reklama

Jak zlepšovat mobilitu v českých městech

Zástupci českých měst a nevládních organizací se setkali začátkem března v Hradci Králové a hledali způsob, jak zlepšit podmínky pro bezmotorovou dopravu a oživení veřejných prostranství. Ve více než třiceti městech letos proběhnou informační aktivity, mezi které budou patřit výstavy, ankety, soutěže a veřejná projednání. Akce se plánují například v Jihlavě, Ostravě, Olomouci, Zlíně, Děčíně nebo v Kladně.

Drážďany
Drážďany
Foto: Asociace cykloměst

Běh nebo jízda na kole patří u nás k nejoblíbenějším sportům. I když každý rok přichází na trh až 350 000 kol, cyklodoprava v českých městech nemá vytvořené podmínky, jako je tomu například v sousedním Německu či Rakousku. „Například Vídeň investovala nedávno do roční kampaně na podporu cyklistiky 700 tisíc euro, tedy v přepočtu téměř 19 milionů korun," říká Jaroslav Vymazal, předseda Asociace měst pro cyklisty. I v České republice se přitom stále více lidí zajímá o zdravý životní styl, ke kterému neodmyslitelně patří pravidelný pohyb.

Město Hradec Králové, hostitel setkání, je v českých podmínkách považováno za ráj cyklistů. Počet lidí používajících jízdní kolo jako způsob dopravy však ve městě stagnuje. „O Hradci Králové se říká, že je městem cyklistů, ve skutečnosti v této oblasti trochu ztrácíme lesk. Počet lidí, kteří používají jízdní kolo na cesty do práce, spíše klesá," potvrzuje primátor Hradce Králové Zdeněk Fink. I přes to, že dlouhodobě patří k městům s nejvyšší kvalitou života u nás, při budování dopravních opatření se střetává s přístupy dopravního plánování, které je zaměřené v první řadě na motorovou dopravu. „Přednost se dává rychlosti provozu, přes město navíc stále projíždí velké množství tranzitní dopravy," říká o tom Zdeněk Fink. Když začne jezdit na kole větší počet lidí, zvýší to bezpečnost na silnicích. Podle hradeckého primátora je třeba soustředit se v centru města na zklidňování dopravy, oživování veřejného prostoru a na kratší vzdálenosti upřednostnit pěší, veřejnou a cyklistickou dopravu.

Hradec Králové
Hradec Králové, Foto: sociace Cykloměst

„Hradec Králové je typickým příkladem, který ukazuje problém cyklodopravy v Česku. I když se v minulosti mnohé podařilo, nesešli jsme zde proto, abychom slavili. Obrovský kus práce je před námi. Je třeba se zaměřit se na život ve městech. A pokud se mají naše města změnit, je potřeba spojit více partnerů – proto chceme podpořit hlavně místní komunity," říká předseda Jaroslav Vymazal. Od začátku dubna proto startují ve městech nejrůznější akce, jako jsou společné vyjížďky, ankety a setkání.

V dnešní době Asociace cykloměst sdružuje více než 70 členů – měst, zájmových sdružení a nevládních organizací. Nově vstupují také kraje, které mají ve své správě silnice vyšších tříd. Členové asociace se podílejí na akcích, jako je soutěž Do práce na kole, Nakupuj na kole, organizace veřejných setkání, svépomocné úklidy veřejných prostor, cyklojízdy a další.

Diskuse vyvolává putovní výstava pod názvem „Města s dobrou adresou", kterou do České republiky přivezlo dánské velvyslanectví. Během doprovodných akcí k výstavě lidé mají někdy možnost do pocitové mapy zakreslit přání na změny ve svých městech. „Na těchto základech jsme vytvořili značku Město s dobrou adresou, která spojuje přání a životní styl obyvatel s možnostmi dopravy ve městě," říká Jaroslav Martinek z Centra dopravního výzkumu, které je jedním ze zakladatelů značky Město s dobrou adresou. Asociace ve spolupráci s dalšími partnery pořádá také pravidelné odborné semináře pod hlavičkou Akademie městské mobility.

„Lidé se chovají racionálně, přepravují se tak, jak jim to osobně vyhovuje a podle toho, jak jsou v tom kterém městě vytvořené podmínky,„ říká Jaroslav Martinek a dodává: „Mnozí by i rádi chodili nebo jezdili na kolech a jednoduše tak spojili přesun po městě s pohybem, kterého máme čím dál, tím méně. Bez vybudované sítě bezpečných stezek si ale do současného provozu troufne jen málokdo.“ Akademie městské mobility proto přehledně ukazuje, jak financovat hlavní opatření pro veřejnou, pěší a cyklistickou dopravu či seznamuje se změnami v legislativě. 

Asociace také pracuje na tom, aby byly uváděny do praxe ustanovení Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy 2013–2020. Mezinárodní zkušenosti přinášejí pravidelná setkání evropských národních cyklokoordinátorů. Společně připravují celoevropský plán cyklistické dopravy. Klíčový dokument, který se má stát základním průvodcem pro rozvoj bezmotorové dopravy v celé Evropě, vzniká pod hlavičkou Panevropského programu pro dopravu, zdraví a životní prostředí (THE PEP) Evropské hospodářské komise OSN.

(TZ Asociace cykloměst)

redakce NaKole.cz, 20.03.2016
Blogy

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

 ()
Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle období ráda. Fyzička je zpět, člověk něco málo pohubl, cítí se skvěle a každý kopec vyjede jako nic... Ale ouha, místo toho ho pobolívá břicho, a... no však to znáte. Tolik já a děti, my na…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

 ()
Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy si tady odložím další kousek svých cestovních deníků... Tak tenhle cíl zrál už docela dlouho. Už ani vlastně nevím jak k tomu došlo, ale jednoho dne sedím s Radkem na pivě, koukáme do mapy.cz…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

 ()
Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11 kilometrů a klesli do 2700 metrů. Kolem uhelného dolu nocleh možný nebyl, nenašli jsme žádné rovné místo a navíc vše bylo pokryto vrstvičkou šedého prachu. A ani mezi zaparkovanými…
Peggy | 02.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 7. část

 ()
Sonkol, zázraky na počkání nebo do tří dnů Kratičké intermezzo - které se přihodilo úplnou náhodou, přesně mezi psaním 6. a 7. části Miluji takové ty nádražní či vesnické knihovničky, kde se lidi zbavují starých knih. Většinou to bývají nějaké blbosti, ale už jsem v nich párkrát narazila na…
Peggy | 26.05.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 6. část

 ()
Naše první třítisícovka Slibovali jim ráj na zemi a místo toho je čekala jen pustá step. Tak zní úvod příběhu bratrské pomoci zhruba tisícovky Čechů a Slováků, kteří se v letech 1925-32 vydali pomoci budovat Kyrgyzskou socialistickou republiku, tehdy už jako součást Sovětského svazu, v rámci…
Peggy | 20.05.2024

O čem se mluví:

Štafeta NaKole.cz Štafeta Via Czechia centrál 2024 před 6 minutami
Technické rady Jaký materiál brzdových destiček zvolit? dnes v 06:40
Cestování na kole nabídka nebankovní půjčky dnes v 03:26
Co vás zaujalo 279 dnes v 00:15
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 148 včera v 22:32
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 včera v 22:28
Elektrokola SAVA Deck 9.1 - motor Shengyi CMT03 včera v 18:24
NEcyklo Co vás vytočilo 153 včera v 17:01
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

450 cyklistů (8 přihlášených)

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 9. část

Už se nám to pomalu chýlí ke konci Začal čtvrtý týden našeho putování. Chtěla bych psát o tom, že mám tohle…
Peggy | 10.06.2024

Z Drásova do Říma

Z Drásova do Říma, květen 2024 Po cestě 1000 km Polskem podél Baltu a Odry a Z Lince do Budapešti přes Alpy…
Monolema | 06.06.2024

Kazachstán a Kyrgyzstán 2022 - 8. část

Civilizace po Kyrgyzsku Mysleli jsme, že na noc zůstaneme někde blízko sedla, ale nakonec jsme ujeli ještě 11…
Peggy | 02.06.2024