšímu pastorku. Pozor ale, aby se zuby na kladce nedostaly do kontaktu s pastorkem. Jakmile najdete optimální pozici, odřaďte na nejmenší pastorek a zkontrolujte, zda se kladka nedostane do kontaktu ani s tímto pastorkem.
Správná vzdálenost horní kladky přehazovačky od pastorků
Pro správnou funkci řazení jsou klíčové bovdeny a lanka. Lanka používejte vždy zabrušovaná nerezová, případně s teflonovou vrstvou. Velkou službu udělají zatěsněné koncovky bovdenů, které brání vnikání nečistot a prodlužují tak jejich životnost.
„Zadřené“ bovdeny se začnou projevovat špatným odřazováním, neboť pružina přehazovačky/přesmykače již lanko neutáhne. V takovém případě může pomoci vyháknout bovdeny z opěrek na rámu, sundat koncovky a podél lanka vpravit trochu řídkého oleje do bovdenu, rozhýbat a otřít hadrem.
Když ani toto promazání nepomáhá, přišel čas na výměnu celého kompletu lanek, bovdenů i koncovek. Abyste mohli vytáhnout lanka z řadících páček, odřaďte přehazovačku i přesmykač. Ve spodní části páček se nachází otvor krytý krytkou pro křížový šroubovák. Stačí ji povolit a vytlačit lanko ven. Následně stejným způsobem zavedeme nové lanko a uzavřeme krytkou.
Otvor pro vložení lanka se schovává pod řadícími páčkami.
Podle délky starých bovdenů nastříháme nové a jejich konce srovnáme do kulata, případně zabrousíme. Nastrkáme koncovky, protáhneme lanko a usadíme do rámu. Po přišroubování k přehazovačce či přesmykači stačí už jen ucvaknout přebytečný konec a zajistit konec lanka koncovkou proti jeho rozpletení.
Při vyjížďkách na kole se vyplatí s sebou vozit náhradní řadící lanko. Více namáhané (a tedy častěji vyměňované) je lanko u přesmykače. Pokud se přetrhne a nemáme s sebou náhradní lanko, nastavíme dorazový šroub tak, aby nám řetěz na prostředním tácu nedřel o přesmykač. Takto můžeme dojet domů nebo do servisu, kde lanko vyměníme.
Tento seriál vznikl ve spolupráci s Alpským klubem Brno, který
organizuje pro veřejnost projekt Bikové školy, otevřené
všem zájemcům o zlepšení jejich jezdecké techniky a dovedností.
Biková
škola, to jsou nejen lekce jízdy v terénu, ale také workshopy
zaměřené na ukázky, respektive instruktáž základních servisních úkonů
pro bezproblémový provoz jízdního kola a jeho případné nouzové opravy
v terénu. Své místo zde mají také rady pro výběr nového kola, jeho
přizpůsobení proporcím postavy (nastavení posedu), stejně tak i správné
nastavení klíčových komponentů, jako jsou kotoučové brzdy anebo
odpružení. Pořádá Alpský klub Brno, partnerem školy je Cyklo World, síť prodejen
nabízejících cyklistické zboží a jízdní kola.
(1.) – Oprava
duše a pláště
(2.) – Opravy
pohonného systému
(3.) – Opravy
a seřízení brzd – ráfkové brzdy
(4.) – Opravy
a seřízení brzd – kotoučové brzdy
(5.) – Poškození
ráfku a výpletu kola
(6.) – Seřízení
přehazovačky a přesmykače