Následující článek se bude týkat vás všech, kdo jezdíte na kole, ale přesto vás rozdělí na několik skupin. Helma na hlavě (a přeneseně i v hlavě), to je oč tu běží. Jezdit s přilbou, všude nebo jen někde, všichni nebo jen někteří? Nad těmito a dalším otázkami se zamyslíme v tomto článku.
Neomlátit si hlavu při pádu na cokoliv tvrdého, to byl úkol předchůdců cyklistických přileb, a samozřejmě je tomu tak i dodnes. Jako první, a to na dlouhou dobu, si ochranu hlavy nasazovali silniční závodníci. Následovali je cyklisté na horských kolech. A to se již blížíme k současnosti, k době, kdy se o svoji hlavu obává každý, kdo usedá na bicykl. Ale je tomu opravdu tak? Je každá jízda na kole natolik riskantní, že si musíme nasadit cyklistickou přilbou? Vždyť pohled na ženy v sukních se šátky na hlavě, muži pak s vykasanou nohavicí a s čepicí na hlavě, to byl dlouhá desetiletí obraz běžného cyklisty a jezdilo se hodně a v pohodě, bez jakýchkoliv přileb.
Ovšem je jiná doba, jezdí více aut, ubylo klidných cest, a pokud se jede na kole, jezdí se mnohdy rychleji, a terény všelijakými, tedy i riskantnějšími. Bezpečnost a ochrana hlavy – toho nejchoulostivějšího orgánu – vstupuje náhle na všechny scény. Ochrana hlavy cyklisty jedoucího mezi auty, sjíždějícího horské svahy, svištícího po silnici, dítěte kličkujícího na hřišti, babičky jedoucí do kostela atd. Všichni si musí chránit hlavu přilbou! A jsme opět u otazníků, jak je to s tím nebezpečím a ochranou, kterou poskytuje cyklistická přilba.
Úvaha proč mít na hlavě při jízdě na hlavě přilbu se odvíjí od zcela jednoduchého modelu pádu na kole, kdy obvykle padající stále ještě drží řidítka, v domněnce, že pádu dokáže zabránit, kolo před odřením uchránit, zatímco zcela odkrytá hlava míří na něco opravdu tvrdého a hranatého. Stačí malé zaváhání a okraj obrubníku, ve správném úhlu nasměrovaná na nekrytý spánek může být poslední vzpomínkou. Kruté, ale pravdivé. Pokud jste o sobě přesvědčeni, že jezdíte bezpečně, přejeme vám vaše sebevědomí a mnoho ujetých kilometrů. Ale jezdí stejně bezpečně i všichni okolo vás? Motoristovo přehlédnutí a zadní náraz do vás, a vy bez přilby… mizivá šance na další vzpomínky. Čísla hovoří jasně: 80% všech vážných poranění na kole představují úrazy hlavy, nasazená přilba pak snižuje riziko úrazu hlavy o 85% a mozku o 88%. A nemusíme jít až do fatálních důsledků, přilba elegantně uchrání od zranění hlavy při průjezdu pod převislými nebo nízkými větvemi větvemi.
Foto: Jitka Vrtalová, NaKole.cz
Může vůbec být někdo proti nošení cyklistických přileb? Ano. Pokud něco někdo nařídí, třeba právě mít při jízdě na kole přilbu, celkem přirozenou reakcí (především českého cyklisty) je toto nařízení ignorovat. Jiným řešením je fraška, tak jako je tomu nyní u našich východních sousedů. Slovenské babči jezdí ze své vísky do sousedního kostela s čímsi, co jen helmu připomíná. A udatní policisté vše pečlivě kontrolují a samozřejmě i pokutují.
(Poznámka: Na Slovensku platí od února 2009 nový silniční zákon. Podle něj je přilba povinná pro děti do 15 let a u starších lidí se povinnost nosit přilbu vztahuje na úseky mimo obec. Jakmile tedy vyjedete bez helmy za dopravní značku, která vyznačuje začátek a konec obce, můžete dostat pokutu ve výši 60 Euro.)
Z jiného soudku je postřeh, že pokud míjí automobilista cyklistu s přilbou, chová se riskantněji, než pokud by předjížděl cyklistu bez helmy. Stejně tak někteří cyklisté více riskují, s tím, že mají na hlavě přeci helmu.
Úvaha další, pak celkem logicky usuzuje, že pokud se má při jízdě na kole nosit helma, asi se jedná o nějakou sakra nebezpečnou až adrenalinovou záležitost. Tak kde je řešení?
Na problém povinnosti či dobrovolnosti používání cyklopřilby se dá dívat ze dvou směrů. Prvním je zdravý rozum, který praví, že pokud mám rád svoji hlavu, v které mám mozek, kde možná sídlí mé já, tak si ji a vše uvnitř budu chránit. K tomu snad nikdo nepotřebuje žádné paragrafy.
A jsme u druhého aspektu, který je právní. Zákony upravují mnoho věcí, které chrání naše zdraví a život, například nošení zbraní či rychlost aut. V poslední době se začíná hovořit i o tom, že novela silničního zákona by měla obsahovat i povinné helmy pro všechny cyklisty. Jen připomínáme, že v současné době se toto nařízení vztahuje pouze na děti do 18 let.
Letos v zimě rozvířilo diskuze i rozhodnutí Nejvyššího soudu v Praze. Ten rozhodl, že cyklista, který neměl na hlavě helmu, nemá po srážce s automobilem nárok na odškodnění pojišťovnou v plné výši.
Evropská cyklistická federace (ECF) přijala společné ustanovení k cyklistickým přilbám. V zásadě není proti nim, ale je proti jejich nařizování, což působí až jako strašení. Argumenty jsou následující:
Celé ustanovení najdete na www.ecf.com.
V tomto okamžiku je řešení na každém z nás. Nikdo nikomu nic nenařizuje, zatím, a dospělým cyklistům tak nechává možnost svobodné volby, zda jezdit na kole s helmou nebo bez ní. Brát si přilbu jen když jedu daleko, do terénu, do města, pokaždé …? Jednoznačné řešení od nás nedostanete. Každý osobně si musí posoudit svá individuální rizika, způsob a intenzitu jízdy, druh pojištění, míru riskování atd.
Uzákoněním přileb by se ale Česká republika pustila proti evropskému trendu, kterým je naopak vytvářet všude podmínky přátelské cyklistům. Jako resumé celého článku můžeme uvést: přilbu určitě ano, ale z vlastního pozitivního rozhodnutí, nikoliv z donucení a nařízení.
A jaký je váš názor? Napište do diskuze pod tento článek, co si myslíte o následujících otázkách: