Jako ve všech organizacích s rozpočtem, i na pražském magistrátu se konec roku nese ve znamení dokončování a urychlené realizace projektů, na které v průběhu roku nebyly peníze nebo čas. Peníze najednou jsou a čas… čas se udělá. Magistrát tak pod stromeček naděluje cyklopruhy i cyklostezky v tempu dosud nevídaném.
Konečně se také rozjíždí instalace městských stojanů – zatím v několika městských částech. A potěší informace o rozšíření přepravy kola v tramvajích, především v úsecích na kopcovitém levém břehu Vltavy.
Zápis z prosincového jednání pražské cyklokomise, na kterém jsem následující informace posbíral, najdete na webu Praha cyklistická.
O rekonstrukci Vyšehradského tunelu, obousměrce Na Vrstvách a pět let očekávané normalizaci křižovatky Anděl už nedávno informoval server Prahounakole.cz. Z původního značení Anděla zbyla jedna cedule „Cyklisto sesedni z kola“, která bude přestěhována na jediné místo, kam lze tuto značku umístit: Na dveře kanceláře koordinátora pro cyklistiku Ing. Poláka.
Kromě námi zaregistrovaných staveb se vyznačilo nebo do konce roku vyznačí několik dalších:
Jistý komentář vyžaduje úsek A2 vedený ulicí Povltavskou. Dosavadní neznačené řešení po úzkém chodníku s lampami (vyžadující, aby se cyklisté míjeli v mezerách mezi nepříliš vzdálenými sloupy) bude do konce roku „zlegalizováno“. Malá šířka nedovoluje vyznačit chodník jako obousměrnou smíšenou stezku a tak bude směr do centra vyřešený cyklopruhem v ulici Povltavské. Ta má spíš charakter silnice 2. třídy mezi obcemi, než běžné ulice, s povolenou sedmdesátkou. Bylo to ale jediné možné řešení.
Také byl vyznačen pruh na ulici Vinohradské od Flory k tramvajové zastávce Jana Želivského. Pruh vznikl v rámci akce BESIP pro zlepšení přístupu chodců na tramvajové zastávky. Pruh je příjemně souvislý, zatím ještě není úplně hotový, takže zvlášť u Želivského ještě není jasné, jak bude ukončen. Bohužel už jsem si mohl ověřit, že se na něm vesele krátkodobě parkuje. Je skoro jisté, že na jaře bude cyklopruhem vybavený i směr do centra.
Zobousměrňování jednosměrek, potenciálně tak jednoduché opatření, jde stále velmi ztuha. Důvod je zřejmý: většinou jsou to místní uličky, které spadají do kompetence městských částí. A ty s jejich zobousměrňováním rozhodně nespěchají. Praze 5 trvalo 5 let, než uvolnila průjezd křižovatkou Anděl alespoň tak, aby se vlci nažrali a kozy kousek zůstal. Praha 1 se chystá svolit k zobousměrnění ulice Šeříkové. Na Praze 6 se povede ulice Dr. Zikmunda Wintera. Veleslavínská se odkládá na příští rok, Dejvická do nového řešení ulice jako celku.
A to je, prosím pěkně, všechno. Seznam cykloskupiny stále obsahuje na sedmdesát ulic, které spinkají v jednosměrném režimu.
U stání pro cyklisty na stopčáře (alias V19) je situace opačná: Na nových stavbách mají vznikat jako houby po dešti a budoucí úpravy velkých křižovatek už také budou s představenými stáními počítat. Nakonec, proč by se představená stání nemohla objevit třeba i ve vybraných pruzích v Mezibranské nebo Legerce? (Pak už se k nim jen domaluje ten cyklopruh, a bude.)
Rekonstrukce a opravy
Mnozí z vás si asi všimli, že se usilovně záplatuje trasa A2 od Lannovy lávky k Hlávkovu mostu, má se dělat i Hlávkův most samotný. Upravuje se také úsek A2 v ulici Vltavanů. Na Letné se rekonstruuje ulice Ovenecká. V okrajových částech Prahy došlo k výrazným úpravám na trase A24 v Nedvězí.
Konečně můžeme s potěšením napsat, že k 8.12. jich už bylo 76 instalováno, a to na Praze 6 a v Ďáblicích. Následovat mají Řeporyje, Libuš a Zličín, a pak dále všechny městské části, které na projektu městských stojanů spolupracují. Je jen škoda, že většinu městských částí v centru se do projektu zatím nepodařilo zapojit, a tak si k nim třeba na Zlatém kříži příští rok kolo určitě nezamkneme.
V příštím roce se za 22 milionů (zvlášť vyhrazených v rozpočtu – a opravdu tam jsou!) postaví cyklostezka Freyova – Hořejší rybník. Stezka povede po tělese bývalé železniční vlečky, její součástí budou tři nové mosty (přes ul. Ocelářskou, Freyovu a U Elektry), což vysvětluje výši investice.
Kromě toho bude přímo na výstavbu cyklistické infrastruktury k dispozici 40 milionů Kč. Cyklistická infrastruktura by ovšem měla být zohledněna ve všech stavbách investovaných městem, a takových položek je v rozpočtu mnoho; dá se tak říct, že na cyklistickou infrastrukturu půjde možná něco ke 100 milionům.
Zkušební přeprava kola v tramvajích (vybrané úseky, nenízkopodlažní spoje, víkendy a pracovní dny 20–05) se od 15.12. rozšiřuje o nové úseky, které cyklistu vyvezou „na kopec“. Jsou to úseky:
1. Anděl – Sídliště Řepy
2. Hradčanská – Petřiny
3. Palmovka – Ohrada – Spojovací (pouze linka 1).
Zvláště ta stoupání do Řep a na Petřiny jsou potěšující novinkou. Z Anděla do Řep je obtížná cesta frekventovaným kaňonem Košíř, z Hradčanské na Petřiny je to zase poctivých 130 metrů na třech kilometrech. Dalším posunem je možnost vozit jízdní kolo ve všední den až do šesté hodiny ranní, tedy už i těsně před začátkem ranní špičky.
Shrnutí změn pro cyklisty v PID najdete zde.
Nových úseků tedy do konce roku bude požehnaně. Teď ještě po nich jezdit; se světly a slušně oblečení se nemáme čeho bát.
Praha cyklstická – Zápis z jednání komise pro cyklodopravu
z 8. 12. 2008.
Praha cyklistická – Novinky v PID pro cyklisty od 15. 12. 2008