Další dvacetipalcovou skládačkou, kterou jsme dostali možnost vyzkoušet, bylo elektrokolo Barack z dílny ekolo.cz. Jde o zbrusu nový model, který je na trhu od začátku roku 2009. Výrobce charakterizuje Barack jako „lehké elektrokolo pro mladé“. Posuďte sami...
Elektrokola jsou obecně těžší, robustnější kola,
určená pro nesportovce, městské jezdce a lidi s pohybovými problémy.
Vyšší váha jde na vrub elektrické baterie a návazné elektronice. Pomocný
motorek, který umožňuje jet stabilní rychlostí 25 km/h a zvládnout
prakticky libovolný kopec, bohatě vyváží nevýhodu vyšší váhy.
Název Barack nedostalo toto ekolo náhodou – při hledání
vhodného jména se jeho tvůrci inspirovali americkým prezidentem Barackem
Obamou, který se profiluje svým ekologickým cítěním a od svého zvolení
podniká kroky pro zlepšení a ochranu světového klimatu. S elektrokolem Barack spojuje
nejvlivnějšího muže naší planety také tmavá barva.
Trochu jsme měli potíže zařadit Barack do nějaké kategorie. Relativně nízkou vahou ve své kategorii, hladkými plášti a živostí se řadí mezi sportovní skládačky. Na druhou stranu, široké pohodlné sedlo, přídavný elektromotor a kompletní výbava ho předurčuje k použití jako komfortní městské kolo. Odpružení přední vidlice a širší pláště zase naznačují, že kolo zvládne nejenom hladký asfalt, ale poradí si i v terénu nebo na kočičích hlavách. Nakonec jsme se smířili s tím, že Barack je prostě sám sebou. Jak se ukázalo, zvládl všechny situace (s výtkou, která se týkala špatného počasí).
Stejně jako ostatní skládací kola, také kolo Barack naši testeři používali především v pražském městském provozu, doplňkově ho vzali na projížďku také na singletrack. V období vyjížděk převažoval sníh a namrzlý povrch, takže jezdci se trochu obávali hladkých plášťů kola. Chování na sněhu bylo příjemným překvapením, kolo dobře sedělo i na umrzlé přírodní stezce. Pláště jsou sice hladké, ale poměrně široké a navíc dobře „vyladěná“ optimálním nahuštěním. Nejlepší výsledky podával ale Barack na asfaltu nebo dlažbě. Díky odpružení nepředstavovaly velký problém ani kočičí hlavy a širší pláště zase umožňovaly bez obav přejíždět tramvajové koleje.
JÍZDA S ELEKTROMOTOREM A BEZ NĚJ
Ekolo.cz Barack, stejně jako většina ostatních elektrokol, nabízí pro jízdu tři rozdílné režimy:
Foto: Květoslav Syrový
Naši jezdci hodnotili poslední dva jmenované režimy – bez pomoci motoru a v režimu P.A.S. S pomocí motoru se kolo chovalo skutečně velmi lehce s bezkonkurenčním zrychlením. Elektropohon je patrný při nižších rychlostech, především při rozjíždění, a samozřejmě také při jízdě do kopce. Během prvních několika šlápnutí (např. při najetí do křižovatky) reaguje elektromotor téměř okamžitě, takže kolo „vystřelí“ kupředu. Při jízdě po rovině v rychlostech kolem 20 km/h a více je už efekt přídavného motoru téměř nezřetelný. Kolo je konstrukčně nastaveno tak, aby nepřesáhlo zákonem daných 25 km/h. Při vyšších rychlostech se vypne elektromotor a kolo není vybaveno silnými převody (přední tác má 44 zubů, nejmenší zadní pastorek 14 zubů). V soutěži s klasickou skládačkou tak Barack zůstával druhý na rovině a při jízdě z kopce, svoji sílu ale o to více předvedl v kopcích, kde neměl konkurenci.
Stoupání do kopce se ukázalo být hlavní
předností testovaného kola. V režimu P.A.S. umožňoval
zvládat svahy s vyšší rychlostí a navíc s minimální
námahou. Naši testovací jezdci vyzkoušeli nejrůznější pražské
kopce. Zřejmě nejobtížnější z nich bylo stoupání na pražskou Letnou
(sklon 21%) a výsledný verdikt zní: „kolo zvládne všechno, dokud se
jezdec nepřevrátí na krovky“.
Pro správný výkon je ovšem nutné mít na paměti, aby baterka byla
dobitá. Elektromotor pracuje v nezměněném výkonu, dokud v baterii
nezůstane zbytkových 2–3 % energie. Elektronický systém, který baterii
chrání, ji následně odpojí. Pokud se tak stane, je stále možné
zbývající úsek cesty odšlapat vlastní silou. Celkově je to ale spíše
nouzové řešení, kvůli vyšší váze v porovnání s klasickým kolem je
to o něco obtížnější. Nejlepším řešením je hned po dojetí
automaticky baterii dobít, její životnost to údajně nezkrátí.
Přepínání mezi režimy moped – P.A.S. zajišťuje červené
tlačítko v dosahu levého palce. Tady světelná indikace chybí a jezdec
si tak musí pamatovat, v jakém jede režimu. Obzvlášť důležité je to
při najíždění do křižovatek nebo při zatáčení na kluzkém povrchu.
V režimu P.A.S. se kolo chová jinak než klasické, především je to
patrné při prudkém zrychlení během rozjíždění. Víc než kde jinde tady
platí, že s kolem je třeba se sžít a umět odhadnout, jak bude
reagovat.
Foto: NaKole.cz
Celková geometrie kolo předurčuje spíše pro
pohodové „vezení se“ než pro sportovní výkon. Vzpřímené
jízdě je přizpůsobeno také široké a pohodlné sedlo. Jízda je
příjemná pro jezdce zhruba do 180 cm, pro vyšší osoby je sedlovka
příliš krátká.
Kolo je velmi dobře ovladatelné a reaguje
citlivě na podněty jezdce. Jeho chování může být hůře
předvídatelné při rozjíždění v režimu asistovaného šlapání
(P.A.S.), speciálně pro jezdce uvyklé na klasické jízdní kolo.
V potenciálně nebezpečných situacích (zatáčení na kluzkém povrchu,
najíždění do křižovatek) je proto vhodnější P.A.S. vypínat, aby
nedošlo ke smyku nebo tlaku na nežádoucí přímou jízdu.
Z hlediska geometrie je Barack plnokrevným městským kolem pro
pohodlnou jízdu v civilním oblečení, s odlehčenou konstrukcí
(vzhledem k městským kolům či elektrokolům) a výborným ovládáním.
Šestirychlostní řazení používá systém páčka/tlačítko.
Samotné řazení funguje výborně a lehce. Problém může
způsobit umístění řadicí páčky, která se otáčí v dlouhém oblouku a
koliduje s ovládáním plynu. Někdy je tak nutné při řazení pustit se
rukou řídítek. Při správném používání přídavného pohonu však
nejsou převody prakticky potřeba (lze se rozjet i na nejtěžší převod), a
tak se výtka k ergonomii týká pouze šlapání bez pomoci motoru.
Brzdy byly vhodně zvolené s ohledem na váhu kola
i dynamiku jízdy. Zatímco vpředu je umístěná klasická
V-brzda, zadní náboj
obsahuje brzdu bubnovou. Jezdci se tak cítili
bezpečně i v obtížných situacích, například při jízdě po mokré
dlažbě z prudkého kopce. Mimochodem, při jízdě v režimu P.A.S. (tedy
s přídavným pohonem) se motor po stisknutí brzdy okamžitě vypne.
Pochvalu si Barack zaslouží za svoji viditelnost v šeru nebo ve tmě. Součástí jeho standardní výbavy jsou LED krytky na ventilky, které se aktivují tlakem po roztočení kola. Ve tmě jsou nepřehlédnutelné a díky malému poloměru kol a šířce pneumatik přitom neoslňují samotného jezdce.
LED krytky na ventilky se aktivují tlakem a jsou ve tmě velmi dobře vidět
i na velkou vzdálenost. Foto: NaKole.cz
Užitečné jsou také odrazky ve výpletu, reflexní proužky na
pláštích kol a zadní vidlici. Testované kolo mělo ještě
nainstalovaná světla, která však nejsou součástí základní výbavy.
Důležitou součástí městského kola je zvonek,
který zajišťuje akustickou „viditelnost“ cyklisty na smíšených
stezkách. Elektrický zvonek, který byl namontovaný na
testovaném modelu, vydává silné „jedovaté“ vysoké tóny, které jsou
nepřeslechnutelné i v uzavřeném automobilu (poslechněte si zde). Jeho použití je možná oprávněné v běžném
provozu na silnici, na stezce pro pěší a cyklisty, nebo dokonce na chodníku
může ale zbytečně chodce vyděsit.
Zatímco z hlediska viditelnosti (i té akustické) dostalo kolo pochvalu,
zvolené blatníky byly hodnoceny jako naprosto
nedostatečné. Při vlhku nebo dokonce dešti odstřikovaly
nečistoty až do vlasů a také baterie nezůstala ušetřená mokré spršky.
Nabízí se úvaha, zda by takto komfortně vybavené kolo do města
nezasloužilo „městské“ blatníky se zástěrkami, které by chránily
jezdce i samotný stroj.
Jak se ukázalo, Barack se svým použitím i vlastnostmi velmi liší od
klasických skládaček, které dávají důraz na rychlé složení a snadnou
manipulaci, klasicky v kombinaci: jízda na kole – veřejná doprava (bike
on board) – jízda na kole.
Elektromotor motivuje k překonání celé trasy na kole, bez nutnosti
„přibližovat se“ hromadnou dopravou nebo překonávat s ní nepříjemná
převýšení. Proto u tohoto modelu ani nečekáme rychlé a snadné
složení. Mechanismus skládání je robustní a odpovídá celkové
konstrukci i váze kola. Na svoji kategorii je tak skládání překvapivě
rychlé – měření ukázalo celkové složení za 30 sekund.
Kvůli relativně vyšší váze (v porovnání s ostatními testovanými
skládačkami) se s elektrokolem také hůře manipuluje.
Manipulaci ztěžuje i nevýhodné umístění úchopové trubky. Kolo ve
složeném stavuse dá naštěstí vézt na zadním kole. Složení tedy
přichází v úvahu hlavně při uskladnění kola a jeho
převoz automobilem nebo jiným dopravním prostředkem bez
častých přestupů na delší vzdálenosti. V každém případě bychom na
kole uvítali nějaké zajištění, aby balík byl kompaktní a nechal se
snadněji přenášet.
Foto: Jakub Ditrich
Elektrokolo Barack je kolo pro dopravu ve městě i pro rekreační
nenáročnou cykloturistiku. Sympatické je, že díky elektropohonu na
něm mohou jezdit i senioři nebo lidé s pohybovými problémy, kteří
nemohou používat klasické kolo. Omezením není ani vyšší váha
uživatele, kolo je robustní a jeho nosnost je 110 kg. Elektrokolo se může
stát atraktivním doplňkem a částečně nahradit i auto. Jediným omezením
je výška jezdce do 180 cm, kterou limituje maximální možný výsuv
sedlovky.
Skládatelnost elektrokola lze využít pro snadné uložení doma nebo
na chatě, při přepravě autem nebo jiným
dopravním prostředkem na delší vzdálenosti. Cesty do
15 km, které by vyžadovaly časté skládání a přenášení kola,
si mnohem lépe vychutnáte ze sedla Baracka. Obzvlášť
vhodný je Barack do kopcovitého terénu, který díky němu zvládne
každý.
Největší výtku si zasloužily blatníky, které
dostatečně nechrání cyklistu ani samotné kolo. Výměna blatníků je
z hlediska konstrukce kola jen kosmetickou úpravou, která ale podstatným
způsobem zlepší pohodu při jízdě. Obdobnou drobností, která uživateli
městského kola pomůže, je montáž nosiče.
Při použití kvalitních blatníků se kolo stane dobrou volbou i pro jezdce ve společenském oblečení. Díky elektromotoru se jezdec nezpotí a může tak na kolo usednout i v obleku nebo kostýmku.
Kolo při jízdě „sedí“ i na obtížném povrchu (sníh, led, dlažba)
Pomocný elektromotor při jízdě do kopce zvládne téměř libovolné stoupán
Vhodné i pro osoby, které nemohou používat kolo (senioři, lidé se zhoršenou pohyblivostí)
Výkonné brzd
Doplňky pro lepší viditelnost kola za tmy a v šeru
Nefunkční blatníky
Krátká sedlovka
Špatná ergonomie řazení – někdy je třeba pustit se při řazení rukou
Vyšší váha, obtížná manipulace ve složeném stavu
Hmotnost: | 23,4 kg |
Řazení (počet převodů): | 6 rychlostí, Shimano RD-TX51 |
Baterie: | LiPol 360WH (36V / 10Ah) |
Přední tác: | 44 zubů |
Pastorky: | 14–28 zubů |
Rozměry po složení: | 91×76×47 cm |
Velikost kol: | 20" |
Max. nosnost: | 110 kg |
Cena: | 22 900 Kč |
Cena zahrnuje: | odrazky, blatníky, mechanický zvonek, stojánek s pojistkou, modré LED krytky na ventilek |
Nadstandardní vybavení (lze přikoupit): | světla, akustický zvonek 92dB |
Jak jsme testovali a také odkazy na recenze dalších skládacích kol.