Rok s rokem se sešel a za námi je další svátek cyklistiky, pro jiného jen veletrh, pro další pak možnost podívat se, osahat si, projet si, a hlavně poznat, co je ve světě cyklistickém nového.
Veletrh For Bikes začal v pátek 27. března na obvyklém místě, tedy na výstavišti v pražských Letňanech. Místo poněkud neútulné, je tu rovina, fouká tady, metro docela daleko, chodí se po vyšlapaných pěšinkách. Nicméně, pokud se na veletrh dostanete, je vše jinak. Oproti jiným obdobným akcím veletrh For Bikes prostě žije a zřejmě se i rozvíjí. Toto jen dokazuje počet padesáti vystavovatelů. Evidentně se zde schází nadšenci stejného ražení, vystavovatelé i návštěvníci. Že by byla cyklistika na vzestupu? Doufejme.
Raději se přímo podívejme, co nového For Bikes 2015 přinesl.
Odpověď může být až lakonická: nic nového, jen víceméně plynulé pokračování předešlého vývoje z let minulých. Vše lze shrnout do několika bodů:
– Kola se dělí na horská a silniční, ta první tvoří snad 70 % nabídky. No je to výstavní sortiment prvního řádu, pěkné barvy, technická řešení, top osazení atd. Kupodivu poněkud méně bylo kol městských, ačkoliv právě tento segment je na vzestupu, zvláště pokud se spojí s pojmy: retro, stylovost, pohoda, elegance atd. Ale i tato nostalgická kola zde byla zastoupena jak k vidění tak i k osahání.
Naopak překvapilo nečekaně početné zastoupení kol z kategorie „Fat Bike", tedy kol s extrémně silnými plášti o rozměrech: 26" x 4,00". Prostě tlusťoši pro jízdu ve sněhu nebo kde, čert ví. Zde měla svého cvalíka snad každá významnější značka. Nabízí se však otázka, jak se skloubí tento cyklistický trend se stále teplejšími zimami bez sněhové pokrývky?
– Karbon pro všední dny. Rámy z tohoto materiálu se na výstavních stáncích objevují stále častěji, a to i ve střední třídě. Uvidíme, za jak dlouho budou karbonové rámy dominantní. Ale proč by ne, tvary nevídané, hmotnosti minimální, tuhost uspokojivá.
– Král je mrtev, ať žije nový král. Zapomeňte na číslo 26", nyní kralují nová čísla, vloni ještě takřka popelky. Je to skoro půl na půl: 27,5" a 29". Bavíme se o průměru kol. Především nástup sedmadvacítek je velmi markantní, ačkoliv ještě před rokem jsme se na tento rozměr kol dívali skepticky. Takže je jen otázkou, zda jde o marketingový tah nebo o poptávku trhu… Nicméně naprostá většina kol kategorie MTB je na kolech 27,5", druhá parta pak na kolech 29".
– Zjednodušení násobilky. Opět lze provést zjednodušení, protože dřívější počty 3×8 nebo 9 atp. jsou zřejmě minulostí. Pro akci For Bikes 2015 platilo jednodušší násobení: 2×11, ale ještě nověji a častěji 1×11. Trojpřevodníky jsou evidentně odsunuty na vedlejší kolej. Velkým hitem je právě převod 1×11, tedy jeden malý převodník s 34 zuby a vzadu je pak „sendvič" jedenácti koleček, z nichž to největší je docela placka s více než 40 zuby. Jo, dá se to jistě ušlapat, ale co na to říká řetěz, který se kroutí, prohýbá, musí být subtilnější atd.?
– Elektrikáři vpřed. Letošní ročník měl jednu novinku v podobě haly, která byla celá věnována elektrokolům. Ta se zde nejen ukazovala, ale i půjčovala a na speciální dráze i testovala. Evidentně další trend v cyklistickém světě.
– Stanu se menším a ještě menším… A jsme u dalšího segmentu kol, u skládaček. I zde se projevuje jakýsi rozvoj jiných značek, tedy kromě stálic (Brompton). Tady hledají další výrobci svoji cestu, což je příjemné, protože kvalitní skládací kolo je pozvánkou do jiných možností cestování nejen po městech.
– Princezna koloběžka. Pohádku jistě znáte, ale skutečnost je „skutečná". Prostě kolobrndy, samozřejmě ty dospělé, se derou na své místo na slunci. Na veletrhu For Bike, je tento segment dost silně zastoupen a představen. Ovšem nejde o dětské hračky, ale o plnohodnotné dopravní prostředky.
– Cestou necestou. Poněkud jinou píseň pěje hala věnovaná cyklistickým stezkám, výletům a jiným počinům. Expozice není sice z těch největších, ale její význam, dopad přesahuje mnohé světové značky. Je to jednoduché. Máte kolo, špičkové kolo, ale kde s ním jezdit. Právě o toto se starají aktivity, firmy, společnosti atp., které se prezentovaly na veletrhu For Bikes 2015. Například jednotlivé kraje, ale i vysloveně úřední jednotky jako SFDI nebo Magistrát hl. m. Prahy. Snad nám k lepšímu poježdění přispějí.
– Suma sum sumárum. Letošní (2015) veletrh For Bikes byl opravdu velkým počinem, který jasně naznačoval, že cyklistika (v jakékoliv podobě) není něčím, co by patřilo do minulosti. Třeba je to i tím, že cyklisté si rádi povídají, sdružují se a nestačí jim jen pseudo–kontakt přes virtuální komunikaci. Takže, jezděme kvalitně a pro radost a navíc se setkávejme, bez ohledu, která barva je fv médě, či jaký průměr pláště je ten in.