Ministr životního prostředí Libor Ambrozek se včera obrátil dopisem na primátora hlavního města Prahy Pavla Béma s prosbou, aby vedení metropole dávalo větší důraz na budování bezpečné infrastruktury pro cyklistickou dopravu v hlavním městě.
„Zasáhla mě tragická smrt jednoho z nejvýraznějších propagátorů městské cyklodopravy Jana Bouchala. Myslím, že bychom se všichni měli snažit tam, kde můžeme, o to, aby k takovým neštěstím už nemuselo docházet,“ vysvětluje svoji pohnutku k napsání dopisu ministr Ambrozek.
Jan Bouchal, koordinátor iniciativy Auto*Mat, novinář a jeden z iniciátorů pravidelných pražských cyklojízd za větší bezpečnost cyklistů, zemřel 12. ledna v nemocnici šest dní poté, co ho při jízdě na kole na jedné z pražských křižovatek srazil automobil [1]. Ministerstvo životního prostředí pravidelně s Auto*Matem spolupracuje při koordinaci Evropského týdne mobility a Evropského dne bez aut v ČR.
„Jeho nehoda nebyla jistě první, ale bohužel zřejmě ani poslední nehodou, jejíž obětí se stal cyklista. Jen v loňském roce u nás při dopravních nehodách zemřelo 93 cyklistů, z toho 4 děti, zhruba 4 000 cyklistů je ročně při dopravních nehodách zraněno,“ píše Ambrozek v dopise primátorovi [2]. Podle ministra je ale obzvláště krutou ironií osudu, že při dopravní nehodě zemřel právě významný propagátor bezpečného pohybu cyklistů ve městech.
„Prosím Vás, vážený pane primátore, abyste tuto nehodu vzal jako memento. Připomínku toho, že je třeba, mnohem více než v minulosti, investovat čas, energii i peníze do snahy, aby se cyklistická doprava v Praze stala bezpečnou,“ píše dále v dopise ministr Ambrozek. Dodává přitom, že k opravdu bezpečné cyklodopravě je nutnou podmínkou funkční a vzájemně propojená síť od ostatní dopravy oddělených cyklostezek.
S podobnou prosbou se obrátil rovněž ředitel odboru vnějších vztahů MŽP Jakub Kašpar na radního hl. m. Prahy pro dopravu Radovana Šteinera. „My koordinujeme Evropský týden mobility v Česku a Praha se ho dnes už pravidelně účastní,“ říká Kašpar. „Oslovil jsem tedy pana radního s prosbou, aby využil dalšího ročníku Týdne mobility v září 2006 k prezentaci toho, co se zvýšenou aktivitou v letošním roce pro bezpečnost chodců a cyklistů v Praze podaří udělat,“ dodává.
Ministr Ambrozek se rovněž chce obrátit na svého vládního kolegu, ministra dopravy Milana Šimonovského, s prosbou o navýšení prostředků na budování bezpečných cyklostezek ve Státním fondu dopravní infrastruktury (SFDI). „Velmi oceňuji, že ministr Šimonovský zvyšuje podporu budování cyklostezek. Na rok 2006 už prosadil růst na 100 milionů korun. K opravdu kvalitnímu rozvoji cyklodopravy je ale potřeba ještě víc. Vždyť kilometr kvalitní cyklostezky ve městě stojí v průměru 4 miliony korun a už dnes má fond významný převis žádostí od obcí o podporu výstavby cyklostezek,“ vysvětluje Libor Ambrozek. Proto chce ministra Šimonovského požádat, aby dotace na cyklostezky představovaly v budoucnu alespoň 1 % rozpočtu SFDI, tedy cca 500 milionů korun. [3]
Poznámky:
[1] Více o tomto případu viz tisková zpráva MŽP ze 13. 1. 2006 nebo
stránky http://automat.ecn.cz/pup.
[2] Podle statistik dopravní Policie ČR zemřelo v roce 2005 při
dopravních nehodách 93 cyklistů, těžce zraněno bylo dalších 495 a
lehce 3 252. Řidiči motorových vozidel (osobních i nákladních aut a
motocyklů) jsou přitom viníky 92,6 % nehod, cyklisté zaviní pouhé 1,4 %
z nich.
[3] Investice ze SFDI do výstavby cyklostezek v roce 2005 představovaly
63,1 milionu korun. Dalších 54,4 milionu bylo investováno z prostředků
Ministerstva pro místní rozvoj. Celkový rozpočet SFDI v roce 2005 byl
53,22 miliardy Kč.
Další informace:
http://www.praha-mesto.cz
http://automat.ecn.cz
http://www.cyklostrategie.cz
http://www.greenways.cz
http://cyklojizda.ecn.cz
http://vemeste.nakole.cz
http://www.policie.cz/statistiky/nehody.html