Třicet obcí spojilo své síly k projektu Krkonoše ze sedla kola. Jeho cílem bylo především zlepšit značení stávajících cyklotras, ale také hledání nových možností v podhorské části Krkonoš.
Necelé dva roky uplynuly od první schůzky na které byl diskutován
projekt krkonošského svazku měst a obcí nazvaný Krkonoše ze sedla kola.
V současné době je jeho podstatná část uvedena do života, konstatoval
Dr. Pavel Klapuš, koordinátor projektu. Naším cílem je nejenom přesunout
pozornost cykloturistů z horních partií hor do podhůří z důvodu ochrany
přírody, ale především upozornit a nabídnout k poznávání další
hezká a zajímavá místa Podkrkonoší.“ Projekt v hodnotě téměř půl
druhého milionu korun je před dokončením. Na území Krkonošského
národního parku došlo k výrazné změně v oblasti značení cyklotras.
Pouhé klasické dřevěné tabulky s čísly cyklotras KRNAPu s minimem
informací, odkud kam v Krkonošském národním parku vedou, jsou minulostí.
Z iniciativy ing. Růžičky a s pochopením dalších pracovníků Správy
KRNAP je na 390 kilometrech cyklotras, toto značení vylepšeno umístěním
228 kusů žlutých směrovek. Finančně se výrazně podílela Správa KRNAP
a Královéhradecký kraj. „Musím přiznat, že na projektu bylo ’práce
jako na kostele‘, jeho současná podoba, myslím především úroveň
značení jednotlivých tras,’v mašličkách‘ koresponduje s naší
představou, jak by měl vypadat zimní projekt ’Krkonoše lyžařský
běžecký ráj‘,“ charakterizoval Dr. Klapuš.
Důležitou součástí projektu „Krkonoše ze sedla kola“ jsou nové podhorské cyklotrasy. Stávajících cca 120 kilometrů podhorských cyklotras bylo obohaceno sítí dalších téměř 200 kilometrů. Patří mezi ně například: nejdelší čtyřiadvacetikilometrová cyklotrasa z Lipštátu do Dolní Kalné, dále Kunčice – Dolní Kalná, Lánov – Fořt – Hostinné, Vlčice – Pilníkov – Kunčice – Fořt, Hostinné – Černá – Vlčice – Trutnov, aj.
Podle Dr. Klapuše bude do konce letošního roku na území Královéhradeckého kraje, s přesahem do kraje Libereckého, vyznačeno a mobiliářem (rozcestníky, mapami, přístřešky, informačními tabulemi, lavičkami, stoly, apod.) vybaveno více než sto kilometrů. Dále zdůrazňuje: „Poměrně náročný projekt si vyžádal hodiny jednání nejenom s každým starostou, ale i dotčenými majiteli pozemků. Bylo třeba zpřesnit projekty vedení cyklotras, míst, kde bude umístěn a instalován mobiliář. Kladně hodnotím, že volení představitelé občanů, pracující v samosprávách, přistupují k celému projektu s velkým pochopením, podporou a aktivitou. Představitelé obcí jednají o svém finančním příspěvku a dosud není jediný případ, že by některá obec z projektu vystoupila. Pokud by se tak stalo, ohrozilo by to celou místně vedenou cyklotrasu. I když jsou některé obce na okraji regionu cestovního ruchu, jejich představitelé citlivě vnímají, že by jim projekt mohl pomoci ke zviditelnění. Některých obcí se týkají dvě tři trasy, jiných pouze jedna. Přesto se všichni podílí 50% na úhradě nákladů ve výši třičtvrtě milionu korun bez ohledu, zda jsou nebo nejsou členy Svazku Krkonoše. Zbylých 50% pokrytí nákladů věnoval Královéhradecký kraj, který přispěl také na úhradu mobiliáře. Dalších 30% cyklotras vedených na straně Libereckého kraje začneme značit a vybavovat v příštím roce.“
Projekt „Krkonoše ze sedla kola“ může přispět k oživení života řady obcí. Jak podotýká nejeden starosta, tím ale aktivita nekončí. Záleží na každém místním podnikateli, jak bude umět možnosti využít a nabídnout cykloturistům občerstvení, ubytování, odpočinek, půjčovnu či servis. Dr. Klapuš doplňuje: „Pro mnohé obce je 50.000 Kč velká částka peněz. Proto velmi kladně hodnotím přístup a vstřícnost jejich představitelů. Spolupráce je postavena na smlouvě, kterou se zavazují k zajištění finanční spoluúčasti na projektu včetně desetileté péče o značení i vybavení cyklotras. Za to patří poděkování.“
Další částí projektu je vytvoření a aktuální vedení „mateřské mapy“ cyklotras v turistickém regionu Krkonoše. Správa KRNAP je, po vzájemné dohodě, jejím garantem, mapové podklady především v části KRNAP na území Libereckého kraje odpovídají reálu, trasy na území Královéhradeckého kraje se dokončují.
Téměř před dokončením je příprava realizace projektu Jizersko – Krkonošsko – Jesenická cyklotrasa č. 22, který je finančně náročnou akcí. Podle Dr. Klapuše je třeba zhruba 70 milionů korun na vybudování řady úseků pro cykloturisty, které nelze vést v terénu. Jsou projektovány se záměrem řešení místní cyklodopravy formou cyklostezek, například v úsecích (Lánov – Vrchlabí, Černý Důl – Janské Lázně). Letos bude zpracována projektová dokumentace pro stavební povolení vybudování cyklostezek a vyznačen úsek z Fořtu, přes Černý Důl, Janské Lázně do Svobody nad Úpou.
Ve středu 19. října 2005 od 13 hodin se ve velké zasedací síni MěÚ
ve Vrchlabí na Zámku z iniciativy Krkonoš – svazku měst a obcí
uskuteční „Fórum cestovního ruchu“. Na programu bude vyhodnocení
projektu „Krkonoše ze sedla kola“ a zároveň diskuse na téma kam se
v cykloturistice na území Krkonoš a Podkrkonoší ubírat dál.
Přijměte naše pozvání, rádi si vyslechneme vaše názory.