„Nejde o to, kolik kol prodáme.“ To říká šampion Tour de France Lance Armstrong, který plánuje otevřít cykloobchod, centrum pro městské cyklisty, tréninkové prostory a kavárnu v budově z padesátých let na severovýchodním rohu ulice Nueces a Čtvrté ulice v Austinu.
„Centrum tohohle města se prudce rozrůstá. To budou všichni ti noví lidé jezdit všude autem? Musíme podporovat dojíždění za každodenními záležitostmi na kole,“ řekl Armstrong. Tato slova otiskl již v únoru americký místní deník Austin American Statesmen, z článku dále citujeme.
Obchod se jmenuje Mellow Johnny (sladký Johnny) podle přezdívky, kterou si Armstrong vysloužil, když na Tour de France tak často nosil „maillot jaune“ neboli žlutý trikot. (Dle zvyku jej vždy nosí vedoucí muž průběžného pořadí.)
Armstrong řekl, že by si přál, aby se z Austinu stalo město podobné Portlandu ve státě Oregon, kde je jízda na kole součástí tamní kultury a lidé dojíždějí na kole do práce, do restaurací a za svými povinnostmi. „Když tam jdete po ulici, vidíte spoustu bicyklů — protože tam jsou bezpečné stezky pro cyklisty,“ řekl Armstrong o městě dobře známém svojí politikou podporující cyklistiku a opatřeními přátelskými pro kola. Jak to ale Austin udělá?
„Ta cyklostezka (Lance Armstronga) je dobrý začátek,“ řekl Armstrong a jeho hlavní partner v tomto projektu, Bart Knaggs k tomu dodal, že by si přál, aby Austin budoval cyklostezky oddělené od motorové dopravy a zavedl podobný systém, jaký funguje v Paříži, kde si lidé mohou pomocí kreditní karty vypůjčit bicykl ze stojanu a vrátit ho v kterékoliv z mnoha stanic po celém městě.
„Jsou chvíle, kdy se cestou na kole po Austinu aut bojím,“ řekl Armstrong. „Představte si, jak se asi musí cítit začínající cyklista. Myslím, že snem primátora Wila Wynna byla tahle právě probíhající revitalizace městského centra, ale všechno by bylo ještě mnohem jednodušší, kdyby se tu lidé mohli pohybovat na kole.“
V Mellow Jonnym budou k vidění špičková kola značky Trek, která Armstronga sedmkrát po sobě dovezla k vítězství na Tour de France, nicméně hlavním cílem obchodu nebude prodej nejnovějších a nejlehčích závodních kol. Obchod bude oslavovou kultury jízdního kola, od historických rekvizit na stěnách až po pult, kde budou zákazníci moci usrkávat kafe, pozorovat mechaniky při práci a vyptávat se jich na různé věci.
Kromě silničních kol budou v Mellow Johnny k dostání městská kola, horská kola, triatlonová kola, jednopřevodová kola, lehokola i ručně vyrobená „umělecká kola“, která vypadají stejně dobře zavěšená na stěně jako při jízdě na ulici. Na skladě bude také vybavení od firem Giro, Nike a Oakley. Sprchy a úschovna kol umožní lidem, kterým na pracovišti takováto zařízení chybí, dojet do centra, nechat si kolo v našem obchodě, vykoupat se a zbytek dojet třeba ve velotaxi nebo dojít pěšky.
Armstrong, který si stále pamatuje jak byl trochu vystrašený, když jako malý kluk vešel do obchodu s koly, chce, aby se tohle jeho zákazníkům nikdy nestalo. Přiznal, že raději k jízdě na kole přivede nováčky, než aby prodal o něco rychlejší kolo zkušenému cyklistovi.
„Jestli jezdíte na kole po městě, jste pro nás stejně důležití jako mistr republiky v silniční cyklistice,“ řekl Knaggs. „Možná i důležitější,“ dodal Armstrong.
O Armstrongově cykloobchodu píše i nové číslo magazínu Momentum. Podle něj se Mellow Johnny také připravuje lobbovat u města a velkých zaměstnavatelů, aby podporovali cyklistiku a učili začínající cyklisty jak se na ulici správně chovat. Momentum končí svůj článek o Armstrongově novém obchodě v Austinu těmito slovy:
Při nedávném rozhovoru, který Armstrong poskytl ve Washington, D.C. na Intercultural Cancer Council, Lance popisoval, jak v roce 1996, poté, co se mu podařilo překonat rakovinu, jej jeho onkolog zasvětil do „povinnosti vyléčených“ — povinnosti vystoupit a mluvit o své bitvě s rakovinou a využít ji k vyššímu účelu. Zdá se, že tato povinnost se promítla i do Armstrongových myšlenek o cyklistice: „Nemusím vám říkat co znamená každý automobil, který dostaneme ze silnice, pro něčí zdraví, ale také pro životní prostředí.“
Zdá se, že dopravní a městská cyklistika má dalšího silného zastánce.