V polovině října 2015 se uskutečnila tisková konference, kde se hovořilo o dvou tématech. Jedním bylo zlevnění jízdného v pražské MHD a jeho důsledky, druhým pak rozšíření spolupráce MHD a cyklistiky.
Účast bylo vskutku reprezentativní. Tiskovky se zúčastnil náměstek primátorky hl. m. Prahy a radní pro dopravu a evropské fondy Petr Dolínek, generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy, a. s. Jaroslav Ďuriš, a také předseda Komise Rady hl. m. Prahy pro cyklistickou dopravu Stanislav Kozubek.
Ohledně zlevnění celoročního kuponu na MHD, které bylo před několika měsíci vnímáno jako kontroverzní téma, jež mělo MHD přinést jen ztrátu, jsme se dověděli překvapivě pozitivní informace. Za leden až srpen roku 2015 si roční kupony pořídilo 163 018 lidí, což je více než dvojnásobek ve srovnání se stejným obdobím roku 2014. Znamená to, že lidé, kteří se doposud dopravovali po Praze jinými prostředky, nejčastěji automobily, přesedlali na MHD. Tuto skutečnost potvrzuje i mnohem větší vytíženost nové části linky metra A, než předpokládaly původní plány.
Pro občany, kteří ještě váhají s přestupem ze svého auta na MHD, je připravována „kalkulačka“, která dokáže spočítat časovou a finanční úsporu na stejné trase při využití ročního kuponu a naopak při jízdě autem. Snahou pražského magistrátu a dopravního podniku je přetáhnout další ortodoxní řidiče k využívání MHD. Cílem veškerého snažení je zvýšit podíl využití MHD na celkové dopravě po Praze ze současných asi 54 až 58% na 60%, což by byl světový unikát.
V metru dojde k označení piktogramy těch dveří, které vedou na plošinu, kde je možno přepravovat jízdní kola. Mělo by dojít k oboustrannému značení, tedy jak z venku, tak i zevnitř vagonu. Vnitřní značení by sloužilo především k informování necyklistických cestujících, že sem kolo opravdu patří.
Přeprava jízdních kol v metru
Koncem roku 2015 by se měla rozeběhnout osvětová kampaň, jejímž cílem bude lepší informovanost cestujících o tom, kam kolo může, kam nikoliv, jaká práva a povinnosti mají cyklisté v pražské MHD. Doposud totiž mezi veřejností koluje plno nepravd o přepravování kola v prostředcích MHD. Málokdo například přesně ví, jak a kde lze přepravovat kolo v metru, natož v tramvaji.
Je připravován pilotní projekt vodících lišt na pevných schodištích do stanic metra. Kola tedy nebude nutno přenášet, ale tlačit, obdobně jako kočárky.
Stále se prozkoumává možnost přepravy kol v městských autobusech. Jsou ve hře dvě varianty: přeprava kol na speciálních nosičích vně autobusu, nebo uvnitř vozu, v místě pro kočárky. Bohužel obě řešení s sebou nesou především řadu právních otázek a celá věc je během na dlouhou trať.
Asi největší překvapení jsme si nechali na konec. V současné době se do celé soupravy metra vejde podle přepravních podmínek pražského dopravního podniku 10 bicyklů (každá poslední plošina každého vagonu dvě kola). Vzrůstající zájem o cyklistiku jako způsob dopravy a výlety na kolech však dokazuje, že tato kapacita nestačí. Padl tedy návrh, využít pro přepravu kol rovněž první plošiny. Nicméně na tiskovce oznámil generální ředitel DPP J. Ďuriš, že nejjednodušší bude vyzkoušet vpustit cyklisty s jejich stroji do všech dveří celé soupravy metra. Se změnou se počítá od začátku sezony 2016, kdy rovněž dojde k úpravám všeobecných přepravních podmínek. Ačkoliv jde jen o návrh, který paradoxně vzešel ze strany DPP, tedy nikoliv na nátlak cyklistické veřejnosti, tato poměrně velkorysá nabídka zaskočila i samotného předsedu cyklokomise S. Kozubka. Uvidíme časem, jak vše bude v praxi a zda takováto vstřícnost nebude působit chaos a kolize.
Ať vše dopadne jakkoliv, něco se bude realizovat, něco zůstane v úrovni slibů a rozpracovaných projektů, je potěšitelné, že Magistrát a jeho Dopravní podnik mají k Pražanům a návštěvníkům metropole vstřícnou filozofii. Pro někoho je to možná málo, ale na druhou stranu je potěšitelné, že po několika letech stagnace se něco děje.