Již tři roky má Česká republika přijatu Národní strategii rozvoje cyklistické dopravy. Postupně roste počet měst, obcí a regionů, které vsadily na budování bezpečných cest pro cyklisty. Některé z nich byly oceněny na letošní konferenci VeloCity v Mnichově.
V červnu 2007 proběhla v Mnichově mezinárodní konference VeloCity, nejprestižnější mezinárodní fórum o cyklistice. Česká republika byla vybrána, aby tu jako jedna ze čtyřech zemí (společně s Německem, Švýcarskem a Norskem) prezentovala výsledky při naplňování Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy. Tu přijala česká vláda již v roce 2004. Srovnání s cyklistickými evropskými velmocemi je pro ČR výzvou a naše nominace se stala zároveň i velkým oceněním.
Úspěch Česka na mezinárodní konferenci VeloCity 2007 pak byl podtržen
oceněním tří krajů (Olomouckého, Zlínského a Jihočeského) za přínos
v rozvoji cyklistické dopravy na území svého kraje. Všechny uvedené kraje
prošly auditem BYPAD-Platform. Tento projekt je současně realizován
v 15 zemích EU, výsledky tedy umožňují i mezinárodní srovnání a
prezentaci jednotlivých krajů. Na realizaci projektu se spolupodílí mnoho
renomovaných zahraničních firem, což přispívá k dalšímu rozvoji
cyklistiky v ČR. Audit BYPAD provedlo Centrum dopravního výzkumu za podpory
MD.
Cenu za Zlínský kraj přebíral Ing. Petr Hradecký, radní pro dopravu
Zlínského kraje. Rozvoj cyklistické dopravy ve Zlínském kraji je založen
na schváleném Generelu dopravy Zlínského kraje a z něj vycházející
zpracované Koncepce rozvoje cyklodopravy na území Zlínského kraje.
V Česku jsme zvyklí na formální oceňování, které pak
v každodenním životě není příliš vidět. Mezi jednotlivými regiony
jsou velké rozdíly, pokud jde o zavádění národní strategie.
Je ale dobré, že v Česku se již postupně objevují regiony, města a obce,
které vsadily na budování cyklostezek, na podporu cyklistické dopravy.
Ocenění České republiky tak ve svém důsledku patří především těmto
regionům, městům a obcím. I z tohoto důvodu se rozhodli zástupci
Ministerstva dopravy ČR a Státního fondu dopravní infrastruktury navštívit
jeden z takových regionů a symbolicky předat ocenění regionu
Uherskohradišťska, konkrétně pak čtyřem městům (Kunovice, Staré Město,
Uherské Hradiště a Uherský Ostroh) a čtyřem obcím (Babice, Huštěnovice,
Ostrožská Nová Ves a Velehrad) za přínos pro rozvoj cyklistické dopravy
ČR. Ocenění bylo předáno z rukou ředitele SFDI a náměstka ministra
dopravy při příležitosti cyklistické exkurze po cyklistických stezkách
Uherskohradišťska, která proběhla dne 20.7.2007.
Region Uherského Hradiště nebyl vybrán náhodou, právě on je jedním z nejúspěšnějším regionů v čerpání finančních prostředků z SFDI. Obcím a městům se podařilo vybudovat v období pěti let síť bezpečných cyklistických stezek, přesahující délku 25 km. Zástupci MD ČR a SFDI se tak mohli na vlastní oči přesvědčit, jak poskytnuté finanční prostředky mění krajinu, jak přispívají ke zvyšování bezpečnosti silničního provozu a jak jsou hojně využívány obyvateli daného regionu a návštěvníky. Podrobnosti k budování cyklostezek v regionu Uherské Hradiště najdete zde.
SFDI poprvé přispěl obcím na výstavbu cyklostezek v roce 2001 ve
výši pouhých 12,0 mil. Kč, kdy podpořil 5 projektů. Od té doby se
situace značně změnila. Každým rokem se podpora zvyšuje, v roce
2006 bylo podpořeno 45 projektů v celkové hodnotě 100 mil. Kč,
dalších 50 mil. Kč bylo vyčleněno přímo ze státního rozpočtu.
Další formou podpory je koordinační a metodické zázemí ze strany
Ministerstva dopravy ČR. V květnu 2007 vznikla metodická příručka „21
pilířů cyklistické infrastruktury“, aby přinesla souhrnné informace
o cyklistice a zároveň inspirovala k její podpoře. Poznatky
o cyklistické dopravě jsou setříděny do 21 tématických bloků, kdy ke
každé části je zpracována krátká zpráva představující danou oblast.
Příručku lze nalézt na adrese www.cyklostrategie.cz.