reklama

Jak zařadit aktivní pohyb do denního programu také při epidemii

Omezení provozu pohybu snížilo počty vozidel na silnicích i možnosti pro přepravu veřejnou dopravou. Instituce v celé Evropě reagovaly výzvou k častějšímu použití nemotorové dopravy. Aktivní pohyb je cestou k posílení imunity a prevence řady onemocnění.

Foto: Depositphotos

Česko se potýká s epidemií, která svými důsledky i rozsahem překonává všechny moderní zkušenosti. Podle aktuálních nařízení by lidé měli omezit pohyb na veřejnosti na nezbytné cesty do zaměstnání, nákupy nebo návštěvu lékařských zařízení. Jsou zavřené školy, sportoviště a většina provozoven služeb. Omezení volného pohybu a pobytu na veřejnosti bude platit nejméně do 11. dubna 2020.

Mnoho lidí se ptá, jak si v tomto režimu uchovat psychickou i fyzickou kondici. Podle doporučení WHO člověk potřebuje minimálně 150 minut pohybu týdně. Při uzavřených sportovních areálech a posilovnách jsou nutné cesty zároveň způsobem, jak zařadit do života pohyb.

„Pokud lidé vysloveně nemusí, je samozřejmě ideální zůstávat doma. Nutné cesty do zaměstnání, na nákupy i jinam ale lze spojit právě s pohybem, který nám v tomto období může chybět víc než kdy jindy," říká Jaroslav Martinek z Partnerství pro městskou mobilitu.

Použití aktivní dopravy během pandemie koronaviru začala doporučovat řada institucí v celé Evropě, a to všem, kteří se po městě musejí pohybovat, ať už do práce, za rodinou či na nákupy.

 „I když vyjížďky do přírody jsou tolerované, můžeme je spojit s cestami, které bychom vykonali v každém případě. Ať už dánské ministerstvo dopravy, německá ministerstva zdravotnictví i práce a sociálních věcí, nebo zástupci televizní stanice ORF ve Vídni, všichni apelují na lidi, aby použili kolo," říká Roman Meliška ze spolku Kolem na kole.

Jízdní kolo umožní zachovat si odstup a zároveň se vyhnout rizikovým místům s vyšší koncentrací lidí. Lidé na kole zároveň uvolní místo ve veřejné dopravě těm, kteří ji skutečně potřebují. Ať se jedná o metro, tramvaj, autobus, nebo třeba trolejbus, každá cesta na jízdním kole snižuje riziko také pro ostatní uživatele těchto dopravních prostředků.

Při chůzi spálí průměrný člověk 212 kJ na kilometr, při jízdě na kole 51 kJ. U řidičů je to podstatně méně, pouhých 3 kJ na kilometr. Při splnění doporučeného množství pohybu chůzí tak spálíme 2400 kJ navíc, to představuje například průměrný oběd.

„Jízda na kole nebo pohyb pěšky navíc mohou pomoci zlepšit psychickou kondici. To je v naší situaci, kdy jsou všechny ostatní možnosti omezené, velmi důležité. Samozřejmostí je přitom použití ochranné roušky," potvrzuje Roman Havlík, ředitel Fakultní nemocnice v Olomouci.

„Je zcela logické, že na kole se bude pohybovat stále velké množství lidí, ať už za prací nebo kvůli zdravému pohybu,„ říká koordinátor BESIP pro Olomoucký kraj Miroslav Charouz. „Proto bych rád apeloval na řidiče, aby byli v nejbližších dnech co nejvíce ohleduplní k cyklistům a pěším. Je důležité, aby si uvědomovali možné důsledky svého chování a nepřidělávali případně práci již tak velmi vytíženým záchranářům,“ doplňuje Charouz.

Také jízdní kolo je ale vozidlo a jezdec na kole je stále řidičem se všemi právy i povinnostmi. Je tak třeba dbát především na viditelnost, používání osvětlení a správného oblečení, dále použití roušky může vadit při správném periferním vnímání provozu. „Zkrátka dělejte vše, aby vás řidiči aut co nejdříve viděli a pochopili vaše úmysly," vyzývá Charouz na adresu cyklistů.

Pomoci lidem v aktuálním nouzovém stavu mohou i jednotlivá města; v Bogotě, Mexiku či New Yorku doslova přes noc uzavřeli či výrazně omezili některé ulice pro auta a prostor naopak otevřeli lidem, kteří se potřebují přesouvat a vyrazí na kole či po svých. V Bogotě tak vzniklo přes 80 kilometrů nových cyklostezek, kde lidé snadno dodrží doporučovaný odstup a zároveň se mohou dál bezpečně přesouvat za svými povinnostmi.

Pomáhá také okamžité snížení rychlosti na všech městských komunikacích na 30 km/h. Poklesne hluk, prašnost i emise, které zbytečně zatěžují dýchací cesty lidí, zároveň pro všechny bez rozdílu vzroste bezpečnost provozu a lékaři se budou moci věnovat tomu, co je v těchto dnech nejdůležitější – tedy péči o ty, u kterých má nákaza koronavirem těžší průběh.

TZ dobramesta.cz, 30.03.2020
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

 ()
Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle období ráda. Fyzička je zpět, člověk něco málo pohubl, cítí se skvěle a každý kopec vyjede jako nic... Ale ouha, místo toho ho pobolívá břicho, a... no však to znáte. Tolik já a děti, my na…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

 ()
Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy si tady odložím další kousek svých cestovních deníků... Tak tenhle cíl zrál už docela dlouho. Už ani vlastně nevím jak k tomu došlo, ale jednoho dne sedím s Radkem na pivě, koukáme do mapy.cz…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

 ()
Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11 kilometrů a klesli do 2700 metrů. Kolem uhelného dolu nocleh možný nebyl, nenašli jsme žádné rovné místo a navíc vše bylo pokryto vrstvičkou šedého prachu. A ani mezi zaparkovanými…
Peggy | 02.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 7. část

 ()
Sonkol, zázraky na počkání nebo do tří dnů Kratičké intermezzo - které se přihodilo úplnou náhodou, přesně mezi psaním 6. a 7. části Miluji takové ty nádražní či vesnické knihovničky, kde se lidi zbavují starých knih. Většinou to bývají nějaké blbosti, ale už jsem v nich párkrát narazila na…
Peggy | 26.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 6. část

 ()
Naše první třítisícovka Slibovali jim ráj na zemi a místo toho je čekala jen pustá step. Tak zní úvod příběhu bratrské pomoci zhruba tisícovky Čechů a Slováků, kteří se v letech 1925-32 vydali pomoci budovat Kyrgyzskou socialistickou republiku, tehdy už jako součást Sovětského svazu, v rámci…
Peggy | 20.05.2024

O čem se mluví:

Cestování na kole nabídka nebankovní půjčky dnes v 03:26
Technické rady Jaký materiál brzdových destiček zvolit? dnes v 00:37
Cestování na kole Co vás zaujalo 279 dnes v 00:15
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 148 včera v 22:32
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 včera v 22:28
Elektrokola SAVA Deck 9.1 - motor Shengyi CMT03 včera v 18:24
NEcyklo Co vás vytočilo 153 včera v 17:01
Ukrajina 44 včera v 14:52
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

313 cyklistů (0 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11…
Peggy | 02.06.2024