Tematické trasy jsou v oblibě, v Česku se můžete projet například po cyklotrase Mlynářské, Pivní nebo Energetické. Letos vznikl ovšem unikát – značená nákupní cyklotrasa. Najdete ji v Liberci a vede k nákupnímu centru Géčko na okraji města. Jak tvrdí autorka celého nápadu Sylva Švihelová, zájem o nakupování s kolem prudce vzrostl, a to nejen díky trase. Více říká iniciátorka v rozhovoru…
Fajn. Jen se zamýšlím nad tím, že až se v Liberci rozhodne jiné nákupní centrum udělat nákupní cyklostezku, a použije na vyznačení stejné cyklocedulky, tak se to možná bude cyklistům trochu motat:-))
To naštěstí pouze turistům, co by si to chtěli jako raritu projet. Lidi, co jezdí za nákupy, se to za dvakrát naučí. :-)
Teda - nákupní cyklotrasu máme v Brně prakticky taky. Avion Park i Olympia leží u cyklostezek, Futurum u značené trasy a jak tak koukám do mapy, Globus je taky jen kousek bokem. vlastně by stačily jen ty boxy či nějaký podobný dostatečně bezpečný způsob parkování.
Tyhle nápady by mohly být nakažlivé.
Nevím, jak na okraji je nákupní centrum v Liberci, ale třeba ve před pár lety ve Francii bych byla bývala velmi ocenila, kdybych věděla, jak se z centra na kole dostat na okraj města k nějakému nákupnímu centru.
Tahle nákupní centra jsou totiž situována k hlavním silnicím a dálnicím a pro cyklistu bylo dost nereálné se tam dostat. Alespoň v těch městech, kde jsme byli (severovýchodně od Paříže mezi Compa... a Verdunem).
Měli jsme totiž drobný problémek - sháněli jsme kartuši k vařiči. Letěli jsme letadlem, takže jsme ji vzít nemohli, a na obchod s potřebným sortimentem jsme narazili asi až po týdnu (v St. Qentin).
Já z té cedulky poznám, že se jedná o nákupní trasu, ale neumím dopředu říct, zda tam koupím kartuši.
Umím si samozřejmě představit i cedule s kolem, vidličkou a nožem, nebo s čímkoliv jiným. Jen nevím, zda to v této formě neztácí trochu na smyslu.
Tak pravda, i turista nakupuje...
Mně se ten nápad jako celek zalíbil. Já bych věděla kudy, dokonce je to z mého hlediska dost příjemná trasa, ale pak tam to kolo nemám kde nechat...
Tak dumám, jestli by to nešlo nějak tady těm brněnským supermarketům naočkovat. Stezky už mají hotové, pár pořádných boxů by se jim mohlo docela i rentovat... Případně sonduji,zda to už některý nenapadlo a já to zatím nepostřehla...
Tak, tak zlatá skládačka, já to říkám furt. Složím hodím pod vozík a jedu. To parkování kol u marketu stojí za kulový, někde je aspoň pod kamerama, ale člověk má stejně strach.
A co si vezmeš na kameře?!?
Akorát uvidíš, že ti to kolo fakt někdo lohnul...
Tak měl by ti to teoreticky zaplatit ten market. Stejně jako když ti někdo lohne bundu z vesaku v hospodě.
O nikoliv, kolo ve volném stojanu u obchoďáku je stejné jako auto na parkovišti, také nic nedostaneš. Bunda je něco jiného, ta byla na věšáku uvnitř provozovny.
Docela by mě zajímalo jak to je s pojištěním kola v boxu u obchoďáku v Liberci, zřejmě tam bude obchoďák ručit za kolo a bude na to asi pojištěný, podobně jako ručí za věci uložené v uzamykacích schránkách v některých obchoďákách.
Já to tušil, tak potom máš aspoň důkaz pro svoji pojišťovnu a já si budu brát kolo i nadále dovnitř.
Jako důkaz určitě dobrý a pokud je dobře nastavená kamera a kolo ukradne nějaký místní lapka, tak je určitá šance na vrácení kola nebo náhradu škody.
Pokud ten stojan provozuje obchod a má ho určený jako místo k odkládání kol, tak by se z toho asi tak snadno nevykroutili, ne?!?
Nicméně i kdyby to tak bylo, nevidím příliš reálně, že by do takového boje s nimi někdo šel.
Na běžné stojany na kola před prodejnou nebo jinde existuje řada soudních rozhodnutí i judikáty, že není možné se domáhat náhrady škody za ukradené kolo po provozovateli těch stojanů.
U uzamykatelných boxů na kola to ale může být jiné, tam by obchoďák asi škodu hradil.
U nás se právě z důvodu odpovědnosti asi před 6/7 lety stojany rušily.
Ale jak to je s legislativou, to netuším, takže současný stav rozhodně nijak nerozporuji.
U zaměstnavatele, když jsou stojany v objektu, třeba ve dvoře, a zaměstnavatel umožňuje ukládání kol, tak je to něco jiného, tam zaměstnavatel hradí škodu za jízdní kolo.
Aby se tomu vyhnul a nemusel si platit drahou pojistku, tak to zruší a pak je ukládání kol bez souhlasu a nic nehradí.
Proti boxům pro cyklisty nemám vůbec nic. Naopak. Proti cyklostezkám také nic nemám.
Jde mi o formu toho značení.
Viděli jste už někde v terénu třeba žlutou turistickou značku s obrázkem nákupního košíku?
A že by bylo moc hezké, kdyby byla turistická značka doplněna třeba hříbečkem, aby se vědělo, kde rostou :o)))
Mě jen zajímá, jak to funguje.
Zařídím si třeba ve městě skvělý cykloservis a cykloprodejnu. Pořídím boxy a stojany, prostě plný servis pro cyklisty. No a teď chci, aby ke mě cyklisté měli vyznačenou bezpečnou a pohodlnou cyklotrasu. Co udělám? Jdu na město, KČT nebo STK a řeknu, ať tu trasu vyznačí a osadí sloupky a žlutými cedulkami (číslo toho značení nevím z hlavy, ale je to v nějaké vyhlášce) a ať na tu cyklocedulku namalují třeba symbol servisu?
Nebo se to dělá nějak jinak?
Já myslím, že úplně stejně, jako s cedulemi "Máš hlad? Otoč se! McDonald 300m zpět".
Prostě si zaplatí umístění reklamní cedule. Že je to zrovna žlutá šipka, celkem nehraje roli.
Takže tohle jsou reklamní cedulky?
To já nevím, nejsem místní ani nijak jinak obeznámená. Ale takových všelikých cedulí je přece po každém městě plno. Některé vyloženě reklamní, jiné mají asi spíše "bohulibý" účel, když šipkují na nějakou historickou památku apod. Tak předpokládám, že mechanismus jejich zřízení bude podobný.
Však o nic nejde. Já se jen v reakci na ten rozhovor, který vedla redakce s navrhovatelkou té cyklotrasy, ptám, zda neví, zda ta trasa dostane nějaké číslo, bude evidovaná a eventuálně se dostane do cyklomap.
Když si to všechno zaplatíš a ty cedulky budou splňovat nějaké normy, tak je můžeš mít. Požádáš o umístění a kam, proběhne správní řízení a když dost zaplatíš tak povolí bez zdržování.
Dobře, tak já mám taky fajn kšeft ve městě a chci cyklotrasu osazenou cedulkou s kolem a nákupní taškou. Jenomže, co když se budou protínat s těmi, co už jsou osazeny k jinému obchodu? Cyklista přijede na křižovatku a ze všech stran uvidí stejnou žlutou cedulku se stejným symbolem.
P.S. Vinařské stezky jsou v terénu barevně odlišeny, pokud vím.
Proto běží to správní řízení kde by se tyhle nejasnosti měly vychytat, třeba by stačilo změnit barvu nákupní tašky.
http://ou-mnichov.cz/Cyklo/znaceni/
Nevím, jestli ten postup ještě stále platí, ale v roce 2005 tady byl tento článek
http://www.nakole.cz/clanky/63-jak-se-dela...
o vlastní realizaci cyklostrasy.
Pokud si správně pamatuji, tak takhle trasa funguje dodnes a na cedulkách je stále znak Algida. Akorát teda v cíli žádnou zmrzku nedostaneš :o)))
Jo, tu znám dobře a celou tu oblast. Pro mne je to na na odpolední klidnou projížďku. A proto už vůbec to značení nevnímám, jedu si podle svého, pokaždé jinak.
Turista, který to tam nezná se bude asi značením řídit a nechá se vést.
Je fakt, že mě tehdy ten článek nalákal, cože je v té Dobrovízi tak skvělého k vidění a musím říct, že jsem byla víc než dost zklamaná.
Přestavy a výstavní vesničce se starobylými domy se velmi rychle rozplynula a zůstala jen vzpomínka na průjezd odrbanou vesnicí, kde náves tvoří rozšířená hlavní silnice...
V Liberci je pět nákupních/obchodních center. Tři z nich leží přímo v centru a jsou od sebe cca v pětiminutové docházkové vzdálenosti. Zbylé dvě NC/OC leží na protilehlých okrajích města, takže i kdby k druhému obchodnímu centru vedla podobná tematická trasa, tak se nemohou splést. Navíc trasa není značená pouze cedulkami (viz. obrázek v článku), ale také šipkami s nápisem NC Géčko.
Zeptám se tedy redakce.
Ta nákupní trasa, která zároveň spojuje dvě páteřní cyklotrasy v Liberci, je v terénu značená tak, jak je uvedeno v článku, nebo má i jiné značení, nějaké číslo trasy, evidenci u KČT?
Cyklotrasa Na kole na nákup je oficiální tematickou cyklotrasou tzn. (podle TP100)trasa spojující objekty určitého zaměření.
Trasa nemá číslo (pouze symbol, stejně jako vinařské stezky) což je opět v souladu s TP100.
Vyznačení celé trasy předcházely dva roky jednání s městem (hlavně s odborem dopravy a odborem územního plánování a urbanismu)a samozřejmě zpracování projektu.
Značení není ryze komerčního charakteru, ačkoli jej financovalo nákupní centrum, neboť při její realizaci šlo také o to, aby trasa zapadala do současné sítě značených cyklotras města a vytvářela tak logickou spojku mezi dvěma trasami. V dohledné době by se na ni měla připojit nová trasa z Pavlovic (to už v režii města).
O nekomerčnosti trasy částečně vypovídá také to, že celou cyklotrasu Na kole na nákup převzalo do správy město. (Dalo by se říct, že se jedná o jakýsi zárodek PPP)
Ano, jak už tady někdo zmiňoval, určitě není problém vyřešit navigaci pro cyklisty ke svému obchodu pomocí komerčních tabulek.
Děkuji za vysvětlení.
Čili tak, jak je nazvaná ve Vaši mapě v článku (Trasa Géčko), tak se pak dostane do cyklomap?
Ne jako trasa Géčko, ale dostane se tam spíš jako trasa Na kole na nákup nebo případně jako tematická nákupní cyklotrasa, ale to už je asi na městu a tvůrci mapy.
Možná jsem ještě zapomněla říct, pro ne liberečáky, že trasa sice oficiálně míří k NC Géčko, ale v podstatě se jedná o oblast obchodní zóny, ve které se nachází také obychody jako Globus, Decatlon, Cykloworld atd.
Dobrý den,
úžasný nápad a tah, který Géčko provedlo. Patřím mezi cyklisty, kteří se vždy u supermarketů rozčilují, že nemají kam dát kolo.
Zajímala by mě ale finanční stránka celého projektu - dalo by se někde zjistit na kolik vyšel vznik celé cyklotrasy a kdo jej zafinancoval (podíl NC Géčko a město)? Z mého pohledu se totiž vlastně jedná především o značení trasy a administrativní náklady.
Mnohokrát děkuji za odpověď