Chystáme se s kámoškami na delší výlet. Jedna z nich si koupila nové kolo. Už si ho určitě zasloužila.
Jenže kolo je karbon a ona tvrdí, že se nesmí dát do nosiče na střechu ani na kouli. Že je to v návodu na kolo jasně napsáno.
Tak se chci zeptat těch, co převážejí autem kolo s karbonovým rámem, zda je to vskutku tak nebezpečné vrazit ho do držáku na kola.
Já bych prostě uřízla kus gumy a vrazila jej pod ten držák. A ten držák moc neutahovala. Drží to celé na třech místech.
Ostatně, když někdy koukám na všelijaké ty silniční závody, tak tam kola v držácích na autech normálně převážejí.
Takže zkušenosti, prosím. Lze karbon vozit na nosiči na kouli?
Ajťák z fabriky ho určtě vozí ve střešním nosiči (viděl jsem ho tam), zkusím ho zítra ulovit a optat se ho na zkušenost.
Ale má MTB, možná to bude hrát roli. Jak robustní ten rám celkově je, protože jestli něco, tak hrozí promáčknutí/polámání v místě sevření držákem v kombinaci s různým chvěním za jízdy.
A jestli to výrobce výslovně zapovídá, předpokládal bych že ví o čem mluví. Otázka jak se teda kolo MÁ převážet...
Taky je to údajně MTB.
Teda já to kolo zatím neviděla, najela na tom zatím cca 100 km. Já o tom kole zatím jen slyšela a bohužel vše, co jsem slyšela, nám hází vidle do plánů. Potřebujeme kola dostat ferou na autě přes moře.
Prostě 4 kola a 4 holky, ideálně.
Můžete se zkusit optat v nějakým cykloservisu (servisu, ne prodejně! Obchoďáci umí akorát zpaměti katalogy, ale zpravidla ví prd co vlastně prodávají) jestli tam nedokážou poradit konkrétněji.
Z pozice svého strojního vzdělání bych volil variantu zmíněnou dolejc šíravníkem: vyndat přední kolo, vidlici chytit do patřičného držáku za osu a zadní kolo přikurtovat za ráfek, s tím že volně ložené kolo buď bude mít patřičný úchyt nebo se hodí volně kufru.
Zdůvodnění je prosté: velevzácný karbonový rám nebude namáhaný žádným nestandardním způsobem, vidlice bude uchycena za nosné body kde by na to měla být maximálně zvyklá a stavěná a zadní ráfek by nějakou kurtu která ho přidrží u hrazdy taky měl přežít. Všechno místa na namáhání stavěná a vhodná, rám volně v prostoru. Jestli tak dáte na auto čtyři kusy ale fakt netuším...
Ještě je možnost autopučovny s dodávkou :-)
No asi se budeme muset zeptat někde v cykloservisu.
Jinak to nevidím.
Jinak pojedeme dvěma auty, přičemž karbon bude ležet v jednom autě, což mi zas tak ideální nepřipadá. Protože prý ležet v autě klidně může.
Tak bohužel, příslušný í-tý pracovník je momentálně dlouhodobě mimo a nikoho jinýho co by měl na karbonový rámy neznám... :-(
Ajťák uloven!
Kolo má z druhé ruky, tak ho moc neřeší a ani se o něj až tak nebojí, střešní nosič tuleň, úchyt "klasický" za spodní rámovku.
Vozí to tak už "nějaký pátek" a ač je to dvoumetrový kus chlapa, kolo stále drží.
Ať si koupí nosič Thule Upride
https://www.thule.com/cs-cz/bike-rack/roof-bike...
Zkušenost nemám, ale s gumou, na kratší vzdálenost, 100-200km, bych se toho nebál, pro jistotu bych tu gumu napudroval :-)
Řeším to nosičem, který má nejspíš stejnou konstrukci jako mají závodníci, přední kolo se vozí zvlášť, má svůj držák, samotné kolo je upnuté za přední vidlici a za ráfek zadního kola, je to tutovka, páč se tam to kolo neplandá ve větru, ani se to nehne.
V tom případě ji podvedli a neprodali ji kolo z karbonu, ale z nějakého papíru :-)
Pokud by nevydržel rám upnutí do držáku kola ať je kdekoliv, tak bych na ně nesedl a nikam nejel, protože by se podemnou během pár metrů úplně rozlámalo.
Netuším co kde četla, ale určitě ne návod ke kolu ani nosiči kol.
Vidím to skoro taky tak.
Terénní kolo, které nesmíš převážet, protože se poškodí.
Nevím zatím, jak to budeme řešit teď, ale jsem si jistá, že příští rok, až to kolo xkrát opře o plot, odře, položí na zem, spadne na něm...a kolu se nic nestane, bude po problému:-))
To by byl pořádný průser kdyby rám nevydržel nějaké 20 kg upnutí do držáku a dejme tomu padesátikilový tah do boku při převozu, když musí v pohodě vydržet seskok z metrové překážky se stokilovým vazounem.
Ani pád z kola není problém, nějaké škrábnutí povrchu neznamená vůbec nic, to je jen škrábanec ve vrchním laku, ale ne do materiálu.
Na nosiči je velmi důležité pořádné a pevné upnutí obou kol řemínkama ke žlábku nosiče aby kolo nemohlo vyskočit, to pak je ve vyšší rychlostí pořádný mazec, zničený nosič a kolo.
V tom právě může být záludnost karbonového rámu.
rám je s přimhouřením oka příhradová konstrukce (to samé jako mosty, jeřáby atp)
Ta je koncipovaná na zatěžování ve styčných bodech (tam kde se stýkají nosníky, tzn ve vrcholech trojúhelníků které konstrukci tvoří), zatěžování vprostřed nosníků není přípustné a nepočítá se s ním.
Tzn když jedeš na kole jako 100kg řízek a seskočíš nějaký schod, zatížení rámu se přenáší do středu a krku (oba styčné body) a odtud do nábojů obou kol a odtud na zem. Oba náboje jsou opět styčné body (i když uznávám že u přední vidlě to chce dost fantazie, ale můžeš zůstat jen u rámu a tedy krku).
Pokud chytneš kolo do držáku na střeše, tedyobvykle vprostřed spodní rámové trubky, není to standardní zatížení. (vzhledem k působícím silám, ocelový nebo hliníkový rám s tím nemá problém a síly přenese prostě proto, že kov vydrží poměrně dost všemi směry. Karbon ovšem ne, karbon je právě záludný v tom, že nese po směru vláken ze kterých je tvořen a napříč vydrží prd.
Pokud tedy utáhneš objímku kolem karbonové rámovky moc, můžeš ji "rozlousknout", podobné ebezpečí může hrozit, když se ve větru za jízdy bude kolo v úchytu kymácet ze strany na stranu, na tohle ta trubka prostě není stavěná (alespoň cíleně ne).
Kromě stisknutí v místě úchytu ji vyhýbáš do stran mezi dvěma styčnými body (krk, střed).
Neříkám že to nezbytně JE problém, jen naznačuju že tam bych ho hledal na základě informace, že se kolo nesmí do držáku dávat.
Jak moc je to sichrování se výrobce, těžko soudit...
BTW, na "drobné škrábance v povrchu" jsou pevnostníci u turbínových lopatek DOST hákliví, zkus hádat proč asi :-)
No to je ale blbost. nebo si vážně myslíš,. že konstruktéři kola vyrobí kolo pro 100 kg řízka co na něm skáče z metrového převýšení, ale nevydrží upnutí do držáku nosiče a bočního tahu dvaceti kil?
Po tom co si napsal to skoro vypadá jako bys nikdy na žádném kole nejezdil.
Žádná záludnost tam není, to byly bláboly nevěřících Tomášů co se táhnou od samého začátku karbonu kdy se tradovalo, že lehké ťuknutí do rámu zničí celý rám. Prostě blbost. Přeprava kola je to poslední o co bych měl obavu o stav kola. Mnohem škodlivější je nevhodný způsob mazání a čištění kola a převodů.
Už sem narazil že se celkem řešilo přetažení uchycení karbonové sedlovky do rámu, karbonových řidítek do představce a viděl i fotky prasklin, některé úchyty na rám utažené kolem vzpěr se na karbon nedoporučují, ten materiál prostě není homogenní jako kov a je to konstruované na zatížení v nějakém směru a při stažení rámové trubky dokola držákem to může být naopak náchylnější než kov.
Na druhou stranu v nosiči na autě to stojí na kolech která jsou přikurtovaná a za rám to drží jen aby to nelítalo do stran, pokud je čelist rozumně široká a vypodložená nečekal bych problém, tedy pokud to není karton vydávaný za karbon. Třeba u Sava carbon od mimozemšťana bych si nebyl jistý.
Ale pro utažení jsou tam jasně uvedené údaje pro utažení momenťákem. Ty údaje jsou běžně na kazetě a jinde.
Když se dodrží utažení správným momentem tak je celkem zaručené, žen to je v pořádku a na jistotu a bez poškození.
Nikdy jsem to nijak neměřil, ale myslím, n žen utažení držáku rámu kola určitě nebude větší silou něž 20 až 30 kg a to je zanedbatelný tlak v té ploše držáku proti tomu co musí vydržet při jízdě náročným terénem.
JINÉ NAMÁHÁNÍ
Je zatracený rozdíl v zatížení jízdou (i hopkáním po trailcentrech) a páčením rámovky do stran v držáku.
To je prostě mechanika, i když pro tebe blbost.
Opakuju, že NEVÍM jestli je to skutečně problém, jen hledám zdůvodnění, proč by něco takového mohlo být v manuálu ke kolu.
Netvrdím, že majitelka kola je káča, co místo něj četla něco jiného, protože "to je prostě blbost".
Každý výrobce se dopředu "jistí"před případnou reklamací a nejen u neseriozního se může stát, že neuzná reklamaci praskliny vidlice/rám. trubky vzniklé při jízdě- může se bránit "převozem na nosiči auta", což je výslovně v návodu zakázáno... Na nosiči na kouli je kolo za autem a s citem dotažený držák rámu, vypodložený gumou by mohl poškodit rám jen snad při jízdě v terénu/na rozbité dlažbě vyšší rychlostí...
Jo, momenty jsou předepsané a jsou u karbonu nižší než u hliníku i u míst, kde se na tom karbonovém dílu sevření předpokládá. Takže sevřením karbonového dílu v místě, které na to není dělané jako je prostředek rámové trubky kde je počítáno s úplně jiným směrem zatížení skutečně může poškodit daleko snáz než trubku hliníkovou.
Kolik karbonových kol si viděl poškozených z nosiče kol, resp. slyšel si za celá léta o nějakém kole, které se takto poškodilo?
Kola se po mnoho as mnoho let převážejí v nosičích a karbon je tady už také mnoho let a každý výrobce kola ví jak se kola přepravují.
Zajímalo by mě kolik by prodali asi tak takových kol, kde by upnutím do nosiče došlo k jeho poškození.
Je úplně jedno kde nosič kola je, jestli na střeše nebo na kouli. Kolo musí být správně a pevně upnuté a dobře dotažené a zajištěné páskami. Pokud by nebylo dobře utažené a zajištěné, tak hrozí uvolnění a na hrbolech vyskočení z držáku a dost velký malér.
Každý držák rámu kola by měl mít nějakou gumovou vložku aby se kolo dalo přes měkké uložení pořádně a na fest utáhnout.
https://www.thule.com/cs-cz/bike-rack...
Karbonová kola jsme běžně upínali do střešních nosičů Thule (myslím Thule 591 to je). Teď už to střechu nezvedám, koupili jsme nosič na kouli a dáváme to tam. Cesta Poříčí - chorvatský Rovinj, cca 930 km, bez problémů.