Více než 350 účastníků jarní jízdy vyjádřilo své přání, aby se Praha změnila z města aut na město vstřícné vůči cyklistům a chodcům. Cílem cyklojízdy bylo upozornit na nedostatečný rozvoj infrastruktury pro cyklisty a chodce v centrální části města.
Na první pohled zaujala pestrost celé skupiny. Cyklojízdy se účastnili
lidé nejrůznějšího věku i zaměření. Kromě běžných trekingových a
horských kol byla k vidění i kola na freeride, tandemy nebo městská kola
z půjčoven. Někteří lidé přijeli na ležatých kolech, koloběžkách
či bruslích.
Nejmladšímu účastníkovi jízdy byl jeden rok, nejstaršímu 72 let.
Účastníky jízdy po celou dobu provázeli též andělé.
Mezi cyklisty bylo možné rozeznat známé tváře. Kromě redaktorů NaKole.cz
a některých kultovních příznivců :o)) se jízdy účastnili zástupci
Magistrátu a také předseda Strany zelených Martin Bursík. Podporu
cyklojízdě vyjádřil také ministr životního prostředí Libor
Ambrozek.
Z náměstí Jiřího z Poděbrad vyjelo 342 cyklistů, během jízdy počet lidí v pelotonu narůstal. Ke skupině se spontánně přidávali lidé na kolech cestou domů z práce, někteří lidé čekali na trase záměrně.
Peloton po celou dobu doprovázeli také policisté na motorkách. Jejich
přístup byl velmi nápomocný – starali se především o bezpečnost a
o to, aby se skupina neroztrhala na menší kousky.
Jízdy mají svá zvláštní pravidla. Pražské silnice nepočítají ani
s jednotlivými cyklisty, natož pak s velikou skupinou lidí na kolech. Proto
není možné z důvodu bezpečnosti se vždy chovat podle vyhlášky. Jde
především o průjezdy křižovatkami, kdy část skupiny nestačí projet na
zelenou. Při respektování semaforu by se mezi cyklisty dostala auta a vznikla
by tak velmi nebezpečná situace. Proto se vždy z pelotonu oddělí tzv.
špuntaři, kteří zablokují automobily projíždějící křižovatkou
napříč. Zbytek skupiny se zároveň snaží co nejrychleji projet
křižovatkou.
Dalším pravidlem cyklojízd je maximální ohleduplnost k veřejné dopravě
a k pěším. Jízda po kolejích je nepsanými pravidly zakázaná, cyklisté
by neměli blokovat ani chodce.
V porovnání s minulými roky podstatně ubylo negativních reakcí
řidičů. Mnoho z nich chápe smysl cyklojízd a podporuje je. Kromě toho,
dopravní situace v Praze je neúnosná, řidiči jsou už zvyklí na desítky
minut strávené čekáním v dopravních zácpách. Kolo je ve městě
prokazatelně nejrychlejším prostředkem na vzdálenost do 5 km. Jak ukázal
loňský závod,
cyklisté zvítězili nad auty a MHD také na delší trase.
Mnoho řidičů zdravilo účastníky cyklojízdy máváním, pokřikem nebo
zdravením. Někteří z nich vytáhli své fotoaparáty a čekání na zelenou
nebo v koloně si zpestřovali focením cyklojízdy.
Cyklojízdy každým rokem rostou a dávno už nejsou jen okrajovou záležitostí malé skupinky lidí. „Zlepšete podmínky pro cyklisty v Praze,“ vzkazují politikům účastníci, kteří chtějí projíždět městem beze strachu o život. „Myslete na nás, když navrhujete dopravní řešení, jsme také doprava.“