reklama

Labská trasa – co bude dál?

U našich německých sousedů je Labská trasa (Elbe Radweg) nejpopulárnější trasou. Každý rok sem míří statisíce cykloturistů, aby si projeli alespoň krátký úsek a užili si nádhernou přírodu v okolí řeky. Jakou budoucnost má Labská trasa na české straně, o tom jsme hovořili s manažery stezky z Nadace Partnerství Martinou Kulíkovou a Jakubem Smolíkem.

Úsek Labské stezky mezi Děčínem a hranicemi patří mezi nekrásnější na trase
Úsek Labské stezky mezi Děčínem a hranicemi patří mezi nekrásnější na trase
Foto: Jakub Smolík

V březnu jste představili novou Greenway Labe. Můžete trasu nějak stručně popsat?
Na českém území můžete podél Labe ujet až 373 km. Řeka pramení na Labské louce, v prvním úseku 4–5 km je však vyznačen zákaz vjezdu pro cyklisty. Ve Vrchlabí začíná značená cyklotrasa č. 24. Na své cestě protéká Labe čtyřmi kraji přes Hostinné, Dvůr Králové nad Labem, Jaroměř, Hradec Králové, Pardubice, Kolín, Poděbrady, Nymburk a Brandýs nad Labem – Starou Boleslav. Tady se řeka stáčí na sever přes Neratovice, Mělník, Roudnici nad Labem, Litoměřice, Ústí nad Labem a pokračuje přes Děčín do Německa.


Trasa kopíruje tok řeky Labe – na českém území to je 373 km.

Co byste řekli o kvalitě stezky?
Zatím mluvíme o vyznačené trase, samostatná stezka pro cyklisty je jenom málokde. Kvalita cest je po cestě velmi různá. Jsou tu nepohodlné úseky, které cyklista s plně naloženým kolem projede jen s velkými obtížemi. Příkladem může být úsek východně od Kolína do Labských Chrčic. Některé části vedou po frekventovaných silnicích. Jedno můžeme říci zcela jistě – Labská trasa má daleko do německého standardu, který představuje Elbe Radweg. Přirozeně nemá smysl všude budovat cyklostezky oddělené od automobilové dopravy, měla by tu ale být bezpečná cesta pro cyklisty.

Vloni jste celou trasu projeli na kole a zdokumentovali. Ve kterém úseku jsou vybudované stezky pro cyklisty?
Nejdelší hotový úsek je okolo Ústí nad Labem, mezi Valtířovem a Církvicemi. V tomto úseku je cyklostezka v délce asi 18 km. Jedinou překážkou je střekovské zdymadlo. Zhruba 300 m se musí překonat buď s vystoupáním schodů nebo úsek lze přejet po silnici.
Další, nejznámější úsek postavený v 90. letech vede z Libice nad Cidlinou přes Poděbrady do Nymburka. Jeho délka je 15 km a v úseku Poděbrady-Nymburk se po hotové cyklostezce projíždějí cyklisté po obou stranách Labe.
Na dálkových trasách jsou vždy nejobtížnější průjezdy měst. Ukázkové vedení trasy je např. v Hradci Králové nebo v Ústí nad Labem. Obě města mají vybudovány cyklostezky, takže cyklisté prakticky nepřicházejí do kontaktu s motorovou dopravou.
Nakonec bych rád zmínil nově otevřený úsek Děčín-Prostřední Žleb u česko-německý hranic. Od června loňského roku cyklisté bezpečně projedou od Děčína až na hranice a odtud mohou pokračovat dále do Německa podél Elbe Radweg.

Pokud by se někdo rozhodl projet si Greenway Labe už dnes, co byste mu doporučili?
Jeden z nejkrásnějších úseků vede od Roudnice nad Labem až po státní hranice. Jsou tu krásné výhledy na České středohoří, jedete sevřeným údolím podél vody a míjíte rybáře, po Labi jezdí lodě. Od Roudnice jezdí veřejná lodní doprava, na kterou jsou navázané další služby. Část cesty se dá tedy projet na lodi. Myslím, že k řece patří přístavy a lodě, je to příjemné osvěžení.
Krásných měst na trase je opravdu hodně – namátkou můžeme jmenovat Hostinné v Podkrkonoší, lázeňské Poděbrady, Hradec Králové, Pardubice, Mělník nebo Litoměřice. A je tu samozřejmě i mnoho vesniček, hradů a zámků a jiných zajímavostí (např. zámek Kuks, vodní nádrž Les Království u Dvora Králové, pevnost Josefov, Kunětická hora, zatopené pískovny východně od Přelouče, obec Kladruby nad Labem s národním hřebčínem, přírodní rezervace Veltrubský luh severně od Kolína, zámek a vinice na Mělníku, kaňon Labe zdobený pískovcovými skalami v úseku mezi Děčínem a státními hranicemi.

Koncem března jste uspořádali konferenci věnovanou Labské stezce. Co bylo jejím hlavním záměrem?
Především musíme říci, že to byla první konference o téhle stezce. Při budování dálkových stezek je vždycky nejobtížnější jednání s majiteli pozemků. Na samém počátku ale vždy musí být politická vůle a chuť vybudovat bezpečnou stezku pro pěší a cyklisty. Bylo důležité, aby se sešli zástupci krajů a měst, abychom zjistili, jakou má tato trasa prioritu. Proto jsme se také do toho zapojili. Bylo důležité zjistit zájem a najít klíčové partnery. Na konferenci jsme pozvali i zástupce německé strany, aby zde ukázali, jaké výsledky má Labská trasa u našich severních sousedů. Elbe Radweg byla vyhodnocena jako nejkvalitnější stezka v Německu a příjmy z turistického ruchu dosahují 55 milionů euro za sezónu. Je to nejpopulárnější stezka, kterou každoročně přijíždějí poznat statisíce cykloturistů.

Co konference ukázala?
V plánech všech krajů je Labská trasa jednou z hlavních priorit. Postup krajů ale není časově koordinovaný. Každý si staví svůj úsek, není ale jasné, kdy bude celá trasa hotová. Také zde neexistuje materiál, který mají v Německu, tedy průvodce po celé délce trasy. Existují jenom lokální letáky, které si vydávají města a obce.
Nadace Partnerství je připravena ujmout se přípravy průvodce, stejně jako jsme to udělali např. pro Greenway Praha-Vídeň, Moravské vinařské stezky a jiné. Ve spolupráci s německými partnery dnes připravujeme vydání průvodce po české straně v úseku Drážďany-Praha. Prvním krokem by mělo být rozšíření existujícího německého průvodce (po 860 km německé Elberadweg) právě o úsek od státních hranic po Prahu. Později bychom samozřejmě rádi vydali i českou verzi průvodce po celé
Greenway Labe na českém území.

Logo Labská cyklostezka

Důležité je i logo. Na konferenci jsme nechali připravit českou verzi loga Greenway Labe, která vychází z německého vzoru.
Organizujeme také propagační jízdu. Letos poprvé jsme tradiční trasu Praha-Vídeň prodloužili o úsek Drážďany-Praha. Jízda měla upozornit na přínos cyklistiky pro rozvoj cestovního ruchu a lidské zdraví a také upozornit na fakt, že jízdní kolo je, především ve městech a obcích, rovnocenným dopravním prostředkem k osobním automobilům. Při jízdě mezi Drážďany a Prahou jsme se během 18 zastavení pozdravili s 30 zástupci obcí, měst a krajů. Obce a města připravily pro zhruba třicetičlený peloton kulturní program a setkání s politickými zástupci i dalšími zajímavými osobnostmi. Touto cestou se nám podařilo získat mnoho partnerů, se kterými budeme společně Greenway Labe do budoucna rozvíjet. Vše bylo zpečetěno podpisem memoranda o spolupráci, které na trase Drážďany-Praha podepsali zástupci 27 měst a obcí.

Děkuji za rozhovor.

Užitečné odkazy:

Výstupy z konference o rozvoji cyklistických koridorů Greenway Labe a Greenway Drážďany-Praha (0,5 MB)

Fotogalerie

Úsek Labské stezky mezi Děčínem a hranicemi patří mezi nekrásnější na trase Kvalita trasy je velmi proměnlivá. Některé úseky jsou pro plně naložené kolo nepříjemné... ...jiné nebezpečné. Hostinné v Podkrkonoší Tenhle úsek mezi hranicemi a Děčínem už naštěstí patří minulosti.. Dnes to tu vypadá jinak. Mezi nejznámnější patří úsek mezi Poděbrady a Nymburkem. Lodě a přístavy jsou osvěžením na Labské trase. I když po silnici, jet se dá bezpečně. Úsek Labské trasy v okolí Velkého Oseka.
redakce NaKole.cz, 10.08.2008
Do vaší knihovny
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

 ()
Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle období ráda. Fyzička je zpět, člověk něco málo pohubl, cítí se skvěle a každý kopec vyjede jako nic... Ale ouha, místo toho ho pobolívá břicho, a... no však to znáte. Tolik já a děti, my na…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

 ()
Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy si tady odložím další kousek svých cestovních deníků... Tak tenhle cíl zrál už docela dlouho. Už ani vlastně nevím jak k tomu došlo, ale jednoho dne sedím s Radkem na pivě, koukáme do mapy.cz…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

 ()
Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11 kilometrů a klesli do 2700 metrů. Kolem uhelného dolu nocleh možný nebyl, nenašli jsme žádné rovné místo a navíc vše bylo pokryto vrstvičkou šedého prachu. A ani mezi zaparkovanými…
Peggy | 02.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 7. část

 ()
Sonkol, zázraky na počkání nebo do tří dnů Kratičké intermezzo - které se přihodilo úplnou náhodou, přesně mezi psaním 6. a 7. části Miluji takové ty nádražní či vesnické knihovničky, kde se lidi zbavují starých knih. Většinou to bývají nějaké blbosti, ale už jsem v nich párkrát narazila na…
Peggy | 26.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 6. část

 ()
Naše první třítisícovka Slibovali jim ráj na zemi a místo toho je čekala jen pustá step. Tak zní úvod příběhu bratrské pomoci zhruba tisícovky Čechů a Slováků, kteří se v letech 1925-32 vydali pomoci budovat Kyrgyzskou socialistickou republiku, tehdy už jako součást Sovětského svazu, v rámci…
Peggy | 20.05.2024

O čem se mluví:

Štafeta NaKole.cz Štafeta Via Czechia centrál 2024 dnes v 08:28
Technické rady Jaký materiál brzdových destiček zvolit? dnes v 06:40
Cestování na kole nabídka nebankovní půjčky dnes v 03:26
Co vás zaujalo 279 dnes v 00:15
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 148 včera v 22:32
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 včera v 22:28
Elektrokola SAVA Deck 9.1 - motor Shengyi CMT03 včera v 18:24
NEcyklo Co vás vytočilo 153 včera v 17:01
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

439 cyklistů (6 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11…
Peggy | 02.06.2024