Když indián pronese slovo „hawk“, znamená to, že dohovořil. Když výrobce kol Apache představí na trhu elektrokolo Hawk, není to zdaleka jeho poslední slovo, ale v případě tohoto kola se i tak jedná o pořádný argument.
Hned na první pohled je jasné, kam a komu je elektrokolo Apache Hawk určeno. Matně černá barva, mohutná 29" kola, široká řídítka, a v případě testovaného kola i velký, ba přímo největší 21,5 palcový rám z nabídky půjčovny. Takového oře zkrotí jen pořádný chlap, a to i když je tento model v porovnání s ostatními elektrokoly relativně lehký (testované kolo vážilo 22,7 kg). Svojí konstrukcí a vybavením Hawk zcela jasně naznačuje, že nejlépe se mu bude dařit v terénu. Lesní a polní cesty jsou tedy pro něj to pravé.
Ryzost kola kategorie MTB ani nenarušuje elektrosada, motor je ukryt za převodníkem. Akumulátor se tváří jako speciální láhev nebo krabička na příslušenství. Bohužel právě akumulátor je určitým rušivým prvkem v jinak decentním designu kola. Akumulátor je totiž bílý, což na jinak černém rámu působí poněkud nemístně. Pravda, bílá je ještě odpružená přední vidlice, ale to je poněkud jiný designerský případ. Prostě akumulátor měl být černý.
Apache je vybaven osvědčenou elektrifikací od renomované značky Bosch, kterou využívají i jiní, konkurenční výrobci elektrokol. Motor s výkonem 250 W (legislativně omezeno) je společně s převodovkou umístěn uprostřed v úrovni středového složení, akumulátor je na dolní rámové trubce v místě, kde je jinak obvykle košík na láhev. Toto uspořádání má bezesporu několik výhod. První je optická, protože elektrosada není na první pohled takřka vidět. Mnohem důležitějším kladem je rovnoměrné rozložení hmotností, protože nedochází k přetěžování ani zadního, ani předního kola. Další výhodu poznáte, pokud budete mít defekt, přední i zadní kolo vyjmete pouhým povolením rychloupínáku. U kol, které mají elektromotor umístěn v náboji předního nebo zadního kola, je toto poněkud komplikovanější operace.
K řízení elektroniky slouží nová verze ovladačů z roku 2013, která nahradila předchozí model (mají ji například elektrokola Apache Tanka Tate, Haibike eQ Trekking Lady nebo Scott e-Aspect 29" a další). Nová řídící jednotka Intuvia se skládá ze dvou částí: hlavní částí je velký LCD panel s tlačítky umístěný ve středu řídítek, druhou částí pak menší ovládací jednotka se čtyřmi tlačítky, která se nachází u levého gripu a slouží především k nastavování intenzity elektroasistence. K dispozici jsou čtyři úrovně: ECO, TOUR, SPORT a TURBO. Z boku je pak poněkud utajeně umístěno tlačítko s nápisem WALK, po jeho stisknutí se kolo vydá samo na cestu rychlostí chůze, což má pomáhat například při tlačení do kopce.
Nová jednotka se ovládá velice příjemně, ale jedná se o řešení v duchu z extrému do extrému. U staršího modelu byla tlačítka titěrná a obtížně nahmatatelná, u nového typu jsou opravdu veliká a navíc některá jsou funkčně zdvojená. Rovněž LCD panel je opravdu veliký až obrovský a dobře čitelný. Velikost displeje (má úhlopříčku 70 mm a velikost číslic je 18 mm) by snesla i zobrazení GPS mapy, třeba se tudy bude vývoj ubírat. Příjemné je automatické podsvícení displeje, jakmile se setmí nebo v případě, že vjedete do podchodu.
Právě u další výbavy se hodí opět si připomenout kamennou tvář Indiána, který právě dohovořil: „Hawk". Stejnojmenné kolo je nekompromisní horák. Pokud jde o další výbavu, ta je vlastně nulová. U testovaného kola byl jen dodatečně namontován stojánek a zvonek. Na blatníky, nosič a další doplňky zapomeňte, to se k takovémuto „tvrďákovi" jednoduše nehodí.
Pokud se týká osazení, opět se tu setkáváme se Shimanem (kombinace sad Alivio a Deore). Hydraulické diskové brzdy mají páčky bez čidel, po jejich zmáčknutí se tak elektroasistence neodpojuje. Vidlice SR Suntour V3 RL se zdvihem 100 mm pracovala spolehlivě a pověstné pražské kočičí hlavy zvládla bez problémů. Zajímavým detailem, který je charakteristickým prvkem elektromotorů z produkce Bosch, je převodník. Ten je jen jeden a je chráněn kovovým krytem. Vtažení nohavice do zubů tak nehrozí, což u kol MTB není obvyklé.
Určitou výtku zaslouží pláště, které mají poměrně hladký vzorek, a kolo tak klouzalo. Rovněž pedály mají malé výstupky a bota z nich sklouzávala.
Zhodnotit pocit z jízdy na elektrokole Apache Hawk není jednoduché a hodně se odvíjí od fyzických vlastností jezdce. Jak již bylo napsáno, testovali jsme největší rám, který je určen pro opravdu velké chlapy, jež mají 180 cm a více. Jezdci menší postavy a zvláště ženy s Hawkem budou zápasit a stejně je nebude poslouchat, jak by měl. K určité pomalosti či neochotě rychle točit v terénu kromě dlouhé geometrie přispívá také rozměr kol 29". Na druhou stranu, výhodou je snadnější překonávání nerovností, jako jsou kořeny, kameny či nižší obrubníky.
Výhodou elektrosady Bosch je příhodné rozložení hmotností: elektromotor s převodovkou je uprostřed kola, akumulátor na přední rámové trubce. Toto umístění nemá podstatný vliv na ovládání kola. Přední kolo lze dokonce poměrně snadno před překážkou nadhodit.
Máte-li zájem si sami vyzkoušet jednotlivá testovaná elektrokola, můžete si je zapůjčit v půjčovně PREkolo – Půjčovně elektrokol Pražské energetiky.
Centrum energetického poradenství PRE
Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1
Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00
Tel.: 734 234 832
[email protected]
www.prekolo.cz
www.facebook.com/prekolo
V položce dojezd se Bosch nemusí stydět. Opět jsme vyzkoušeli obě krajní možnosti elektroasistence, tedy minimální přípomoc v modu ECO a naopak maximální SPORT a TURBO. Pokud jsme akumulátor šetřili, ujeli jsme velice solidních 119 km, a to za takřka mrazivého počasí. Samozřejmě to bylo vykoupeno větším nasazením testovacího jezdce. Mnohem méně práce, tedy šlapání, pak měl tester, který využíval maximální asistenci elektromotoru. Na trase dlouhé 45 km se opravdu z větší části jen vezl a ve stoupáních se ani nezahřál. Po dojetí ještě zbývaly 3 km dojezdu.
Bosch má jednu velice příjemnou vlastnost. Pokud mu ubývá energie, neubývá mu chuť táhnout. Dokud může, elektromotor pracuje stabilně až do okamžiku, kdy prostě vypne. Na ubývající energii vás včas upozorní klesající číslice dojezdu v km a ubývající čárky a symbolu akumulátoru. Setrvalý výkon motoru zdaleka není samozřejmý, u mnoha elektrokol začíná slábnout síla přípomoci nebo vysazovat motor, i když displej ještě ukazuje ještě nějaký dojezd.
Akumulátor je v rámu jištěn zámkem a při dobíjení se musí vyjmout, což jde lehce, stejně jako zpětné nasazení. Na boku akumulátoru je stupnice s pěti LED a tlačítkem, kterým se kolo zapíná. Další možnost zapnutí je pak na hlavním LCD panelu, který je z bezpečnostních důvodů odnímatelný. Na boku LCD panelu je skryt USB konektor, který slouží k samostatnému nabíjení této jednotky.
K nabíjení hlavního akumulátoru je určena externí nabíječka, která je opatřena speciálním konektorem, ten je shodný s konektorem v lůžku na rámu kola. K dostatečnému nabití zcela vybitého akumulátoru dojde za necelé tři hodiny. K úplnému pak po zhruba šesti hodinách, kdy bude trvale svítit všech pět diod na boku akumulátoru.
Elektrokolo Apache Hawk je nekompromisní horák pro chlapy. Žádné zbytečnosti, vše je na svém místě, nic podstatného nechybí, nic nepřebývá. Při daných parametrech to vše pořídíte za velmi rozumných 51 000 Kč. Hawk, domluvil jsem.
Název: | Apache Hawk |
Typ: | horské |
Velikost rámu: | 21,5" |
Velikosti ráfků: | 29,0" |
Dojezd uváděný výrobcem: | Až 145 km |
Elektromotor: | středový pohon Bosch 250 W |
Baterie: | Lithium-Ion 36 V / 8,2 Ah (300 Wh) |
Uváděná hmotnost: | 18,9 kg (včetně baterie) |
Hmotnost testovaného modelu: | 22,7 kg |
Z toho hmotnost baterie: | 2,5 kg |
Nosnost: | 125 kg |
Orientační cena: | 51 000 Kč s DPH |
Dojezd – kopcovitý terén: | 48 km |
Dojezd – po rovině: | 119 km |