V pátek jsem si "odseděl" cyklokonferenci v Ústí, byl jsem tam za Čembu, ještě s jednim bikerem z DC. Už jsme byli na dvou jednáních s projektanty a starosty, ty byly lepší - šlo o upřesnění cyklotrasy "Ploučnice". Z téhle velké konference ale vůbec nemám dobrý pocit (příště už na takovou akci nejdu, i kdyby byla doprovázená mamutím rautem) : Kraj už investoval skoro 3 mil. - do studie (dobrý kšeft pro soukromou firmu), ale nikdo neví, jak dál, jak organizovat projekty, výstavbu, jak platit, z jakých peněz. Pokud by všechno šlo hladce, mohlo by se začít stavět nejdřív v roce 2009 s ukončením čtyř páteřních tras 2014-2020. Ale tyhle 4 trasy by stály dohromady 1,6 miliardy !!! Šílený, kraj to samozřejmě platit nechce, obce taky ne, takže to asi bude zatim u ledu. Hejtman se vyjádřil, že si obce musí pomoct samy, kraj může koordinovat. Místohejtman Vonka je cyklistice nakloněný víc, navrhoval v kr. radě, aby to zafinancoval kraj, ale byl jediný :( .
Konference řešila jen tyhle trasy a jen z pohledu cykloturistiky (dopravu si mají řešit obce úplně samy). Projektanti, i přes to, že jsme se jim snažili vysvětlit, co cyklista potřebuje (cykloturista, nebo cyklodoprava, žádný singletreky), trvají na 3-4m široké asfaltové silnici s 1m krajnicemi a obrubníky, s únosností pro nákladní TATRU, cena je běžně 5mil/1km. Podle pár zástupců obcí (Benešov, Kamenice....) a ústeckého KČT, s kterými jsem mluvil, je to megalomanský projekt, z kterého nic nebude, anebo jen kousky (tak jako doposud na Labské trase) bůhví kdy a za neuvěřitelný balík. Kdyby těm aktivnějším obcím kraj pomohl s financováním (od statisíců do pár milionů), mohlo by se v jejich režii udělat mnohem víc místních stezek (ovšem žádných cyklodálnic, používaných pak povodím, energetikou, ČD, vodovody....).
Zajímavý je postoj vedení KČT (Markvart, místní to vidí jinak): Cyklistů by se nejraději zbavili (hlavně údržby tabulek - teda, jako kdyby dělali něco jiného :o), trasy jsou děsně důležité, bez řádného značení se na nich prostě jezdit nedá (nejdůležitější jsou ty dálkové, např Vídeň-Hamburk, Praha-Paříž...). Vadí jim ale jakékoliv jiné značení, to se musí eliminovat. Jo a taky si postěžoval jak cyklisti v zimě ničí běžkařské stopy (ale s běžkaři a značením jejich tras taky nechce mít nic společného). Je z něj cítit skrytý odpor k cyklistům.
Oba krajští šéfové se naparovali "podporou kraje cykloturistice" i na příkladu "cykloportálu" kraje na webu. Ten je ale, od jeho zřízení, úplně mrtvý.
Oficiální tiskové prohlášení , je tam ke stažení i studie firmy Varia (za cca.2,7mil):
http://www.kr-ustecky.cz/vismo5/dokumenty2.asp...
K té studii. Přečetl jsem si ji. No nevím, za tu cenu, to je drahé čtení. Hlavně z toho všeho jednání našeho hejtmanství mám pocit "Hele chlapi teď se mluví o cyklistice, budeme o ní mluvit taky" Protože ty peníze co na to chceme dát, stejně na nic, než na pořádání konferencí a zpracování studií nestačí". A přitom mě by stačilo, kdybych měl z vesnice do vesnice zpevněnou cestičku 1.5 širokou sjízdnou i v období dešťů, oddělenou od silnice a klidně se o ní podělím s chodci.
Na jednu stranu mi kraj tvrdí, že nemůže (ne nemůže, prý podle zlé EU nesmí) financovat autobusy a vlaky o víkendu, pokusím se citovat "Nemůžeme někomu přispívat na cestu na borůvky" a zároveň chce rvát milióny do cykloturistiky s tím, ať si cyklodopravu řeší obce.
Která obec ustojí, že vybuduje cyklostezku "z vesnice do vesnice" místo záplatování obecních silnic?
KČT by neměl vůbec co dělat s kolařinou, je to běs, co produkují. Taky cítíte, že by se s tím mělo něco dělat: třeba založit "Českomoravský svaz cyklistů" (návrh názvu)... jenže při té roztříštěnosti a neschopnosti se na něčem dohodnout (viz debaty zde) to vidím very pesymystyk. Ale bylo by na čase to změnit.Díky, že jsi o tom napsal.
Díky, že jsi to sem dal. Chci se do Čemby zaregistrovat, takže tohle je docela zajímavé...
Ty jejich cedulky si "muzou vite co" ;-( ...
Kdyz uz je nekde neco znacene, tak to stejne nepouzivam, protoze bohuzel vetsinou vzdy az na miste zjitim, ze je to sotva sjizdne tak na biku ;-(.
Protoze treba ja jezdim jen silnici, tak bych rad, aby se konecne udelalo neco i pro nas, co jezdime silnice, abychom nemuseli denne cuchat ty smrdute plechovky a riskovat mezi nimi zivot, takze by se nejaka ty asfaltky bez aut opravdu hodily, coz ale u nas asi opravdu nehrozi ;-( ...
Docela by mě zajímalo, jak by sis to představoval ? To jako že by se v tomhle státě našly peníze na stavbu asfaltek jen pro silniční kola ? ;-)))) ... když si vezmu povahu silničního kola, tak to znamená a) kvalitní povrch, b) minimum "vyrušení" v podobě chodců, bajkerů apod., tzn. možnost jet pořád slušně rychle, c) dostatečně dlouhé trasy, protože silnička má dost velký dojezd ......
a mám pro tebe řešení: ovál aka klopená dráha ... můžeš do toho dupat hodiny a hodiny bez přestávky a bez šmátnutí na brzdu, na perfektním povrchu, a ke všemu to narozdíl od nové silniční sítě jen pro kola je reálné ;o)))))