Chcete si půjčit v Praze jízdní kolo? Lze to. Máte možnost pronájem v komerčních společnostech, které jsou však primárně zaměřeny na zahraniční klientelu. Někteří prodejci půjčují krátkodobě kola jako podporu prodeje svých značek. Zprvu slibný karlínský systém sdílených kol (bikesharing) se nerozvíjí, spíše naopak. Jediný v současnosti fungující bikesharing nabízí tzv. „Růžová kola“, která provozuje spolek Rekola.
Určitě jste si jich již všimli, protože stojí porůznu po Praze. Růžová kola, někdy i koloběžky, skutečně natřená na jednotnou barvu, vybavená vším potřebným pro pohyb po městě. Nejen po Praze, ale i dalších pěti velkých městech v ČR. Stroje jezdící nyní v systému Rekolo byly původně určeny na odpis, ale nyní mají blatníky, funkční brzdy, stojánek, nosič, nové duše a pláště atd. Tedy jsou opraveny a vybaveny tak, aby si je zájemci mohli spolehlivě zapůjčit. Celkem je doposud po Praze rozprostřeno na 70 strojů. Jak přesně celý systém funguje naleznete na webu rekola.cz.
Zajímavou informací je tisková zpráva ze dne 25. 11. 2015, kterou vydal Magistrát hlavního města Prahy, která má titulek „Pražané budou moci od jara využít 300 sdílených jízdních kol“. Ze zprávy tak vyplývá, že bikesharing systém Rekola se v metropoli výrazně rozroste ze 70 na 300 strojů. Hlavním cílem pro rok 2016 bude zkvalitnění dostupnosti růžových kol. Vzniknou takzvané virtuální stojany, kde budou moci uživatelé kolo odemknout a zamknout. Půjde o existující stojany u zastávek MHD a metra, ale např. i u oblíbených kaváren, čajoven, knihoven apod.
Další podstatnou informací, kterou přinesla tisková zpráva, je prohloubení spolupráce MHMP (přesněji Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy – IPR) a systému Rekolo. Argumentem pro posílení spolupráce mohou být následující čísla: růžová kola v Praze využilo letos na 1600 lidí, pro příští rok se počítá s nárůstem na 5000 Pražanů.
Velice důležitou rovinou spolupráce MHMP – IPR – Rekolo je rovněž vzájemná výměna dat týkajících se cyklistické dopravy po Praze. Údaje se týkají například chybějících stojanů, informací o krádežích, návaznosti na spoje MHD, opatření při uzavírkách, atd.
Systém Rekolo je tzv. iniciativou zdola, který se neustále rozrůstá a profesionalizuje, dokonce je nově zastoupen v poradním orgánu Rady hl. m. Prahy pro cyklodopravu. Nicméně stále nejde o oficiální městský projekt bikesharingu, který je znám z mnoha evropských měst, třeba Vídně či Berlína. Na toto téma již bylo vyřčeno mnoho slibů a mnoho let se na něj čeká. Další slib městského bikesharingu má datum 2017 a slibuje Pražanům asi 1000 kol a zhruba 110 stanic. Nechme se překvapit. Než se rozjede magistrátní půjčovna kol, nezbývá než spoléhat na růžová kola systému Rekolo. Ostatně, pokud vám chybí nějaký vánoční dárek, můžete svým blízkým zakoupit dárkový poukaz v podobě členství na rok 2016.