Cyklistický veletrh For Bikes byl v pořadí již devátý, proběhl od pátku 6. do neděle 8. dubna 2018. Sám sebe pak pasoval na „největší svátek cyklistiky ve střední Evropě“. Na ploše větší než 10 000 m2 se představilo téměř 300 vystavovatelů.
Jednotlivé expozice se pohybovaly od špičkových prezentací předních světových značek, až po stánky hodny okresních tržišť. Samozřejmě nechyběly besedy, soutěže, exhibice, závody, přednášky atd. V této oblasti nic nového.
Jinou otázkou je, zda letošní For Bikes přinesl vůbec něco nového. Všeobecně lze konstatovat, že svět jízdních kol a příbuzný sortiment jede vcelku v zajetých kolejích předchozích ročníků. Žádná horká novinka v duchu nové velikosti ráfků či revolučních řešení rámů, převodů či pružení.
1/ Především postupuje masivní průnik elektrokol do segmentu celoodpružených kol MTB.
2/ Akumulátory elektrokol si hrají na pořád větší schovávanou, v rámové trubce jsou čím dál tím lépe ukryté.
3/ Pokud se týká umístění elektropohonu (motor a převodovka), ten se stále častěji, lze říci až v naprosté většině, nachází uprostřed, tedy u středového složení.
Dobře ukrytý motor i akumulátor, aby ne za 147 990 Kč
4/ Bohužel tomuto technickému zlepšování odpovídají i stoupající ceny elektrokol. Elektro celopéro běžně stojí docela dost přes 100 tisíc Kč.
5/ Zapomeňte na více tácy. Trojpřevodník je k vidění pouze u nejlevnějších modelů, dvojtác pak ve střední kategorii. Stále více se setkáte s převodem 1:11 nebo 1:12, v těchto případech je největší pastorek opravdu velkou plackou. Otázkou pořád zůstává trvanlivost řetězu a samozřejmě cena těchto komponentů (špičková 11 rychlostní kazeta může stát i přes 11 000 Kč).
Ano, je jich tam opravdu dvanáct.
6/ Barvy bicyklů nám pro letošek nějak zmatněly, snad až na několik silničních výjimek, skoro vše mělo až sametový povrch.
7/ Kovové nosiče na brašny rovněž začínají patřit minulosti, místo nich se na více stáncích objevily samonosné brašny, taštičky a pouzdra systému Bike Packing.
8/ K vidění bylo i více strojů z kategorie Gravel Bikes, tedy štěrková kola, která jsou jakousi civilnější obdobou kol cyklokrosových, na kterých se dobře jezdí jak v lehčím terénu, ale ani na silnici se neztratí. Z tuzemských výrobců zastoupený např. modelem Author Ronin nebo Aura XR.
9/ Tolik vychvalované překvapení let minulých, tedy kola typu Fatboy jaksi taktně mizí. Pokud jsme se nepřehlédli, objevili jsme pouze dva kousky, jedno z nich bylo elektrokolo.
10/ Co nás docela překvapilo, byl menší výběr městských kol, přičemž tento segment je v poslední době podporován, stejně jako městská cyklistika obecně.
Na závěr lze jen zopakovat začátek článku. Nic nového pod sluncem, ani pod střechami výstavních pavilonů, snad jen, že se stále více rozevírají cenové nůžky v sortimentu jízdních kol.