Když indián pronese slovo „hawk“, znamená to, že dohovořil. Když výrobce kol Apache představí na trhu elektrokolo Hawk, není to zdaleka jeho poslední slovo, ale v případě tohoto kola se i tak jedná o pořádný argument.
1) 36V/8,2Ah = 295,2Wh nikoliv 300Wh.
2) Kdo ujedede na 8,2Ah 119km tak motor ani elektrokolo nepotřebuje a prakticky vyhodil 50tis.kč
3) roněž najetí skoro 50km do kopce znamená že jel skoro rovinu a nebo připomoc byla opravdu jen minimální. Opět vyhozené peníze.
4) pár mých známých tohle kolo vlastní a říkají že dojezd po rovině je 60km a do kopců stěží 20km a to na 10Ah baterií.
5) Shodou okolností jsem s jedním majitelem v létě hovořil (potkali jsme se na cyklostezce) a jeho pznatky potvrdily bod 4.
Závěr je že tento test je jen zaplacená klamavá reklama. Je to stále dokola stejně zavadějíci jako u ostatních testů.
Osobně mám již otestovány 4 typy elektrokol a spotřeby se diametrálně liší od zde uváděných.
Jsi hnidopich. :-)
Nikoliv, nemám rád když někdo vědomě lže.
Proč hned lže? Na nejnižší asistenci to může být pravda. Také jsem spíše zastáncem myšlenky ,že buď kolo pouze na šlapání,nebo pořádný motor.
Ale těch 48km nepíší, že to je do kopce, ale že to je v kopcovitém terénu... Takže dejme tomu třetina z toho byla stoupání, třetina sjezdy a třetina tak nějak rovinka... 16km do kopce je už uvěřitelné, ne? :)
V tom případě to ale je 16km do kopce a nikoliv 48km. když něco testuji tak to testuji tak abych dal věrohodná data a ne nicneříkající kopcovitý terén. Tak totiž můžeš ozačit i vlnky s převýšením 2m. Jinak si snadno můžeš spočítat když ti to do kopce bere 20Wh/km kolik km do kopce ujedeš. Rovněž odběr 2,5Wh/km po rovině není žádná přípomoc, odpovídá to odběru pro vyrovnání váhy motoru a baterie. K čemu by si člověk který ušlape po rovině s takovou přípomocí 120km kupoval těžké kolo? Totéž by ujel i na kole za 10tis.
To je totéž jako kdysi Klika napsala že ujela 300km na 10Ah bat a ještě ji tam něco zbylo.
Kdybych měl nohy v pořádku tak ujedu i 1000km na 10Ah když budu mít motor vypnutý. No ale k čemu bych ho pak potřeboval ne?
Dokud nebudou mít na každém testovaném kole pořádné měření a taky zvěřejněnou trasu jak po rovině tak do kopců nebude to věrohodné nikdy.
Hodit jako přílohu testu záznam o profilu trasy by dnes neměl být žádný problém
To nepomoze. Nie je totiz mozne odmerat, ako jazdec sliape. Vykony noh a motora sa totiz scitavaju. Jedina moznost, ako to jednoducho zistit a porovnat, je asi jazdit uplne bez tlacenia do pedalov, cize (ako pisu na nemeckych forach) pseudosliapat. No a aby to aj islo, treba si najst taku trasu, v ktorej sa striedaju uplne mierne stupania s rovinou a miernym klesanim, aby to malo aj nejaku dynamiku. Samozrejme, ze bike by to mal vediet sam prejst, ale to pojde. Idealny by bol nejaky testovaci okruh, kde by sa dal odsledovat pocet kol a cas jazdy.
No a dalsim faktorom, co mam skusenost, je kondicia baterky. Napr. nova, este neznamena aj dobra. Ide o vyvazenost clankov, ale o tom sa tu uz pisalo.
Ale pomoze, sice orientačně, ale tomu, kdo na ekole jezdí, pomoze. Tvá metodika by jistě dala věrohodnější výsledky, ale pokud tester nezvládne nahodit takovou banalitu jako je záznam trasy, tak Tvé řešení už se jeví jako naprosto neprůchodné.
Tak potom by to pomohlo, ak by to testoval stale ten isty clovek a "makal" priblizne rovnako. Napr. by si sledoval pulz... A orientacny vysledok by bol, to je fakt.
Na tomto biku sa mi ale nepaci, ze to ma 29" kolesa. Podla mna to je na e-bike nevhodne. Sice nepisu, kolko zubov je na prevodniku a kazete, ale krutiaci moment na retazi aj brzdach je urcite vacsi ako na 26", cize spice su poriadne namahane. To iste plati aj pri brzdeni, kedze bike ma +10 kg. Takze sa to musi horsie rozbiehat aj horsie brzdit.
A tiez sa mi nepaci, ze sa to neda dobijat bez vybratia baterie, cize treba mat stale kluc. No a ten kabel medzi baterkou a pohonom? To je ake spracovanie?
A posledna pripomienka k cene: Ak to nema ist ako traktor, tak si treba este prikupit toto: http://www.youtube.com/watch?v=iRyh7BDw7cc
(150€)
No teda má motor a ještě musel ze sedla a řádně přišlápnout. Jsem toho názoru že by to dokázal i bez toho motoru to co předvedl. On ten kopeček taky nebyl nic moc.
A na to abych předjěl traktor v kopci vyhodit 60-90 tis. je dost ujeté.
Ale oni nepsali, že to je do kopce. A kdyby napsali, že to je do kopce, tak stejně by to byla nedostatečná informace... Co by bylo fajn by bylo třeba jezdit s každým kolem stejnou kopcovitou trasu se stejným jezdcem a pak by bylo možné srovnávat dojezdy pro tento konkrétní případ.
Nebo stanovit "plácnu" 7Wh/Km a vypočítat to podle baterky.Někdo ujede o něco méně někdo zas víc ale bude se to motat kolem odpovídajícího dojezdu.Něco podobného jako prodejci e-kol dělají prodejci motorek s hmotností.Někdo uvádí hmotnost bez náplní nebo třeba i bez pneu.Komolej to jako suchou a provozní a uváděj blbosti které ve finále zákazníka akorát nas...Joo nedělaj to teda všichni.
Já nevím, tohle je furt dokola u každýho testu znova... Já osobně čím dýl to dělám, tím víc se bráním debatám o dojezdech, který jsou vždy naprosto individuální. Prodali jsme toho už dost, ale vím naprosto jistě, že u stejného kola jeden najede 110 a druhej je rád za 40 a tyhle nesmysly na webech pak padají i na nás... Vítr, gumy (tlak, vzorek), volba převodů, teplota, to jsou vše výrazné vlivy, kdy můžeš měřit exaktně sílu šlapání a pomoci a stejně ti to nevyjde dvakrát stejně. Bohužel, v praxi je to jedna ze základních veličin, o kterou se zákazník-laik zajímá, poučen z internetu o tom, že na tom a tom se dá ujet 100 km, když to píšou, je to pravda... Snažím se to prodejcům na školeních vysvětlovat, ale protože to uvádí všichni, něco se tam napsat musí, jinak zákazník jde jinam. Nekonečnej kolotoč, kdy pak kardiaci jsou rozladěni, že nenajeli těch deklarovaných 70 co jim prodejce slíbil, ale jen 30 a donekonečna posílají na testy baterku co je v pořádku. Ani já sám na stejným kole nemám dojezd každej den stejnej, natož pak x lidí na x kolech...
Možná časem vznikne nějaká jednotná metodika pro stanovení dojezdu, obdoba udávané spotřeby u aut. Ano, v praxi se budou výsledky lišit od de facto laboratorních měření, ale prodejce bude mít ofic. aspoň "něco v ruce".
Jak říkáš, laboratorní měření existuje, není to až tak složité. Bohužel ale bys musel změřit parametry jezdce abys to mohl dát nějak do souvislosti. Já používám příměr získaný z praxe, říkám lidem že na tom dojedou na jedno nabití 3,5 až 4x tolik, co by v daných podmínkách dokázali opravdu najet za hodinu na srovnatelném kole (ne průměrnou rychlost dosaženou za 20 minut). Jejich průměrná rychlost se při tom většinou zvedne o cca 4 km/h. Z toho se dá dovodit, že předpokládám přiměřenou námahu, samozřejmě nižší než bez pohonu, ale to už se nedá slovně popsat...
Převedeno na dojezd, pak vychází, že někdo, kdo někde jede hodinu úsek 15 km bez pohonu, dojede na baterku cca 60 km. Kdo zvládne 20 km, měl by vyjít s baterkou na cca 80 km.
Určitě to taky nelze brát jako absolutní, ale myslím že je to pro člověka přijatelnější vysvětlení aby si udělal jakousi představu pro svoji osobu.
Je třeba ale taky upozornit, že se s elektrokolem musí trochu sžít, najít si výhodný styl a nastavení pro sebe i baterii, to potřebuje aspoň pár dní ježdění. Někdo je efektivní při rychlejší jízdě, jiný naopak.
Teď jsem jezdil jedno kolo, a opravdu velmi mě překvapilo, kolik to kolo dalo a to opravdu velmi znatelně pomáhalo. Jinak v testech se používají stejně těžcí jezdci a trať. Ale to jak se jezdec vyspí a to jde měřit velmi těžko... :-( Je to prostě informativní údaj.
Ta úvodní věta se teda povedla... :D
Howg :-)
Jestli to dobře chápu, motor pomáhá šlapat, točí tedy tácy, které tahají za řetěz.
To by mě zajímalo, jak se na funguje přehazování na větší/menší pastorek, zejména při jízdě do kopce. To jako přehazuje "v tahu"? Řetěz i přehazovačka musí jít poměrně rychle do háje, ne?
Ale ved to je rovnake ako bez elektro-pohonu. Ked slapes do kopca a chces preradit, tak uberies a prehodis. A ked neuberies, tak to chrupne. Tu je rozdiel iba v tom, ze elektronika je pomalsia ako svaly, cize uberie neskor, takze da sa preradit aj tu bez zataze, len to dlhsie trva. Tipujem, ze v buducnosti bude na klukach taky inkrementalny snimac otacok, ktory odpoji pohon okamzite po tom, ako kluky zastanu, alebo este lepsie snimac krutiaceho momentu (torzny), co niektore bajky aj maju...a pripadne moznost nastavenia.
Nepředpokládám od paní Vrtalové odpověď, ale přesto se zeptám. Zajímalo by mě proč toto kolo nazýváte "nekompromisní horák", jak je v "testu" opakovaně opakováno. Je to proto, že je model dodáván s trekingovými plášti, slabou baterií a chybnou geometrií?
Jinak pro pana kolegu se zkratkou "e-totem" a o měření dojezdu, objektivní testování existuje a jmenuje se Virtuelle Mensch.. Více o tématu, vládnete-li německy, je zde: http://goo.gl/0JcSMK
Copak, Agogsy se neprodávají, že je potřeba krom zneužívání jmen (http://www.nakole.cz/diskuse/16047-prodejce... ) navíc propagovat ještě nesmyslnými výpady vůči konkurenčnímu výrobku?
Já tam moc chyb nevidím, a nevidím ani trekkingové gumy http://www.ebikeshop.cz/elektrokola-panska...
Od někoho , kdo staví MTB na jednopřevodníku i když to nemusí být to sedí. Na Vašem Uphill MTB je u té baterie za sedlovou trubkou ta geometrie jaká třeba??
Že by souboj E-totem vs. Agogs? :)
Proč ne, když se prodejci nebo výrobci konkurují, vydělává zákazník :-)
plast tak nejak neni problem vymenit, navic neni trekingovy :)
slaba baterie...to mate pravdu, s tim souhlasim, nezlobil bych se za vetsi kapacitu, nicmene to nema nic spolecneho s tim, jestli je kolo horske ci nikoliv
nepredpokladam, ze by jste mi odpovedel, ale co je na te geometrii spatne? :) opak je pravdou, na eletrokolo je ta geometrie velmi dobra.
testovani na kolo nikdy nebude objektivni, protoze do nej vstupuji nemeritelne a neprenositelne parametry jako protivitr, teren, povrch i stoupani, ale hlavne kondice jezdce, jeho velikost a vaha, to vsechno dohromady muze ve vysledku delat i mnoho kilometru rozdil a vami deklarovane "objektivni" mereni nakonec muze pro konkretni lidi byt zcela zavadejici. Tim nerikam, ze baterie na tomhle konkretnim kole je slaba, Je slaba a dojezd je na mile daleko od deklarovanych hodnot nicmene dovedu si predstavit ze 70kg chlapik s lepsi kondici nez ja na tom najede o 15-20km vic nez ja aniz by subjektivne slapal zasadne vice.
Měl jsem toto kolo půjčené od Prekolo zhruba před měsícem a délka dobití plně vybitého akumulátoru (tj. stav, kdy elektropohon již z důvodu nízkého napětí nebylo možné ani zapnout) byla dvě hodiny a dvě minuty! Tedy informace v textu článku o šesti hodinách je nepravdivá. Zatím jsem se v tak rychlým dobíjením ještě nesetkal, tak je škoda to neuvést jako velkou výhodu. A dojezd v režimu "točím nohama a skoro nešlapu" byl 38-42 km s tím, že start-cíl byl v jednom místě a 4 trasy, které jsem zvolil, byly převážně mírně kopcovité na jihozápadním okraji Prahy. Jezdec 80 kg. Také potvrzuji, že baterie dává max. výkon až do úplného vybití.
Oni tam ani neuvádí jakou nabíječkou to nabíjeli. U tebe za ty 2h to tipuji na 5A nabíječku. Pokud používají standartní 1,8Ah pak plné nabití je za 5-6h. Jen poznámka u těchto baterií nesmí dojít k úplnému vybití ale pouze na stanovenou hranici která je různá a pohybuje se od 29V do 32V u 36V baterie. Úplné vybití by baterii zničilo. To že dává max. výkon do takzvaného vybití je jen subjektivní dojem.
Lze to jednoduše vyzkoušet v době kdy bude mit baterie 33V a zkus si vyjet kopec na plnou podporu. V té době dochází k tak značnému poklesu napětí že řj. omezí proud tak aby pokles napětí nebyl nížší než je povolená hanice.
Jasne, standardní nabíječka Bosch má dva přepínatelné režimy, jeden 2A a druhý 5A, to je sériová výbava, popsáno v návodu
Sorry za mystifikaci, nabíječka dává 1A nebo 4A , teď jsem se koukal do návodu, popletl jsem to s jinou podobnou.
Osobně si myslím, i když jsem to nezkoušel, že při volbě režimu nabíjení 1A (slow), by se mohl dojezd maličko prodloužit, odhaduji to tak na 10%
Pri slow dobijeni bych cekal vetsi zivotnost baterie. Co se tyka dojezdu, tak pokud se nabiji na stejne napeti, tak nevim, proc by mel byt rozdil v dojezdu.
Pokud se dostaneš ke grafům článků, najdeš tam že s nižším C nabíjení mírně stoupá využitelná kapacita a naopak.
Budu rád, když dáš odkaz na nějaký takový graf, protože to fakt slyším poprvé. Přece i při rychlonabíjení je poslední fáze s konstantním napětím, takže proud se snižuje a je tak šance tam tu energii naládovat.
Jo když to necháš na nabíječce déle. Pokud to vypnu hned po rozvícení zelené kontrolky tak tam mám jen 41,5V pokud to nechám tak ještě hodinku doláduje se to na max. 42V.
Když to láduji tou co dává jen 1,8A tak je to plné hned po rozsvícení zelené kontrolky.
Proč se to ale děle fakt netuším.
Chémie zlémije... grafy jsem získal podrobný tovární od několika typů dvou výrobců, ale nemůžu dát, je to neveřejná dokumentace, ani bych ji neměl mít. Na webech jsou jen výběrový data, ale u některých se to dá vysledovat taky.
To platí pro samotné články, v blocích se pak k tomu ještě přidá i vybalancování, které u typu článků co má Bosch je při pomalém nabíjení skoro ideální i bez potřeby výkonného balanceru. To, co zjistil Bobbob je podle mě taky spíš vliv dorovnání článků v bloku.
dokonce i v teto 21.5" velikosti, protoze mam skoro 2 metry a 96 kg (obcas i vic)to jen pro predstavu, az budu psat o vydrzi
drobna poznamka na uvod: Pokud indian rekne "Hawk" zcela jiste mluvi anglicky a mysli jestraba, kdyz dohovori, rekne "hawgh"
ted par komentu
a) s kolem jezdim do primerene narocneho terenu - les i mimo ztezky, a zvladl jsem s tim zatim vse, cize souhlasim, ze to je horske kolo do terenu, bunny hop s nim sice stezi a sve limity samozrejme ma, nicmene motor je kryt slusnym plechem (zboku plastem) takze odolnost proti odletavajicim kaminkum slusna, diky velkym kolum solidni prostupnost terenem. Pokud jste trochu pricetni, mate predstavu, kam s tim kolem muzete
b) ano, predni prevodnik je jen jeden a NENI zakrytovany, nohavici vam to klido vtahne (me vtahnul a rozerval :)
c) tlacitko "walk" je zcela debilne umistene, funguje sice dobre, ale umisteni zvrchu ovladace znemoznuje pouzit ho pri vedeni kola vedle sebe jen za jedno riditko, sice detail ale ergonomicky nestastne reseni to tlacitko zcela zabilo
d) DOJEZD :) - zcela souhlasim s prvnim komentarem - na "jednicku" najedete neco pres 60km, nikdy jsem nejel jen na "ctyrku" na celou kapacitu baterky, ale troufam si rict, ze to bude nekde kolem 30Km (pokud bude porad zabirat) Nejvic jsem na kole najel 73Km ale to jsem se pohyboval po rovinatem velmi lehkem terenu, dalkova trasa kdy jsem se casto pohyboval nad rychlosti 25km.
Tohle kolo proste NENI DALKAR pro lenochy. Pokud chcete kolo na dlouhe vyjizdky zcela bez namahy (namacku nevetsi dopomoc a jedu), Hawk (ani jiny bosh s touhle baterkou) pro vas NENI. Nejsem zadny expert, ale prijde mi, ze kolo je slusne postaveny s energii, ktere nema nazbyt, dokaze slusne hospodarit a prumerny cyklista s nim dokaze najet hodne, ale ne zadarmo, motor vyuzivat na exponovane useky, kdy krasne pomuze, ale jinak to chce do toho trochu slapnout, ne uplne tak jako na klasickym, ale taky se jen nevezt. Nebo casteji dobijet, dobit baterii trva cca 2hod.
Jsem rád že to někdo potvrdil z osobní zkušenosti.
Domnívám se že zdejší testy probíhají stylem "ujedu 10km a vše ostatní dopočítám", silně pochybuji že tester jel deklarované km.
mam ten stejny pocit, udaje na computeru jsou totiz pomerne zavadejici. Reknu priklad:
mam najeto 38 km a z peti policek baterie mi prave zmizelo treti. Do prace to mam vetsinu do kopce, jezdim to na dvojku, kdyz jsem zdechlej, primacknu trojku. Po prijezdu do prace mi to ukazuje aktualni dojezd jeste 18km. Vecer jedu z prace, temer porad z kopce, kousek po rovine, slusne svistim, asistence jen sem tam problikne. Kdyz prijedu domu, computer "chytre prepocita" a ukaze mi dojezd jeste 55km, coz jest samozrejme holy nesmysl :)
takze asi tak...
JJ, my ho tu máme taky, koupili jsme ho kvůli nějakým testům Gearsensoru u konkurenčních pohonů ( je mimochodem k mání coby ojetina, testy skončily). Můžu potvrdit co píše jeremiasz, není to moped, je to kolo a jako na kole se na něm jezdí. Pro cyklistu super, pro mopedistu problém, protože má torzní systém. Vyrábí ho indiánům KTM, takže i zmiňovaná geometrie je samozřejmě OK