Jak už název napovídá, MyCity Worchester je městské kolo. Tato novinka z katalogu značky Citybikes je vyráběná v tuzemsku a vyladěná pro český trh. Uvedení řady MyCity na trh naznačuje, že rozvoj městské cyklistiky nenechává chladnými ani české výrobce.
Městská cyklistika je v české kotlině na vzestupu. Na to poukazují nejenom závěry odborných konferencí, ale především z rozšiřující se nabídky městských kol na našem trhu. Jak ukázal letošní veletrh Sport Life, městská kola (jejich charakteristické znaky najdete zde) nechyběly v nabídce většiny významných výrobců či dovozců.
MyCity Worcester je kolo s klasickým pánským rámem,
který kolu dodává na první pohled elegantní, tradiční vzhled. Worcester
má i svůj ženský protějšek, který se prodává pod značkou Manchester. Na kole zaujmou balonové pláště Big Apple
(výrobce Schwalbe), které se výrazně podílejí na komfortu jízdy. Výbava
odpovídá městskému kolu, najdeme zde integrovaná světla, stojánek,
úplný kryt na řetěz, zvonek, blatníky a masivní nosič. Barva rámu,
kávově hnědá a na sedlové trubce doplněná symbolem tudorovských růží,
je příjemná na pohled a kolo velmi zatraktivňuje. Současně velmi prakticky
maskuje případné zablácení rámu.
Rodiče malých dětí potěší, že kolo je připravené pro instalaci
přední i zadní cyklosedačky. Lanka jsou totiž vedena na spodní straně
rámové trubky. Zadní nosič zase je zase se svojí nosností 25 kg
připraven pojmout cyklosedačku i s dítětem do věku 7 let.
Na to, že je Worchester městské kolo, držíte v ruce překvapivě lehký
kousek (s veškerým příslušenstvím má 17,5 kg). I když u městských
kol váha nepatří mezi ostře sledované parametry, v některých českých
městech při přenášení do schodů oceníte snadnou manipulaci.
Posez je městsky vzpřímený. Jezdcům s výškou 180 padlo kolo jako
ulité, při výšce 160 cm už se při zastavení nedala noha opřít o zem
bez naklopení kola. Kolo se dodává jen v jedné velikosti, ale seřiditelný
představec společně s velkým rozsahem výšky sedla nabízí solidní
možnost přizpůsobení posezu.
V zadním náboji najdete sedmirychlostní hubovou převodovku SRAM
zajišťující dostatečný rozsah převodů i pro město typu Prahy. Převod
je ovšem vyladěný dost do rychla. Nejrychlejší sedmý stupeň využijete
jen při jízdě z kopce, po rovině se podle větru dá jezdit na čtvrý nebo
pátý stupeň. Pro Prahu (kde bylo kolo testované) by posun převodů směrem
k menším převodům by podle našeho názoru tomuto kolu prospěl.
Při testování nás zajímalo, jak snadná nebo naopak nesnadná bude
přezutí kola s nábovou převodovkou. Jak se ukázalo, sejmutí zadního kola
bylo překvapivě jednoduché. Nejsložitější byla manipulace
s odstraněním krytu řetězu, pak stačilo už jen vytáhnout lanko. Celkově
je čas strávený výměnou pláště zadního kola stejný jako u klasické
přehazovačky.
Kolo je vybavené hned trojicí brzd: Dvěma klasickými V-brzdami a
protišlapací brzdou. Torpédo je velmi spolehlivá brzda, pokud ale nemáte
s tímto typem brzdění zkušenost, vyplatí se nejprve trochu trénovat.
Pokud jezdíte v provozu, potřebujete mít při čekání na zelenou pedály
„našlápnuté“ do správné polohy, abyste mohli rychle vyrazit. To si zde
zajistíte jen tak, že se správně našlápnutým pedálem na křižovatku už
přijedete – na to musíte myslet předem a ne vždy to vyjde. Kolo je tak
trochu nepraktické pro ostrou jízdu mezi auty. Kdo se ale chystá jezdit po
cyklostezkách, parky či vedlejšími uličkami, nebude s tím mít
problém.
Výrobce balonových
plášťů tvrdí, že jejich použití má stejný efekt jako odpružení.
O vyrovnání nerovností se postará masivní vzduchový polštář. Po
týdenním používání na všech typech povrchů musíme uznat, že na tomto
tvrzení něco pravdy je.
Jízda po rovné, drobné dlažbě je skoro k nerozeznání od jízdy po
asfaltu. Ani překonání hrubé dlažby není problém, i když tady už je
něco znát. Jízdu na Worcesteru po kočičích hlavách je možné srovnat
s jízdou po jemné dlažbě na srovnatelném kole bez balonů. Kdo by čekal
velký valivý odpor masivních pláštů, ten se plete. Pokud je kolo správně
nahuštěné, mají Big Apple překvapivě nízký valivý odpor. Pláště jsou
perfektně přizpůsobené městskému prostředí, jejich slabinou jsou
nezpevněné, blátivé cesty: tam relativně hladké pláště značně
kloužou.
Společně s balonovými plášti se na výrazném komfortu jízdy podílí
také příjemné sedlo Velo Gemini s tvarovou pamětí.
Dynamo v předním náboji má velmi lehký chod, což umožňuje svítit
nepřetržitě bez ztráty výkonu. Zadní červené světlo Basta Ray Steady na
nosiči svítí velmi jasně. Je vybaveno dosvitem ještě několik minut po
zastavení kola, užitečným zejména při jízdě v provozu. Zadní maska je
doplněná ještě další, samostatně umístěnou odrazkou.
Přední světlomet od stejného výrobce potěší aktivací už při jízdě
rychlostí chůze. Světlomet má čidlo pro automatické spouštění za šera.
Součástí světlometu je dvojice LED diod, které i při pomalé jízdě
zřetelně blikají. Diody bohužel nesvítí i po zastavení kola.
Kužel světlometu má tvar dvou půlměsíců posazených těsně nad sebou:
horní osvětluje ulici až na vzdálenost asi 20 metrů, dolní při dobrém
nastavení osvětluje prostor do deseti metrů před kolem; je ovšem dosti
úzký. Halo dobře osvětluje nejbližší okolí bicyklu.
Světlomet je slušně jasný. Vyhoví při jízdě v obci i na neosvětlené
silnici mimo obec. Světlo nestačilo jen na nezpevněných úzkých
pěšinách, které vyžadovaly pomalou jízdu.
Nosič je dostatečně robustní a nemá problém s převážením těžších brašen. Výrobce uvádí nosnost 25 kg, údajně především kvůli zatížení zadního ráfku.
Pokud měli testovací jezdci k některým komponentům výhrady, byl to
především zvonek. Tento nevýrazný „ťukací“ model je použitelný
ještě tak na nepříliš vzdálené chodce – řidiče auta jím na svou
přítomnost neupozorníte. V hlučném pražském provozu jeho zvuk poměrně
snadno zanikne.
Aby kolo bylo dokonalé, uvítali bychom integrovaný zámek. Možnost zamknout
kolo během několika vteřin výrazně zvýší pohodlí uživatele. Kdo si
u městských kol zvykl tuto „vychytávku“ , jen obtížně se jí
vzdává.
Poslední drobná výtka k osazení se týkala na první pocit poněkud
tenkých a tvrdých gripů na řídítkách. Ruce ale v průběhu jízdy
fixovaly dobře a jezdci si na ně nakonec zvykli.
Je vidět, že tvůrci MyCity Worcester se snažili vyladit kolo pro české
podmínky. Balonové pláště umožňují jízdu po ne vždy dokonalém
povrchu, počet převodů solidně zvládne kopce. Kolo si přitom zachovává
vyloženě konzervativní vzhled a příjemný komfort. Tím je tento model
atraktivní pro pánské uživatele, kteří by pod sebou ve městě měli rádi
klasický lichoběžník. Cena těsně přes 14 000 Kč je přitom při daném
osazení velmi rozumná.
Kola MyCity jsou úplnou novinkou a při testování byla prvosériovost znát.
Některé komponenty nejsou ještě definitivní a v sériově vyráběných
kusech budou nahrazeny (stojánek, blatníky).
Celkové hodnocení: Máte před sebou citybike, o kterém stojí za to
uvažovat.