Přestalo mě bavit přispívat do některých témat, chybí tady fotogaleie, kde by se dalo dokumentovat konkrétními příklady. Já to slovy prostě neumim :o(.
Jak to vidim já, vysvětlim nejlépe obrazově :o))). Večer jsem prohledal počítač a posbíral různé fotky co mám a teď si můžu taky založit vlastní téma, kde si můžeme stýskat po cyklostezkách. Singly jsem vynechal, jsem sice v ČeMBě, ale ne pro ně.
http://pepikw.rajce.idnes.cz/Cyklostezky/
Prosím o pouze věcné komentáře.
Kdyz uz davas dohromady fotografie, mozna bys mi mohl pomoci. Hledam fotku takove te cyklotrasy, co je nad harachovem. Asfaltovej pruh, ktery vede po vrstevnici a je tak hnusnej. Tusim, ze se ta silnice jmenuje Janouskova cesta nebo tak nejak. Ja jen, ze jsem to chtel ukazat tem milovnikum asfaltu. Tem, co by tak radi meli vsude asfalt. Tohle je zrovna priklad, jak dva metry sirokej pruh asfaltu dokaze znicit panoramata:-) A neni to jedinej priklad. Mozna vlezu i do svych fotek a nejake ty hnusy najdu:-)
Ale ja to najdu....:-)
Pekne a plne souhlasim.
Mozna jen poznamku k fotkam teh mostu a recnicke otazce zda skutecne musi byt i pro auta. Moje odpoved je ze nejen nemusi, ale dokonce ani nesmi byt prijezdne pro auta. Duvod je asi na snade - kam auto fyzicky nemuze, tam ani nevjede. Kam muze a je tam jen zakaz nebo zavora, tak tam drive ci pozdeji jezdit zacne.
Pěkně jsi to nafotil, člověka to lépe inspiruje k zamyšlení než pouhá slova. Je patrno, že u nás se cyklostezky převážně staví s použitím technologií, které jsou využívány pro silnice. Proto jsou asi tak nesmyslně široký, z finišeru prostě leze takový pruh asfaltu. Projektování taky dělají studovaní silničáři. Obec někde sežene peníze /možná z EU, nevím/ a proinvestuje je tím nejjednoduším způsobem, dotace je vyčerpána a jede se dál. Radní si dál vozí prciny v autech a nějaká stezka je nebere. Dostali prachy a v termínu je utratili. Problematika výstavby cyklostezek se tak posouvá do politické roviny. No a když se podíváme na naši politickou reprezentaci / na všech úrovních/, tak je nám jasno. To musí dopadnout jako v Kocourkově
Cim je projekt monstroznejsi, tim vic se na nem prizivi lidi. Radni si rozdeli penize za projekt a praci na nem (a nemale, ono se to z fondu EU bere, z "ciziho"), nejaky ten obolus za priklepnuti te spravne firme, dalsi obolus od zajmovych skupin, komu bude "dalnice" slouzit taky... Copak nekoho zajima, ze to melo byt pro cyklisty?
Já proti asfaltovým cyklostezkám (skutečným cyklostezkám) nic nemám, ale něco Ti teď řeknu: ze Šternberka do Lužic se má stavět cyklostezka a s velkou slávou to bylo prezentováno dokonce i v MF Dnes. Celé to má mít 1 (jeden) kilometr a stát 8 (osm) milionů Kč.
1.) každému, kdo to zná, je jasné, že je to ze Štbk do Lužic kilometry 3 a
2.) z toho už vyplývá, že to povede od garáží za městem po stávající cestě, která tam už je leta letoucí. Takže žádné vyměřování, žádné vykupování pozemků, žádné navážení štěrku atd.
Celé to odhaduji tak na 1-2 miliony korun, takže mám dvě otázky: proč se buduje cyklostezka odnikud a kam přijde těch zbývajících 6 milionů.
zde vidíš klasickou ukázku pohnutek, které vedly naše předky k uplatnění výchovné defenestrace, bohužel na konci tohoto přístupu v dnešní době číhá terorismus, druhá věc je, že na nějakou kritiku /slovní/ dnes nikdo neslyší
Je to někdy k pláči, co se v našem státě děje a co všechno je možné... Je zajímavé, že se nic podobného neděje v zahraničí, nebo alespoň ne v tak extrémním měřítku jako u nás.
Ale deje, jenomze existuje aspon castecna zpetna vazba, ze kdyz se takovej prusvih provali, vyvodi se z nej dusledky. V CR se to povazuje spis za normu chovani a prorusta to spolecnosti naskrz. Klickovani mezi paragrafy je narodni sport. a vlastne i zpusob existence.
Ano, udělal jsi to názorně. Nevím však jestli to není házení hrachu na zeď. Bohužel. Ještě k té nové cyklostezce z Děčína do Žlebu, sice jsem ten úsek fyzicky nesnášel, ale přijde mi škoda, že tu starou cestu kompletně zaasfaltovali, vlastně to byla památka na naše předky. Přijde mi to jako neúcta k historii, kdyby tam udělali 2 m asfaltu a zbytek nechali původní i ta jejich blbá tatra by projela.
Jo ten úsek "lvích" hlav (kočka je moc malá) na starým nábřeží pod Čertovkou, to bylo "sado-maso" :))) teď je to ta fotka č.01,( vzadu místo pískovcových zídek jsou fungl nový betonový opěrný zdi :)))
Vloni jsem navrhoval magistrátku, že by těch 600m historické dlažby mohli zachovat, cyklistům by stačil 1-1,5m široký pruh vedle a bruslaři by to taky na tom kousku zvládli. Odpověděli :
"Nový úsek je vyhrazen pro cyklisty a pěší, je však dimenzován z hlediska únosnosti také pro správce toku, české dráhy a k využítí i jiných účastníků (TSmD,HZS atd.)
Vzhledem k mezinárodnímu dálkovému charakteru cyklostezky je třeba na této trase dosáhnout standardu obvyklého u našich saských sousedů, nebo se mu alespoň přiblížit natolik, aby rozdíl nebyl tak propastný.
Od km 4,725 povede cyklostezka v úzkém koridoru mezi tratí a řekou Labe, kde je původní povrch kamenná dlažba. Šířka se nedá spolehlivě zjistit- méně jak 3m, délka téměř 600m.Jde o původní potahovou stezku, na níž přímo navazuje břehové opevnění. Vzhledem k šířkovým parametrům v tomto místě, nelze tuto odklonit a kamenná dlažba zůstane pod cyklostezkou.
Dle informací OŠK odd. kultury a památkové péče, není tato potahová stezka kulturní památkou.
Parametry cyklostezky jsou dány projektovou dokumentací schválenou ve stavebním řízení, pozemky k umístění stavby jsou určeny v územním rozhodnutí. Povrch z kamenné dlažby nesplňuje parametry dle platných norem.
Projektová dokumentace byla předložena i na Státní fond dopravní infrastruktury, který na trvalou část cyklostezky poskytuje finanční prostředky ze svého rozpočtu (dotace) a musí být dodrženy závazné parametry. Jedním z nich je délka cyklostezky v určeném povrchu z ABS ( asfaltobeton).
Z těchto důvodů nelze úkol splnit"
K těm normám a závazným paametrům: stačí si vyhledat na netu ČSN 73 6110 a k tomu prováděcí předpis TP 179 a je každému jasné, že šířky a povrchy jsou jen DOPORUČENÉ , navíc strukturované pro různé frekvence pěších a kolařů a za vyhovující (v konkrétních podmímkách) se považují i podstatně užší provedení.
Škoda, když vidim, jak se o staré věci starají jinde :o(
Poznámku k těm normám a závazným parametrům:
TP 179 "Navrhování komunikací pro cyklisty" je sice nezávazná, ale i v ní se v článku 13.2 - Úprava povrchu píše:
"Kamenná dlažba je díky své nerovnosti pro cyklistickou jízdu nevhodná."
I zde je mezi odkazovanými materiály jiný, závažnější - TP 170.
TP 170 "Navrhování vozovek pozemních komunikací" totiž obsahují nejkratší článek celého předpisu - článek 2.1 - Závaznost TP:
Tyto TP <b>jsou závazné</b> v rozsahu působnosti Ministerstva dopravy ČR."
A tím je to dané - kdokoliv navrhne cokoli odlišného, a něco se pak stane, tak projektant silně riskuje v lepším případě dost velké peníze, v horším kriminál.
ve skutečnosti to ani s těmi formálně nezávaznými předpisy to není jen tak, protože jejich splnění vyžadují jak všechny dotčené orgány státí správy, tak investoři i prováděcí firmy. Ve výsledku se jimi projekce prostě řídit musí, jinak se nepostaví ani to málo, co z původních plánů pro cyklisty zbyde.
Ta 170tka je samozřejmě předpis pro navrhování "silnic" v působnosti min. dopravy, když to bude projektant vyžadovat pro dopravní cyklostezku, je to na místě (nikomu to nebude vadit ani na "dálkové" turistické, to je taky doprava, sice jen turistů).
Ale pro čistě rekreační (řekl bych kochací)??? To tam jsou specifikované i bruslařské dráhy, běžecké lyžařské tratě, turistické chodníky? Tušim, že ne.
A s těmi projektanty a úředníky je to tak, že ve své praxi nic jiného nepoznali a pro jistotu budou papežštější, než je nezbytně nutné, tak proč riskovat, že. Navíc drahá stavba znamená vyšší zisk pro všechny zúčastněné a to je asi nejdůležitější faktor.
PS. píšeš o té kamenné dlažbě, já tam navrhoval vedle ní asfalt (jen ne 3m široký). Škoda té staré cesty.
Jo, to ještě slibovali, že jí rozeberou a kamenné bloky použijou na opěrné zídky.
Prdlajs, jsou betonové :(
A to bys ještě měl někde dát fotky těch propustů na novém úseku ve srovnání s těmi dřevěnými co jsou na stejné cyklostezce o pár kilometrů dál. Vždycky na to koukám, když jedu okolo vlakem. Jenže ty stavěli chudí Sasíci, kdežto u nás se staví pořádně!
Tak jsem se zeptal na alternativu a zde hle:
Dobrý den
K Vašmu dotazu na posouzení povrchu cyklostezek.
Glorit je obchodní název pro podkladní vrstvu komunikací. Jedná se v
podstatě o cementovou stabilizaci zeminy s použitím dalších chemických
látek pro úpravu vlastností.
Asfaltové povrchy jsou svým charakterem krycí ( vrchní ) vrstvy komunikací.
Nemohou existovat jen na podloží tj. hlíně , ale pokládají se na podkladní
zpevněné nebo nezpevněné vrstvy. ( třeba i na uvedenou stabilizaci)
Svým charakterem se jedná o kvalitativně naprosto jiné užitné vlastnosti.
Cenově nelze porovnat jen tuto jednu uvedenou vrstvu, ale celou konstrukci
vozovky. Glorit může tvořit jen tato jediná vrstva, kdežto u asfaltového
krytu nikoliv. Konstrukce komunikace s živičným povrchem je mnohem dražší.
Nejlépe asi pochopíte rozdíl na jiném příkladě . Je to jako když chcete
porovnávat tričko a bundu. To se dost dobře porovnávat nedá.
Zdravím
Ing. Ladislav Barger
STRABAG, odštěpný závod Praha
obchodně technický úsek
Lidická 802
CZ 266 01 Beroun
tel.: 311 623 011, 724 301 279
Ta posledni fotka, to je nejaky cyklisticky raj?:-) At mi nikdo nerika, ze po takovehle ceste nemuze uhanet jak o zavod...na vejlet, na urad, do prace...:-)
Přesně tak, po něčem takovém se klidně ženu na silničce a za mnou si to hučí vozík s dětmi... Úplná pohoda a spokojenost. Proč by to nešlo?
Mně na asfaltu vadí vlastně hlavně jedna věc: nelze ho prakticky postavit bez zničení nejbližšího okolí cesty - anebo to neumějí přinejmenším u nás. Ta technika je příliš brutální. V Krkonoších se krásné štětované cesty dělají ručně - kdyby měli cyklisté záruku, že jim to pak někdo nerozvorá, copak by to taky nedokázali?
Jinak díky moc autorovi za fotky a rozumný přístup... :-)
Díky za fotky a máš můj naprostý souhlas. Jen by mě zajímalo, kdy se nad tím stejně zamyslí naši slavní politici...
Jen bych chtěl dodat možná dosti důležitou větu: Mělo by se uzákonit, že pokud jde o cyklostezku, bude povinností na ni instalovat mechanické zábrany, které zamezí jakémukoliv provozu aut. Toto by se mělo uzákonit a rázem by se zřejmě vše vyřešilo!
Přestaly by místo cyklostezek stavět široké dálnice pro těžkou techniku, líné rádoby turisty, kteří bez auta neudělají ani krok a zákazové značky jim nic neříkají, apod...
Prostě jednoduše: Pokud je nějaká cesta postavena pro cyklisty, navíc je na ni čerpána dotace z EU fondu, chci, aby po ní nemohly za žádnou cenu projet jakékoliv auta.
Jak jsi došel k názoru, že uzákoněním se tady všechno vyřeší? Mechanické zábrany jsou dobrá věc, ale jak by se tam v případě potřeby dostala lékařská pomoc nebo havrani? Nahodilej policejní dohled s represáliemi se mi jeví přijatelnější.
prostě každej bude počítat s tím, že se tam auta nedostanou (police může na kolech...koně bych zavrh protože ničí cesty) a jednat podle toho. Dyť takových míst kam nedojedeš autem je hodně a nikdo se nepozastavuje nad tím, že tam nemůže záchranka atd...
Pokud ta cyklostezka vede nějaou obydlenou oblastí, tak tam přístup sanitky, hasičů apod. musí být zajištěný. To je např. důvod. proč není zábrana na cyklostezce z Berouna na Srbsko. Hasiči řekli, že jim nevadí, že by si jí Tatrou prorazili, ale sanitka by neprojela.
Nuz problem vjazdu aut moze byt niekedy kontraproduktivny.
Bol som svedkom nehody, ktora sa stala cyklistovi na cyklochodniku pod pristavnym mostom v Bratislave.Pri zranemom cyklistovi uz boli doktori, ale potrebovali ho odviezt sanitkou a ta veru mala problem sa k nemu dostat (most je dlhy asi 2 km, nehoda sa stala asi 800 metrov od konca). Nastastie je chodnik o kusok sirsi ako sanitka, takze je dobre ak sa niekam da dostat aj autom (neviem ako dlho by vydrzali sanitaci niest cyklistu na nosidlach)
Lidi, zamyslete se co tím chtěl Kubajs říct... To je snad normální že jestli je to CYKLOstezka na místě kam předtím auta nemohly, tak proč by tam měly mít přístup po její stavbě?
A zaplaťpánbůh je ještě dost míst, kam sanitka nemůže, a kdo vyloženě chce jezdit tam kam může, tak ať rovnou jezdí po silnicích nebo veřejně přístupných komunikacích ne?
Jiná otázka je udělat ty zarážky na čipy a sanitkám dát jakýsi univerzál - ale mám pocit že pak už asfaltovou lobby nic nezastaví. Lidi chtěj zdravotní péči, tak jim jí dopřejeme - hurá. První věc, vyasfaltujume všechny cesty třeba na Kokoříně, aby tam pro ně mohla sanitka.
Mám pocit, že poslední dobou se všechno dělá pro neuvažující uživatele.
No pokud je tam asfalt,netřeba nosítka nosit,dnes už jsou všechna pojízdná a polohovací s velkými kolečky:-)Kolikrát jsme na nich vezli pacienta pěkných pár set metrů k sanitě a bez problémů i po tvrdém povrchu bez asfaltu.Pokud je tam "měkko",tak se tam stejně sanitkou zajet nedá.Jinak v hůře přístupných místech se na výjezdech spolupracuje s vrtůlníkem a hasiči,kteří mají pro takové situace vybavení.Takže možnost vjezdu aut za každou cenu podle mne není nutná.To by se musely vyasfaltovat přístupy ke všem domům na zapadlých vískách,samotách a na horských svazích ani nemluvě.
Toto je velice výstižný obrazový příklad cestiček a cyklostezek, kam v žádném případě nepatří asfalt.
Řekněme, že asfalt patří do měst, ale do takovýchto pěkných míst by se lít opravdu neměl. Nehledě na to, že náklady na výstavbu takového asfaltové dálnice jsou minimálně 20x, zřejmě ale daleko vícekrát nákladnější na výstavbu.
Nehledě na to, že šotolinová či štěřková cesta také daleko rychleji vstřebá případnou dešťovou vodu a její údržba je také několikanásobně jednodušší než údržba asfaltky.
Asfalt do měst tedy ano, ale do přírody opravdu nepatří. Nejen, že je to neestetické, ale taky předražené řešení, které si nedovolí ani ty nejbohatší státy.
Cyklostezka Schöna - Bad Schandau na pravém břehu.
Opět to není žádná dálnice i když je
asfaltová (v otevřené krajině) či zámková dlažba (ve městě)
http://www.petrasovi.cz/kuk.php?dir=./mimon2006...
http://www.petrasovi.cz/kuk.php?dir=./t280805...
V Drážďanech vede po chodníku
http://www.petrasovi.cz/kuk.php?dir=....
Opačný případ na téže cyklotrase, (Praha-Hamburg) ale v Kralupech
http://www.petrasovi.cz/kuk.php?dir=....
tady je to skoro singletrack. :(
Trochu tě "opravim": Schmilka-B.Sch. :)))
Na tý druhý fotce je pěkně vidět, jak to v Bad Schandau podél Labe vyřešili: vlevo úzká cyklo a vpravo chodník, sbíhají se jen na můstcích. Je to sice zámkovka, která vadí silničářům, ale ti to stejně raději střihnou po silnici, je tam všude dodržovaná třicítka :o)
Nejlepší je, že se Němci v "Žandavě" rozhodli, a do roka to bylo hotový (informace od Ing.Válka, odbor rozvoje Úst. Kraje). U nás, když pominu problém financování, je první rok vyhledávací studie, druhý rok zpracování projektu, výkup pozemků atd., třetí rok dohady s "ekology", protože u břehu zahlédli bobra (kanadského, který se v Labi v SRN už přemnožil tak, že ho likvidují), čtvrtý rok výběrové řízení na dodavatele a pokud všechno klapne, pátým rokem se začne stavět, v šestém se slavnostně stříhá páska na na novém úseku délky 2km :o(((.
Trefa !
Když věcně, tak věcně:
1. předimenzovanost je samozřejmě zbytečná všude a je lépe postavit za ty prostředky více akorát dimenzovaných cest
2. Někde uvádíš příklad štěrkové cyklostezky s tím, že silničáři a rychlíci můžou jet po širokém cyklopruhu po silnici. Pokud je to nějaká hlavní silnice, radši bych viděl užší silnici (bez krajnic) a oddělenou rychlou cyklostezku (asfaltovou) - množství asfaltu je stejné. Často je to takhle např. v D. Pokud je to silnice se slabým provozem, pak se to samozřejmně může udělat dohromady (z důvodu jednodušší údržby). Důležité je v případě rozdvojení značení, aby každý věděl, kudy se má vydat (pokud stejným směrem vedou dvě různé cesty).
3. K té plánované stezce podél Ploučnice by bylo zajímavé přiložit mapu nebo odkaz, odkud kam má vlastně vést? Dát fotku krásné přírodní cesty s tím, že ji někdo chce zalít asfaltem sice pěkně hraje na city, ale nedává to ucelený přehled o situaci. Pokud se nejedná o důležitou spojovací trasu, tak by samozřejmě stačila trocha jemného a pěkně uválcovaného štěrku, aby se tam netvořilo bahno a kaluže. Pokud by se jednalo například o spojovací cyklostezku Děčín - Liberec, tak by mi tam asfalt nevadil i za cenu pozměnění takovýchto krásných míst (samozřejmě za předpokladu, že se nepostaví jen 2 km a na zbytek nebudou peníze) (on i ten asfalt, pokud není zbytečně široký, do té krajiny za chvíli tak nějak zaroste) - ale asfalt samozřejmě není nutný ani na takovouto trasu, stačí nějaký jiný rychlý a spolehlivý povrch (jak kurňa vypadá ten Glorit...? ;-) )
2. To je ve Swissu, silnice se slabým provozem, protože hlavní vede 10km tunelem :) neboj, toho se nedožijem :o)
3. Mapu Ploučnice a další fotky s popisem ti klidně pošlu mailem, dej adresu.
Má to být hlavní trasa na Českou Lípu
Glorit neznám
Dej si na seznamu vyhledávání obrázků a napiš glorit, najde ti to obrázky s ukázkami cest.
mě ale zajímá, jak to vypadá ve skutečnosti (nejlépe třeba po 10 letech provozu bez údržby).
Tak to bohužel nemohu sloužit, nevím.
Nicméně jsem jel tuto sobotu po modřanské loni nové asfaltové stezce a je tam jedno místo, kde se to začalo propadat a v asfaltu se udělala prasklina podélně s cestou asi 75 od okraje. Tato prasklina byla v některých místech už široká tak 7 cm. Už není, v sobotu to opravili. Příšel frajer s kbelíkem, namíchal beton a díru zabetonoval. Jsem zvědavý, jak dlouho to vydrží.
Pokud Vás zajímá glorit ozvěte se. Jsme firma,která tento povrch v Čechách aplikuje. Nejstarší gloritová cesta je v Hostivaři z roku 2003
V Hostivaři kde? Upřesni prosím místo, dojel bych se mrknout a případně udělal nějaké fotky.
Je to lesní cesta navazující na ulici U přehrady. Je to nejstarší gloritová cesta a jsou tam na několika místech dělany vývrty, které pak byly zality betonem. Tyto vývrty se dělaly z důvodu různých laboratorních zkoušek tohoto materiálu. (např. mrazuvzdornotst) atd.
V hostivařském parku jsou ještě další dvě cesty realizované tímto způsobem, jen nemají název a těžko se hledají.
http://www.d-gutzwiller.com/equipment/public...
Pavle Š, projevil jsi zájem o ucelený pohled na připravovanou cyklotrasu Ploučnice, ale na žádost o adresu nereaguješ (nebo to mám brát jenom jako obvinění, že "hraju na city" ?).
Naoplátku :)) bych rád přivítal informace, ze kterých vycházíš při konstatování, že přírodní povrch vyžaduje pavidelnou každoroční údržbu:
"u klasické štěrkopískové cesty vyžaduje pravidelnou a častou údržbu"
"dlouhodobé zajištění prostředků na nutnější údržbu prašné cesty".
To abych si nemusel myslet, že jen tak plácáš :o(
Mail mám v profilu.
nechci to emailem, stačí říct odkud kam vede a přibližně kudy (případnou mapu můžeš přidat do té galerie, ať to vidí všichni). Tvoje předchozí vyjádření "hlavní trasa na českou lípu" by mi skoro stačilo, jen by chtělo dodat odkud.
trvanlivost různých povrchů bez údržby odhaduju podle vlastního pozorování (žádnou odbornou analýzu na to nemám). Prostě jsem ještě neviděl lehkou klasickou štěrkopískovou cestu, která by vydržela bez údržby v původním rovném stavu déle než rok. Kdežto znám spoustu lehkých asfaltek, které i po 10 letech bez údržby vypadají pořád stejně. Z toho vyvozuju, že u cest se sypkým povrchem je častější údržba nutná (a připadá mi to i celkem logické).
Viděl jsem např. krásné prašné silnice v horách na hranicích Chorvatska a Slovinska. Jelo se po nich opravdu dobře (až na několik málo výmolů a bořících se štěrkových polí) - ale taky mám celoodpružené kolo, které ledacos zahladí. Ale oni tam ty silnice skutečně pravidelně udržují (takovejten srovnávací bagr jsme tam potkali tak dvakrát na 60 km). A v některých úsecích (většinou v největších kopcích) tam byl asfalt.
Mapka je poněkud velká, na rajčeti by z toho nebylo nic. trasa vede z DC (od starého mostu přes Ploučku) podél řeky (jen před soutěskami po 1,5km silnici - zlý majitel pozemků, a za Benešovem přes kopeček do Františkova) na hranice okresu. V Libeckém kraji má pokračovat přes CL na Mimoň, Stráž p.Ralskem a Čes. Dub. Tady okolo Jedlky a pak za CL vede opravdu pěkným prostředím, do CL je CHKO, pak jen pár PR (meandry a průrva Ploučnice).
Vytížení je zatím minimální, v sezóně převažuje turistické. Dopravní zatím přes léto tak 10-15 cyklistů denně (můj odhad), mohlo by se zlepšit. Mezi Františkovem a Benešovem určitě dopravní vždy využijí raději silnici č.262 po rovině podél Ploučky.
Bruslaři by zřejmě využívali část od zem.školy Libverda do Březin, možná kousek dál ke třetímu splavu, a pak v Benešově před termálním koupalištěm.
Víc toho nevim.
Tak jen doplnim poslední zveřejněné informace o výstavbě páteřních cyklotras v Ústeckém kraji:
Firma Varia zpracovala marketingovou studii (v ceně 2,7mil Kč), ke stažení je dole na téhle stránce
http://www.kr-ustecky.cz/vismo5/dokumenty2.asp...
Dalším krokem jsou projekty 4. tras (náklady 17mil Kč) s předpokládanými náklady na výstavbu cca.1,5miliardy.
Konkrétně např.Labská č.2
Z 96,5km v kraji, chybí 47,5km. Dostavět by se to mělo do r.2013 s předpokládanými náklady cca.300mi.Kč.
(to je teorie, ve skutečnosti to bude trvat mnohem déle a asi i dražší, jak to tak chodí). Cena za 1km mi vychází 6,3mil Kč, ale část trasy povede po existujících komunikacích, takže skutečná kilometrová cena bude mnohem vyšší.
Pokud by měl někdo zájem, mám kompletní "dokumentaci" z konference na CD (ale jednotlivé .pdf jsou dost velké).
ze staveb cyklostezek se stává docela dobrej šolích, to by našinec nevěřil kam se ceny až můžou vyšplhat a teď si představme stres úředníka, když má takovou zakázku někomu přiklepnout a být u toho ještě neúplatný... fuj, nechtěl bych být v jeho kůži
Ještě jsem našel v materiálech firmy Varia-UL rozpis předpokládané údržby páteřních asfaltových cyklostezek:
Cena za údržbu cyklistických tras:
Běžná stavební údržba 20tis.Kč/km/rok
Souvislá stavební údržba 40tis.Kč/km/rok
(1x za 3 roky)
Opravy 44tisKč/km/rok
(1x za 15 let)
O jiném povrchu nikdo nic neuvádí :(
tak za rok nebo za 1, 3 a 15 let??
Jsem to pochopil, že 20 každý rok, každý třetí rok 40 a každý 15 rok 44 peněz.
To znamená, že za 15 let to bude 384 peněz.
no, pak by ale musel napsat "opravy 44 kKč/km jednou za 15 let" místo "Opravy 44tisKč/km/rok (1x za 15 let)", takhle by se to dalo taky chápat tak, že je ta částka na jednorázovou opravu kilometru cesty vydělená patnácti a tak rozpočítaná, kolik to průměrně stojí za rok...
Je to opsaný, nevim, žádný výklad k tomu nebyl :( Za těch 15 let by to bylo 660tis, že by nový povrch ?
Raději jsem to zkopíroval:
http://pepikw.rajce.idnes.cz/docasne/#varia23.jpg
Mě z toho stále vychází následující:
každý rok bez vyjímky 20 000
každý 3 rok k běžné údržbě 20 dalších 40 000 za rok na souvilou údržbu, takže celkem 60
15 rok, 20 na běžnou údržbu, 40 na třiletou údržbu a 44 na opravy, takže celkem v tomto roce 104 peněz
Já to chápu stejně. Ale napadla mně kacířská myšlenka - co jim napsat jak to myslí? Ono by se to dalo vkládat o tak že souvislá stojí 120 000 a protože se dělá jednou za tři roky tak je to 40 000 za rok, atd.
Doplnil jsem pár fotek pri ilustraci průjezdu naším městem.
http://pepikw.rajce.idnes.cz/Cyklostezky/
To jsou krasne stezky, vetsina asfalt, proti tomuhle teda ta asociace cemba nebo co jak se jmenuje, bojuje? Proc?(vycetl jsem neco vtom smyslu tady na diskuzi viz.neprihlasenej Michal)
Čemba proti spojovacím a dopravním stezkám nebojuje (to bych v ní nebyl, sám je často používám, pokud na ně teda narazim), to jsou jen dezinformace zarytých odpůrců a nepochopení některých příspěvků.
Ale ty fotky jsem nedělal za a pro čembu, jen jsem jimi vyjádřil svoje stesky místního cyklisty :o)
vtom pripade tady nekteri prispevatele hodne mlzi a dezorientuji :D
To máš pravdu. Dokonce by se Čemba mohla bránit proti nactiutrhání a do dotyčných (resp. dotyčného) se pustit za uvedení v omyl :-)
V praxi je to ale zbytečné, protože lidé inteligentní, schopní číst a pochopit text komplexnější než slabikář mateřské školky a zároveň ti, co identifikují svůj typ cyklistických potřeb v souladu s postojem Čemby nemají důvod pochybovat. A ostatním je to asi vcelku jedno. Až na pár jedinců, kteří v tom vidí jakési ohrožení svých vlastních zájmů, které zde ale neumí obhájit, respektive se je asi stydí i publikovat. Takže to schovávají za kritiku názoru opačného, s využitím všech myslitelných způsobů ke zmanipulovaní veřejného mínění. Nutno dodat, že neúspěšně ;-)
To máš těžký, málokdo tady je rodilý řečník, jiní zas třeba hůř chápou a pak sem občas zavítají i lidé nějak zainteresovaní profesně, nebo finančně na určitém způsobu použití kola a ti pak "prudí", že by z jejich koláčku ukousl někdo jiný kousíček :o)))
Cti pozorne!!! Tady nikdo proti zadne stezce neni!
Cti pozorne!!! Píšu proti asfaltu! ;-)
Jojo...sorry:-) Asfalt mi vadi, priznavam. Ale nejsem uplny odpurce, to zas ne. Jen by se mel pouzivat s rozmyslem...
Tady jsem narazil na článek:
http://cestovani.idnes.cz/nove-cyklostezky...
Zaujala mě v tom informace o cyklostezce Beroun-Srbsko: „Stezka totiž vede první zónou chráněné krajinné oblasti, proto zde nebude možné položit asfalt,“ uvedl Havel. Kvůli dražšímu povrchu vyjde stavba asi na šest milionů korun. Takže ten asfalt je lacinější než ??? Mimochodem, já tam byl jen jednou a až na úsek mezi ústím Loděnice a Srbskem mi to už tenkrát přišlo jako slušná cesta. Tak jsem z toho nějaký zmatený.
Tak jsem to přečet a taky nevim.
Hlavně aby to bylo pohodlný a s patřičným zázemím :o). Fakt se divim, že pěškoturistický značený cesty můžou ječtě v dnešní době vést po obyčejných lesních cestách a pěšinách bez dláždění a bufetů po 100m :o)))
Teď mi došla ta cena:
Je to jasný, "ekologická" stezka přeci nemůže být levnější, než obyčejná asfaltka. Všechny "eko" a "bio" produkty jsou dražší, ne?
se divím, proč jsou na dálnicích každých 20 km benzinpumpy, to ty auta musí každých 20 km brát benzín?;-))
Neboli: srovnáváš nesrovnatelné.
Já píšu za sebe (tak jako ty) a kolo používám čistě "turisticky", stejně jako třeba pohory při pěším výletu, je to pro mě jen prostředek, jak se někam dostat. Tak to prostě vidim takhle, nemusíš se hned čertit.
Jen doplnim k tomu co jsem napsal prvně: Znám hodně cyklistů a zdá se mi, že to jsou většinou lidé v docela dobré kondici, kteří, když jedou na výlet, nemusí mít cestu umetenou, bez kamínku, jako by byli nemohoucí. A značenou, jako by byli poloslepí :o).
A neber to osobně (nepíšu o rychlých sportovcích na speciálních dráhách), není to mířeno na tebe, jen nahlas uvažuju, často podle článků v novinách cyklisti vypadaj, jak nějací invalidé :o(
mimochodem, myslím, že jakmile slyšíš cokoliv o nějakých dálkových trasách, tak se ti dělá před očima rudo, o žádných bufetech po 100 metrech tam není ani zmínka, na základě jednoho slova v článku fabuluješ nesmysly. Já bych si po zkušenostech z cyklostezek jak v CZ tak v A či D pod tím představil, že bude každých 20 km stoleček s lavičkama a vedle toho mapa a nějaký text o oblasti. Něco takového je celkem běžné i na tuzemských pěškoturistických trasách.
Jo, rudo před očima se mi dělá z těch prachů (ve jménu cyklistiky), tobě ne? Ony i ty Evropský peníze jdou z našich kapes, z mý teda jo!. Jestli on potom kilometr jízdy jednoho cyklisty nebude stát na nákladech třeba 5Kč (to by pak bylo skoro efektivnější jezdit po silnici autem). U nás asi nebude nikdy dopravně jezdit tolik lidí jako třeba v Holandsku.
no.. když se kouknu, kolik se prostaví třeba na dálnicích tak je pár cyklostezek docela prkotina. A taky neprskám, že se nemají stavět dálnice, že by pro většinu motoristů, kteří si jedou jednou za týden do nejbližšího města nakoupit, případně dojíždí někde 30 km do práce, stačily obyčejné silnice (a takovíto by určitě byli radši, kdyby se za ty peníze opravily). On totiž každý druh komunikace má svoje určení a svoje opodstatnění, a je jasné, že dálnice pro auta stojí víc, než singletrack pro horská kola, i kdyby těch kol tam za den projelo víc, než aut po té dálnici.
Ano, drtivá většina cyklistů je schopna jet po trávě, každý umí na kole projet třeba i kaluž atd., takže komfortní stezky se nezdají jako nezbytné. Pokud ale někdo jede na výlet a hlavní cíl cesty je navštívit třeba nějaké ty hrady (ať se vrátím k tématu) a ne projet se na kole, tak radši zvolí pokud možno co nejpohodlnější cestu (tedy rovnou asfaltku po rovině). Pokud taková není, tak pojede radši třeba tím autem. A z různých důvodů je lepší, když pojede na kole, i kdyby to stálo těch 5 kč/km, než když pojede autem (ony ty silnice pro auta se taky zadarmo nepostaví a neopraví, ve městech parkující auta zabírají místo, které by mohlo sloužit k lepším účelům (třeba cyklopruh;-) ) atd. A samozřejmě se nejedná jen o výlety.
A není sebemenší důvod, aby u nás "dopravně" (co to slovo vlastně znamená? Pokaždé, když sednu na kolo, tak se někam dopravuji - je motorista jedoucí po dálnici na výlet doprava, nebo není?) nejezdilo tolik lidí, jako v Holandsku. Přírodní podmínky jsou tu myslím skoro vhodnější (v Holandsku je sice rovina, o to víc tam ale fouká). Jediný rozdíl je v tom, že v Holandsku se právě úplně kamkoliv dojede po většinou kvalitních asfaltových cyklostezkách.
Jezdit na kole "dopravně" znamená použít kolo místo jiného způsobu dopravy. Například místo pěšího přesunu kvůli rychlosti nebo místo motorizovaného přesunu kvůli nižším nákladům nebo kvůli bezpečnostním a ekologickým ohledům. Samozřejmě že i takto definovaný dopravní přesun má téměř vždy další vedlejší efekty - třeba "sportovní", tj. udržení či zvýšení fyzické kondice, nebo "rekreační", pokud při přesunu realizuju nějaký příjemný zážitek.
Není tak docela pravda, že každý, kdo sedne na kolo, se hned musí "dopravovat". Jako děti jsme ve vesnici dokázali třeba půl dne jezdit kolem rybníka na návsi, později jsme "jen tak" zajížděli do sousedních vesnic - prostě jsme se jen projížděli. To opravdu nebyl dopravní pohyb. Za stejným (tedy rekreačním) účelem jezdí i podstatná část současných cyklistů.
Stejně tak není dopravním pohybem, když si řeknu, že je ideální počasí na to, abych si zkusil, jestli to z Prahy do Kolína a zpět dám za méně než čtyři hodiny, a jedu. Samozřejmě, že se účely cesty dají kombinovat. Jednou jsem se takhla před cestou z Příbrami do Prahy rozhodl, že to ujedu za méně než dvě a půl hodiny. Ale primárně šlo o dopravní a nikoli sportovní pohyb, protože bych tu trsau býval musel jet stejně.
ještě trochu Medvědovskou parafrázi na tvoji větu "Ony i ty Evropský peníze jdou z našich kapes, z mý teda jo!" jako reakci na jinou tvoji větu "to by pak bylo skoro efektivnější jezdit po silnici autem" - ony ty auta totiž ohrožují naše zdraví a ničí naše životní prostředí, moje teda jo!
(mimochodem: autem najezdím cca 10-15 Mm ročně, ale pokud to jde, volím kolo)
;-)
Když to čtu, marně přemýšlim, v čem je problém?
-že bych nesměl napsat svůj názor, abys mě neokřikl, že mám rudo před očima a prskám.
(poprskanou klávesnici mám někdy smíchy :o))
-neporovnávám neustále dokola cyklodálnici a singltrack
-o penězích nerozhoduju, jen bych rád, aby se užívaly přiměreně
-cyklistu jedoucího na prohlídku hradu (primární cíl cesty) považuju za dopravního, sám se taky potřebuju dostat často do cílové odlasti a s použitím cyklostezky nemám problém (to už jsme přeci probrali, ne?)
-parkování a smrad z aut musí řešit někdo jiný (jsou tu na to odborníci)
-masivnímu rozšíření cyklodopravy (alespoň tady v kopečkách) nevěřim, ani při dokonalé infrastruktuře, to neznamená že jsem proti
Pomalu čtu tady na přeskáčku co se řeší.A co se vlasně "řeší"?.Cyklo Stezky.Nemáme to dokonalé.ale zlepšuje se to.Asi víte,že jsem fanda singltreku,a přesto rád pojedu po dobré cyklostezce.Její povrch pro mě není až tak priorita.Snad jen,aby vedla místy oku lahodícími,a dopravila mě např.na prohlídku nějakého hradu.Tam chodím velmi rád.Může se tady psát stále dokola,že singltrek nemá cyklostezku nahradit,jen má být pro některé cyklisty vítaným zpestřením.Jen,cyklostezky nějakou dobu už v našem státě jsou.lidi věcí(tuší),co je to cyklostezka.To,že se dá dělat různými způsoby je jasné,ale to moc od klávesnice neovlivníte.Ale singltrek je v naší zemi nově definovaný "produkt".To je sice slovo,které se mi nelíbí,ale tak to je.Abychom mohli pojmenovat,co to ten singl je,čím se liší od vyšlapané pěšiny od lidí,proto ten druh prezentace.
Ale zpět k cyklostezkám.Jejich hlavní vadu vidím v lidech.Lidé ji užívají,a to tak,že se chce plakat.Vidím to denně.Bezohlední cyklisti,co jezdí po cyklostezce,jako prasata ve stylu "vole,krávo uhni,já jedu".Vidím maminy s kočárky,co jdou po cyklostezce vedle sebe,a celou ji zatarasí.Však si přeci přišly popovídat.Vidím vlastní mámu,která venčí psa,a ten se jí motá kolem ní.Do toho bruslaři,co jedou dost širokou stopu.
Takže znova,co mi vadí.Lidi.Chováme se agresivně.Každý si ten svůj kousek omezení vyloží po svém.A mnozí se chovají tak,že je ostatní prostě nezajímají,a vadí jim.Všichni si vadíme navzájem.to je bezva.Chyba není v cyklostezkách,ani v singltreku.Chyba je v nás všech.V naší sobecké bezohlednosti.
jde o to, jaký povrch tam budou dělat, jestli nějaký neasfaltový, který ale bude mít vlastnosti asfaltu (např. včetně sjízdnosti na kolečkových bruslích, o kterých se v tom článku taky píše), tak mě to zas tak neudivuje. Ale pokud tam bude jen štěrkopísek, případně ten glorit, který je údajně levnější, tak je to podivné. Jen jestli to někdo nespletl...
Bude tam kombinace plochých kamenů naskládaných přesně k sobě s nějakou výplní mezi tím. Za ústím Kačáku směrem na Srbsko takový šutry jsou, ale jet přez ně nejde. Takže se to upraví a bude to průjezdný.
Dál jsou ve výhledu plánované stezky z Be směrem na Žloukovice a v budoucnu Křivoklát, podél Berounky, pak na Zdice, Točník a Žebrák a poslední na Loděnice přes Vráž. Plus cyklopruhy městem, samostatné i vyhrazené na silnici. Letos by se to mělo začít dělat.
Ty brďo, kamenná dlažba podél Berounky. Tak to se nedivím, že to bude dražší než asfalt. Na druhou stranu, když se to udělá pořádně, má to výhodu, že životnost použitého materiálu je z pohledu lidského nekonečná a náklady na údržbu velmi malé. Kdysi se takhle u nás ve vsi rozhodlo, že pokud se někde opraví chodník, bude poku to jen trochu půjde dlážděný, protože ač proti všem betonovým dlaždicím či zámkovce vyjde drahý, životnost je navěky a není těžké ho po nějakém rozkopání třeba kvůli vodovodu opravit stačí k tomu šikovný chlap a kolečko písku.
Z pohledu mého, já jsem spokojen, až tam pojedu, mohu čuměť po holkách v kánojích, dívat se na protější stráň na jedoucí vlaky, kochat se krajinou a nemusím dávat pozor na díry v cestě. :)
Ale stejně mi není jasné proč podél Berounky z pohledu ochranářů může být moderní dlážděná cesta a nemůže být asfaltová, když tam nemusí být přírodní povrch.
Myslím, že ty ploché šutry jsou o dost přírodnější povrch než asfalt. To asi nebude klasické dláždění městského typu.
Jojo, přírodní. Prostě CHKO si postavilo hlavu, že asfalt ne.
Jestli se nepletu, tak snad někde v okolí ústí Kačáku - Loděnice do Berounky by měl vylézt plánovaný železniční tunel Smíchov - Beroun, tak to jsem zvědav co tam bude za přírodní přemostění Berounky :)
Já doufám, že od tohohle VRTu se už upustilo...
Ale doprava vlakem je lidová a ekologická :-)
Vlakem ano, ale záleží na tom, co ještě považujeme za vlak. To, co se chystá za monstra na těch koridorech má s vlaky už málo společného.
To je totéž jako směšovat romatnickou silničku vedoucí mezi dvěma vesničkami a dálniční průtah "přísně" chráněnou oblastí.
Jestli si myslíš, že osobní automobilovou dopravu vytlačí pomalé couráky, co stojí na každý mezi, tak jsi mimo.
To je mi jasné. Za prvé mezi rychlostí 300 km/h a rychlostí lokálky je spousta rozumných poloh. Neexistují přece jen tyto dvě krajní polohy. Za druhé nemůžeme rozvoj železnice vnímat pouze jako konkurenci k individuální automobilové dopravě.
To jako když se postaví pár desítek kilometrů dálnic, tak železnice bude kontrovat nějakým vypečeným koridorem, a automobilová lobby se pak naštve a postaví úplně novou osmiproudou dálniční spojnici mezi Karlovými Vary a Budějovicemi a bude argumentovat tím, že staví naprosto nepostradatelnou novou evropskou spojnici mezi Vídní a Hamburkem, aby ulehčila Praze? A tak pořád dokola? Kam tohle povede?
Podle mě je nutno se na vše podívat úplně jinak. Je třeba především působit na snižování dopravních potřeb a nikoli brát jejich růst jako konstantu a tomu podřizovat vše ostatní.
To říkáš ty. Já bych třeba takovému vlaku dokázal narozdíl od současných "couráků" dát přednost před autem.
To rád věřím. Určitě je taková rychlostní trať lepší řešení než kolona stovek aut (o stejné kapacitě a poloviční rychlosti). Ale stejně je to nahrazení jednoho zla jiným, i když menším.
Opět ale narážíme na stejný problém. Řešíme následky (vysoká poptávka po dopravě), místo abychom řešili příčinu. Tou příčinou je extrémně vysoká míra zbytečného přepravování všeho druhu. Změníme-li svoje spotřební (a tedy i dopravní) návyky, klesne potřeba přepravování a nebude třeba ani nových dálnic ani nových vysokorychlostních železničních tratí.
S tím si nedovolím polemizovat, máš naprostou pravdu. Stejně bych vyřešil spoustu jiných problémů, kdybych nepil alkohol, nejedl (exotické) maso, nenechával likvidovat stromy kvůli knihám (poslední typ užití papíru, který jsem nenahradil elektronikou a asi to ani nikdy neudělám) a tak dále.
Jenže narozdíl od tebe mi to nepřijde zbytečné, a to vše dělám pro nějaký velmi konkrétní důvod. Jestli správný nebo špatný, to už je věc individuálního názoru. Nemám problém pochopit, že můj životní styl může někomu tak altruistickému jako jsi ty připadat sobecký a pro okolí nebezpečný a bezohledný. Já mám stejný pocit z životního stylu dalších lidí, které potkávám.
Nic to ale nemění na tom, že nečekám, že by moje rozvětvená rodina pochopila, že za nimi nepřijedu alespoň na svátky, jen proto že jsem se rozhodl být ohleduplný a nezatěžovat svět svou potřebou přepravy. Zrovna tak neočekávám pochopení od své vlastní rodiny, že již nebudou žádné dovolené v zahraničí, ať již rekreační nebo poznávací, z důvodu DTTO.
A nečekám to pochopení ani od sebe, v případě ojedinělých výletů za hranice všedních dní, kterými si jinak poměrně monotónní život zpestřuji.
Vlastně to ani nechci. A nechci ani nijak omezovat potřebu přepravy jako takovou, už jen proto, že nejsem schopen sám za sebe rozsoudit jaký by byl její správný objem, a jaký už je špatný. Co mě stačí, je někoho moc, a pro někoho málo. Takže jsem rád, že tady ty možnosti jsou, a je na každém, aby jich využil. A jsem rád, že nejsou zadarmo, aby nebyly zneužívané. Co bych byl ochoten ohodnit kladně by bylo zvýšení nákladů na přepravu, tak aby bylo více konfrontováno rozhodnutí zda se přepravovat či nikoliv a také jakou formou. A to se stane, protože palivo pomalu ale jistě dochází, ceny rostou a alternativy jsou dražší.
A ještě jedno post scriptum: dopravní návyky nemusí zdaleka vždy souviset s těmi spotřebními, ba naopak. Že k tomuto spojení přesto tak často dochází už je téma na jinou, podstatně delší diskuzi a tu bych tady nerad začínal.
Vůbec nejde o to, jak něčí spotřební chování v očích někoho jiného vypadá, ale nakolik máš Ty sám v hlavě srovnané priority - jestli je v Tvých očích důležitější určitá míra či struktura spotřeby než vědomí, nakolik tím poškozuješ životní prostředí.
Změna životního stylu a spotřebního chování není věcí okamžitého rozhodnutí. Na tom je třeba pracovat dlouhodobě a skutečný efekt to bude mít, pokud se tak bude chovat dostatečný počet lidí.
Přesto si myslím, že částečné změny lze dosáhnout ihned. Stačí o každé cestě (či jiné spotřebě) dopředu přemýšlet. Nejde o to, jak uspokojit svou potřebu, ale jestli ji vůbec uspokojovat, případně jestli ji aspoň neomezit.
S tou rodinou je to samozřejmě těžší. Ale i dovolená v zahraničí se dá nahradit stejně kvalitními a dokonce intenzivnějšími zážitky v tuzemsku. (Vlastní zkušenost).
To, nač spoléháš, je dost ošemetné. Ceny pohonných hmot se určitě zvyšovat budou. Ale jde o to, jestli to snížení dopravního objemu v důsledku zdražení přijde natolik včas, aby bylo z té přírody ještě co zachraňovat. A stejné je to v ostatních segmentech spotřeby. Nelze spoléhat na trh, který možná někdy zabrání další spotřebě, a tím zachrání zbytky životního prostředí. Prostě proto, že životní prostředí není zboží či nějaký tržní statek, tudíž se do ekonomických úvah jaksi nevejde.
Doprava souvisí se spotřebou tak, že když si odepřeš nějaké zboží či službu, přestane existovat i nutnost přepravy tohoto zboží nebo přeprav spojených s čerpáním této služby. Nepřepravuješ se jen Ty sám, ale kvůli Tobě se přepravuje i materiál a zboží, ale třeba taky lidé, kteří plní nějakou Tvou zakázku. Omezením částí Tvé spotřeby všechno tohle přeprvování odpadne.
Takže uzavřená gheta? Jako ve středověku, kdy lidé celý život neopustili svoji vesnici? Žádné poznávání jiných kultur, žádná mezinárodní spolupráce. Jen prosté zachovávání životního prostředí... Svět je jinde, hledejme raději způsob jak udělat dopravu bezpečnější a ekologičtější. Její striktní omezení je nejjednodušší, ale špatné řešení.
Nemluvím o tom, že by někdo měl dopravu násilím omezovat, ale lidi by měli sami přijít na to, že velká část jejich dopravních "potřeb" je jen spotřeba pro spotřebu, že je to plýtvání. Prostě by měli sami přijít na to, že je výhodné uspořádat si život tak, aby museli cestovat a převážet věci co nejméně.
Mezi tímto postojem a nějakými ghetty, kde by byli lidé držení násilně, je snad propastný rozdíl. Proč by neměli lidé opouštět svou vesnici? Opustit vesnici můžu také pěšky nebo na kole. Právě na tom kole se dá během jednoho dne ujet třeba tři sta kilometrů. To nestačí?
Kdo chce poznávat cizí kulturu, ať se tam přepraví bez zamořování ovzduší a bez spotřeby (nebo s minimalizovanou spotřebou) neobnovitelných zdrojů.
Prostě jde o to, že to poznávání cizích kultur, mezinárodní spolupráce by nemělo podkopávat předpoklady prostého přežití lidstva. Dnes už je devastace životního prostředí tak pokročilá, že je nutno o tom uvažovat i takto. Nejde o nějaký samoúčel, ale lidi to stejně budou muset dělat kvůli sobě, aby vůbec přežili. Je lepší, pokud tak budou činit dobrovolně, než k tomu za pár let či desetiletí být donuceni okolnostmi.
Takže opakuji: nejde o nějaké striktiní omezování nějakými příkazy a zákazy, ale o výchovu k rozumu, střídmosti, k šetrnosti a odpovědnosti za vlastní činy. A nadměrné přepravování je čin, za který se dnes nikdo necítí odpovědný.
Pokud snížíme objem dopravy na rozumné minimum, nic nám nebrání v tom, abychom ten zbytek učinili ekologičtějším. Stejně jako nemá smysl plýtvat elektrickou energií a pak vymýšlet "ekologické" způsoby její výroby. Nejekologičtější energie je ta, která se nemusí vyrobit.
Asi to myslíte dobře, ale představte si na chvilku svět, kde lidé dobrovolně prudce omezili neekologickou dopravu. Rodiny s malými dětmi brázdí po cyklostezkách svět, denně 300 km. Koně rozvážejí zboží (jen to nejnutnější), všichni omezili prudce spotřebu, příroda vzkvétá, všichni (6 mld. lidí) jsou šťastní. Krásná a reálná představa? Sny jsou krásná věc, ale bez aspoň rámcových návrhů konkrétních řešení jsou to jen sny.
Všechno je to otázka míry. Když tu napíšu, že by se měly omezit zbytečné jízdy, tak tu hned někdo vyrukuje s tím, že chci zakázat auta. Mně jde o to, že by lidi, kteří jezdí 50 tisíc km ročně, mohli jezdit třeba 30 tisíc, kdo jezdí patnáct, možná by se bez auta obešel úplně. To vůbec není nereálné, pokud by lidi našli odvahu si přiznat, že nehorázně plýtvají, že jezdí, protože mohou, a ne proto, že musí.
Jestli by to omezení bylo prudké nebo méně prudké, není vlastně ani moc důležité. Podstatné je, že by se lidi naučili trochu jinak myslet: Z dnes běžného "Proč bych nejel, když můžu?" by se mělo stát "Proč bych jezdil, když nemusím?" A svět, kde by lidé uvažovali takto (a třeba nejen v dopravě), si představit dokážu velice dobře.
Proč by rodiny s malými dětmi brázdily svět po cyklostezkách 300 km denně? Malým dětem je dobře, když jsou na místě a poznávají svůj mikrosvět kolem sebe.
Zboží by skutečně mohli rozvážet částečně koně nebo dokonce i cyklisté. Ale to podstatné je, že by toho zboží a tedy i té přepravy mohlo být podstatně méně. Pak by třeba už ani tolik nevadilo určité procento rozvozu pomocí motorové dopravy.
Tohle nejsou jen sny. Podle mě je to naprosto reálné. Jen chtít. Dokud se ale hodnota člověka bude měřit podle toho, kolik spotřebuje, pak to samozřejmě vypadá jako nereálný sen.
"Knihy - poslední typ užití papíru, který jsem nenahradil elektronikou a asi to ani nikdy neudělám"
Tohle mě zaujalo! Jsou situace, kdy ta elektronika ale musí dost bolet, ne? ;-))))
No vidíš, na "tohle" jsem nepomyslel. OK, tak předposlední ;-)
Zajímalo by mě, jestli ty kameny budou mít nějak zdrsněný povrch, nebo jaký typ kamenu to vůbec je. Já mám zatím s kamennou dlažbou (nikoliv betonovou apod.) tu zkušenost, že za mokra ukrutně klouže - a to už snad raději bahno, než kluziště ;-)
teď jsem jel kolem stavby cyklostezky z Olomouce na Sv. Kopeček...to bude snad šestiproudá dálnice :-/ Už se ani nedivím, že ji památkáři nechtěli povolit.
tak už mám foto - šířka na dva tanky, tisíce dopravních značek začátek/konec cyklostezky... aneb megalomanie po hanácku
http://img128.imageshack.us/img128/8102...
No comment ....
No neni to krasa:-))))
Vedle tu silnici budou rusit, ze tam stavi novou?:-)
Dneska zrovna v ústeckém vydání MF je článek o tom, že je problém dostavět chybějících 45 km cyklostezky podél Labe v ústeckém kraji, protože malé obce na to nemají peníze. A já si pořád myslel, že ústecký kraj chce stavět jen turistické trasy a obcím, že nechá ty "dopravní". A ono je to asi tak, že obcím nechá náklady a sobě bití v prsa, co dělá pro cyklistiku?
Díky Petře, já noviny normálně nečtu, tak bych to minul :))
Článek je tady:
http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=082&r...
Tak jsem si dneska v Mladé Frontě přečetl, že že ústecký kraj do 4 let dobuduje cyklostezku podle Labe. (6.66 MKč/km)
http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=132&r...
V pátek hejtmani a starostové projížděli libereckou část budoucí cyklostezky Ploučnice. PetrP mě upozornil na zprávu na krajském webu:
http://www.kr-ustecky.cz/vismo5/dokumenty2.asp...
Z těch 17-ti km v ústeckém kraji je 5 po silnicích a asfaltových místních komunikacích. Zbylých 12km je potřeba "vybudovat". Přitom opravdu vystavět je potřeba jen asi 5km (současné pěšiny), ostatní jsou normální široké zpevněné lesní a polní cesty.
Takže aby se těch pár cyklistů, co tudy pojedou (řádově méně, než po Labské), neumazalo od bahna za mokra, nebo nezaprášilo za sucha, vynaloží kraj 90-100milionů na výstavbu (+už vydané prostředky na různé studie a projekty). To je 7,5-8,3 milionu na 1 kilometr.
Nějak to stále nechápu :o(((
Když jsem ti posílal ten odkaz, nějak jsem nad tím neuvažoval, jen mě pobavila formulace "zbývá jen dobudovat 12 km" (ze 17), ale teď s tvým přepočtem jsem chvili přemýšlel jak zareagovat na tu částku a po několika minutách vztekání se nad poměry v našem kraji jsem zjistil, že prostě nemám slov. Takže pořád budu jezdit (na kole) po silnici mezi Lobendavou a Neustadtem, (cyklotrasa 3043A, 2.5km) kde v některých místech je to tak na fulla abych se pak svezl po německých cyklostezkách. Pořád je pro mě obtížně sjízdný úsek Severní-Liščí, (3043 1 km), který by mohl být turisticky atraktivní. Přitom to jsou staré asfaltky, jen leta neudržování a jízd traktory z nich udělali kamenolom. A tady se vyplázne 8 MKč/km.