reklama

Pobřežní ulice – naděje pro pražské cyklisty

Město Praha nepatří k městům, která by byla vstřícná k cyklistům. Počet lidí na kole v pražských ulicích přesto roste. Cyklodopravě se tu věnuje několik občanských sdružení a přístup magistrátních úředníků se postupně mění. Příkladem dobrého řešení je nově zprovozněný úsek Pobřežní ulice v Praze 8.

Cyklistický pruh v Pobřežní ulici
Cyklistický pruh v Pobřežní ulici
Foto: NaKole.cz

„Řešení Pobřežní je z hlediska přístupu magistrátu k cyklistické dopravě průlomové. Je to vůbec první rušná ulice v Praze, na níž byly vyznačeny oddělené cyklistické pruhy. Cyklisté nebudou muset kličkovat mezi auty ani po chodnících, mohou plnohodnotně a bezpečně využívat hlavní dopravní prostor,“ říká Tomáš Cach ze sdružení Auto*Mat. Cyklisté tedy mohou legálně a zároveň bezpečně používat vyhrazený prostor na silnici, kam po právu patří. Ve městech jako např. Hradec Králové, Břeclav nebo Uherské Hradiště jsou cyklistické pruhy na vozovce zcela běžné, v Praze však je toto řešení poměrně nové.

Zdá se tedy, že město začíná naplňovat sliby a deklarace, že pro cyklisty začne něco dělat. Bohužel, v tomto případě se ukázala nezkušenost městských úředníků s realizací úprav pro cyklisty. Cyklistické pruhy byly původně před křižovatkami ukončeny. Cyklista se tak ocitl v situaci „poraď si sám“, a to právě v místech, která jsou nejrizikovější z hlediska dopravních nehod.

Na problém nebezpečnosti a nesprávnosti takového řešení upozornilo občanské sdružení Auto*Mat, které zároveň navrhlo několik variant řešení. Teprve poté byly již hotové vyznačené pruhy před křižovatkou narychlo odstraněny a překresleny. Cyklisté tedy nakonec mohou jet ve svém pruhu až ke křižovatce. Navíc zde vznikl předsunutý prostor pro cyklisty, kteří chtějí odbočovat vlevo a přejíždějí tak tři pruhy pro automobily. Že město zareagovalo a narychlo špatně navržené pruhy opravilo, je také velký posun.

„Předsazené prostory pro cyklisty se v mnoha evropských městech běžně používají, aby řidiči aut kola dobře viděli a nesrazili je,“ vysvětluje Michal Křivohlávek z Auto*Matu.
Pokud se řadicí pruh pro cyklisty a předsazený prostor pro cyklisty (tzv. V19) provedou přímo při výstavbě příslušné křižovatky, jejich cena nemusí překročit náklady ve výši cca 20 tisíc korun na každé straně křižovatky. To je vzhledem k celkové investici naprosto zanedbatelná částka. Pokud se tato opatření mají plnohodnotně doplňovat dodatečně, cena se zpravidla pohybuje minimálně v řádu statisíců. Vznikají totiž problémy s umístěním detekčních smyček světelné signalizace, posunem stop čáry a přeprogramováním světelné signalizace, případně s výměnou celého řadiče světelné signalizace; také šířkové poměry často nevyhovují.

Rekonstrukce Pobřežní ulice však ukázala jeden charakteristický rys vznikající cyklistické infrastruktury v Praze. Ačkoli město cyklistům slibuje zlepšení podmínek, ve skutečnosti tu neexistuje systematický přístup k cyklistické dopravě. Komise pro cyklistickou dopravu nemá často vůbec informace o chystaných dopravních stavbách. S trochou nadsázky je možné říci, že levá ruka neví, co dělá ta pravá. „Kdybych to byl věděl dřív, mohl jsem s tím něco udělat,“ říká k polovičatému dopravnímu řešení v Pobřežní ulici předseda komise Ing. Pavel Polák.

Kvůli špatné komunikaci mezi odbory a komisemi pražský magistrát v minulosti opakovaně porušoval své vlastní usnesení z roku 2003, které ukládá povinnost zahrnovat do projektu řešení pro cyklisty při rekonstrukcích a stavbách nových komunikací. Z poslední doby je asi nejznámějším takovým případem rekonstrukce Štefánikova mostu. Přes sliby se tu na cyklistické pruhy „zapomnělo“ a domalovávat se budou až dodatečně, po protestech a ostudě, kterou si tím město po právu vysloužilo.

Zatímco v Pobřežní již cyklistické pruhy jsou, při rekonstrukcích řady významných ulic se s jízdními koly pravděpodobně vůbec nepočítá. „Na magistrátu vznikají seznamy připravovaných rekonstrukcí a nových dopravních staveb s ohledem na cyklistickou infrastrukturu. Je to signál, že magistrát konečně začíná považovat cyklistiku za plnohodnotnou součást dopravy. Bohužel některé aktuální klíčové investiční akce v současných seznamech ještě chybějí. Usilujeme o to, aby je město doplnilo,“ říká Tomáš Cach.

Příkladem místa, kde hrozí další promarnění šancí na podporu městské cyklistiky, je Pankrácká pláň. Magistrát zde přestavuje celou uliční síť, cyklistické pruhy ani stezky tu ale zatím nevznikají. Obdobná je situace na Budějovické nebo v ulicích rekonstruovaných v návaznosti na výstavbu nových stanic metra C Střížkov, Prosek a Letňany. S cyklisty se zatím nepočítá při napojení ulic na Prašném mostě, Špejcharu a Malovance na městský okruh.

Fotogalerie

Cyklistický pruh v Pobřežní ulici Díky předsunuté stop čáře před světelnou křižovatkou je cyklista pro řidiče dobře viditelný V levém odbočovacím pruhu je na vozovce namalovaný „box“ (prostor pro cyklisty – vodorovná značka „V 19“) Cyklistický pruh v Pobřežní ulici Cyklistický pruh v Pobřežní ulici Dočasné ukončení cyklistického pruhu ve směru k Invalidovně, které zatím není příliš šťastné
Redakce NaKole.cz, 01.11.2007
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

 ()
Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle období ráda. Fyzička je zpět, člověk něco málo pohubl, cítí se skvěle a každý kopec vyjede jako nic... Ale ouha, místo toho ho pobolívá břicho, a... no však to znáte. Tolik já a děti, my na…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

 ()
Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy si tady odložím další kousek svých cestovních deníků... Tak tenhle cíl zrál už docela dlouho. Už ani vlastně nevím jak k tomu došlo, ale jednoho dne sedím s Radkem na pivě, koukáme do mapy.cz…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

 ()
Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11 kilometrů a klesli do 2700 metrů. Kolem uhelného dolu nocleh možný nebyl, nenašli jsme žádné rovné místo a navíc vše bylo pokryto vrstvičkou šedého prachu. A ani mezi zaparkovanými…
Peggy | 02.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 7. část

 ()
Sonkol, zázraky na počkání nebo do tří dnů Kratičké intermezzo - které se přihodilo úplnou náhodou, přesně mezi psaním 6. a 7. části Miluji takové ty nádražní či vesnické knihovničky, kde se lidi zbavují starých knih. Většinou to bývají nějaké blbosti, ale už jsem v nich párkrát narazila na…
Peggy | 26.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 6. část

 ()
Naše první třítisícovka Slibovali jim ráj na zemi a místo toho je čekala jen pustá step. Tak zní úvod příběhu bratrské pomoci zhruba tisícovky Čechů a Slováků, kteří se v letech 1925-32 vydali pomoci budovat Kyrgyzskou socialistickou republiku, tehdy už jako součást Sovětského svazu, v rámci…
Peggy | 20.05.2024

O čem se mluví:

Štafeta NaKole.cz Štafeta Via Czechia centrál 2024 dnes v 10:03
Technické rady Jaký materiál brzdových destiček zvolit? dnes v 06:40
Cestování na kole nabídka nebankovní půjčky dnes v 03:26
Co vás zaujalo 279 dnes v 00:15
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 148 včera v 22:32
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 včera v 22:28
Elektrokola SAVA Deck 9.1 - motor Shengyi CMT03 včera v 18:24
NEcyklo Co vás vytočilo 153 včera v 17:01
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

466 cyklistů (7 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11…
Peggy | 02.06.2024