Tematické trasy jsou v oblibě, v Česku se můžete projet například po cyklotrase Mlynářské, Pivní nebo Energetické. Letos vznikl ovšem unikát – značená nákupní cyklotrasa. Najdete ji v Liberci a vede k nákupnímu centru Géčko na okraji města. Jak tvrdí autorka celého nápadu Sylva Švihelová, zájem o nakupování s kolem prudce vzrostl, a to nejen díky trase. Více říká iniciátorka v rozhovoru…
Liberecké nákupní centrum Géčko se snaží přilákat zákazníky na kolech už delší dobu. Kromě bezpečného parkování v podobě boxů na kola si tak mohou návštěvníci tohoto nákupního centra například odložit svoje věci do uzamykatelné skříňky, zapůjčit si základní nářadí na opravu kola, konzultovat trasu nad cykloturistickou mapou nebo si načerpat zdarma vodu z nápojového automatu.
Boxy na kola před nákupním centrem Géčko v Liberci.
Foto: Sylva Švihelová
Automobilová doprava je ale v Liberci poměrně hustá, a tak přišli místní příznivci bicyklů s dalším nápadem. Aby se lidé na kolech nemuseli cestou přes centrum města proplétat silným automobilovým provozem, vznikla nová cyklotrasa označená symbolem cyklisty s nákupním košíkem. Trasa měří 3 kilometry, vede po vedlejších zklidněných cestách a propojuje mezinárodní dálkovou cyklotrasu Odra-Nisa a další trasy podél řeky Nisy.
Na důvody a okolnosti vzniku jsem se zeptala iniciátorky celého nápadu Sylvy Švihelové:
Sylva Švihelová
Foto: NaKole.cz
Komu především by měla nová trasa sloužit?
Nová trasa je určená pro všechny, kdo by chtěli do Géčka přijet
na kole. Důraz jsme dávali na bezpečí, trasa je vedena po silnicích
s minimálním provozem, takže cesta může sloužit dokonce i rodinám
s malými dětmi.
Jak jste přišli na nápad vyznačit cyklotrasu jako
„nákupní"?
Značená cyklotrasa je součástí celkového opatření. Nejprve jsme
začali parkováním a službami pro cyklisty v samotném nákupním centru.
Jak se ale ukázalo, velkou bariérou byl malý pocit bezpečí při cestách
přes Liberec.
Mapy, stojany s pitnou vodou, na to se vždy obtížně shánějí
peníze. Kdo to zaplatil?
Všechna opatření financovalo nákupní centrum, kterému se ta
myšlenka líbila.
Máte nějakou zpětnou vazbu, jestli se ty peníze vrátily?
Vyplatí se investovat do zákazníků na kolech?
Je pravda, že kolo v Liberci používají lidé stále více
k dennímu dojíždění. To mimo jiné také znamená, že na kole jezdí
stále více lidí na nákup. I proto je potřeba se k nim chovat jako
k naprosto rovnoprávné skupině a vytvářet jim podmínky podobně jako
ostatním skupinám zákazníků. V tomto ohledu se věci hodně změnily.
Před dvěma lety bylo možné v našem městě cyklistu vidět jen velmi
výjimečně. Dnes jsou stojany a cykloboxy před nákupním centrem prakticky
neustále zaplněné.
A co vyznačení nákupní trasy? Trasa s tématem nakupování je
u nás spíš kuriozitou…
Jsem ráda že tato trasa není jenom samoúčelná, ale spojuje
páteřní trasy vedoucí skrze Liberec. Značená trasa nebyla vytvořena pouze
proto, aby přivedla zákazníky k obchodnímu centru, ale je vlastně jakousi
zkratkou mezi dvěma páteřními cyklotrasami vedoucími po zklidněných
cestách.
Existují dnes tedy nějaká věrohodná data, která by vypovídala
o zájmu ze strany zákazníků?
V současné době zpracováváme výzkum, který byl prováděný jak mezi
potenciálními zákazníky (tedy mezi stávajícími cyklisty). Na druhou
stranu jsme sledovali ochotu obchodních center provést určité úpravy,
které by usnadnily přístup pro zákazníky na kolech. Výstupy budou podle
očekávání hotové během podzimu tohoto roku.
Děkuji za rozhovor.
Přeprava nákladu na krátké vzdálenosti je v současné době velkým tématem pro evropská města, která se potýkají s častými dopravními kolapsy a zácpami. Zvýšit podíl zákazníků na kolech se snaží evropský projekt CycleLogistics, který zaštiťuje Evropská cyklistická federace. V Česku momentálně probíhá kampaň Nakupuj na kole, jehož cílem je představit různé způsoby přepravy zboží na jízdním kole.
Mezinárodní řetězec supermarketů Delhaize v Belgii například vyhlásil akci, během které instaloval bezpečné stojany před všemi svými prodejnami. Součástí kampaně byl i prodej vodotěsných nákupních tašek s firemním potiskem za zvýhodněnou cenu.