Přinášíme vám rozhovor s Martinem Anderem, dříve ředitelem Hnutí DUHA, nyní náměstkem primátora pro rozvoj města. Dozvíte se například, co nového chystá brněnský magistrát pro cyklisty, kde a kdy vyrostou nové metry a kilometry cyklostezek a tras nebo jak je to s otevřením pěší zóny cyklistům?
Martine, ty jsi se letos jako jeden ze dvou brněnských zastupitelů
zúčastnil jarní cyklojízdy. Co pro tebe účast na takové akci
znamená?
Na první pohled by se to mohlo jevit jako paradoxní, že se náměstek
primátora, který má na starosti koncepci rozvoje cyklostezek v Brně,
účastní akce na podporu zlepšování infrastruktury pro cyklodopravu, ale
já na tom nic tak zvláštního nevidím. Je pravda, že to v minulosti
nebývalo zvykem, aby se představitelé vedení města účastnili takových
akcí, ale změna je život. Já se s požadavky účastníků akce plně
ztotožňuji a nevidím důvod, proč bych je tedy neměl osobně podpořit.
Rozdíl mezi mnou a ostatními účastníky akce je jen v tom, že mám teď
pravomoci potřebné k tomu, abych v té věci mohl udělat konkrétní kroky.
Ale té zodpovědnosti já se nezříkám a snažím se, aby se v Brně už
konečně začalo na cyklostezkách intenzivně pracovat.
S úvodem tvého působení na magistrátu je spojena zajímavá
příhoda. Jako náměstkovi ti bylo nabídnuto služební auto, tys požádal
o služební kolo. Dostal jsi ho?
No, tak úplně to nebylo. Mám kolo vlastní, takže služební nepotřebuji.
Ale to služební auto jsem skutečně odmítl, protože těch aut už je kolem
nás dost a já nemám potřebu zatěžovat rozpočet města ještě dalšími
výdaji na nákup služebního vozu a plat řidiče. Mnohem víc bych uvítal,
kdyby se na magistrát v centru města dalo bezpečně dojet na kole. To je ale
věc, kterou nejde zařídit ze dne na den. A místo speciální osobní
„náměstskovské“ výjimky pro vjezd do pěší zóny na kole budu raději
pracovat na tom, aby podobnou „výjimku“ dostali všichni cyklisté bez
rozdílu.
Určitě jsi v této souvislosti narazil na problém „pěší
zóna a vjezd cyklistů“. Jedním z vašich plánů je její
zpřístupnění. Jak by mělo vypadat?
Ta jednání o podobě zpřístupnění centra města cyklistům jsou
skutečně neuvěřitelně složitá. Především zástupci Dopravního
inspektorátu Policie ČR mají stále řadu konzervativních výhrad. Proto
jsem se rozhodl prosazovat tu věc postupně, po krocích. První fáze záměru
otevření pěší zóny cyklistům se pravděpodobně bude vztahovat pouze na
určité trasy, které by cyklisté mohli využívat celodenně (v současné
době se na kole v pěší zóně lze pohybovat pouze v době od 17:00 do
9:00). Půjde o trasy napříč centrem. Určitě budeme chtít propojit
Šilingrovo náměstí směrem na Malinovského náměstí. A vhodnou trasu
budeme hledat i ve směru od Moravského náměstí k hlavnímu nádraží.
Celodenní průjezd cyklistům umožníme i ulicí Joštovou. Omezením však
bezpochyby bude, že cyklisté nesmí ohrozit chodce, což je běžné pravidlo
platící v těchto případech ve všech pěších zónách.
Proč jenom vybrané trasy a ne celá pěší zóna?
Protože v pěší zóně jsou ulice, které by podle mého názoru měly
zůstat primárně pro chodce. Jedním příkladem za všechny je třeba
Česká. Ta je opravdu intenzivně využívanou pěší zónou a cyklistický
provoz do ní skutečně nepatří. Ale ten důvod v tuto chvíli spočívá
především v tom, že úplné zpřístupnění pěší zóny není v tuto
chvíli úplně prosaditelné. Lidé nejsou zvyklí, že by se v pěší zóně
pohybovali i cyklisté. Možná později, až se ukáže, že spolu mohou
fungovat bez problémů, pak se podaří ostatní zastupitele i dopravní
policisty přesvědčit, že otevření možnosti pohybu cyklistům ve větším
množství ulic v centru města nebude takový problém.
Kdy budete o otevření pěší zóny jednat?
Já doufám, že se rozhodne do konce prázdnin.
Podíváme-li se na současný stav cyklostezek, Brno zatím není
nejpřívětivější. Ačkoliv má magistrát zpracovánu studii návrhů
vedení možných cyklotras a stezek, praxe pokulhává a mnoho se neděje.
Proč?
Není pravdou, že se nic neděje, vysvětlím to v kontextu. Jakákoliv stavba
musí nejprve projít systémem schvalování v kolektivních orgánech města.
V první řadě je potřeba schválit tzv. technicko-ekonomické zadání, což
je popis dané stavby s odhadem potřebných nákladů a návrhem, jak se její
financování začlení do rozpočtu města. Teprve poté se může začít
pracovat na konkrétní projektové dokumentaci. V tuto chvíli se zpracovává
technicko-ekonomické zadání pro pět základních cyklotras popisovaných
v generelu. Pak bude možné začít připravovat konkrétní projekty na
výstavbu vybraných úseků. O tom, které dostanou prioritu, se budeme bavit
v rámci pracovní skupiny pro cyklodopravu fungující pod odborem dopravy
magistrátu. Možná to trvá trošičku déle než by bylo záhodno, ale
bohužel metodika vynakládání veřejných prostředků je poměrně složitá
a vyžaduje několikanásobné projednávání výdajů v různých etapách
přípravy projektu, ale v principu je to tak správně, protože utrácení
veřejných peněz musí být pod kontrolou.
Kdy se tedy můžeme těšit na nové úseky cyklostezek?
V tuto chvíli jsou před dokončením čtyři úseky. Prvním je trasa
Valchařská-Olší v Maloměřicích; druhým je úsek od soutoku Svratky se
Svitavou směrem na sever k ulici Kaštanové, dále se dokončuje příprava
úseku Veslařská-Sokolovna Komín a ve fázi dokončování projektu je
i čtvrtý úsek Křenová-Cejl. Narážíme zde bohužel na problémy
majetkoprávního vypořádání. Například na Komínských loukách
někteří lidé chtějí prodat pozemek za nepřijatelně vysoké ceny,
říkají si o 10.000 Kč za m2, což nemůže být ze strany města
akceptováno. Jiným případem je cyklostezka na jihu, u soutoku pod ulicí
Kaštanovou, kde není dokončena studie protipovodňových opatření. Z toho
důvodu se všichni dosud báli říci přesně kótu, na které cyklostezka
povede, protože si nebyli jisti, jak vysoké budou hráze. To už je ale dnes
zdá se vyřešeno. To jsou praktické komplikace na které narážím. Ale
zásadní problém, který momentálně vidím, je dědictví minulého vedení.
Kromě zmíněných čtyř úseků nejsou připraveny žádné další projekty.
Proto, pokud se něco zasekne například kvůli pozemkům, není možné
převést peníze na jiný připravený projekt. Proto budeme na nebližší
schůzce pracovní skupiny pro cyklodopravu rozhodovat, která opatření by se
dala rychle připravit a kam by letos nevyčerpané peníze mohly jít. Pro
názornost, dokážu si představit, že by bylo možné rychle připravit
například projekt na poptávkový semafor na Hladíkové.
Mluvíš o pracovní skupině pro cyklodopravu, mohl bys ji blíže
představit?
Skupina je pracovním orgánem, který má zajistit koordinaci jednotlivých
úseků magistrátu městských firem, které na přípravě cykloprojektů
pracují. Je tu od toho, aby se to, co se naplánuje a zastupitelstvo schválí,
skutečně také začalo realizovat. Na jejích jednáních se referuje o tom,
jak pokročila příprava, řeší se operativně problémy, které
v přípravě nastaly, plánuje se jak se má postupovat v přípravě dál.
Právě nyní se věnujeme některým dalším cyklotrasám, které zatím
nebyly řešeny. V tomto ohledu by čtenáře mohly zajímat dvě: oddělená
stezka od Rakovce k hradu Veveří a projekt, který už sice není na území
města Brna, ale na kterém budeme spolupracovat s obcí Bílovice za podpory
Jihomoravského kraje, a to je zlepšení povrchu stávající cyklotrasy
z Obřan do Bílovic. Další věcí, jíž se skupina zabývá, je
financování cykloprojektů z evropských fondů.
Kdo je členem komise?
Jak už jsem říkal, tvoří ji především úředníci magistrátu, do
jejichž kompetence cyklodoprava spadá (zástupci odboru územního
plánování, odboru dopravy a investičního odboru) dále pak pracovníci
Brněnských komunikací a městských částí, přes něž mají stezky vést,
projektanti, kteří připravují projekty na jejich realizaci a zpracovatel
cyklistického generelu, Adolf Jebavý. Nedílnou součástí jsou však také
zástupci neziskových organizací, které se cyklodopravou zabývají
například Jirka Jedlička za klub Bicybo a nově i Miloš Hotař za Nadaci
Partnerství.
Jedním z tvých záměrů bylo zřízení funkce
cyklokoordinátora, který by se věnoval speciálně a pouze tématu
cyklistické dopravy v Brně…
V tuto chvíli má cyklodopravu na starosti člověk z odboru dopravy. Jeho
úkolem je koordinace činnosti pracovní skupiny. Záměr zřídit samostatné
místo pro člověka, který by se věnoval pouze cyklodopravě, tu stále je,
ale v současnosti zkoušíme, zda to je možné zvládnout i bez
navyšování počtu úředníků. Během nejbližších měsíců uvidíme, jak
to bude fungovat ve stávajícím modelu. Zatím jsem se při pravidelných
konzultacích s lidmi z neziskových organizací shodli na tom, že necháme
systém takový, jaký je a budeme zkoušet v rámci něho posouvat věci
dopředu.
Jaké změny nás v oblasti cyklodopravy čekají do konce
roku?
Jsem nerad věštcem. Myslím, že do konce tohoto roku se žádné převratné
změny čekat nedají. Ono připravit k investici novou stavbu není otázkou
dnů ani týdnů. Proces je složitý nejen uvnitř magistrátu, ale je
samozřejmě daný také stavebním zákonem. Bude proto dobíhat deficit,
který máme z přípravy projektů v minulosti. Půjde tedy především
o práci, která sice není úplně vidět, ale je potřeba ji udělat.
Nicméně doufám, že se letos začnou stavět některé ze zmíněných čtyř
úseků cyklotras. Hodně bude záležet na externích okolnostech, jakými je
například ochota některých občanů odprodat kousíčky svých pozemků
v trase cyklostezek. Také bych byl rád, kdyby se letos podařilo otevřít
celodenně některé trasy přes centrum města.
Co bys vzkázal lidem, kteří po Brně na kole jezdí?
Hlavně to, aby nejenom vytrvali, ale zesílili ty své veřejné aktivity, ve
kterých jasně dávají najevo, že chtějí, aby se infrastruktura pro
cyklodopravu rozvíjela a rozvíjela se rychlejším tempem. Pro nás, kteří
jsme za tyto věci zodpovědní, není nic důležitějšího než vědět, že
o to, co se snažíme prosazovat, lidé opravdu stojí. Pro zdárný průběh
diskusí o prioritách za co se mají městské peníze utrácet, je moc
důležité, aby bylo vidět, že je v Brně hodně lidí, kteří stojí
o vylepšování infrastruktury pro cyklisty. Bez této podpory, kterou mají
kupodivu dobře zajištěnu všichni motoristé, bez podpory cyklistů, kteří
jezdí na kole nejen sportovně, ale i do práce či do školy, se úspěchy
čekat nedají. Proto také dost často prohráváme. Motoristé dokáží svůj
nesouhlas dát veřejně najevo. Cyklisté zatím ne, alespoň ne tak
důrazně.
A slovo na závěr?
Snad jen ještě k té aktivitě lidí. Jsem rád, když se aktivity neomezují
jenom na petice, důležité jsou i konkrétní podněty lidí na zlepšení.
Můžu říci případ. Když byla kvůli výstavbě lávky přes řeku Svratku
uzavřena cyklostezka od křižovatky Poříčí-Heršpická směrem do
Komárova, několik lidí si stěžovalo, že se tudy nedá jezdit. Kontaktoval
jsem investora lávky, a domluvili jsme se, že bude nabídnuta objízdná
trasa. Věřím, že takovýmto rychlým zásahem lze hodně věcí vyřešit.
Lidé se ale musí ozvat, říci, co potřebují, co by chtěli, upozornit, že
někde něco nefunguje. Není v silách náměstků, aby věděli o všem, co
se kde šustne. Za takové podněty jsem velice rád, protože je můžeme
řešit a vycházet lidem vstříc.
Mgr. Martin Ander, Ph.D. (1975) Vystudoval matematiku a fyziku na Přírodovědecké fakultě Masarykovy Univerzity. Od roku 2002 působil jako ředitel ekologické organizace Hnutí DUHA. Na podzim 2006 uspěl v komunálních volbách za Stranu zelených a od nového roku zastává funkci náměstka primátora pro rozvoj města. Do jeho kompetence spadá územní plánování, ochrana životního prostředí a koncepční záležitosti v oblasti dopravy. Dopravě se věnuje dlouhodobě. Již od roku 1994 se aktivně angažuje proti výstavbě rychlostní silnice R43 přes Brněnskou přehradu, stál také v čele kampaně proti odsunu brněnského nádraží.
Své náměty ke zlepšení infrastruktury pro cyklistickou dopravu v Brně můžete zasílat na adresu: ander.martin@brno.cz
Cyklistický generel Základní koncepční brněnský materiál. Jedná se o studii zpracovanou Adolfem Jebavým, která analyzuje možnosti vedení cyklistických stezek a tras na území města Brna. V generelu jsou popsány možnosti napojení jednotlivých městských částí na centrum města. Mapu návrhu najdete zde.
Článek byl převzat ze stránek www.brnonakole.cz