Už skoro dva měsíce plní stránky novin komentáře nového silničního zákona. Přestože některé jeho paragrafy vedou v praxi k absurdním situacím, naše silnice jsou teď o něco klidnější. Navíc, většina z nás byla přinucena zalistovat stránkami vyhlášky a osvěžit si pravidla silničního provozu. Které značky jsou určeny převážně cyklistům?
Tak nějak. Pokud je kolo užito pro volný čas, je i ta trošku chválihodná, protože i přes častá nucená "sesednutí" nebo naopak porušení nesmyslných značek, to stále umožňuje začít výlet již z domova třeba v metropoli, místo výjezdu automobilem za město s koly na střeše. Bohužel pokud se bavíme o příkladech od našich západních sousedů, kde kolo je, nebo se stává ekologickou alternativou dopravního prostředku, tak to skutečně zdaleka nefunguje. V takovém případě je stejně cyklista de facto donucen použít existující infrastruktury a i přes výrazné uklidnění dopravy po 1.7. se smířit s exhalacemi, kličkováním v kolonách a bohužel stále velmi časté agresi ze strany kolegů v dopravě, řidičů motorových vozidel. Plnohodnotná cyklistická infrastruktura by jistě problém značně usnadnila, přesně jak je psáno v článku. Je ale třeba nezapomínat na takové "drobnosti", jako je třeba stav ČKD, nebo vůbec úroveň služeb hromadné přepravy, která je v tomto směru ještě o krok napřed, co se služby postkytované společnosti týče. Takže bych zase byl k radním schovívavejší, třeba na Praze 5 je na tom cyklistická situace stále ještě velmi dobře (vemte si třeba Jižní Město nebo Vinohrady) a přitom velmi rozumně investují do hromadné přepravy. Neříkám že bychom neměli bojovat za zlepšení, jen prosím o trochu schovívavosti, nejsme tady sami kdo chápe váhu ekologie a čistého prostředí i ve městech a přeci jen díky kopcovitému prostředí české kotliny je nás dost málo.
Omlouvám se, mám neodbytnou sérii otázek:
1. V uvedeném přehledu není příkazová tabulka "Cyklisto veď kolo" (je třeba před Vyšehradským tunelem). Platí tato značka?
2. Je někde v zákoně definována činnost cyklisty na značku "Cyklisto sesedni z kola"? Bez definice by "sesedni" mohlo být vykládáno jako "opusť sedlo", tj. jeď ve stoje.
3. Je-li cyklista povinen užít souběžnou stezku pro cyklisty, je povinost TSK to vyznačit na souběžné komunikaci? V praxi je běžné, že si při jízdě na komunikaci souběžné stezky nevšimnu, nebo netuším kam vede. V některých místech navíc není všude na souběžnou stezku přístup (je třeba za pásem keřů). Jak se toto řeší?
4. Je možné za souběžnou stezku prohlásit úplně cokoliv? Příklad: za Újezdem nad lesy vede cyklostezka po panelech v poli, na silnici je zákaz vjezdu cyklistům. Nedovedu si ale představit, že by tato stezka byla sjízdná třeba pro galuskové kolo.
5. Pravidlo o povinném užití souběžné cyklostezky se nevztahuje na společné stezky pro chodce a cyklisty (dělené či nedělené) a cyklotrasy. Je to tak?
6. Co když souběžná cyklostezka (kterou je povinen cyklista užít) je nesjízdná (např. je na ní nahrnutý sníh ze silnice)?
ad.1) nevím zda platí, ale konkrétně v tomto případě (Vyšehrad) , snížím rychlost na minimum a to z toho důvodu, že jsem-li na kole zaberu daleko menší průjezdní profil než kdybych kolo vedla.
ad2) zvednu pozadí a jedu
ad3) Myslím si, že když je ze zákona povinnost tak musí být i právo, v tomto případě právo na plynulé opuštění vozovky a následně plynulé najetí na cyklostezku. Což bohužel nebývá zvykem. A aby tato povinnost platila bezvýhradně, musela by být také značka, která by cyklistu na silnici, na cyklostezku upozornila a navedla.
ad4)náhrada by měla být adekvátní tudíž je-li na cylkostezce přehršel přechodů tak to již není adekvátní jízdě po silnici
ad5)mýslým, že to tak zamýšleli
ad6) platí bod 4
ale je to jen můj názor i
1. Bílá tabulka s textem u Vyšehradského tunelu není příkazová, ale doplňková (měla by nejspíš doplnit nějakou "modrou" / "nmodrou škrtnutou" značku). // Kašlu na ní, dávám si pozor a zazvoním v portálu.
2. Bližší specifikaci úkonu jsem nikdy nikde nenašel. // Takže sesednout a hned nasednout splní účel.
3. Stezka pro cyklisty je stezkou pro cyklisty, když je vyznačena dopravními značkami (modrá kulatá s nějakou kombinací kola, příp. i chodce). // Když není označená nebo není vidět, tak bych se pak s polišem rád hádal.
4. viz 3 // Kvalita je jiná věc, tu zákon neřeší...
5. Vztahuje se na všechny stezky pro cyklisty nebo stezky pro chodce a cyklisty. Cyklotrasa je něco úplně jiného!
6. Po silnici s metrem sněhu taky auta nepojedou...
1. Je to značka "Jiný příkaz", takže text na ní může být libovolný
2. Vaše verze je spíše "vysednutím ze sedla", než "sesednutím z kola" :-) Jinak plný souhlas s Navarou, že cyklista vedoucí kolo zavazí mnohem víc, než cyklista pomalujedoucí.
3. Pokud není značená nebo vidět, určitě bych pokutu neplatil.
4. Vlastnosti jsou dány v ČSN, ale tuším, že je tam jen minimální šířka, ne kvalita povrchu.
5. Viz. odpověď paragrafa nade mnou. Navíc jen trouba by jel po silnici, když má vedle stezku.
6. To je snad jasné :-)
No pěná série absurdit. Upřímně řečeno jsem si zvykl na tyhle značky kašlat. Jezdím do práce z kladna do prahy. Zejména ten poslední úsek v praze jedu stylem chodník - tramvajový pás jednosměrka v protisměru apod. Prostě behem peti kilometru porusim hodne predpisu. Zasadne neohrozuju chodce, neprudim auta. Ale kdyz je chodnik volny, tak po nem jedu.
Pravidelne na mne rvou mestsky straznici, ale uprimne receno staci prejet na druhej chodnik a je vystarano. Muznou za mnou klidne bezet jestli chtej.
Takze: az budou silnice pro cyklisty, tak zacnu respektovat znacky. Do te doby si cestu hledam sam.
A máš dobré pojištění odpovědnosti? Až někoho na chodníku sundáš, tak se můžeš docela divit kolik se dá spočítat na léčebných výlohách, ušlém příjmu ... Zvlášť žertovné je sundat cizince - platit výše uvedené někomu v záp. Evropě je opravdu zážitek k nezaplacení.
Na druhou stranu, raději riskovat 0,01% šance, že na skoro nepoužívaném chodníku "sundáš" chodce, než 0,5% šance, že tě na nebezpečném úseku komunikace sundá Tatrovka. Jestli chápeš co mám na mysli ?
Jo, rozumím. Chráníš si svoji kůži a jestli to tvou vinou ods*re nějaký chodec nepokládáš za až tak zásadní riziko. Tato strategie funguje do té doby než potkáš někoho s podobným přístupem k okolí, jen ve vyšší váhové kategorii. Pak se ale nediv.
Viktore neporozuměl si mu, on ti tím svým 0,01% říká , že takovou možnost, že by svou opatrnou jízdou srazil chodce zcela vylučuje. Já bych si troufal říci že po chodníku jedu jenom v tom případě že mám 100% jistotu, že nikoho nesrazím ani neohrozím - zvláště je třeba být obezřetný pokud se v širším okolí pohybují děti - jejich reakce jsou nevyspytatelné - ale znovu upozorňuji že jde LIDUPRÁZDNÝ CHODNÍK.
Ano, typický případ přebujelé sebedůvěry. Podobní jedinci za volanty aut jsou samozřejmě nebezpečnější když projíždí městem vysoko nad rychlostními limity. Do té doby než sundají někoho kdo třeba zkusil přecházet.
Ulice a jejich značení jsou uzpůsobeny tomu že obvyklá rychlost na silnici je (kolem) 50 km/h , všichni počítají s provozem zhruba v této rychlosti - a auto jedoucí přes sto přináší neúnosné riziko.
Stejně na chodníku všichni počítají s provozem v rychlosti cca 5 km/h a objekt pohybující se několikrát rychleji prostě znamená nebezpečí.
A zdůrazňování "LIDUPRÁZDNÝCH" chodníků je blábol - ten kdo přejel chodce na přechodu byl určitě taky přesvědčen že tam nepřechází ani noha.
Na chodníku moc nejezdim, proč taky když bydlím na vesnici, prostě jedu po silnici, ale ve velkoměstě je to něco jiného. Pos***ý taxikáři co na cyklisty se**u a to ani nemluvím o vládních limuzínách.
Liduprázdný chodník: jednou jsem jel na takovémto liduprázdném chodníku skoro 50 km/h. Široký chodník asi 10 metrů, u pravého okraje asi 2 metrový štráf cyklostesky. No co, nikoho jsem neohrožoval, vítr v zádech, tak jsem jel. Když už musim ve městě jet po chodníku (snažím se chodníkům vyhýbat, v Lounech není zas takový provoz a rád čekám s auty na semaforech. Líbí se mi, když ty jejich plechové smradlavé srágory na rozjezdu "dám", oni mě pak ale stejně dojedou a suveréně předjedou) Když se jede na chodníku ohleduplně, tak nevidím důvod, proč tam nejezdit.
Jo, a proto někde z chodníků dělají kombinované stezky pro chodce a cyklisty, jasně :o)
Heleď, rozumbrado, je jasný že zkoušet prosvištět na kole po chodníku v centru Prahy rychlostí přes 10kmh je o ústa, jak pro cyklistu, tak pro potažmo i pro chodce které může srazit. Ale třeba tady u nás, na P4, jsou desítky kilometrů chodníků, široké kolikrát i přes 4 metry a ještě s pásem trávy (kam se dá vždy uhnout) a vyjma raní a večerní špičky jsou některé jejich úseky doslova opuštěné a přitom velmi přehledné. Zatímco provoz je tu dost děsivý a hlavně mladých prasátek v "tuning" autech co si zkouší gumovat na dvouproudé silnici je tu habaděj, o Tatrovkách apod. nemluvě. A padesát tu jezdí málokdo.
Tak tu zkus jezdit a schválně co řekneš za pár měsíců, ju ?
Viktore nezlob se ale já o koze a ty o voze.
Souhlasím, dost se míjíme. Tys totiž přesvědčen že nemůžeš udělat chybu, já si zas myslím že projet přes sídliště 25km/h na kole po těch "chodnících skoro bez lidí" je chování zcela rovnocenné výše zmíněným mladým prasátkům v "tuning" autech gumujícím kolem sídliště po silnici skoro bez provozu.
Uvedu příklad:
- cesta z podbaby na letnou 8 ráno. na silnicích bordel, jedu zástavbou mezi stromovkou a letnou. Chodníky liduprázdné. Jedu po nich. Pokud někdo jde proti mne, usměju se a pozdravím. Pokud někoho předjíždím zezadu, tak zavolám a poděkuju za případné uhnutí
- 12:00 hradčanská - kulťák. Kolo dejvicemi vedu, nebo popojíždím po silnicích.
Srovnání s auty je možná správné ale kulhá v jednom směru - cyklista chodce nezabije a zpravidla ani vážně nezraní.
Ale jak jsem už psal - není to o seběvědomí, ale o rozumu a slušnosti. Kdykoli jedu po chodníku tak vím a myslím na to, že já jsem tu ten, kdo tu nemá co dělat. A podle toho se chovám.
OK - souhlas, až na to že já vzhledem k tomu, že si uvědomuji, že chodec le na chodníku pánem, takže pokud po chodníku jedu tak velmi pasivně, na chodce ani nezvoním ani nevolám ať uhne, protože on není povinen mi uhýbat, prostě ho - pokud to jde objedu velkým obloukem, zpomalím, když je třeba aby uhnul, tak si mě obyčejně všimne a uhne sám. Ale říkám stává se to málokdy protože když už po těch chodnících jezdím tak to není v centru města, kde je plno lidí.
Jinak na stezce pro cyklisty a chodce, kde se lidé pletou jako stádo ovcí tak zvoním a hulákám o106.
To lester: nesouhlasíms tebou jen v jedné věci - cyklista může chodce zranit a to docela dost. Záleží na rychlosti jízdy, ale ublížit chodci se dá i při jízdě velmi pomalé...
Je velký rozdíl jet natvrdo furt 25 km/h anebo na sebemenší podnět z okolí svou rychlost přizpůsobit popřipadě jenom změnit směr jízdy.
Těžko definovat \"chodník téměř bez lidí\".
Takhle přes internet se asi většina věcí hrozně špatně řeší. Mám na mysli, to co je ještě bezpečná a to co už bezpečné není.
Když je v Lounech v parku nějaká výstava, tak se tam sejde vždy plno lidí. To pak je lepší se parku na kole radši vyhnout. Když už tam tudy jedu, tak je to utrpení z obou stran (cyklista-chodec). Já musím jet místy třeba i 3 km/h (nebo i zastavit), někde to jde i 25 km/h, ale to je většinou kousek, kde zrovna nikdo není. Kdybych měl říct, jak je ta cesta zalidněná, tak nevim, asi tak 1 člověk na 4 - 30 metrů čtverečních, fakt nevim, pouze odhad. Taky je potíž v tom, že nás chodci prakticky vůbec neslyšel přijíždět a najednou když je máme míjet, tak udělaj třeba úkrok nebo začnou házet při debatě s někým rucema (rukama-nevim). Rozhodně je potřeba si dávat velký pozor.
Viděl sem jedinou srážku cyklisty s chodcem (stará bába vlezla do cesty na silnici aniž by koukla vlevo vpravo v Brně), kluk na horákovi to neubrzdil když mu bába dala na výběr jestli to má napálit do zaparkovanýho auta vpravo nebo pod kola jedoucích aut vlevo. Uhni někam když není kam. Jináč pro cyklistu je chodec na chodníku v podstatě statický objekt překážka v silničním provozu které se dá docela rozumně vyhnout, ale koho můžeš vinit z toho že někomu skočí pod kola.
Jak jsem psal - slusne chovani k chodcum je zaklad. Se da vyhnout, tak zavolam a po prujezdu podekuju. Pokud ne klidne slezu.
Ale vetsina chodniku je skutecne tak opurtenych, ze se tam da bez problemu smazit dvacitka a neohrozujes nikoho
Plně souhlasím, jezdím taky spíše podle zdravého rozumu, než podle debilních značek. Také zastávám názor, že jízda na kole po liduprázdném chodníku je mnohem bezpečnější, než na silnici přeplněné smraďochy. Jen si nejsem jistý jestli bych o tom přesvětčil městské, či státní uniformované orgány. Z těchto důvodů se snažím obecné předpisy porušovat ohleduplně - tj. případné ojedinělé chodce na chodníku objíždím velkým obloukem a na chodník kde je jich více raději nejedu a riskuji své zdraví jízdou dle předpisu po silnici.
Taky mám jeden takový chodník cestou do práce (cca 600m z 8km cesty) na jedné straně zábradlí nad strouhou na druhé straně 4-proudovka s tramvajemi, člověka tam vidím málokdy, odpoledne když se vracím je lidí víc takže většinou už jedu po té silnici - ale to ji naštěstí už nemusím celou křižovat jako bych musel cestou tam.
Pro znalé cesta z křižovatky Švehlova-Hornoměcholupská k Švehlova-Práčská kolem 8 hodiny ráno.
Zbytek cesty jedu po silnici, ale odbočování na 4-prudové frekventované silnici vlevo, navíc ještě přes koleje se prostě bojím!
Vážení moralisté!
Už dlouhou řadu let tvrdím, že naše cyklostezky jsou to nejnebezpečnější, co znám a proto jezdím zásadně po silnicích. Někdy je k tomu potřeba tvrdá nátura, ale s tím nemám problémy. Tzv. „cyklostezky” jsou zhusta cyklochodníky, lišící se od ostatních chodníků tím, že na rozdíl od chodníku, kam je vjezd cyklistů zakázán, na cyklochodníku je naopak jízda cyklistovi nařízena (zpravidla zákazovou dopravní značkou na silnici). Tudíž emotivní výlevy některých diskutujících zde ohledně ohrožování chodců na chodníku jsou zcela bezpředmětné. Na cyklochodníku jsem já jako cyklista ohrožován chodci, hrajícími si dětmi, jezdci na kolečkových bruslích, psíčkaři, atd.
Po takové „cyklostezce”, navíc se zámkovou či jinou dlažbou, ať si jezdí ten, kdo tu zrůdu vymyslel.
Dokud nebude cykostezka řádně značená (aniž bych potřeboval mapu nebo atlas), s asfaltovým povrchem a výhradně pro cyklisty, neděkuji, nemám zájem!
Takže můj osobní názor na značky pro cyklisty: žádný značky zásadně nerespektuji, jedu tama kama se dá projet a rychlostí odpovídající riziku(žádný cyklista se nechová agresivně neboť nemá kolem sebe na ochranu před pádem tunu plechu jako v autě - riskováním si rozbije především svoji vlastní hubu takže si na ni dává patřičně bacha). Pokud svojí jízdou nikoho neohrožuji tak co je komu do toho kerou cestou jedu, jen hold občas řidiči v koloně sou nasraní že Kola jedou a auta stojí. Kolo nebo moped je podle mého názoru snad jedinou rozumnou osobní přepravou po městě (a fungující hromadná doprava nejlépe zdarma nebo za symbolický poplatek).
Nechtěla jsem se do této debaty zapojovat, abych nevypadala jako jedovatá baba, co jí cyklisti na chodnících pijí krev. Sama v nouzi vjedu na liduprázdný chodník. A jako přirozenou ochranu beru to, že po něm jede dítě. Ale stalo se mi několikrát na chodníku, vedle kterého vede po ránu skoro prázdná 4proudovka, na druhé straně s krásnou cyklostezkou, že proti mně jede bezohledně chlap (žena jede opatrněji) a ještě mi vynadá, že mu dost rychle neuskočím. Vrcholem bezuohlednosti na tomto chodníku byl cykliista, který závodil s dalšími dvěmi jedoucími s ním paralelně po silnici. Cyklista měl hlavu samozřejmě vytočenou na silniční konkurenci a vůbec mu nevadilo, že po chodníku jde proti němu skupinka chodců, to bylo skutečně o hubu a měli jsme co uskakovat. Jel prostě "na testosteron" (jak říká má dcera). Čekala jsem, že závodníkovi bude kolem max. kolem 20, ne byl to již prošedivělý machr.
Stejně si tito machři počínají i na cyklostezkách - jednomu, sledujícímu provoz na silnici - ne již na stezce, se podařilo sundat mne do křoví. Naštěstí jsem ještě stačila zařvat a vjel do mne už jen bokem.
Někdy mám pocit, že ani cyklistům by neuškodilo dodržovat na cyklostezkách pravidla silničního provozu. Někteří snad ani netuší, že na nich nemohu jet 2-3 vedle sebe a čekají, že se jim prostě uhneš do pankejtu. Tolik do vlastních řad. Taky se musíme naučit ohleduplnosti a pravidlům.
Z čehož vyplývá, že ani druh dopravního prostředku ani dosažený věk nezaručí svatozář.
Nezlob se, ale ohleduplnost z toho co píšeš zrovna nekouká. Pravidla, to ano ta z toho čiší. A on je to pořádnej rozdíl. Prostě v civilizovaných zemích jsou lidé schopni (na bázi ohleduplnosti) akceptovat třeba i tu jízdu na kole po chodníku a nevadí jim to. To my si z toho bereme pořád jen pravidla, příkazy a zákazy. Dát zákazovou značku pro kola někam z důvodu, že tam chodí lidi pěšky je prostě většinou nesmysl. Slušný člověk v takovém místě jede opatrně nebo sleze, když je to potřeba.
V civilizované Evropě dávají lidé rádi najevo to, že jim takové věci nevadí a smějou se, dávají přednost (jak chodci tak cylisté), aby bylo vidět, že jsou v poho a nemají potřebu někam spěchat.
Opravdu je to tak růžové? http://www.nakole.cz/diskuze/tema.php3?id=3565 I když, ta představa smějících se tváří je opravdu lákavá. Smějící se štastné tváře - nebylo to kdysi i tady? :')))
Řekl bych, že civilizované země budou něco jiného.o))). A nerozvracej mou víru v západní civilizaci !
Ve Francii letos prej už uhořelo přes 20000 aut. Teď ani nějak nevím, jestli je to dobře nebo špatně. Ale je pravda, že tam západní civilizace dávno vzala za své. ("Drobný neklid je na předměstích normální. Jen v regionu Ile-de-France, v jehož středu je Paříž, shoří každou noc v průměru pět a o víkendech dvacet aut.")
Možná poslední výspa západní civilizace je u vás ve vidlákově, tak si toho važ. :')
Tak co se týká toho humguku kolem Paříže - moje kamarádka tam byla pracovně zrovna v kritické dny a veškeré nepokoje byly otázkou předměstí. Centrum bylo naprotos klidné a bezpečné.
Vždyť oni taky píšou, že je všechno v pořádku, jen normální drobný neklid. Semtam někdo uhoří v autobuse, ale všechno je to myslím v rámci ústavou zaručených práv na svobodné vyjádření názoru. Každý má přeci zaručeno právo dělat to, co uzná za vhodné. Ostatně každý jede v tom autobuse dobrovolně, tak je to jeho chyba, když uhoří.
Stejně tak chodí chodci po chodníku dobrovolně. A je-li tam značka, která cyklistu omezuje, může chodec klidně jít jinudy. Nebo raději vůbec nikam nechodit, aby nebránil cyklistům vyjádřit svobodně svůj názor. Přece třeba taková značka "Cyklisto sesedni" tam jistě není proto, aby poskytla chodcům bezpečí. Bezpečí jim poskytne jen útěk. Nebo hůl mezi dráty, mají-li na to.
Francie byla vždycky plná socialistů a jim podobných. (viz podrobněji úvahy jistého Edmunda Burkeho)To mají z toho.
Tak. A měli by se jezdit učit do vidlákova, jak vypadá západní civilizace. Ve vidlákově (a v ostatních ostrůvcích západní civilizace, jsou-li ještě nějaké) si totiž každý odpovídá za sebe a přede všemi. A to je to, co v tom anonymním dělení na masu cyklistů, chodců či motoristů chybí.
To ne to bych nikdy neřekl. Vidlákovští si o sobě sice myslí, že jsou pupkem světa, když sem jezdí turisti se na ně dívat. Jenže oni sem Ti turisti jezdí proto, že je to tady takové exotické, trochu šmutzik,legrační, levné i zlodějské, asi tak jako, když já jedu do Maroka podívat se na ten čurbes co tam maji musulmani. Nicméně něco zdravého tady pomaloučku vyrůstá, ale bude to ještě tak sto let trvat pokud bude vývoj lineární.
Jak tak pořád (v Praze ) nadáváme na andělské sesedání z kola... Tohle mi udělalo radost: http://www.flickr.com/photos/62534170@N00...
Je zajímavé, že v naší zemi je hrdina ten, kdo krade,podvádí a obchází zákony.To se týká i respektování značek.Asi jsme všichni postiženi Švejkem.Ten, kdo zákony dodržuje je asi blbec a s takovým na pranýř????Vím, že ne vždy mají značky logiku, ale názory stylu "Na značky zásadně kašlu", jsou tedy fakt HRDINSTVÍ. Ještě bychom měli začít vozit na kole zbraně, abychom si účty s chodci a ostatními účastníky silničního provozu mohli vyřizovat hned a na místě činu.Je mi z toho divně.
Ja nevim, co tadu povidate o jizde na chodniku. U nas v Brne neni ani jeden chodnik, takze jizde po komunikaci 4. tridy kolem silnici nic nebrani, pokud tam ovsem nestoji zaparkovana auta. Nevim jenom jak se tam ta auta legalne dostala, protoze cykliste po komunikacich 4. tridy jezdit mohou, ale auta ne.