reklama

Velký test elektrokol – Scott e-Aspect 29"

Legendární značka, která stála u kolébky MTB, doplněná o elektropohon Bosch, kterými je vybavena většina horských elektrokol vyšší třídy – dejte si tyto dvě věci dohromady a máte Scott e-Aspect 29“.

Foto: Jiří Juřík

První dojem

Na první pohled máte před sebou normálního „horáka", jen ta kola jsou nějaká větší. Nerovnosti vám totiž budou žehlit 29" kola, místo na MTB obvyklých 26". Elektrokolo prozrazuje akumulátor na rámové trubce a motor s převodovkou schovaný za převodníkem.

O pohon kola Scott e-Aspect se stará osvědčená sada Bosch s legislativně omezeným výkonem na 250 W a točivým momentem 50 Nm. Elektromotor je napájen z Lithium-Ion baterie s kapacitou 8 amperhodin. Motor je umístěn na rámové trubce ve středu kola nad středovým složením, což zlepšuje průchodnost kola v terénu a zároveň agregát chrání. Akumulátor pak zaujímá v rámu místo, kde jinak bývá košík na láhev. Toto umístění elektropříslu­šenství je velice výhodné ve vztahu k rozložení hmotností, obě kola jsou totiž rovnoměrně zatížena. Další výhodu poznáte, pokud budete mít defekt, přední i zadní kolo vyjmete pouhým povolením rychloupínáku. U kol, kde je elektromotor vpleten v některém z kol, znamená oprava defektu náročnější operaci.

Startujeme

K ovládání elektrické části kola slouží poměrně robustní jednotka s velkým LCD displejem a dvěma druhy tlačítek. Dvě velká tlačítka, která ovládají intenzitu asistence, naleznete na horní straně. Další, o poznání menší, se nachází po obvodu ovladače a slouží k přepínání modů, funkcí cyklopočítače a rozsvěcení světel na kole. Bohužel tato malá tlačítka si vysloužila naší kritiku, protože se s nimi špatně manipuluje. Jsou opravdu malá a navíc málo vystouplá, v celoprstových rukavicích jsou až nenahmatatelná. Jejich ovládání tak není instinktivní a odvádí pozornost od jízdy.

Co lze naopak velmi pochválit, je dávkování elektroasistence. Na samostatném malém displeji si můžete vybrat jeden ze čtyř základních módů (ECO, TOUR, SPORT a SPEED), u každého z nich lze navíc nastavit tři stupně přípomoci. Máte tedy k dispozici celkem 12 možností. Na velkém LCD displeji se vám pak okamžitě podle navolené kombinace přepočítá potenciální dojezd při daném stavu akumulátoru, jehož kondici indikuje symbol s pěti úrovněmi (čárkami). Zajímavostí ovládací jednotky je možnost jejího oddělení. Přístroj se skládá ze dvou polovin. Dolní tvoří základnu a je pevně připojena k řídítkům, horní část s tlačítky a displeji je oddělitelná jednoduchým otočným pohybem. Vše spolu drží masivní bajonet. Po oddělení se automaticky celý elektrosystém vyp­ne.

Další výbava

Testované kolo, v duchu ryzího MTB, toho na sobě moc nemá. Zapomeňte na blatníky, odrazky či světýlka. Tyto drobnosti prostě Scott e-Aspect nepotřebuje. Jedinou vymožeností oproti holé verzi byl stojánek, který zamezuje poškození elektropohonu při neopatrném odkládání kola.

Přední odpružená vidlice SR Suntour XCR má zdvih 100 mm a uzamykání z řídítek.

O převody se stará devítirychlostní pastorek, který obsluhuje přehazovačku Shimano z vyšší řady XT.

Pocit z jízdy

Jak už jsme napsali v úvodu článku, tento model spojuje osvědčenou značku MTB a jeden s nejpropraco­vanějších systémů elektroasistence. Výsledkem jsou velmi dobré jízdní vlastnosti v terénu – asi tak nějak si elektrokolo do terénu lze představit. Jeho hmotnost je jen něco málo přes 20 kg, to je na elektrokolo poměrně málo. Jedinou výtku lze připsat nedostatečnému množství převodů, které jsou omezeny pouze jedním tácem převodníku, jenž je omezený umístěním motoru ve středu kola. 

Pokud vám tedy dojde energie v akumulátoru, připravte si svaly, protože s jedním a dost velkým převodníkem si do kopců bez elektroasistence a s kolem vážícím přes 20 kg, docela dáte do těla a to přesto, že vám vzadu bude pomáhat devítikolečko.

Dojezd

Máte-li zájem si sami vyzkoušet jednotlivá testovaná elektrokola, můžete si je zapůjčit v půjčovně PREkolo – Půjčovně elektrokol Pražské energetiky.

PREkolo

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE

Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1


Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
[email protected]

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

 

Osvědčený systém elektrokola Bosch nabízí dost solidní podmínky dojezdu. Pokud zvolíte maximální asistenci, tedy SPEED a třetí, nejvyšší přípomoc, projedete se velmi pohodlně minimálně po 50 km dráze, a to i pokud na ní budou stoupání. Jestliže zvolíte ekonomičtější variantu elektropohonu, můžete v tomto režimu ujet až 140 km, nicméně v tomto případě bude většina práce na vašich nohách a elektropohon bude povětšinou odpočívat.

Dobíjení

K dobíjení akumulátoru elektrokola Scott e-Aspect 29" jej musíte vyjmout z držáku rámu, vše zabezpečuje klíček, který zamezuje odcizení akumulátoru. Na akumulátoru rovněž naleznete na levém boku tlačítko a u něj pět diod, které signalizují stav jeho kapacity. K nabíjení slouží klasický adapter, který je prostě „klasický", tedy jedna šňůra ze zásuvky, druhá je pak zakončena speciálním konektorem, který se zasouvá do samotného akumulátoru. Středový motor pracuje velmi efektivně, kolo proto k solidnímu výkonu potřebuje baterii s relativně nižší kapacitou 8 Ah. Doba dobíjení akumulátoru je proto kratší než u ostatních modelů a k plnému nabití vám budou stačit necelé tři hodiny.

Celkový dojem

Jak již bylo v úvodu naznačeno, v případě elektrokola Scott e-Aspect 29" se opravdu jedná o plnohodnotný a příjemný stroj, který spojuje několik nových fenoménů. Předně jde o opravdové horské kolo, které dále využívá většího průměru kol, tedy 29". Osazení pochází z vyšší řady, celkově je Scott e-Aspect 29" špičkový stroj, a tomu odpovídá samozřejmě také cena.

 

  • bezpečná jízda
  • kvalitní osazení
  • vysoká cena
  • jen jeden převodník

Technická specifikace

Název: SCOTT E-Aspect 29
Typ: horské
Velikost rámu: L
Velikosti ráfků: 29,0"
Dojezd uváděný výrobcem: Až 145 km
Elektromotor: středový pohon Bosch 250 W
Baterie: Lithium-Ion 36V / 8 Ah (288 Wh)
Uváděná hmotnost: 20,8 kg (včetně baterie)
Nosnost: 120 kg
Orientační cena: 67 000 Kč s DPH
Dojezd – kopcovitý terén: 50 km
Dojezd – po rovině: 137 km

Přečtěte si také:

Fotogalerie

redakce NaKole.cz, 26.08.2013
Blogy

Rodinný bikepacking končí: Z Nízkých Tater přes Muránskou planinu až do Dobšiné

 ()
Po noci strávené na horské chatě jsme se probudili a zjistili, že jedno z kol na mém zamčeném bicyklu bylo téměř odmontované. Nebylo jasné, jestli se to stalo během noci, nebo kvůli náročnému terénu předchozího dne, ale druhá možnost se zdála velmi nepravděpodobná. Tak či onak, Silvo musel věnovat…
Kristina | 20.01.2025

Nekonečná bikepackingová dobrodružství: Objevování Velké Fatry

 ()
Po návratu z hudebního festivalu, kde jsme s manželem prožili bouři, jsme se vrátili k našim dětem, které byly u babičky, a pokračovali v našem bikepackingovém dobrodružství. Začali jsme další část naší cesty nedaleko místa, kde jsme předtím skončili (Gader), ale tentokrát z druhé strany údolí. Náš…
Kristina | 13.01.2025

Napříč Českem aneb tak trochu jiná dovolená

 ()
V sobotu dopoledne přijíždíme s mou drahou ženou do Vyššího Brodu - do známého města na jižním okraji Šumavy. I letos je konec září ve znamení několikadenní dovolené v sedle kola. Ač před pár dny vydatně pršelo a řadu míst Česka postihly povodně, následující týden slibuje být suchý a relativně…
JohnyB | 27.12.2024

Pobaltí 2023 aneb 2090 kilometrů od Narvy na Kurskou kosu - 1. část

 ()
Úvod a vlastně rovnou i závěr :-) Takže tento rok (2023) to byly Litva, Lotyšsko a Estonsko. Já vím, žádná velká divočina, ale holt pokaždé to podle mě být nemůže, jednou se taky musím přizpůsobit přáním ostatních a toto bylo přání mého muže Luďka. S dětmi (Šárka 14 a Víťa 16 let) jsme se dohodli,…
Peggy | 11.12.2024

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s názvem „Smutná cesta do Prahy#mce_temp_url#", ve kterém popisuji tragickou výpravu z brdského kopce Praha, do hlavního města. V tomhle blogu jsem se také zmínil o tom, že tu cestu prostě jednou…
Stanley58 | 13.11.2024

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 153 dnes v 05:30
Cestování na kole Povinná výbava na kole včera v 23:23
NEcyklo Radování na sněhu 24 - 25 včera v 23:01
Technické rady Využití 3D tisku - 2 včera v 21:52
Ostatní – cyklo Co vás zaujalo 284. včera v 19:02
NEcyklo Ukrajina 50. včera v 18:23
Cestování na kole Lisabon - Azory - Bristol 1/2025 včera v 16:31
NEcyklo Nejlepší vtip 54 včera v 12:47
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

326 cyklistů (3 přihlášení)

Rodinný bikepacking končí: Z Nízkých Tater přes Muránskou planinu až do Dobšiné

Po noci strávené na horské chatě jsme se probudili a zjistili, že jedno z kol na mém zamčeném bicyklu bylo…
Kristina | 20.01.2025

Nekonečná bikepackingová dobrodružství: Objevování Velké Fatry

Po návratu z hudebního festivalu, kde jsme s manželem prožili bouři, jsme se vrátili k našim dětem, které…
Kristina | 13.01.2025

Napříč Českem aneb tak trochu jiná dovolená

V sobotu dopoledne přijíždíme s mou drahou ženou do Vyššího Brodu - do známého města na jižním okraji Šumavy.…
JohnyB | 27.12.2024