Originální český patent na přepravu dětí na jízdním kole byl představen na veletrhu v Brně. Takzvaný cyklokočárek přichází na trh právě v době, kdy českým parlamentem hýbou vášně okolo přívěsných vozíků za kola. První dojmy z nového českého nápadu najdete v tomto článku.
Nový český patent poprvé představil výrobce kol značky Dandy za Lanškrouna na letošním veletrhu GO/Regiontour v Brně. Tříkolky se u nás už prodávají nějaký ten pátek, na rozdíl od cyklisticky vyspělých zemí si svoje místo na českém trhu zatím nesměle hledají. Značky jako Christiania Bikes, Zigo nebo Taga fungují podobně, tedy na principu tříkolky s umístěním kočárku před řidičem. V českém cyklokočárku se dítě také vozí v korbě upevněné na přední vidlici jízdního kola, na rozdíl od ostatních tříkolek lze kočárek namontovat na libovolné jízdní kolo. Jak tvrdí výrobce, pro tento způsob přepravy dětí by se měla dát využít všechna běžná jízdní kola na trhu s ráfky o průměru 26" až 28".
Vývoj cyklokočárku trval přes dva roky. Jak mi řekl zástupce značky Dandy Ivo Danačík, nejvíce času zabralo odlaďování správných náklonů kol a úhlů zatáčení. „Jako bývalému závodníkovi mi to nedalo, musel jsem zjistit, co cyklokočárek vydrží," řekl o testování výrobku jeho autor s tím, že ho to stálo několik šrámů, když se učil kolo co nejvíce naklonit. Kvůli lepšímu zvládání zatáček jsou kola cyklokočárku zkosená, korba se na jízdní kolo připevňuje k přední vidlici a rámu. Přední kolo bicyklu je přitom nahrazeno dvěma kolečky kočárku a z jízdního kola se tak stane tříkolka.
Protože právní úprava cyklopřívěsů stále ještě neprošla parlamentem a naši zákonodárci se nemohou dohodnout, jestli děti na kolo patří nebo ne, zeptala jsem se také na homologaci tohoto zařízení. „Kabina pro dítě je pevně spojená s jízdním kolem, nejde tedy o přípojné vozidlo. Pro cyklokočárek proto platí stejná ustanovení, která se vztahují k provozu jízdních kol, " řekl mi k tomu prodejce Miloš Krejčí. Tříkolka by podle tohoto zařazení tak měla splňovat pouze požadavky dané vyhláškou 341/2002 Sb., která nařizuje například dvě nezávislé brzdy, barvu a velikost odrazek a světel apod.
Už v minulosti jsem měla příležitost vyzkoušet si několik nákladních kol, takže jsem si osedlala i cyklokočárek. I když první dojem byl trochu nejistý a hladká výstavní plocha dávala jen omezené možnosti pro skutečné otestování, troufám si odhadnout jízdní vlastnosti v terénu. Stejně jako ostatní tříkolky má Dandy těžiště umístěné hodně nízko a jeho základní vlastností je tak stabilita. Kolo stojí na třech bodech a nejsou tak potřeba žádné stojánky nebo stojany. Převrácení povozu je velmi obtížné, s nákladem prakticky nemožné.
Kola jsou nakloněná, takže první dojem je trochu nejistý a je potřeba chvíli jezdit, než si člověk zvykne na specifické vlastnosti řízení. V porovnání s přívěsnými vozíky bude kolo o něco pomalejší, také váha je v porovnání s nejtěžšími vozíky zhruba o 3 kg výše. Určitě zajímavá bude jízda pro dítě, které má všechno „z první ruky“ a při jízdě má naprosto bezkonkurenční výhled. Jako rodič bych ocenila možnost, že na dítě uvidím a budu ho mít pod kontrolou.
Jízdu s cyklokočárkem předvedl autor patentu Ivo Danačík.
Foto: NaKole.cz
Zatímco v některých vlastnostech cyklokočárek vyniká, naopak možnost ovládání mě trochu zklamala. Podle údajů od výrobce by se vozík měl vytočit v kruhu o poloměru 1,7 m, k otočení by mu tedy měla stačit stezka o šířce 3,4 m. Bohužel, to se mi nepodařilo ani náhodou a manévrovací schopnosti tak musím hodnotit jako slabší. I když podle výrobce šlo jenom o špatně nastavené spoje, které dorazily na výstaviště přímo z výroby a ve finále by u prodávaných vozíků mělo být řízení živější, pro zjištění skutečných vlastností by bylo třeba kolo projet trochu více v terénu v prostředí, kde se předpokládá jeho využití.
Co rodiče určitě ocení, to jsou bubnové brzdy na obou kolech cyklokočárku, které mají dobré brzdné vlastnosti i při jízdě po „mejdlíčku" vzniklém smícháním prachu s vodou. Páky brzdy mají navíc možnost aretace, takže kolo je vlastně vybavené parkovací brzdou a ochráněné tak proti samovolnému rozjetí.
Jízdní vlastnosti předurčují cyklokočárek spíše pro cesty do města nebo poklidné výlety s dětmi k nejbližšímu hřišti, do školky či na nákup. Mimochodem, pro poslední uvedenou cestu by se hodil trochu větší nákladní prostor ve vozíku, nákupy bude jinak nutné vozit nejspíš na zadním nosiči kola nebo v batohu na zádech.
Do kočárku se vejde jedno dítě, pro ty nejmenší lze vložit speciální polstrovaná vložka s pevným podkladem, takže děti tu mohou jezdit už od raného věku.
Na závěr ještě důležitá informace o ceně, která je pro začátek nastavená na zaváděcí hladinu 22.490 Kč, podle informací na e-shopu to vypadá, že od začátku března půjde cena nahoru.
Po prvním „oťukání" nového výrobku na brněnském výstavišti mohu mluvit maximálně o dojmech. Pro pořádné seznámení je třeba cyklokočárek důkladně protáhnout všemi možnými situacemi, do kterých se rodič s dítětem při provozu dostane. Snad se tedy podaří dohodnout zapůjčení cyklokočárku Dandy, aby jej mohli proklepnout naši testeři.