U našich německých sousedů je Labská trasa (Elbe Radweg) nejpopulárnější trasou. Každý rok sem míří statisíce cykloturistů, aby si projeli alespoň krátký úsek a užili si nádhernou přírodu v okolí řeky. Jakou budoucnost má Labská trasa na české straně, o tom jsme hovořili s manažery stezky z Nadace Partnerství Martinou Kulíkovou a Jakubem Smolíkem.
V březnu jste představili novou Greenway Labe. Můžete trasu
nějak stručně popsat?
Na českém území můžete podél Labe ujet až 373 km. Řeka pramení na
Labské louce, v prvním úseku 4–5 km je však vyznačen zákaz vjezdu pro
cyklisty. Ve Vrchlabí začíná značená cyklotrasa č. 24. Na
své cestě protéká Labe čtyřmi kraji přes Hostinné, Dvůr Králové nad
Labem, Jaroměř, Hradec Králové, Pardubice, Kolín, Poděbrady, Nymburk a
Brandýs nad Labem – Starou Boleslav. Tady se řeka stáčí na sever přes
Neratovice, Mělník, Roudnici nad Labem, Litoměřice, Ústí nad Labem a
pokračuje přes Děčín do Německa.
Trasa kopíruje tok řeky Labe – na českém území to je 373 km.
Co byste řekli o kvalitě stezky?
Zatím mluvíme o vyznačené trase, samostatná stezka pro cyklisty je jenom
málokde. Kvalita cest je po cestě velmi různá. Jsou tu nepohodlné úseky,
které cyklista s plně naloženým kolem projede jen s velkými obtížemi.
Příkladem může být úsek východně od Kolína do Labských Chrčic.
Některé části vedou po frekventovaných silnicích. Jedno můžeme říci
zcela jistě – Labská trasa má daleko do německého standardu, který
představuje Elbe Radweg. Přirozeně nemá smysl všude budovat
cyklostezky oddělené od automobilové dopravy, měla by tu ale být bezpečná
cesta pro cyklisty.
Vloni jste celou trasu projeli na kole a zdokumentovali. Ve kterém
úseku jsou vybudované stezky pro cyklisty?
Nejdelší hotový úsek je okolo Ústí nad Labem, mezi Valtířovem a
Církvicemi. V tomto úseku je cyklostezka v délce asi 18 km. Jedinou
překážkou je střekovské zdymadlo. Zhruba 300 m se musí překonat buď
s vystoupáním schodů nebo úsek lze přejet po silnici.
Další, nejznámější úsek postavený v 90. letech vede z Libice nad
Cidlinou přes Poděbrady do Nymburka. Jeho délka je 15 km a v úseku
Poděbrady-Nymburk se po hotové cyklostezce projíždějí cyklisté po obou
stranách Labe.
Na dálkových trasách jsou vždy nejobtížnější průjezdy měst.
Ukázkové vedení trasy je např. v Hradci Králové nebo v Ústí nad Labem.
Obě města mají vybudovány cyklostezky, takže cyklisté prakticky
nepřicházejí do kontaktu s motorovou dopravou.
Nakonec bych rád zmínil nově otevřený úsek Děčín-Prostřední Žleb
u česko-německý hranic. Od června loňského roku cyklisté bezpečně
projedou od Děčína až na hranice a odtud mohou pokračovat dále do Německa
podél Elbe Radweg.
Pokud by se někdo rozhodl projet si Greenway Labe už dnes, co byste
mu doporučili?
Jeden z nejkrásnějších úseků vede od Roudnice nad Labem až po státní
hranice. Jsou tu krásné výhledy na České středohoří, jedete sevřeným
údolím podél vody a míjíte rybáře, po Labi jezdí lodě. Od Roudnice
jezdí veřejná lodní doprava, na kterou jsou navázané další služby.
Část cesty se dá tedy projet na lodi. Myslím, že k řece patří
přístavy a lodě, je to příjemné osvěžení.
Krásných měst na trase je opravdu hodně – namátkou můžeme jmenovat
Hostinné v Podkrkonoší, lázeňské Poděbrady, Hradec Králové, Pardubice,
Mělník nebo Litoměřice. A je tu samozřejmě i mnoho vesniček, hradů a
zámků a jiných zajímavostí (např. zámek Kuks, vodní nádrž Les
Království u Dvora Králové, pevnost Josefov, Kunětická hora, zatopené
pískovny východně od Přelouče, obec Kladruby nad Labem s národním
hřebčínem, přírodní rezervace Veltrubský luh severně od Kolína, zámek
a vinice na Mělníku, kaňon Labe zdobený pískovcovými skalami v úseku
mezi Děčínem a státními hranicemi.
Koncem března jste uspořádali konferenci věnovanou Labské
stezce. Co bylo jejím hlavním záměrem?
Především musíme říci, že to byla první konference o téhle stezce.
Při budování dálkových stezek je vždycky nejobtížnější jednání
s majiteli pozemků. Na samém počátku ale vždy musí být politická vůle
a chuť vybudovat bezpečnou stezku pro pěší a cyklisty. Bylo důležité,
aby se sešli zástupci krajů a měst, abychom zjistili, jakou má tato trasa
prioritu. Proto jsme se také do toho zapojili. Bylo důležité zjistit zájem
a najít klíčové partnery. Na konferenci jsme pozvali i zástupce německé
strany, aby zde ukázali, jaké výsledky má Labská trasa u našich
severních sousedů. Elbe Radweg byla vyhodnocena jako nejkvalitnější stezka
v Německu a příjmy z turistického ruchu dosahují 55 milionů euro za
sezónu. Je to nejpopulárnější stezka, kterou každoročně přijíždějí
poznat statisíce cykloturistů.
Co konference ukázala?
V plánech všech krajů je Labská trasa jednou z hlavních priorit. Postup
krajů ale není časově koordinovaný. Každý si staví svůj úsek, není
ale jasné, kdy bude celá trasa hotová. Také zde neexistuje materiál, který
mají v Německu, tedy průvodce po celé délce trasy. Existují jenom
lokální letáky, které si vydávají města a obce.
Nadace Partnerství je připravena ujmout se přípravy průvodce, stejně jako
jsme to udělali např. pro Greenway Praha-Vídeň, Moravské vinařské stezky
a jiné. Ve spolupráci s německými partnery dnes připravujeme vydání
průvodce po české straně v úseku Drážďany-Praha. Prvním krokem by
mělo být rozšíření existujícího německého průvodce (po 860 km
německé Elberadweg) právě o úsek od státních hranic po Prahu. Později
bychom samozřejmě rádi vydali i českou verzi průvodce po celé
Greenway Labe na českém území.
Důležité je i logo. Na konferenci jsme nechali připravit českou verzi
loga Greenway Labe, která vychází z německého vzoru.
Organizujeme také propagační jízdu. Letos poprvé jsme tradiční trasu
Praha-Vídeň prodloužili o úsek Drážďany-Praha. Jízda měla upozornit na
přínos cyklistiky pro rozvoj cestovního ruchu a lidské zdraví a také
upozornit na fakt, že jízdní kolo je, především ve městech a obcích,
rovnocenným dopravním prostředkem k osobním automobilům. Při jízdě mezi
Drážďany a Prahou jsme se během 18 zastavení pozdravili s 30 zástupci
obcí, měst a krajů. Obce a města připravily pro zhruba třicetičlený
peloton kulturní program a setkání s politickými zástupci i dalšími
zajímavými osobnostmi. Touto cestou se nám podařilo získat mnoho partnerů,
se kterými budeme společně Greenway Labe do budoucna rozvíjet. Vše bylo
zpečetěno podpisem memoranda o spolupráci, které na trase Drážďany-Praha
podepsali zástupci 27 měst a obcí.
Děkuji za rozhovor.
Výstupy z konference o rozvoji cyklistických koridorů Greenway Labe a Greenway Drážďany-Praha (0,5 MB)