Už skoro dva měsíce plní stránky novin komentáře nového silničního zákona. Přestože některé jeho paragrafy vedou v praxi k absurdním situacím, naše silnice jsou teď o něco klidnější. Navíc, většina z nás byla přinucena zalistovat stránkami vyhlášky a osvěžit si pravidla silničního provozu. Které značky jsou určeny převážně cyklistům?
Na našich silnicích často narazíme na značení, které nemá logiku. Cyklisté jsou někde živou součástí dopravy, jinde neočekávanou komplikací, se kterou se příliš nepočítá.
Tato značka znamená „zákaz vjezdu všech vozidel (v obou směrech)“. To znamená, že teoreticky se vztahuje i na cyklisty. Správně bychom měli před takovou značkou obrátit kolo a zvolit jinou cestu nebo sesednout a kolo vést. Existuje ale řada míst, kde tato značka stojí bez ohledu na cyklisty. Jednou jsme se ptali na místním úřadě a dověděli se, že: „sem cyklisti normálně můžou, ta značka pro ně neplatí.“ Dopravní značka tak ztrácí svůj význam a její vnímání se posouvá.
Některé obce proto zdvojují značení ve smyslu
„sem nesmí nikdo a cyklisti už vůbec ne“.
Značka „zákaz vjezdu všech vozidel“ bývá často opatřena doplňkovými tabulkami. Někdy je potřeba delší čas na to, abyste rozmotali všechna doplňující opatření a pochopili, na co se vlastně zákaz vztahuje.
Další častou značkou je „Cyklisto, sesedni z kola“. Její použití je velmi široké, můžeme se s ní setkat zejména tam, kde na frekventovaných cyklistických trasách může dojít ke kolizi s pěšími. Jeden otřepaný vtip říká, že je to nejlevnější dopravní úprava pro cyklisty. Bohužel, až příliš často bývá jen alibistickým „řešením“ tam, kde chybí vůle udělat skutečné cyklistické řešení.
Příkladem takového přístupu je přechod pro chodce přes Roztylskou ulici v Praze. Přechod je již ze zákona určen výhradně chodcům a cyklisté na něj smí pouze po sesednutí z kola. Proto je snad zbytečné osazovat značky a zdvojovat tak jasné nařízení, ale bylo by vhodnější zde vytvořit přechod (přejezd) pro cyklisty.
Podobně absurdní je umístění značky u lávky přes pražskou silnici
K Barrandovu. Na lávku je totiž přístup pouze z chodníku nebo
z přechodu pro pěší.
Mimochodem, umístění značek předcházela
naše snaha, aby zde MČ Praha 5 zajistila bezpečný a legální průjezd
cyklistů.
Cyklostezka neboli stezka pro cyklisty se jeví jako nejúčelnější a
nejlepší cyklistické řešení. I tato značka má však svoje „ale“.
Kolaři jsou podle zákona povinni využít stezku takto označenou. To ale
není vždy možné. Existují případy, kdy se stezka odklání od silnice a
není jasné, kam přesně směřuje. Jiným příkladem jsou cyklostezky
pochybné kvality, na které se dá vjet pouze s celoodpruženým kolem, a to
ještě na vlastní nebezpečí.
Fenoménu cyklostezek v Česku byl NaKole.cz už dříve věnovaný samostatný
článek.
Stále chybí zákon, podle kterého by se ke každému
dopravnímu řešení museli vyjadřovat také cyklisté. Při přípravě a
rozpočtu dopravních staveb se tak až příliš často na cyklistická
řešení zapomíná. Pokud by bylo podmínkou, že každá nová dopravní
stavba nebo její rekonstrukce musí obsahovat i fungující dopravní
řešení pro cyklisty, bylo by zřejmě po problému. Když už most,
lávka či silnice stojí, zbývají peníze právě tak akorát na osazení
několika značek. Jízda na kole se pak podle takového dopravního značení
změní v překážkovou dráhu, kde je nutné každou chvíli sesedat,
objíždět, používat bariérové podchody a vyhrazené cesty, na kterých se
dá kolo i snadno zničit.
Proto se domníváme, že na českých cestách není možné bezhlavě
respektovat dopravní značky, ale jezdit podle zkušeností a vlastního
rozumu. A v neposlední řadě je to i na každém z nás. Stačí sledovat
připravované stavby ve svém okolí a včas připomínkovat také řešení
pro cyklisty. Někdy to i vyjde ;-)