Více kamer na měření rychlosti aut, více policistů v terénu a okamžité odebrání řidičského průkazu při vážných přestupcích – to jsou opatření, které by podle lidí nejvíce přispěly k posílení bezpečnosti na českých silnicích.
Před rokem a půl vstoupila v platnost tolik diskutovaná novela silničního zákona. Statistiky nehodovosti jako by dávaly za pravdu jejím odpůrcům. V roce 2007 zemřelo na českých silnicích téměř stejný počet lidí jako v roce 2005. „Bodový systém nemá vliv na chování řidičů, je potřeba ho zrušit,“ konstatují jeho odpůrci.
Už v prvních měsících, kdy nový systém začal platit, se přitom
v nejrůznějších médiích objevovaly články „na co si dát pozor“.
Řidiči tu dostávali návody, na které přestupky se Policie zaměřuje
nejvíc. V kursu byly také rady, jak se v případě přistižení vyhnout
odpovědnosti.
Bodový systém přinesl větší agendu. Už tak přetíženým policistům
přibylo další papírování. A tak se policie soustředila na
„bezpečné“ přestupky – nesporné, jednoduše prokazatelné, snadno
měřitelné. Řidiči si rychle spočítali, že třeba překračovat povolenou
rychlost, jezdit pod vlivem alkoholu nebo vozit děti bez dětské autosedačky
se jim nemusí vyplatit. Na druhou stranu, nepouštění chodců na přechodu,
telefonování za jízdy bez hands-free nebo ohrožování cyklistů při
neopatrném předjíždění, to jsou přestupky zcela běžné.
Před českou policií stoji teď otázka. Dokáže zajistit, aby pravidla
nezůstala pouze na papíře, ale řidiči se jimi skutečně řídili?
K podobnému závěru došel i rozsáhlý reprezentativní výzkum firmy
GfK Praha. Zúčastnilo se ho 3029 respondentů z celé ČR ve věku 15–79
let.
Bodový systém si nezískal velkou podporu, celá polovina respondentů by
souhlasila s jeho zrušením. Na druhou stranu, otázka bezpečnosti
silničního provozu je pro Čechy velmi důležitá. O problematiku se velmi
zajímá ¾ všech dotázaných.
Jak ukázal uvedený výzkum, lidé se vyslovili pro posílení odpovědnosti
řidičů za své jednání, důsledné vymáhání zákona policií a
zaměření se na skutečně nebezpečné jednání.
Z výzkumu GfK Praha vyplynulo, že opatření k posílení bezpečnosti by
se obecně setkala s pozitivní odezvou. Většina opatření by získala
nadpoloviční podporu a s řadou z nich souhlasí dokonce tři čtvrtiny
lidí.
Přehled testovaných opatření je uveden v následujícím grafu. Dotazovaní
se přitom u každého z uvedených návrhů zvlášť rozhodovali, zda by jej
podpořili či ne.
Zdroj: GfK Praha
Zelenou u lidí mají v první řadě opatření, která by zajistila
vymahatelnost zákona (kamerový systém, více policistů). Nadpoloviční
většina se také vyslovila pro přísnější tresty, a to zejména pro
řidiče, kteří způsobí svým chováním smrt nebo invaliditu někoho
jiného (odebrání řidičského průkazu na několik let, zveřejňování
jmen viníků, doživotní zákaz řízení, vyšší pokuty, zákaz řízení
do uhrazení škody).
Kromě represivních opatření získalo velkou podporu i jedno
preventivní – řidičský průkaz na zkoušku pro začátečníky.
Zajímavé jsou také závěry studie, které ukazují na rozdíly v názorech podle značky automobilu v domácnosti. Majitelé starších škodovek (Felicia, Favorit, Forman, Š105/120) souhlasili s nejvíce z dotazovaných opatření (v průměru s 8 z 15), ještě více opatření by odsouhlasili majitelé aut asijských značek. Nejmenší podporu měla navrhovaná opatření mezi majiteli exkluzivních značek (pouze necelých 6 z 15 opatření). Ti by také nejvíce uvítali zrušení bodového systému.
Zdroj: tisková zpráva GfK Praha