Chcete si půjčit v Praze jízdní kolo? Lze to. Máte možnost pronájem v komerčních společnostech, které jsou však primárně zaměřeny na zahraniční klientelu. Někteří prodejci půjčují krátkodobě kola jako podporu prodeje svých značek. Zprvu slibný karlínský systém sdílených kol (bikesharing) se nerozvíjí, spíše naopak. Jediný v současnosti fungující bikesharing nabízí tzv. „Růžová kola“, která provozuje spolek Rekola.
Tenhle projekt má zásadní slabinu.
Je to kříženec mezi půjčovnou a bike sharingovým systémem, kola nemají svá určená stanoviště, která by byla udrzována, ale růzová kola jsou rozmístěna nahodile, tam kam na nich uživatel dojel.
Nelze tedy s větší mírou pravděpodobmosti počítat s tím, že když budu potřebovat popojet, kolo poblíž najdu.
Je to fajn nápad, mít na každém rohu nějakě to kolo, na kterém si popojedu, ale takhle to fungovat nebude, snad jen někde na kampusu nějaké vysoké školy.
Ve městě to chce standardní bikesharing.
Ale díky za to, jen to dopilovat. Mobilní aplikaci a systém zámků pres sms už pár let používají v universitní Bochumi v německém Porůří.
Ale mají pevná stanoviště kol.
Souhlasím, ale jsem vetsi optimista.
Používal jsem rekola od začátku (včetně testovacího provozu). Rok 2014 to opravdu byla náhoda. Navíc i kdyz jsi kolo nasel, tak casto bylo ve stavu, ze clovek sel radeji pesky.
Nicméně po změnách se to v roce 2015 výrazně zlepšilo. Kola jsou plus minus ok a stejna. A je jich vic. Navic fakticky se stejne vytvareji jakesi prirozene stojany. Lide kola odkladaji na podobna mista.
Tady celkem verim, ze po dalsim zahusteni kol to bude celkem dost pouzitelne.
Jsem celkem mile prekvapen, jak takovyhle na kolene system funguje.
Já jsem sice také abonentem, protože tomuhle fandím, ale na růžovém kole jsem ještě neseděl, většinou jedu na svém.
Ano, v létě a na podzim bylo vidět růžových kol mnohem více, viděl jsem i koloběžky.
Až mě to trochu popudilo, protože kvli několika růžovým kolům jsem si málem neměl kam přivázat svého oře u Anděla, ale to se vychytá.
Bez pevných stanovišť to nepůjde.
A jak budou pevná stanoviště, bude potřeba kola převážet, systém nebude fungovat automaticky, potřebuje údržbu.
Systém nahodile rozmístěných kol by snad mohl fungovat lépe, kdybys měl mobilní aplikaci a na kliknutí růžová kola v tvém okolí, ale nevsázel bych na to.
Ta mobilní apka (respektive mobilní web) ale takhle presne funguje ...
Jinak já jsem po letošním upgradu vlastního cykloparku (skláčka a cyklokroska) také spíše mecenášem než růžovým jezdcem.
Tak to je fajn, zase objevuju Ameriku....
No, tohle je další zádrhel.
Ti co chtějí po Praze jezdit na kole a jsou od nás, většinou kolo mají, a takové, které jim přeci jenom lépe vyhovuje než nějaké kolo vypůjčené.
Fajn by to bylo ovšem pro návštěvníky Prahy.
A pro ně ten abonentský systém není nastaven.
Přijedeš do Paříže, chceš toho stihnout vidět víc a Velké bulváry jsou opravdu dlouhé, půjčíš si Vélib u každého stojanu, nebo si to vybavíš po internetu. Když je slušné počasí, je to príma.
A zdaleka ne jen tam, systém, který rychle jako cizinec pochopíš a velmi snadno použiješ už má řada měst. Většinou potřebuješ jen připojení na net a kreditku.
Tohle růžová kola zatím nepokryjí.
Já jsem to používal pro multimodá. Tedy kombinaci do prahy vlakem, z vlaku na kole. Teď to řeší skládačka. Pokud by měl někdo hlouběji do kapsy, tak je rozdíl dát 10-15tis. za slusnou skladacku a nebo ročně litr.
Ale souhlas. Já to celá beru jako fajn projekt, který snad způsobí, že se magistrát začne stydět a udělá systém ala Paříž.
> Ti co chtějí po Praze jezdit na kole a jsou od nás, většinou kolo mají, a takové, které jim přeci jenom lépe vyhovuje než nějaké kolo vypůjčené.
Já bych pro to měl použití jednou za dlouho, když se mi moje kolo rozbije způsobem, že ho nedokážu opravit sám. Pak to znamená ze servisu a znova do servisu pěšky.
(šlo by to řešit též skládačkou nebo koloběžkou)
No, tohle je právě bonentní systém, na rok, ne jako Vélib, kde za 2-3 eura si pronajmeš systém na den.
To vidím jako slabinu, právě tu nemožnost využití pro tebe jednou za čas, nebo pro turistu, na 3 dni jednou za rok.
Ani u Vélibu to není za 2-3 éčka na 24 hodin, to jsme si už vysvětlili, že?
Každopádně, systém Rekola bude potřebovat zavést systém jednodenního (krátkodobého)půjčovného.
Ještě bych uvítala informaci, zda lze celkem obstojně jetelná kola někam dopravit. Mám tu zrovna několik adeptů, které je škoda vyhodit, protože pár kiláků po městě jistě ještě zvládnou.
Nevysvětlili.
Jde o to, že po jistém čase, musíš vrátit kolo do stojanu, ale klidně si hned můžeš vyzvednout jiné. Myslím, že když jsem tam na něm rajtoval, bylo to 45 minut.
To je v ceně abonentního poplatku, který je za den. Pokud si kolo ponecháš děle, platíš.
Systém prostě udělaný pro dopravu. Odjedeš, dáš do stojanu,zařídíš si svoje.
Pro výletníka v Paříži, pokud se chce vyhnout dalším poplatkům, je možnost v určitých inttervalech strkat kolo do stojanu.
Jinak se připlácí, rajtoval jsem na něm celé odpoledne, a ztrhli mi asi 7 euro.
Jiné to je v Milaně, tam je taky jistý limit zdarma v rámci paušálu, ale ještě letos, to nezvládali hlídat, tedy za to, že jsem na kole rajtoval cely den, jsem nebyl penalisován.
Ale je tam jiná zrada, co u Vélibu není.
Jak dáš kolo do stojanu, jiné si nevyzvedneš dříve než za 10 minut. Tím jsem taky přišel na to, že sice překročení času by mělo být zpoplatněno, ale není.
Řekl jsem si, to raději zapkatit 5 eur navíc, než každou hodinu čumákovat 10 minut u stojanu.
Prostě bike-sharing je dopravní systém, ne půjčovna kol, ale při troše znalostí, jej lze tak využít.
Přesně tak. Oba systémy fungují jako doplňkový dopravní systém. Jsou nastaveny tak, aby nebyly zneužívány jako půjčovny kol, abys byl nucen kolo do stojanu vrátit, když dojedeš kam potřebuješ a nejezdil jsi s ním na celodenní výlety:-))
Na těhle kolech je nepříjemné to, že, ač vypadají stejně, každé je trochu jiné, či spíše trochu jinak pokažené, jedno hůře brzdí, jiné mizerně přehazuje, a tak.
Když vrátíš kolo do stojanu, systém sám ti určí, které máš pro další jízdu vzít. To, co jsem právě vrátil to nebude, jsou-li k dispozici kola jiná.
Proto když napodruhé, napotřetí, trefíš Véliba, který ti vyhovuje, a máš ambice toho obejet více, vyplatí se si třeba i 10 euro připlatit na té penalizaci překročení časového limitu, než střídat různé trosky.
Teď jsem na to koukal, sazby jsou progresivní:
Denní poplatek: 1.70
Prvních 30 minut zdarma
Dalších 30 minut 1.0
Dalších 30 minut 2.0
Další 30 minut 2.0
Dalších 30 minut 4.0
A pak každá následující půlhodina 4.0
Čili je to vlastně tak, že za 3 hodiny zaplatíš 13 eur, každá další půlhodina navíc 4 eur. Plus abonentní poplatek 1.7 za den.
Půjčovny kol existují, tady jsou sazby jedné:
http://parisbiketour.net/bike-rental-paris/...
Na půl dne rozdíl v ceně není tak drtivý, zvláště když zvážíme a započítáme, že k půjčovně musíme nějak dojet, a čas, kterým se na kole k půjčovně musíme vrátit.
Vélib dá tu svobodu někam dojet, tam kolo zasunout do stojanu a jet metrem.
Cestovat tak, že každou hoďinu necháš kolo odpočinout, obejdeš si něco, dáš crèpe s kafíčkem, vyjde za euro na hodinu, a nemusíš se o nic starat. Jen teda každou hodinu zastavit.
Což pro turistu v rozhlehlém městě je fajn možnost, a vlastně, každému návštěvníku Paříže, kromě všech těch věcí "co se musí" vidět, bych projížďku na Vélibu doporučoval jako skvělý zážitek. (a pak ještě projížďku po Seine s Bateaux Mouche :-))
Hurá na Paříž, my se těma lumpama nedáme vystrašit!
Fakt ti teď Vélib určuje konkrétní kolo?? Přinejmenším ještě asi před dvěma roky si člověk mohl vybrat jaké chce (včetně toho právě vráceného, jen s párminutovou prodlevou, ale ta se týkala myslím znovupůjčení jakéhokoliv kola z toho stojanu). Vzhledem k tomu, že, jak píšeš, bylo dost kol nepojízdných (včetně píchnutí apod.), tak určení kola systémem by to celé dělalo v praxi dost nepoužitelné pro jakékoliv jízdy.
Jo, před rokem jo, svítilo mě enem jedno a to moje, to nebylo. Tak jsem si to co mivyhovovalo nechal na odpoledne.
Ty nepojízdné to naše stanoviště mělo vyřazeno z provozu. Asi záleží na konkretní situaci, měl bys jim to oznámit, když vracíš porouchané kolo, a systém ho vyřadí a údržba pak opraví. Když tam někdo narve porouchané a neoznámí to,do té doby než přijede údržba ti ho podstrkavají.
Zdá se mi, že kol a stanovišť furt přibývá, hodně jsou vidět i b provozu.
Já znám našeho ajťáka, který na kole po Praze co se týká většího dojíždění neužívá, ale na oběd, asi 1 km, jezdí na koloběžce od Rekola. Jsou nejrůznější důvody použití Rekola. Ani to nedokážeš domyslet jaké. Máš na to pohled jen jako turista.
Nejen ta mobilní aplikace, ale v na cyklomapě PrahouNaKole se růžová kola zobrazují i se svou charakteristikou. Dozvíš se zda to je pánské nebo dámské a ještě další věci. Případně i nějaký technický stav.
http://mapa.prahounakole.cz/
Na to zapomeň, že bych Fillerovi klikal....
Stačí, že si platím ta Rekola, co nepoužívám, nebo ne?
To myslíš vážně? Takhle mapa je jednoznačně nejlepší věc pro plánování jízdy na kole v Praze.
Respektuji, že Ti Filler může vadit. Ale tohle je prostě super aplikace. Tak mi přijde jako dost póza to nepoužívat.
PS: klikáním na mu technicky zato ubližuješ, protože čerpáš zdroje serveru.
Nepotřebuju k tomu, abych kamkoliv v Praze dojel na kole nějakou cyklomapu nebo navigaci, natož samozvaných věrozvěstů.
Ani v cizích městech nepoužívám žádné cyklomapy popř. cykloaplikace. Oni se většinou snaží vyhnout hustějšímu provozu, a člověk si pak zbytečně zajede. Když nevím, jedu podle automobilové navigace nebo "přírodní" - třeba vím z mapy, že se musím držet železnice nebo řeky...
No, nékdy i dobrá příprava na mapě v reálu nevyjde...
https://youtu.be/NmGeuzv2XJE
Ty znáš v Praze nejen průjezdy, ale i povrchy ulic? To se nejspíš často vytřeseš na dlažbě. Nebo jezdíš jen po magistrále? :D
A co s povrchem nadělám, když už tam je dlažba....
Tady jsem testoval co udělá s mojí novou kamerkou...
https://youtu.be/Hiiu3Bz9Tyg
Co udělá se mnou vím...
No když si prohlédnu svou plánovanou trasu na té mapě, tak vidím i ty povrchy a když tam bude moc dlažek, tak najdu objízdnou trasu. Ale jelikož ty na tu mapu ze zásady nejdeš, tak ani nevíš, co všechno na ní je. Máš to těžké.
Já jí taky umím, tedy nejhladší je po magistále :-)
Kurik, celé mládí jsem se tam plácal, naše průmyslovka byla hned za mostem, na Smíchovské straně, to bych musel být fakt senila, abych tam potřeboval mapu....
Já raději jezdím přes Staré Město než po nábřeží, nemám rád ty koleje u Karlových lázní. A taky je to tam takový hezký ta Národní, Rytířská a Stavovské divadlo...
Na náplavce se o víkendech mrcasí spousta turistů, to už je lepší dlažba.
Stejně, z těch mých 80ti je na dlažbě tak sotva 4-5 km, nemá cenu řešit...
S orientací po středu Prahy asi pražák problém nemá. Na vyježděných trasách vím jaký je povrch. Ale abych si to pamatoval na všech uličkách třeba na Vinohradech, to tedy nedám. Pokud plánuji nějakou delší trasu, tak to vždy kontroluji na ty povrchy a také si jí nejdříve nechám navrhnout od vyhledávače, protože co když najde něco lepšího. Jinak bych jezdil pořád stejně. A co se týče dojezdu někam na periferii, tak tam se vyhledávač hodí jako první nástřel skoro vždy.
Ta informace o povrchu mi chybí spíše u dálkových cyklostezek nebo cyklotras (u nás o nich ani nemá smysl mluvit).
Třeba Bikemap nebo MapMyRoute mě chce programově vést cyklotrasami ovšem řada těch povrchů, je pro naložené kolo hltače kilometrů nesjízdná.
Člověk není magor, aby si liboval na státovce mezi auty, takže hledáš, studuješ v mapách, ale tuhle informaci nikde nezískáš.
Bude tam travou zarostlá pěšina, asfalt, dlažba nebo štěrk?
Mám ozkoušeno, že to co je v Google maps zeleně jako cyklotrasa, bývá sjízdné, co ne, tomu je lepší se vyhnout. Trochu s odhadem povrchu pomáhá satelitní pohled a Street View.
Přes cizí město pak raději buď kolem vody, pokud to jde, nebo nejratší cestou pryč.
Nakonec jsem tu promítal, jak jsem si před měsícem šlápnul do bláta ve Francii, a to by se dalo říci, že takovou školáckou chybu bych už udělat neměl.
V mapě byla naznačená cykotrasa.
A to víš, že jezdit touhle křižovatkou přes světla doprava je zbytečné, když to na kole můžeš objet Ostrovní a Voršilskou (bez světel)? https://youtu.be/IWI6e040zbc
A proč bych to dělal?
Ty se na křižovatce bojíš?
Já teda ne.
Mě by ty kostky příšerně štvaly, zvlášť při pravidelném ježdění.
Což o to kostky, ale je to tam škaredý....
Kdžy dojedeš k Národnímu, vidíš panorama Hradčan, pak ta Národní, prostě matička Stověžatá...
Abych se vyhnul pár autům přeci nepojedu kanálama...
Hele už jsem ho otitulkoval, asi tak nějak jsem přemýšlel...
https://youtu.be/UQj8jggUJo4
Na kostky moc zvyklý nejsem, tak mi docela vadí, ale samozřejmě jsou místa, kde se jim nevyhnu, protože bych tam jinak nebyl.
Když koukám na video tak mě napadlo, jak se lidi vůbec dostávají na ten "ostrov" tam je nějaký podchod, nebo hrají s auty kličkovanou? :-)
Je tam podchod ze Champs Elysées, uprostřed je věčný oheň a nahoře na oblouku vyhlídková plošina.
Ještě jsem tam nebyl, buď bylo škaredě, nebo nesnesitelná fronta.
To je super, ze nepotrebujes navigaci.
Ale treba pro nalezeni Rekola (cimz ta debata zacala) by se ti tahle mapa hodila. Tak mi prijde hodne pozerske ji pro to nepouzit.
To by bylo, kdybych jí potřeboval, ane pak bych stejně asi nejspíš měl instalovanou tu apku v mobilu.
Takhle na jejich stranky "s Favoritem za korytem" mohu okázale házet bobek :-)
A jak si platíš to Rekolo, když ho neplatíš?
Jsem abonentem na rok, snad za litr, nebo tak.
Poslali mě nějaký návod jak se toho zúčastnit, ale protože jezdím na svém, poděkoval jsem jim..
Tak jsem alespoň dostal odznáček a triko....
Nekecam
Aha, pak jasně ano. Je od tebe hezké, že je podporuješ.
Už od začátku, ty dva roky, jak to sem kolega dal.
Mě se to líbí.
Nevyužiju, ale líbí se mi, že do toho kluci jdou sami, s chutí, snaží se něco fakt dělat.
Až se toho bike sharingu chytí pražští šíbři, budou tam lítat miliardy z veřejných peněz.
Těch růžových kol přibejvá, přes všechny výrady co jsem uvedl, je vidět za nimi kus poctivé práce.
Teda doufám, že těch 1600 uživatelů za rok nejsou abonenti, co na to nikdy nejeli:-))
To by byl pak slušný byznys :-)
Proč, zákazník který platí, a přitom jezdí na svém kole, je ten, kterého je třeba si hýčkat a věřím, že by organizátoři takových uvítali mnohem víc.
On to vlastně zákazník není, jen sponsor věci, kterou považuje za rozumnou.
Já to platím i využívám. Bohužel teď jsme na tom stejně ;)
venku skoro květen a rekola nikde? kde udělali soudruzi z Prahy chybu
Prý se má třeskutě ochladit...
V článku mě potěšila informace, že jsou ta kola využívaná (letos 1600 uživatelů). Já ta růžová kola v Praze vídám celkem často někde přikurtovaná, ale zatím jsem neviděla nikoho přímo při jízdě na některém z nich. Nejspíš smůla. Pro mě osobně to asi nebude, jezdím na svém kole, pro případné přespolní je to asi dobrá věc, chce to jen vymyslet správně systém nastavení "výpůjčného".
Jsem viděl už pár lidí na tom jet.
Ono to asi jinak nešlo, nevím jestli si to postřehla, kluci si udělali takový vlastní "kickstarter".
Vybrali do začátku nějaké prachy od lidí, co jim to připadalo jako dobrý nápad, a ve slíbeném termínu rozjeli zkušební provoz. Pro další rok provozu potřebovali zdroje, a ty zajistí jen abonentní systém.
Když už nějaké zdroje máš, systém trochu funguje, můžou se přidávat další důležité věci, jako jednodenní půjčovné, apod.
Ale pak už musíš zapojit i platební karty a umět si poradit s tím, že ti někdo zaplatí 50ku, a zmizí i s kolem, to jištění kreditkou, je asi nutné. Bude kolem toho asi dost práce, a aby to šlo ufinancovat, potřebuješ solidní základnu abonentů s předplatným na rok.
A divil bych se, kdyby se i u nás neobjevil prvek vandalismu, a Rekola zřejmě nebudou umět předložit Magistrátu účet jako Vélib pařížské radnici, tedy umět by to mohli, ale to že jim to zaplatí jako v té Paříži, na to bych nevsázel.
Tohle je sympatická snaha svépomocí vybudovat systém, který, jak se zdá z čísel co vidím odjinud, je pouze poplatky za využívání neufinancovatelný.
Jinak ten postup co kluci zkouseli se jmenuje LEAN Startup metodology. https://en.wikipedia.org/wiki/Lean_startup
Vandalismus tam je, ale ne moc vysoky. To se prave testovalo v tom pilotu.
To je zajímavé, jak už to mají vymakaný i theoreticky....
Já začínal podnikat methodou "sedni do škodovky a jeď je ukecat, ať to s vámi zkusí".
Más strach, že vandalismu bude přibývat s přibývajícím množstvím kol, ale třeba ne, třeba to u nás bude lepší než v té nešťastné Paříži.
Problem, je za tahle metoda funguje u sluseb/produktu nabizenych xicht to xicht.
To co jsem posilal je zamerono na to jka stavet podukt, ktery nema primy kontakt se zakaznikem. Typicky globalni online sluzba.
Add vandalismus. V Parizi je to nejaky zasadni problem? Mel jsem dojem, ze to funguje plus minus v pohode.
No je to problém, a možná nafukovaný provozovatelem, požadují ohromné sumy za zvandalizová kola, podle toho co po radnici požadují, se zdá, že každé desáté kolo je za rok na výměnu.
Jsou v tom prachy.
Radnice údajně nedokáže uchránit stanoviště před vandaly (jakmile nějdo kolo má venku, vědí kdo to je a jde to za ním) a provozovatel chce ohromné kompenzace.
Z toho co jsem pochopil (nerozumím přesně všemu ve francoužštine) radnice vyjednává s provozovatelem jasnější a průhlednější podmínky, současná dohoda -zaplatíme vše zvandalizované - se zdá být nevýhodná.
Protože, někteří novináři šťourají, provozovatel uvádí mnohem víc poškození vandaly, než odpovídá realitě.
Ano.
V číslech pařížské radnice je vandalismus na Vélibu drahý problém.
Loňská Rekola byla často velice devastována. Viděl jsem na ulici mnoho šrotu a bylo mi to hodně líto. Mám pocit, že to ustalo, nebo to rychle odklízejí. Rozhodně letos jsem žádné zmasakrované Rekolo neviděl. Bylo by to krásné, kdybych měl pravdu :)
Co je na tomhle systému super a moc se o tom nepíše, že když už se někde zaregistruješ, tak to platí stejně v jiných městech. Např. jsem registrovaný v HK, ale kola používám hlavně v Praze, Brně a Olomouci ;)
Růžová kola jsou pro buzny...
Taky jsem se té barvě podivoval, ale nakonec jsem pochopil, že je to rozumné.
Ta otřesná růžová je totiž tak nápadná, že snad ani toho největšího darebníka nenapadne to kolo ukradnout.