Za posledních pět let město promarnilo desítky šancí k podpoře městské cyklistiky. Vyplývá to z analýzy platformy Auto*Mat.
Usnesení městské rady z roku 2003 nařizuje vytvářet vhodné podmínky pro cyklisty při všech opravách a rekonstrukcích silnic v Praze. V praxi se to ale neděje, ačkoliv úpravy přátelské k jízdnímu kolu by znamenaly jen minimální navýšení nákladů. Auto*Mat předal dnes výsledky svého průzkumu Radě hlavního města Prahy. V otevřeném dopise vyzývá sdružení městské politiky, aby začali naplňovat své dřívější sliby. Řada dalších stavebních akcí totiž v Praze stále probíhá nebo se plánuje.
„Magistrát dnes sice slavnostně otevírá zrekonstruovaný Štefánikův most, značná část Pražanů je ale právem roztrpčená. Ačkoliv to bylo součástí původního projektu, na mostě nakonec nevznikly vyhrazené pruhy pro cyklisty. Lidé na kolech se tak budou muset i po mnohamilionové investici města nebezpečně proplétat mezi auty,“ komentuje dnes zveřejněnou analýzu její autor Tomáš Cach z platformy Auto*Mat. Podle něj je právě rekonstrukce Štefánikova mostu ukázkovým příkladem toho, jak město ignoruje cyklisty. „Původně město slibovalo řešení zohledňující cyklistický provoz. Nakonec však na mostě nevznikly bezpečné cyklistické pruhy ani cyklostezka oddělená od chodníku i vozovky. Náklady rekonstrukce by se tím přitom prakticky vůbec nezvýšily. Nejde tedy o nedostatek peněz, jen dobré vůle,“ řekl Cach.
Dopravní odborník Auto*Matu Michal Křivohlávek upozorňuje na fakt, že město porušuje svá vlastní rozhodnutí. Podle usnesení městské rady z dubna 2003 totiž má magistrátní Odbor městského investora a ředitel Technické správy komunikací „zajišťovat při přípravě rekonstrukcí a nové výstavbě komunikací případně i při přípravě dalších investičních akcí vytváření vhodných podmínek pro cyklistickou dopravu.“ Usnesení se však v praxi aplikuje pouze výjimečně. „Proto jsme dnes předali Radě hlavního města otevřený dopis, ve kterém žádáme politiky, aby začali naplňovat své dřívější sliby. Řada rekonstrukcí v Praze aktuálně probíhá nebo se připravuje. Politikové a úředníci mohou dokázat změnu přístupu konkrétními činy ihned,“ uvedl Křivohlávek.
Vedle Štefánikova mostu poukazuje Auto*Mat na třináct dalších míst, při jejichž rekonstrukci se zapomnělo na prvky pro bezpečí a snadnou jízdu cyklistů. „Jedním z nejhorších příkladů je přestavěná křižovatka U Bulhara, kde pro cyklisty vůbec nezbylo místo. Podobné je to v případě nákladně rekonstruovaného Náměstí OSN. Na nábřeží Edvarda Beneše a Bubenském nábřeží zbyl po opravách pro cyklisty jen úzký chodníček, v jehož středu jsou navíc občas lampy veřejného osvětlení a zastávky hromadné dopravy. Cyklisté nemohou bezpečně projet ani Chotkovou ulicí, kde je přitom velmi silný provoz,“ popisuje promarněné příležitosti města Tomáš Cach. „Náš seznam není kompletní, celkem by bylo možné napočítat řádově desítky pochybení,“ dodal.
Režisér a propagátor městské cyklistiky Martin Mareček vysvětluje, že pro používání jízdního kola jako dopravního prostředku po Praze je zásadně důležité, aby se na cyklisty myslelo při všech stavebních úpravách ulic. „Skutečná podpora cyklistiky nemusí být drahá. Často není ani nutné sahat do rozpočtů, stačí jen používat hlavu při opravách komunikací, náplavek a křižovatek. Zakomponování prvků pro cyklisty do takových staveb má mnohem větší význam, než budování „chodníčků“ na periferii Prahy,“ řekl Mareček. „V centru Prahy je většinou nemožné a vlastně i nežádoucí budovat ve velké míře samostatné koridory pro cyklisty. Spíše je třeba se soustředit na celkové zklidňování dopravy, úpravu povrchů a zpomalovacích prahů, bezpečnost křižovatek, stojany na odstavení kol a podobně,“ dodal režisér.
Poznámky:
Usnesení Rady HMP číslo 0544 ze dne 29.4.2003 – ukládá Odboru městského investora MHMP a řediteli Technické správy komunikací hl. m. Prahy „zajišťovat při přípravě rekonstrukcí a nové výstavbě komunikací případně i při přípravě dalších investičních akcí vytváření vhodných podmínek pro cyklistickou dopravu.“
Některé konkrétní příklady (ne)výstavby cyklistické infrastruktury v Praze v závislosti na větších investicích v území při opravách / u nově navrhovaných staveb
Výběr konkrétních příkladů ukazující, že hlavním problémem
rozvoje cyklistické infrastruktury v Praze není výkup pozemků, finance
apod., ale především nedostatečná vůle k integraci cyklistů do uliční
struktury města – NAPROSTO CHYBÍ KONCEPCE SYSTEMATICKÉHO
ZAČLEŇOVÁNÍ OPATŘENÍ PRO CYKLISTY DO DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURY
Nejedná se o úplný seznam, ale pouze o ukázku některých případů za
několik posledních let – namátkový výběr pro ilustraci problému
Při celkové rekonstrukci / u nově budované stavby, významného uličního parteru apod. nedošlo k integraci cyklistické dopravy do navrhovaného projektu (formou cyklostezek, cyklopruhů či jiných řešení a prvků). Úprava projektu by přitom zpravidla nevyvolala navýšení celkové ceny stavby, nebo by takové navýšení vzhledem k významu dané stavby bylo odůvodněné.
Štefánikův most
nábřeží Edvarda Beneše
Bubenské nábřeží
Chotkova ulice (serpentina pod Chotkovými sady)
křižovatka U Bulhara + podjezd pod kolejištěm
Náměstí Republiky
ul. Sokolovská (Balabenka – nám. OSN)
ul. Českomoravská
spojnice Sokolovská – Pod Krejcárkem
Anděl
Vodičkova (u Václavského náměstí)
Radlická (od Kartouzské a Plzeňské po Dobříšskou)
spojnice na Barrandov
Rekonstrukce náplavky
Vážený pane primátore, vážení členové Rady hlavního města
Prahy,
dovolujeme si obrátit se na Vás v souvislosti s rekonstrukcemi komunikací,
křižovatek a náplavek v Praze v posledních letech, a ignorováním
dřívějších slibů hlavního města i usnesení Rady HMP při většině
těchto investičních akcí.
Usnesením Rady HMP číslo 0544 ze dne 29.4.2003 uložila Rada Odboru
městského investora MHMP a řediteli Technické správy komunikací hl. m.
Prahy „zajišťovat při přípravě rekonstrukcí a nové výstavbě
komunikací případně i při přípravě dalších investičních akcí
vytváření vhodných podmínek pro cyklistickou dopravu.“
Za naší analýzy situace vyplývá, že citované usnesení Rady není
v praxi naplňováno. V příloze Vám zasíláme seznam
13 nejkřiklavějších příkladů rekonstrukcí ulic a náměstí
z posledních let, při nichž nebylo vůbec pamatováno na cyklistickou
dopravu. Z pohledu městské cyklistiky jsou tato místa těžko průjezdná
nebo dokonce nebezpečná. Opatření pro podporu cyklistiky by přitom
nezpůsobila vůbec žádné zvýšení investičních nákladů, nebo vedla ke
zvýšení pouze nepatrnému. Problém tedy není v nedostatku peněz, ale
nedostatku dobré vůle na straně Hlavního města Prahy.
Ze zkušeností měst západní Evropy vyplývá, že integrace prvků pro
městskou cyklistiku do všech rekonstrukcí a oprav ulic, náměstí,
náplavek, mostů a dalších prostranství je klíčovým krokem ke skutečné
podpoře a rozvoji cyklistické dopravy. V centrálních částech měst totiž
není možné ani žádoucí budovat oddělené cyklistické koridory. Spíše
je nutné se soustředit na celkové zklidňování dopravy, bezpečnost
křižovatek, úpravu zpomalovacích prahů a povrchů. Příslušné prvky
k podpoře cyklistické dopravy realizované při rekonstrukcích ulic mají
mnohem větší význam, než samostatné cyklistické „chodníčky“ na
periferiích měst.
Vážený pane primátore, vážení členové Rady hlavního města Prahy,
rádi bychom Vás tímto otevřeným dopisem požádali o Vaše vysvětlení,
proč nebylo výše citované usnesení Rady HMP v námi uvedených
konkrétních případech rekonstrukcí ulic uplatněno a proč nebyly
zohledněny potřeby cyklistické dopravy.
V příloze tohoto dopisu naleznete dále (neúplný) seznam probíhajících
nebo plánovaných investičních akcí. Jsme hluboce přesvědčeni, že při
všech těchto akcích dosud není pozdě a zakomponování cyklistických
prvků je stále ještě možné. Žádáme Vás proto, abyste se o to zasadili
a prosadili takovou úpravu projektů, aby město nepromeškalo žádnou další
příležitost k levné a snadné podpoře cyklistické dopravy. Mohla by to
být dobrá forma konkrétního naplnění programového prohlášení Vaší
rady 2006 – 1010 v oddíle IV. Moderní a šetrná dopravní
infrastruktura, bodě 5.1: „Zajistí výstavbu 80 km nových cyklostezek a
150 km značených cyklotras a naplní tak generel rozvoje cyklistické dopravy
na území HMP“.
Předem děkujeme za odpověď na tento náš dopis.
Za Automat Tomáš Cach, Vojtěch Hrabal, Michal Křivohlávek
Kopie: Zastupitelstvo Hlavního města Prahy, Sdělovací prostředky
Plánované investiční akce města, při kterých mohou být integrovány
prvky pro
podporu cyklistiky
Při celkové rekonstrukci / u nově budované stavby, významného uličního parteru apod. může dojít k integraci cyklistické dopravy do navrhovaného-připravovaného projektu (formou cyklostezek, cyklopruhů či jiných řešení a prvků). Úprava projektu přitom nemusí vyvolat navýšení celkové ceny stavby, nebo takové navýšení bude vzhledem k významu dané stavby odůvodněné.
Václavské náměstí + přeložení a redukce SJ magistrály u Národního muzea
Pelc-Tyrolka – Libeň
Libeňský most
Hlávkův most
Nové spojení a jeho napojení do centrální Prahy
u křižovatky Bulhar
Letenská pláň
spojení Žižkov – Hlavní nádraží
rekultivace rozvojových ploch – Vysočany
přemostění Vltavy Troja-Holešovice
přemostění Berounky + Vltavy u Zbraslavi
přemostění Vltavy u Zámků
Co se povedlo – stavby z poslední doby, při nichž byly integrovány prvky pro cyklistiku
INTEGROVANÁ ŘEŠENÍ CYKLODOPRAVY
Při celkové rekonstrukci / u nově budované stavby, významného uličního
parteru apod. došlo alespoň k částečné integraci cyklistické dopravy do
navrhovaného projektu (formou cyklostezek, cyklopruhů či jiných řešení a
prvků).
náplavka Rašínovo nábřeží
náplavka Dvořákovo nábřeží
protipovodňová hráz Libeň – Rokytka
Tisková zpráva Auto*Matu ze dne 21.8.2007