reklama

Průvodce po Panevropské trase (1.)

Otevření Panevropské trasy v polovině dubna znovu vyvolalo diskuze, jestli Česká republika má co nabídnout dálkovým cyklistům, kteří jsou zvyklí na německý nebo francouzský standard. Vyzkoušeli jsme to na vlastní kůži.

Panevropsá cyklotrasa, Paneuropa-Radweg, piste cyclabe paneuropeénne
Panevropsá cyklotrasa, Paneuropa-Radweg, piste cyclabe paneuropeénne

Kudy vede Paneuropa-Radweg

Panevropská trasa měří 1537 km a prochází třemi státy – Francií, Německem a Českou republikou. Myšlenka na její vybudování vznikla v německém městečku Neustadt a.d.Waldnaab, kde je i centrum Panevropské.
Česká část panevropské cyklotrasy (Paneuropa-Radweg, piste cyclable paneuropéenne) vede z česko-německých hranic směrem na Plzeň pod cyklotrase č. 37 přes Bělou nad Radbuzou a Stříbro. V Plzni se pak napojí na mezinárodní cyklotrasu č. 3, která vede až na hranice Prahy. Zde se značení mění podle pražského systému cyklotras na A1.

Značení trasy

S hlavním problémem jsme se setkali na samém startu cesty, ještě než jsme sedli na kola. Koncem března 2008 byly informace o Panevropské trase jen velmi sporé. Stejně jako u jiných dálkových tras neexistuje jeden hlavní garant trasy, a tak si krajské úřady mezi sebou dotazy přehazovaly jako horký brambor. Trasa byla v terénu proznačena až těsně před jejím oficiálním otevřením, v době naší cesty jsme tedy jeli především podle standardních žlutočerných tabulek.
Začátek etapy Norimberk-Praha – označení trasy se nedá přehlédnout:


Foto: Christoph Gocke

A tady je druhý konec trasy pod Karlovým mostem v Praze. Značení se nedá označit jinak než jako dočasné:


Foto: Ondřej Fábera

Na druhou stranu je nutné říci, že značení KČT je na této páteřní trase kvalitní, a až na malé výjimky navádějí cykloturisty bezpečně k cíli. Problém může nastat na hranicích Prahy, která má vlastní systém značení. Cyklotrasa č. 3 se tak náhle změní na A1. Také proto je velmi důležité, aby trasa byla v hlavním městem viditelně označená svým logem.

Informační materiály

Jediným průvodcem na cestě nám byla brožurka „Paneuropa-Radweg“, kterou vydalo regionální centrum v německém Neustadtu. Průvodce je trojjazyčný a odkazuje na oficiální stránky trasy na adrese www.paneuropa-radweg.eu.

Vzhledem k tomu, že mezi Prahou a Plzní vede panevropská cyklotrasa po mezinárodní cyklotrase Praha-Plzeň-Regensburg značenou č. 3, lze v tomo úseku využít brožuru vydanou Plzeňským krajem k této trase – pro sezónu 2008 se připravuje druhé upravené vydání.

Kvalita cesty

Kvalita trasy je velmi proměnlivá – od kvalitně provedených cyklostezek po blátivé či kamenité polní cesty. Trasa vede po oddělených komunikacích pro cyklisty i po frekventovaných silnicích. Dálkoví cykloturisté s plně naloženými brašnami nebo přívěsným vozíkem tak budou mít místy potíže. Velkou výzvou pro kraje je vybudování trasy, která by byla díky bezpečnosti vhodná i pro rodiče s malými dětmi. Na takovéto obrázky si ještě budeme muset nějaký čas počkat:


Labská trasa na území Německa je pro rodiče s dětmi velmi populární. Foto: NaKole.cz

Objížďka pro rok 2008

V úseku mezi Stříbrem a Plzní se buduje nový železniční koridor a tak jsou některé úseky cyklotrasy zasaženy těžkou stavební technikou. Místy je bohužel průjezd velmi nebezpečný či dokonce nemožný, proto se pro cyklistickou sezónu 2008 připravuje vyznačení objížďky.

Reliéf

Na trase z Železné do Plzně se kopcům nevyhneme, zvlášť náročný je úsek těsně za česko-německými hranicemi, pokud jedete od Prahy. Stoupání po polní či lesní cestě Vás zřejmě potrápí mezi Starým sedlem a Brodem u Stříbra. Na objížďkové trase pro rok 2008 vás čeká
také výšlap ze Stříbra, který BY se díky asfaltovému povrchu dal lépe zvládnout.
Po opuštění Plzně náš čeká už pouze stoupání v Zaječově, po kterém následuje sjezd k řece Berounce. Podél vody se v podstatě po rovině pak dostaneme až do samého centra Prahy.
Pro přiblížení klikněte dvakrát na mapu:

Doprovodné služby

Mezi Plzní a Železnou je několik odpočívek vybavených krytím sezením a infotabulí s mapou. Na úseku Plzeň-Praha je to podstatně horší – odpočívky jsou tu pouze dvě, ve Vižině a ve Strašicích. Bezprostředně za Plzní ještě potkáte několik informačních tabulí, v posledním úseku směrem do Prahy (úsek Strašice-Hořovice-Praha) už toto vybavení chybí úplně.


Infotabule v Rokycanech je čestnou výjimkou pro úsek Plzeň-Praha. Foto: NaKole.cz

Pokud jde o informace pro cykloturisty, na trase leží několik infocenter ve větších městech (Bělá nad Radbuzou, Stříbro, Plzeň, Rokycany, Hořovice a Praha).

Kvalita trasy

I když celková kvalita trasy na našem území hodně kolísá, celkově je lepší v Plzeňském kraji – ať už jde o doprovodné služby pro cyklisty, značení nebo kvalitu cesty. Středočeský kraj, ale především Praha mají opravdu co dohánět.
Panevropská trasa je však mnohem víc – je to výzva pro další budování cyklistické infrastruktury a příležitost, jak k nám přitáhnout dálkové turisty ze zahraničí.

Pokračování – popis Panevropské trasy

Radka Žáková a Jitka Vrtalová, 26.04.2008
Do vaší knihovny
Blogy

Rodinný bikepacking končí: Z Nízkých Tater přes Muránskou planinu až do Dobšiné

 ()
Po noci strávené na horské chatě jsme se probudili a zjistili, že jedno z kol na mém zamčeném bicyklu bylo téměř odmontované. Nebylo jasné, jestli se to stalo během noci, nebo kvůli náročnému terénu předchozího dne, ale druhá možnost se zdála velmi nepravděpodobná. Tak či onak, Silvo musel věnovat…
Kristina | 20.01.2025

Nekonečná bikepackingová dobrodružství: Objevování Velké Fatry

 ()
Po návratu z hudebního festivalu, kde jsme s manželem prožili bouři, jsme se vrátili k našim dětem, které byly u babičky, a pokračovali v našem bikepackingovém dobrodružství. Začali jsme další část naší cesty nedaleko místa, kde jsme předtím skončili (Gader), ale tentokrát z druhé strany údolí. Náš…
Kristina | 13.01.2025

Napříč Českem aneb tak trochu jiná dovolená

 ()
V sobotu dopoledne přijíždíme s mou drahou ženou do Vyššího Brodu - do známého města na jižním okraji Šumavy. I letos je konec září ve znamení několikadenní dovolené v sedle kola. Ač před pár dny vydatně pršelo a řadu míst Česka postihly povodně, následující týden slibuje být suchý a relativně…
JohnyB | 27.12.2024

Pobaltí 2023 aneb 2090 kilometrů od Narvy na Kurskou kosu - 1. část

 ()
Úvod a vlastně rovnou i závěr :-) Takže tento rok (2023) to byly Litva, Lotyšsko a Estonsko. Já vím, žádná velká divočina, ale holt pokaždé to podle mě být nemůže, jednou se taky musím přizpůsobit přáním ostatních a toto bylo přání mého muže Luďka. S dětmi (Šárka 14 a Víťa 16 let) jsme se dohodli,…
Peggy | 11.12.2024

Cesta do Prahy (podruhé) a tentokrát úspěšně

Pročítám si své staré blogy a zjišťuji, že jsem Vám něco dlužen. Na začátku roku 2021 jsem napsal blog s názvem „Smutná cesta do Prahy#mce_temp_url#", ve kterém popisuji tragickou výpravu z brdského kopce Praha, do hlavního města. V tomhle blogu jsem se také zmínil o tom, že tu cestu prostě jednou…
Stanley58 | 13.11.2024

O čem se mluví:

Cestování na kole Povinná výbava na kole před 17 minutami
Ostatní – cyklo Jaké to bylo? - 153 dnes v 09:35
NEcyklo Nejlepší vtip 54 dnes v 09:22
Jaké to bylo ??? dnes v 09:11
Technické rady Využití 3D tisku - 2 včera v 21:52
Ostatní – cyklo Co vás zaujalo 284. včera v 19:02
NEcyklo Ukrajina 50. včera v 18:23
Cyklozájezdy | Dokempu.cz | Cyklobazar | Aktivni dovolená
Perfektní funkční oblečení pro vaše sportovní aktivity, od značky Moira.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

294 cyklistů (8 přihlášených)

Rodinný bikepacking končí: Z Nízkých Tater přes Muránskou planinu až do Dobšiné

Po noci strávené na horské chatě jsme se probudili a zjistili, že jedno z kol na mém zamčeném bicyklu bylo…
Kristina | 20.01.2025

Nekonečná bikepackingová dobrodružství: Objevování Velké Fatry

Po návratu z hudebního festivalu, kde jsme s manželem prožili bouři, jsme se vrátili k našim dětem, které…
Kristina | 13.01.2025

Napříč Českem aneb tak trochu jiná dovolená

V sobotu dopoledne přijíždíme s mou drahou ženou do Vyššího Brodu - do známého města na jižním okraji Šumavy.…
JohnyB | 27.12.2024