Strávil jsem pár dní v polovině září v Hamburku. Pravda, byl jsem tam zcela opěšalý, přesto jsem valnou část doby, kdy jsem se pohyboval po ulicích tohoto severoněmeckého hanzovního města věnoval sledování toho, jak se tu mají cyklisté. Svých pár postřehů společně s fotografiemi teď rád dávám všanc všem čtenářům NaKole.cz.
Cyklostezky jsou v Hamburku, alespoň co jsem měl možnost vidět (čtvrti Altstadt, Barmbek, Dulsberg, Neustadt, Steilshoop a Wandsbek), doslova úplně všude, na každé ulici, včetně bočních uliček. Obvykle neubírají prostor vozovky, ale jsou vyznačené na chodnících. Na těch širokých jde o zhruba metr široké pásy červené zámkové dlažby, na starších chodnících a v úzkých uličkách je pak tvoří asfaltové pruhy široké 30–80 cm.
Všechny jednosměrky jsou pro cyklisty průjezdné v obou směrech a všechny účastníky provozu o tom z obou stran takové ulice informuje dopravní značení.
Stojany pro kola jsou také prakticky všude – u většiny obchodů, u zastávek autobusů MHD, u škol, u radnice, u všech stanic U-Bahn i S-Bahn a dokonce i u řady normálních bytových domů. Velkým stojanem na kola se pyšní i prostranství vedle hamburské radnice na Rathausmarkt.
Za zmínku stojí také přechody. Kromě uliček, vedoucích z obytných zón, kde je rychlost omezena na 30 km/h, jsou úplně na všech křižovatkách a všechny jsou světelné. Bez výjimky jsou široké odhadem 8 m. Z toho 1,5 metru široký pruh je vlastně přejezdem pro cyklisty a zbylých 6,5 m je přechod pro chodce.
S kolem mimo špičku můžete do všech vagónů U-Bahn i S-Bahn (špička je od 6:00 do 9:00 ráno a kolem 18:00 ve všední dny), o víkendech celodenně. S kolem se může i do řady autobusových linek. A také do všech vlaků příměstské integrované dopravy (Regional Express). Mimochodem, bez zajímavosti není ani to, že na všech nástupištích hamburských nádraží najdete rozmístěné kontejnery na tříděný odpad (papír, plasty, sklo). O používání kola spolu s MHD má místní dopravní podnik HVV speciální rubriku na svých stránkách (www.hvv.de). Ostatně i cenová politika HVV je zajímavá – relativně drahou jednorázovou jízdenku (2,50 eur) bohatě vyváží jízdenka za 4,90 eur, která platí nejenom jako zpáteční, ale mimo špičku je platná celých 9 hodin v jakýchkoli prostředcích hamburské MHD.
Hamburská radnice vytvořila také na svých dopravních internetových stránkách www.verkehrsinfo.hamburg.de speciální cyklistickou rubriku.
To všechno má jeden jediný výsledek. Hamburg je město s velmi hustým automobilovým provozem, srovnatelným s Prahou. Ovšem díky výše řečenému je na ulicích neskonale větší počet cyklistů. Za celé tři dny jsem potkal jediného v cyklistickém dresu, zato stovky oblečených nejrůznějším, ale zcela běžným způsobem. Babičky na nákupech, maminky s dětmi na cestě ze školky, děti zcela běžně jezdící se školními aktovkami do a ze školy, vysokoškolačky ve svátečním, „kravaťáky“ i dělníky. Také tu nepotkáte mnoho horských nebo trekkingových kol. Skoro všichni jezdí na starých „plečkách“ či městských kolech s krytem na řetěz.
Jezdit na kole je tu zkrátka zjevně normální. Kéž bychom se dožili něčeho podobného také v Praze.