Kolo z e-shopu můžete dostat za tři dny. Na některé dražší modely ale zákazníci čekají i půl roku.
Prodeje zboží prostřednictvím internetu neustále stoupají. Letos podle
odhadů Češi utratí při nákupech přes internet 22 miliard Kč, což je
o 20 % více než vloni. Jednoduchost, rychlost a neustálá dostupnost
obchodů po 24 hodin přesvědčují stále více zákazníků, aby určité
zboží objednávali prostřednictvím internetu.
E-shopy ale mají i své nevýhody, proto pro ně platí jiná pravidla než
pro kamenné obchody. Především mohou nabízet věci, které nemají fyzicky
právě na skladě. Prodejce tedy začíná shánět zboží až v okamžiku,
kdy o něj nějaký zákazník projeví zájem. Také proto hodně záleží na
komunikaci s klientem.
Většina dotázaných obchodníků se snaží dát zákazníkům informace
ještě před vystavením objednávky. Základem dobrého internetového obchodu
je u každého druhu zboží informace, zda je příslušná položka na
skladě. Pokud tomu tak je, zákazník většinou dostane zboží do druhého
dne.
Dodací lhůta zboží, které není skladem, se může pohybovat od 3 do
10 dnů. V některých případech se čeká i déle. „U dražších kol
je normální čekat jeden měsíc. Český trh bohužel není tak velký, aby
si někdo mohl dovolit naplnit sklady karbonovými koly,“ komentuje to
Vojtěch Marek z obchodu Cykloexpert.cz. Ví, o čem mluví. Kola Specialized,
představená na podzimním Sport Life 2007 se na českém trhu objevují až
o šest měsíců později. „Převis poptávky u značky Specialized je
obrovský a lidé, kteří chtějí mít luxusní kolo, by měli být
připraveni na to, že si počkají,“ vysvětluje to. S tím souhlasí
i sami uživatelé: „Lidé, kteří přesně vědí, co chtějí, si na kolo
nebo na rám klidně počkají.“
Obchodníci ale dobře vědí, že ne každý je připraven čekat. Obvykle se proto snaží doručit informaci o dodací lhůtě už předem. „Pokud zboží není skladem, spojíme se s klientem a domlouváme dobu dodání,“ říká Lukáš Koutenský z internetového obchodu Sedninakolo.cz. Telefonát od operátora nebo e-mail s informací o možné lhůtě dodání jsou dnes již standardem. Obchodníci jsou přesto velmi opatrní při slibování. Informaci o nejdelší dodací lhůtě v obecných obchodních podmínkách e-shopů většinou nenajdete. To vždy závisí na konkrétním zboží. Pohyb na trhu lze předvídat jen omezeně. „Třeba se stalo, že v celé Evropě najednou nebyly karbonové představce,“ ilustruje to Milan Kuk z Kupkolo.cz. Problémy s dostupností se kromě luxusnějších značek mohou objevit také např. u atypických rámů nebo u některých speciálních modelů. Prodejci se ale shodují, že taková situace může nastat prakticky u kteréhokoli druhu zboží.
Dodací lhůty upravuje § 613 občanského zákoníku. Podle znění
zákona musí obchodník obstarat zboží ve slíbené lhůtě nebo ve lhůtě,
která je přiměřená okolnostem. Pokud to neudělá, může kupující
jednostranně odstoupit od smlouvy. Spíše než e-mailem se doporučuje poslat
v takovém případě obchodu doporučený dopis. Doručení e-mailu je totiž
obtížné prokázat. Pokud odstoupíte od smlouvy, prodejce je podle zákona
povinen vrátit peníze do 30 dnů.
V každém případě je vázání zálohy a následné čekání velmi
nepříjemné. I proto se vyplatí zjistit si informace o dostupnosti zboží
a předem se dohodnout s prodejcem. „V Cykloexpertu vedeme zákazníky
k tomu, aby se o dostupnosti zboží informovali ještě před uzavřením
objednávky,“ říká k tomu Vojtěch Marek.