Tentokrát se podíváme do poněkud odlišné kategorie elektrokol, než na kterých jsme jezdili doposud. Nepůjde o žádný sportovní stroj, či sofistikované kolo vyšlechtěné pro městský provoz. 4FREETIME Praktik se snaží o univerzálnost a skloubení výhod skládacích kol, elektrokol, celoodpružení, to vše za relativně nízkou cenu vzhledem k nabídce na trhu. Jak takové spojení dopadne, se dozvíte po přečtení naší další recenze.
Na první dojem vidíte v zásadě skládací kolo s typickým rámem a s nějakou krabičkou (jedná se o akumulátor) nad zadním kolem. A ve skutečnosti je tomu tak. Nečekejte žádné extravagantnosti. Jde jednoduše o černou, nenápadnou skládačku, doplněnou o elektrickou jednotku. Kolo je vybavené dvěma tlumiči: předek tlumí vidlice, zadek pak změkčuje jednotka chlubící se patentem. Na první pohled si ale nemusíte ani všimnout, že jde o celoodpružené kolo. Výkon odpružení je dost vzdálený opravdovému „fullu", běžné nerovnosti ale toto kolo zvládá uspokojivě, a to i s přihlédnutím k menšímu průměru svých kol 20 palců.
K nastartování tohoto elektrokola potřebujete klíček, který se zasouvá do akumulátoru. Ten je umístěn nad zadním kolem, kde je rovněž vpleten elektromotor. Klíček zajišťuje nejen spuštění elektroniky, ale také mechanické vyjmutí akumulátoru. Na baterii jsou tři diody, naznačující úroveň nabití. Hlavní informace, které se ale týkají elektroasistence, naleznete v levé části řídítek. Tady je panel s potřebnými údaji o nastavené síle přípomoci, a také o stavu akumulátoru. Všechny ukazatele indikují LED ve spolupráci s naznačeným grafem či textem. Intenzitu elektrické přípomoci lze u tohoto kola dávkovat ve třech stupních: LOW, MED a HIGH. O stavu kapacity akumulátoru pak informují čtyři červené diody. Nicméně jejich blikání je poněkud zavádějící, protože při jízdě s elektromotorem se ukazují jiné hodnoty, než při jízdě bez asistence. Rozdíl může být až dvě úrovně.
Po zapnutí asistence se musíte rozjet, a to doslova, elektromotor vám z počátku, tedy asi tak jednu otáčku pedály vskutku nepomůže. Start je tedy opravdu na vás a musíte si jej doslova odpracovat, než elektronika zaregistruje, že má začít pracovat. Stejná setrvačnost působí i při zastavování, paradoxně tak při dojezdu dojde na opačný extrém. Kolo si jede asi tak vteřinu samo dále, ačkoliv již nešlapete do pedálů a je tedy potřeba okamžitě brzdit. Ještě že tu jsou brzdy s čidly vypínajícími elektroniku.
Kolo je poměrně slušně osazeno blatníky, stojánkem, zvonkem a odrazkami. Bohužel chybí třeba jen jednoduchý nosič na převážení jakéhokoliv nákladu. Zajímavé je sedlo, které je velmi široké a a má vlastní pružící prvky, které společně s odpruženou přední vidlicí a odpružením zadní části kola dělají jízdu na této skládačce pohodlnější. Neobvyklá je kombinace předních V-brzd a zadní bubnové brzdy, které obsluhují neznačkové páčky s čidly pro vypínání elektroasistence při aktivaci brzd. Řadí se pouze na pravé straně řidítek, kde je otočný gripshift, ovládající šest převodů v zadním kole. Bohužel právě zde se skrývá jedna z nepříjemností tohoto kolo. Kombinace řazení a gripu je opravdu velmi úzká a pro mužskou ruku až titěrná.
Máte-li zájem si sami vyzkoušet jednotlivá testovaná elektrokola, můžete si je zapůjčit v půjčovně PREkolo – Půjčovně elektrokol Pražské energetiky.
Centrum energetického poradenství PRE
Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1
Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00
Tel.: 734 234 832
[email protected]
www.prekolo.cz
www.facebook.com/prekolo
Pokud si neuvědomíte, že jde o elektrokolo, čeká vás jízda na poněkud líné až neohrabané skládačce. Geometrie a váha kola vám rychlou jízdu ani nedovolí. Pokud si však zapnete jeho asistenci, vše se změní, a to k lepšímu. 4FREETIME Praktik je malé, ale šikovné elektrokolo, které si nedělá velké ambice na dálkové jízdy. Jeho posláním je odvézt vás například z maríny od jachty do města k obchodu, či do restaurace, aniž byste se zadýchali a propotili své triko.
Všechny hmotnosti, tedy akumulátor i elektromotor jsou soustředěny vzadu, nad zadním kolem. Přední kolo je tedy lehce ovladatelné, zadní se jeví oproti němu poněkud vláčnějším. Ostatně tento bicykl opravdu není určen pro dovádění v technických lesních pasážích. Na závěr si neodpustíme ještě jednu drobnou výtku k tomuto modelu: při šlapání se někdy zavadí patami o baterii, která je připevněná na sedlovkovou rámovou trubku.
I u tohoto kola byl dojezd testován ve dvou režimech, a to maximální dojezd při minimální asistencí (pracovně nazvaný „šetřič") a naopak dojezd v kopcích při maximální přípomoci, a tedy i spotřebě (takzvaný „spotřebič"). V prvním případě jsme se dostali na rovinaté dráze na 92 km, s maximální asistencí a v mírně kopcovitém terénu jsme dojeli přes 35 km. Oba výsledky jsou na kolo této kategorie (cena okolo 25 000 Kč) velmi uspokojivé. Bohužel je potřeba sledovat a správně vyhodnocovat informace na LED panelu, protože diody občas mají vlastní hlavu. Může se tak stát, že elektromotor najednou přestane pomáhat, ačkoliv indikace předem nevarovala a hlásila ještě napůl vybitou baterii.
Záhadou pro testovací jezdce bylo tlačítko AUTO. Po jeho aktivaci se elektroasistence zcela vypnula a my museli šlapat jako na normálním kole. AUTO přitom jaksi spalo. Rozdíly mezi jednotlivými mody byly jasně patrné, pohodlí elektrokola jsme si nicméně užili jen při nastavení na HIGH.
Nastavení elektroasistence je velmi jednoduché a odpovídá cenové relaci, ve které se kolo pohybuje. Pokud ale víte, kde je hlavní doména tohoto kola a počítáte s tím, může vám 4FREETIME Praktik udělat dobrou službu.
Kompaktní akumulátor není při dobíjení potřeba oddělovat od kola, což jde snadno jeho pouhým vysunutím z držáku. Proti nechtěnému uvolnění akumulátoru a samozřejmě i proti jeho odcizení, je mechanismus uchycení jištěn klíčkem, který rovněž zapíná elektrickou část kola. K nabíjení pak slouží klasický adapter s kulatým konektorem, který se zasouvá do akumulátoru. Nabíječka je vybavena světelnou signalizací stavu nabíjení. Červené světlo znamená, že se nabíjí, zelená, že je hotovo. Na vrchní straně těla akumulátoru je malé tlačítko a stupnice se třemi LED, které signalizují stav nabití. Na plný stav postačí akumulátoru 5–6 hodin v nabíječce. Napůl prázdná baterie se během hodinové přestávky na oběd zvládne doplnit na 70 % svojí kapacity.
V jednoduchosti je síla, a to se týká i tohoto elektrokola, které spojuje hned několik veličin: elektrokolo a kolo skládací, tedy vše s ohledem na praktičnost a maximální využití, to vše podpořeno faktem, že jde o kolo s odpružením jak vpředu, tak i v zadní části a v cenové kategorii „velmi nízko". Využití elektrokola 4FREETIME Praktik opravdu odpovídá jeho názvu. Nečekejte žádnou raketu, ale praktické kolečko, které si můžete vzít do karavanu, jachty, či do jiného dopravního prostředku od kterého vás spolehlivě a snadno dopraví skoro kamkoliv.
Název: | 4FREETIME Praktik 36 |
Typ: | skládací |
Velikost rámu: | 18,1" |
Velikosti ráfků: | 20,0" |
Dojezd uváděný výrobcem: | Až 60 km |
Elektromotor: | v zadním náboji 250 W |
Baterie: | Lithium-Ion 36V / 10 Ah (360 Wh) |
Uváděná hmotnost: | 23 kg (včetně baterie) |
Hmotnost testovaného modelu: | 23,7 kg |
Z toho hmotnost baterie: | 2,9 kg |
Nosnost: | 105 kg |
Orientační cena: | 25 000 Kč s DPH |
Dojezd – kopcovitý terén: | 35 km |
Dojezd – po rovině: | 92km |