Že musíš bejt fakt úplnej debil, když založíš vlákno aniž bys měl co říct a ani nejsi schopen ho dát do správné kategorie.
Vysvětlivka pro méně chápavé jedince:
"Zkuste to na kole ..."
Co zkusit? No přece cestovat ...
Nová elektroBabeta, která si konečně nehraje na kolo. To by mohlo být zajímavé důchodcovské a nákupní vozítko.
https://autobible.euro.cz/clanky/pripomina...
Někdo tam asi upad na hlavu, podobně jako s tím nesmyslem "retro" Praga.
Myslím, že 50 tisíc je asi maximum aby to sériově vyráběli a hlavně prodávali.
Moc to nechápu, kdo je cílovou skupinou.
Koupil jsem před třema rokama tenhle skůtřík, něco pod 40 tisíc, taky jede 50 a ujede asi 50-70 km, podle terénu.
Všechny ty benzinové varianty smrdí a dělají kravál, tohle jede slušně, holka s tím jezdila i do Prahy, a v létě pak tady kolem na nákup, nebo ty pojížďky kolem.
Nevěštím jim moc velký komerční úspěch.
Sice to značku mít nemusí, ani pojištění, ale pro sichr jsem ji tomu nechal vystavit a platím pár stovek povinného ručení.
Strašně mě baví, jak to pořád oblíkají do těch standardních vzhledů, aby zákazník nebyl zmaten :-)
Přitom elektro je jiná technologie co vyžaduje trochu jiný zpracování...
Se skůtříkem a jeho užitím toho moc jiného nevymyslíš, alespoň ne nic zásadního.
konkrétně tenhle model je buď samej úložnej prostor, má neskutečnej dojezd díky ohromnejm baterkám, nebo má spoustu dutýho prostoru, jen aby vypadal "standardně".
Prostor pod sedačkou, podlážka, celej ten přední sloupek. Motor není ani v jednom, racionální baterka nezabere celý ani jedno z toho, přesto tam jsou tyhle objemy "vyplastovaný".
Před několika roky se mi dostala do pazour na víkend podobná potvora se 125ccm motůrkem, čtyřtakt to byl.
K nemalému překvpaení, celej ten přední krk byl nacpanej technologií, mraky toho objemu zaujímal kupodivu chladič, což celý stroj dělalo poměrně těžký na předek, když to člověk chtěl dostat na rantlík.
To ti tady nehrozí, přesto je ten předek poměrně "mohutnej".
Jako nechci nijak srážet záslužnost dopravních kapacit podobnejch stroječků, jen mi paradoxně ta "babetta" přijde taková sympatičtější a upřímější svou konstrukcí. Leč zase naopak, ta cenovka je tam uplně mimo...
Jenže tohle je skůtr a moped je něco jiného, v tom je dost zásadní rozdíl v podobě a úložném prostoru a ochraně jezdce. Na babetě máš problém nějak dát i 1 šroubovák navíc.
Tenhle skůtřík je pro dva, takže musí být i konstrukčně jinak stavěný než nějaký moped pro jednoho.
Váha kvůli baterkám malá nebude, ale bude určitě dobře rozložená dole.
No, nevyznám se ani malinko v konstrucích motorek, ale že by tam bylo extrémně moc dutin bych neřekl.
V prostoru pod sedlem je právě ta baterie a řj, která je asi tak 2x větší než mám na kole.
Tak kysna vzadu je dobrá tak akorát na to, aby si tam schovala přilbu, když skutr opustí. Nákup v batohu na zádech, do té škatule se fakt nic moc nevejde. Motor je v zadním kole, bezkartáčový, přímý.
Řekl bych, že ta konstrukce typu "skutr" je dobrá v tom, že se kryje jezdce před zabahněním, pokud jede třeba po dešti, to konsrukce typu moped asi tolik ne.
No, taky nemá žádný řetěz, že jo...
Jo, vypadá to dobře a docela pěkně to jezdí. Už jsem asi dva viděl v provozu, na běžné jízdy po okolí určitě dobrý.
Ty bys jel na kole, já spíš na tom elektrokole, ale pro holku je to ideální, může v civilu, bez námahy.
Od nás je Billa 6 km, srejně takna opačnou stranu Tesco, všechno přes kopec, tak než startovat auto je to lepší a výrazně levnější.
Do školy, do práce a na nákup za slušného počasí je to lepší než co jiného a když je okolí hrbolatý, tak není co řešit.
To je něco jako tohle?
https://www.elektropower.cz/elektroskutry/nova-m3/
25 km/h a 1000 W? To je max tak pro děti co ještě nemaj papíry a nebo pro ty co o ně přišli.
To nemůžeš srovnávat, mopedix má psáno 3 kW (6kW špička) a 45 / 60 km/h.
Ale užitná hodnota skůtříku je větší.
Jo, je to skoro tohle, ale koupil jsem nějakou silnější variantu, co jede 50 km/h a potřebuješ na to papíry. Šlo by to asi ukecávat, ale dal jsem tomu značku a povinné ručení a jezdí se s papíry.
Oni předstírají, že je to legislativně právě něco jako moped, dokonce k tomu přidávají šlapky a řetěz, které by sis měl namontovat, abys mohl předstírat, že papíry nepotřebuješ. Ale to není máš případ.
Holka neváží tolik co já, ale i se mnou to kopečky vybíhá docela svižně, ale asi si to cucně z baterky, a ona na tom dává 60 km bez problému.
Nevím pro koho je určena "elektrobabeta", připadá mi to jako úkrok stranou.
Buď mám elektroskutr, nebo elektrokolo.
Elektrokolo, aby bylo legální, musí přípomoc vypnout v 25 km/h a přípomoc se pouští jen šlapáním. Jezdit "na páčku" se legálně nesmí, a u běžně prodávaných elektrokol to ani nejde.
Naopak, ten skůtr zase jezdí jenom na páčku, nebo tu otočnou rukojeť.
Ta e-babeta má být asi kříženec, a zdá se mi, že kombinuje nevýhody obou systémů, spíše než výhody.
že by někoho ze státních úředníků postihla z přepracovanosti náhlá zdravotní příhoda a zachraňovali ho "rychlíci"?
Člověče, neni to tam uprostřed za semaforem Nevrlý?
Transpenninská M 62. Nejvyšší dálniční bod v Anglii, konečně jsem ho po letech nezapomněl vyfotit.
Bandera party na diskotéce v Plzni. Svět se asi fakt zbláznil.
Pro mnohé Ukrajince může být Bandera stejný hrdina jako je pro nás Jan Žižka. To byl taky pěkný gauner, jen je to překryto romantismen národního obrození a otupeno časem.
Fajn, to ,že je hrdina pro Ukrajince mě ani moc nepřekvapuje, a o lecčems to vypovídá, nevím ale proč by se něco takového mělo pořádat u nás.
Furt lepší, než vychvylovat invazi v osmašedesátém ...
Proto si volil generála???
Soudruhu soukmenovče, tady nee. Jako debil můžeš psát kdekoliv jinde. Zkus vlákno s politikou, s Tvou oblíbenou Ukrajinou třeba. Tam si cituj třeba jako správný nácek i Girkina nebo sponzora soudruha putlera.
Předně bych tě požádal Arnošte, neříkej mi soudruhu, jestli si byl zvyklý se tak oslovovat se svými bývalými spolustraníky, budiž, ale mě z toho prosím vážně vynech. A já jsem nácek, když píšu, že mi tahle akce na počest nechvalně proslulého nácka a vraha vadí ? Nebudeš nácek spíš ty, když tuhle akci obhajuješ? Nějakou Heydrich párty by jsi taky schvaloval? Já se jinak k Ukrajině ani k politice nevyjadřuju, ale tohle už mi přišlo dost přes čáru, tak jsem se zmínil.
Pokud ze sta stejných akcí včetně výběrových fotbalových vyberu jen tu složenou z opilých mladíků jedné národnosti, tak su xenofobní a tudíž politický. Přesuňme se do toho politického vlákna prostě a tam mi to nandej, bo komunista nebo nácek, a vadí mi jen ti druzí výběrově cizáci a už né "vlastní" pakáž? Pokračujme tam ...
Hele já nemám potřebu nikomu nic nandávat, prostě jsem se zmínil o jedné akci, o které se zrovna píše. Až bude mít vlastní pakáž nějakou podobnou akci, na oslavu nějakého fašouna, třeba mě to taky zaujme. Že jsem se trefil zrovna do aktuálně nedotknutelné a mediálně velebené části obyvatelstva jsem si asi trochu naběhl u jejich zfanatizovaných obdivovatelů, ale v zaujalo jsem napsal co mě zaujalo a to je vše.
Na Žižku mi nesahej, dneska mi pomohl dostat se do hradu.
Prostě jsem si vzpomenul, že stačí zazpívat, a už se bojí....
Shimano má nové sady, info v češtině zatím není dostupné
https://bike.shimano.com/en-US/information/news...
https://bike.shimano.com/en-EU/product...
Co je na nich lepšího proti minulým?
No, to jsem samozřejmě udělal.
Sjednotili součástky, udělali pastorky z tlustšího plechu...
Pořád se nemůžu zbavit pocitu, že přehazovačky obecně už se nemají moc kam vyvíjet a tak se dělají víceméně kosmetické změny pro zatraktivnění "nové řady"...
Mělo by to být zaměřeno na vyšší výdrž, je tam jednotná rozteč pastorků, posun lanka řazení, na všech těch rychlostních skupinách se používá 11r řetěz, takže se to dá libovolně míchat. Není to kompatibilní s předchozíma věcma. Má to postupně nahradit Altus - Alivio a něco z Deore. Dost záleží jaká nakonec bude skutečná cena. Nejsou tam trojplacky, ale v 11r variantě je možnost kombinace kazety 11-45 a klik 46-32, 40-26 a 36-22 což dává rozsah, který trojplacky nahrazuje.
https://www.retrobike.co.uk/gallery2/v...+Archive/Shimano+Archive/Catalogues/1996/1996+-+DEORE+XT.jpg.html
po pravdě jsem zastydl u tohoto a přijde mi to jak kvalitou, tak životností (zde pouze odhaduji na základě aktuálních komponentů) lepší.
Ač je to individuální, myslím že i estetická stránka součastný design pro puberťáky překonává.
tak link heště jednou.
https://www.retrobike.co.uk/gallery2/d/82912-1...+-+DEORE+XT.jpg
no nic, prostě si to zkopírujte CTRL+C, CTRL+V
Kantíky, čtyřhran. To je konstrukčně na úrovni dněšního Altusu, jen lepší materiály.
Tondo, abych Tě neutloukal argumenty:
-jednalo se o špičkovou sadu, díky neošizené konstrukci s důkladným utěsněním všeho s velmi dobrou životností.
Jediný bolavý bod byly paralelogramy V brzd.
Srovnávat to s Altusem z ohýbaného plechu a plastovou těhlicí (šaltr, smyk, řazení)... jako jo, Tvůj způsob.
Plácni ten dlouhý odkaz sem https://tinyurl.com/app a ten zkrácený pak zkopíruj sem na NaKole ;-)
Osobně tam moc nevidím použitelnost pro můj oblíbený rozměr 20", je to sada na větší rozměry, mně to teda míjí, bo na 20" dáš dozadu v pohodě jen 34 a krkolomně 36, takže z mého pohledu bych upřednostnil lepší "řešení" na převodníkách a hlavně levnější než Schlumpf.
Vidím to spíš na prosazování nějakého nekompatibilního proprietárního pohonu a takového toho monopolu. Nevidím v tom přínos jako celkově, bo jen jiný vlastní řetěz znamená SRAM, že...
Tak na malých 20" kolech není problém ani tak velikost kazety sama o sobě, ale spíš potřeba celkové napínací kapacity a z toho plynoucí délka vodítka. Pokud bych chtěl mít na vehiklu s 20" koly dvoj nebo trojpřevodník, tak automaticky mám přehazku blízko k zemi.
A přehazovaček na menší kazetu a jednopřevodník s krátkým ramínkem moc není, ještě nedávno nebylo vůbec nic, v poslední době se pár produktů objevilo
Z LinkGlide série by se mohlo dát na 20" kolo tohle
https://bike.shimano.com/en-EU/product...
K tomu kazeta 11-43, vepředu jednopřevodník. a to je ve specce už od loňska, takže už to nějaký čas jde koupit.
Z těch nových včera představených by se možná vešlo i tohle pro kazetu 11-46, ale spodní kladka bude dost nízko.
https://bike.shimano.com/en-EU/product...
Velmi pěkné přehazovačky speciálně pro malá kola má microshift - řada super short, kazety jsou 11-38, vepředu opět samozřejmě jednoplacka.
https://www.microshift.com/news/introducing...
Na ECU má synovec vzadu 11-34 a při pneu přes 2" už blbě řadí tu 34 a běžně už ramínko hobluje ráfek. Ta 36 je jen vybočením raminka přehazky dopředu nahoru, což u leháče jde celkem "dobře". Talíře 28-38-48. Dozadu 38 nedají ani azubáci vlastními slovy, bo jsem se ptal. Ale abych napsal pravdu, tak omezení rozsahu převodů moc nepodporuju. To jejich SORO dávají na 34 vzadu a garantují chod. Kdybych měl mít znovu přehazku tak vzadu to maximum 34 a vepředu od 24 do 52 nejlépe :-D
To nové by mi to nenahradilo, natož ta snová varianta. Tu zaváděnou oblibu menších rozsahů řazení celkem nechápu. A variantu řazení na triconovi tímto ani náznakem neudělám.
Jedině snad v kombinaci s tím řazením 3 v zadním bubnu náboje a kazetou od S-A.
Proboha jak může ramínko hoblovat ráfek, i kdyby bylo dlouhé až na zem, tak pokud to není nějak zprasený nebo zbořený tak ramínko i na největším pastorku bočně vychází srezervou mimo ráfek. To že azubáci výše uvedené produkty neznají nebo nechtějí řešit nějaké extrabuřty nic neznamená, na 20" kolo by se to v pohodě vešlo, ten microshift je na to přímo navržený, akorát už se nepočítá dopředu s více převodníky.
Přikládám foto dětského kola a svojí skládačky, kde je na obojím 9r pohon, kazeta 11-36 a přehazovačka RD-M310, mám připravenou i 11-40 a myslím, že to taky bude bez problému. Samozřejmě to chce mít dobře seřízeno a správně dlouhý řetěz.
Přehazka RD-M310 má díky velikosti kladek ramínko o něco míň u země, takže kolize s terénem nehrozí, ale jak je to nízko, tak to sbírá špínu, nicméně i tak tahle přehazovačka podle specifikace zvládá kazetu 11-34 a zároveň rozsah 20z na převodnících. AFAIK je to díky tvaru ramínka nejvhodnější přehazovačka na 20" zadní kolo co zvládne obsloužit trojpřevodník.
Taky se dá použít SS Sora/Claris, ta je kratší ale zvládne jen kazetu 11-32 a 16z rozsah na převodnících.
Zaváděná novota je hlavně eliminace přesmykače z důvodu jednoduššího a pohodlnějšího řazení. Rozsah je o něco menší, ale ne dramaticky, to je cca jeden převod.
Ta matematika je jednoduchá, pokud nechceš ramínko až k ráfku, tak potřebuješ kratší ramínko, což znamená menší napínací kapacitu, což znamená menší celkový rozsah.
Ta SA 3r převodovka je hezký způsob jak nemít ramínko až na zem a mít nějaký solidní rozsah.
A nebo holt použít rám kam se vejdou kola s většími ráfky než 20" (406 mm), na 24" (507 mm) ten problém už v podstatě není, ale i 451mm ráfek by znamenal znatelné zlepšení.
Docela mě baví jak vždycky otevřeš internet/katalog/katalog na internetu a poskládáš dokonalý řešení ve vakuu :-)
Vyfotím to pro Tebe :-D Jezdil jsem na tom přes 10 let, teoreticky o tom kole něco vím :-D
Tady je to z historie ale není přímý záběr, fotil jsem montáž stojanu.
https://arnost905.rajce.idnes.cz/Lehokolo_ECO...
Hlavně si nedovedu představit tu frekvenci šlapání :-D
Nejelo to na rovině přes 30 dlouho právě pro tu frekvenci šlapání, ale do kopce oproti starým 3x8 to mělo lepšé zpřevodování. Ale na začátku sezóny jsem vždy brčel nad těžkým převodem vpředu 28 na 34 vzadu při vyjetí do prvních jarních stoupáních. Nyní jsem na Mini lépěji zpřevodovaný, ale břečel jsem vytvrvale dál :-D Na tom trikonu jsem dost do pamala jen od pohledu, ale ještě jsem to nepočítal.
Co se kde požaduje za povinnou výbavu kola. Otřískaní cestovatelé to nečtou.
http://sportjelen.cz/dovolena-na-kole/
Zajímavé. Netušil jsem, že ve většině zemí je povinný zvonek/houkačka, zatímco přilba pro dospělé jenom na Slovensku.
Pro polovinu populace je hlava jen pro ozdobu, tak jí není potřeba specielně chránit.
Třeba pro Německo zapomněli zmínit, že tam mají celkem striktní podmínky pro tvarování kužele předního světla a že to nesmí být blikačka.
A tahle věta
cyklisté nesmí jezdit ve skupinách o počtu větším než 15 kol a vzdálenost mezi každým kolem nesmí být větší než 5 metrů.
týkající Polska nedává úplně dobrý smysl. Celkově to na mě nepůsobí moc důvěryhodně a radši bych to ověřil i z jiného zdroje.
Mají dané světlo a blikačka není světlo.
Zastavil mě kdysi v Sasku policista a vysvětlil mi, že si mám blikání vypnout, že je to zakázané. Jako důvod uváděl možnost epileptického záchvatu řidiče jedoucího za mnou.
To je dobrá krávovina...
Epileptický záchvat spíše dostane cyklista,který celou dobu jízdy vidí před sebou svoji přední bílou blikačku a musí se tím směrem dívat přes to blikající světlo na cestu. Tu zadní vidí každý řidič jen chvilku.
Jen blbec by ale použil přední výkonnou blikačku za tmy kdy by sám viděl její odraz na vozovce a okolních značkách :-)
Nejde o ten odraz. Jde o to blikání. Pokud Tě v rámci vyšetření na profesionálního řidiče nebo učitele řidičů pošlou na neurologické vyšetření tak na tohle Tě budou testovat. Budou Ti blikat bílým světlem do obličeje.
Teď poněkud nerozumím tomu co píšeš.
Na neurologické vyšetření tě pošlou jedině pokud by měl tvůj lékař vážné podezření na nějakou vážnější nemoc, jinak ne.
A pak mi není jasné jak by si cyklista mohl blikat do očí když nebude dvojnásobný blb aby si otočil blikačku době do očí. A pokud někdo takový je, tak si i docela zaslouží aby měl nablikáno a nabil si hubu když neví, že to nemá dělat.
Také jsem musel svého času tohle vyšetření absolvovat,byla to součást prohlídky pro obdržení osvědčení pro učitele řidičů. Jinak máš blikačky,třeba ty nejlevnější čínské,které blikají i nahoru,takže se přes to blikání díváš na cestu a s tmavnoucí oblohou oblohou je to nepříjemné. Ideálně takovou blikačku upevnit někam na krk řízení,aby ji shora zakrývaly řídítka
Ví se, že to je blbost, ale je docela možné, že to tak tehdy vysvětlovali když ten zákon přijímali a nikdo to nerozporoval.
Za tmy je blikání otravný a ostatním se u blikajícího vozidla špatně odhaduje rychlost a vzdálenost.
Mě zas, když jedu autem, přijde blikání za tmy výborný - jasně upozorní že jde o cyklistu/běžce/chodce, prostě o pomalejšího a zranitelnějšího účastníka. A pokud to není nějaký přiblblý strobo, tak nijak neoslňuje a odhad nezhoršuje.
Taky vidím to blikání jako rozumný, ale nesmí to být příliš silný a oslňující, bohatě stačí viditelnost max. na 300 m.
Když jedu 50km/h po hlavní ulici Jeremenkovou z Krče dolů k Vltavě, tak nic jiného než plné strobo řidiče na vedlejší neudrží, aby mi dali přednost. Než jsem tenhle úsek začal důsledně jezdit s tím plným strobem, tak jsem neustále řešil nouzové brzdění a úhybný manévr kamkoliv, jen ne do auta. Co pouštím to strobo, tak mám klid. Je to hnusné, oslňuje to, ale nic jiného nefunguje
To dost záleží na intenzitě. Tupá blikačka co o sobě chce dát vědět za slunečného odpoledne bude v jedenáct v noci fakt napřesdržku.
Na stranu druhou už se prej dneska dělaj modely co korigujou jas podle okolního světla tak bych to jako takový problém neviděl.
Samozřejmě pokud nemáš blikání jako pět minut svítí, pět minut tma...
V úplné tmě to asi nepotěší, ale ve městě, kde ti svítí všechno možné plus hromady odrazek na všem okolo, je důrazné blikání jediná možnost, jak nezaniknout ve světelném smogu, aniž bys potřeboval extrémní světelný výkon.
Blikání mně skládá v křečích, i když epilepsi teda v současnosti nemám. Jakmile mi zabliká značka v podvečer, tak blikání přepnu na setrvalé. Ale stejně mám ve předu dvě světla, jedno bliká a druhé je setrvalé.
Ostatně stroboskop na baterkách či zábledskových granátech pro zmatení používají přepadové oddíly na zmatení obránců nebo zločinců při eliminaci či zatýkání.
Blikání vepředu je hovadina.
Dovedete si představit, kam by asi dojel řidič auta, který by blikal místo trvalého svícení?
Blikání vzadu u kola (nikoliv auta) lze akceptovat.
Přesto je to zbytečné, pokud má kolo odrazky na pedálech.
Pokud jezdíš po polňačkách a stezkách bez aut, tak souhlas. V Praze i pomalá Rekola vzadu blikají a je to důležité. Pokud jedeš rychle, tak i ta přední blikačka je důležitá.
Auta disponují světelným výkonem, o kterém se kolařům může jen zdát.
I pokud jezdím v Praze, tak potřebuji vidět dopředu.
Samozřejmě beru v potaz, že kolem je veřejné osvětlení, ale přesto. Dopředu vždy souvislé světlo.
Tečka!
Proč tečka? To je jen tvůj názor a nikoliv božské dogma. Pokud tvé přední světlo je slabé, tak jeho blikáním zvýšíš jeho účinnost. A o to často jde. Vem si své kolo s odrazkami ve šlapkách a světélkem vpředu a jdi nyní po 18 hodině přejet napříč Prahu. Pak nám napiš své dojmy.
Protože tečka!
Vepředu mám světlo ze dvou důvodů. Abych viděla a abych byla vidět. Oboje pohodlně zařídí stálé a neblikající světlo.
Vzadu, jak píšu výše, lze blikačku akceptovat. Přesto třeba já velmi dobře rozeznám jako řidič motorového vozidla cyklistu, který má předepsané odrazky v pedálech či na dolní části nohou, které provádějí charakteristický cyklistický pohyb.
Podle toho poznám cyklistu. A nemusí mi kvůli tomu blikat do obličeje:-))
To už jsi psala, opakuješ se. Nic nového nemáš? Pak chápu tu tečku.
Jezdíme ve velice různých podmínkách, za různého převládajícího osvětlení, různou střední rychlostí a na různě dopravně vytížených silnicích. To, že jednomu to v jeho podmínkách vyhovuje, vůbec neznamená, že to je ideální pro toho druhého. Nejedná se o nedotknutelné dogma a tudíž je poměrně úsměvné, pokud někdo svůj názor jako dogma předkládá.
Hele Brahmo, ty se tady stavíš do role morální autority a vyučuješ nás, jak se máme chovat.
Přitom se zcela bezděčně přiznáš, že na kole jezdíš v obci 60km/h (pravda jen z kopce, že:-)). To se pak nedivím, že musíš blikat a to teda fest.
Ve dne je přední bílá blikna něco jako "Pozor, jedu a jsem nebezpečnej! Vyhněte se mi!"
V noci je přední bílá blikna spíše na obtíž. Ostatním se špatně odhaduje vzdálenost a rychlost blikajícího objektu. Tobě naopak bliká všechno.
Jak psal, myslím Arnošt. Jakmile přede mnou zabliká značka, tak přepínám na setrvalé svícení.
Ostatně bíle bliká pouze volný železniční přejezd.
Ostatně kdysi jsi psal, že dokonce i stromová alej dokáže vyvolat epileptický záchvat:-))
Já blikám předním jen v tom sjezdu a ve dne. Za tmy jezdím s nepřerušovaným předním světlem a většinou ani ne maximálně puštěným. Nechci moc oslňovat. A když si přečteš moje příspěvky, tak nepíšu co je jedinná dogmatická pravda, ba právě naopak. Tak jaké učení a cpaní názoru všem ostatním. Naopak oponuji tobě, která striktně píšeš, že blikat se prostě nesmí a basta a tečka.
Tak o čem se teda bavíme?
Tak je potřeba rozlišovat noční a denní svícení. Ve dne jednoznačně blikání v noci svícení, vzadu klidně pulsující jako má Garmin radar na noční režim.
Jasně. Ve dne klidně blikejte. Ostatně ve dne cyklista svítit nemusí.
V noci si prosím dopředu sviťte, ať víte, kam jedete:-))
Technické požadavky na jízdní kola, potahová vozidla a ruční vozíky:
"je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem,"
Ano, může. Pokud je silnice dostatečně a souvisle osvětlená.
Ale taky nemusí.
Však ano, cyklista má možnost volby, zda bude blikat nebo svítit a tak je to dobře.
Tu možnost volby má pouze v případě, že je silnice dostatečně a souvisle osvětlená. Jinak ne:-)))
A jak se pozná, že je silnice dostatečně a souvisle osvětlená?
Úplně stejně jako to, že "při snížené viditelnosti jsi povinen svítit" ;-) Takže okometricky, přece ;-)
Někdo tady kdysi psal, že se to pozná hlavně podle toho, že policajti používají k zastavování řidičů tu svítící plácačku :-)
Snížená viditelnost je v podstatě daná, od západu do východu slunce, za deště, sněžení a mlhy a taky v tunelu :-)
Bude toho víc. Jednou za dlouho dobu během zatmění slunce. Nabízí se třeba lesní požár, výbuch sopky, nukleární spad... ;-)
A zase naopak kolega vyprávěl, že před lety řešili pro Ukrajinu železniční návěstidla a prý požadovali 3 intenzity: denní režim, noční režim a válečný režim.
Že při nočním režimu svítí návěstidlo méně než ve dne, aby strojvedoucího v noci neoslňovalo, je asi jasné... no a při válečném režimu prý měla návěstidla svítit ještě mnohem méně...
Paradoxem prý je, že je tehdy přemluvili, že ten třetí režim už je zbytečný...
To by se dneska dalo interpretovat jako sabotáž:-)
Takže jsi povinen každý den vědět kdy přesně (a dokonce lokálně ;-)zapadá a vychází Slunce? :-)
Včetně toho, že čas "západu Slunce" ještě neznamená, že se najednou setmí tak, že je tma ;-) Na to tady pak máme jiný výraz, "soumrak" ;-)
od soumraku jsou už auta a cyklisté dost neviditelní, bohužel si to zvlášť cyklisté odmítají přiznat, protože oni přece vidí.
A ještě deklaruj zenit, jestli je je Official, Civil, Nautical nebo Astronomical.
https://calendar.zoznam.sk/sunset-cz.php
Ale přece o tom je tady také celou dobu řeč. Docela zbytečné to stále opakovat :-)
Já mám třeba přední světlo tak slabý, že by musela být úplná tma, aby něco osvětlilo. A po setmění se na kole pohybuju vlastně jen po městě (při dojezdu zvenku) a světla je všude dost. Takže většinou blikám i vepředu, samozřejmě světlo je sklopené aby neblikalo do očí a neni to žádné strobo.
Tedy Pepíku, tebe považuji za velmi rozumného a zkušeného cyklistu. Takovou reakci a takový postoj ke svícení na kole bych zrovna od tebe nečekala.
Píšu to jinde - fakt, že po setmění si cyklista myslí, že když vidí, je stejně viděn i on, je mylná. Pod pouličním světlem je každý cyklista vidět dost blbě bez ohledu na to, zda svítí nebo ne.
A blikání předního světla lze snadno zaměnit za jiné osvětlení. Není to jednoznačné, že jde o cyklistu.
Mohla bys nám, nevědoucím, sdělit, s čím ´blikání předního světla lze snadno zaměnit za jiné osvětlení´?
Děkuji
Zajeď si po setmění do města a porozhlédni se sám.
Před 65. minutami jsem se vrátil. Prší, proto jsou cyklisti schovaní a nikde nic bíle (žlutě) nebliká ...
No vidíš, a já v tom dešti teď večer potkala 3 cyklisty. A blikali cyklisti, světla kolem výkopu, děti, co se honily s baterkami, obojky pobíhajících psů, kdosi, co se přehraboval v kufru auta a svým tělem střídavě zakrýval/odkrával světlo,...
Nemáš pravdu, ale neustoupíš.
"A maminko, co žena řekne muži, když on má pravdu?" "Co? Aby si se neposral ..."
Troufám si tvrdit, že tady narážíš na problém řidiče, podvědomě hledajícího jiná auta a v důsledku toho ignorujícího všechno ostatní.
Cyklista co vidí a přitom není vidět je maskování, po kterém armáda slintá celé věky.
Ač to připouštím nerad, blikání (zejména teda vzadu - červeně) je něco, co skutečně má jistou "moc" řidiče probrat z toho "tranzu" ve kterém se vyskytuje 99% lidí za volantem, protože takový červený blikátko se prostě obecně nevyskytuje a je spojený prakticky výhradně s cyklisty, eventuelně chodci (i když to asi spíš mimo město na okresce než v Praze).
Tak jako necykloúčastník mám tu zkušenost, že blikající světlo je zřetelnější, než trvale svítící stejné intenzity. Moc jinejch blikajících světel, mimo cyklistů, neznám. Možná v období adventu by se našly :-)
Takže já raději blikání.
To mám právě pocit, že spousta cyklistů v Praze má pocit, že při dojezdu za tmy neuživí plné svícení, tak prostě blikají.
Plné svícení využiju, když já potřebuju vidět na cestu. Pokud vidím, pak pro ostatní, aby mě viděli, je podle mě lepší blikání. Je výraznější než trvalé svícení tím samým světlem, které může lehce zaniknout mezi "odlesky, baterkami honících se dětí, nebo svítícími obojky" :-)))
A šetří to baterky, takže ekobiofairtraid?
Když vidím ty mínusaře, asi si na kolo dám druhé světlo, silné, namířené vlevo nahoru a za snížené viditelnosti budu blikačům oplácet strobem ať poznají jak je to příjemné :-)
Na mínusáře kašli. To nic neznamená. Každý z nás má zde svého mínusáře:-))
Ale kdybys byl třeba běžec nebo chodec, zapnul by sis na čelovce blikání místo svícení v noci?
Zákon to neřeší. Dává běžcům volnost. Mohou svítit jak chtějí a kdy chtějí i na společných cyklopěšotezkác.
Někteří vyvolení mají těch mínusářů i víc :o)))
Když po setmění vidím cyklistu s blikajícím světlem vepředu, je to velmi nepříjemné. Je to nepříjemné jak pro protijedoucí řidiče, tak i pro chodce.
Jednous e mi podařilo cyklistu s předním blikajícím světlem přehlédnout. Naštěstí za ním jelo auto, takže jsem do silnice nevstoupila. Jinak bychom se potkali...
Pokud je silnice souvisle osvětlená, tak se může blikat i předním. Pokud není, musela by ta jízda být utrpením i pro toho cyklistu.
Pokud jsi přehlédla blikající světlo, vsadil bych se, že bys tam přehlédla i souvisle svítící. Blikajícího světla si často všimnu i periferním viděním a je šance ho vidět i vedle silnějšího zdroje. Samozřejmě za předpokladu rozumné frekvence...
>Pokud je silnice souvisle osvětlená, tak...<
...tak si každý cyklista (nebo zjevně valná většina těch, co vídám) myslí, že když vidí oni, tak musí být vidět také.
Jenže to je omyl...
A co se týká toho blikání, tak na ulici a kolem ulice, ti toho může blikat spousta. Zejména ve městě. Od různých světýlek na zahradách až po blinkry stojících aut. To pak snadno ve tmě přehlédneš, že zrovna tohle blikadlo je cyklista.
Pokud je ale světlo souvislé, tak tomu člověk věnuje větší pozornost.
To je ovšem pouze tvůj názor. To, že se vyrábí tolik různých blikaček, cyklistické zadní světlo je už pouze blikačka, tak si většina myslí úplný opak.
Řeč je o blíkání předním světlem.
Ano, je to můj názor, ale fakt, že ty si myslíš opak neznamená, že si to myslí většina.
Čím se liší blikání předním světlem a zadním světlem? Proč výstražná světla před přejezdem a všude jinde blikají? Proč světlo na střeše policejního, hasičského auta a sanitky blikají? Jistě proto, aby to nebylo tak patrné, poněvadž kdyby svítilo kontinuelně, tak by si toho lidé moc všímali.
>Čím se liší blikání předním světlem a zadním světlem?<
Prioritně tím, že jedno světlo (bílé) máš vepředu a jedno vzadu (červené). Pokud někoho míjíš nebo tě někdo míjí, pak zpravidla vidí jen jedno světlo.
>Proč výstražná světla před přejezdem a všude jinde blikají?<
Tak je to v předpisech a že se blížíš k přejezdu, máš avizované již několik desítek metrů před přejezdem značkami, takže na světla koukáš.Navíc tahle světla jsou statická a pokud nejede vlak, nemusí svítit. Sorry, ale to je zcela irelevantní příklad.
>Proč světlo na střeše policejního, hasičského auta a sanitky blikají?<
Auta ZS mají hlavně jinou barvu a ještě je doprovází zvukový signál. Zcela irelevantní příklad.
Nesouhlasím.
Pořád je to o jednom a tom samém:
Blikající světlo poutá pozornost víc, než souvisle svítící.
Slyšelas někdy o věci známé jako "maják"? Taková ta věžička na pobřeží, varující lodě před mělčinama. Praktické provedení bylo trochu komplexnější, ale pro pozorovatele na tý lodi - blikal...
A právě proto neblikal každý projíždějící rybářský člun.
Prostě proto, aby bylo jasné, že když něco bliká, je to to maják:-))
Možná.
Logika věci je ale pořád stejná a z hlediska řidiče to pořád funguje:
Auta se pohybují +- stejnou rychlostí tedy relativně vzájemně moc ne - stačí svítit.
Cyklista/chodec/MAJÁK jsou mnohem pomalejší, tedy v relativních rychlostech proti autu v podstatě stojící - blikají, dávej většího bacha!
Když už jsme se dostali k dalším druhům dopravy, pak se hodí zmínit antikolizní světlomety letadel (citace z wiki) >>>
Anti-kolizní soustava světel sestává z několika majáků, které musí být viditelné z kteréhokoli úhlu kolem letadla.
Majáky mohou být rotační (kolem žárovky se pohybuje zrcadlo) nebo zábleskové (složeny z několika diod či sodíkové výbojky).
Počet záblesků je dán. Pokud jde vidět několik majáků současně, frekvence blikání nesmí přesáhnout 180 záblesků/min. Samostatný maják může blikat od 40 do 100 záblesků za minutu. Dnes bývají majáky synchronizované, tzv. blikají všechny současně.
Barva bývá nejčastěji bílá nebo červená, vzácně se můžeme setkat s kombinací obou barev současně.
Kdybych to měl na kole, tak bych si konečně mohl připadat jako letadlo a nechtějte vědět, jak bych pak pohlížel na Vás :-D
Ještě se nabízí překážkové návěstidlo (bývá na stožárech, komínech a podobně). Tam pokud se požaduje střední nebo vysoká svítivost, tak se taky používají záblesky... :-)
Ale nemysli si, že jako letadlo budeš nad věcí. ;-) Ke srážce letadla s autem taky občas dochází, podle okolností může jít o dopravní nehodu a dokonce už i pilot dopravního letadla prý byl někde shledán vinným z nedání přednosti, když přejížděl přes silnici...
Tak myšlenka, že před železničním přejezdem jsou potřeba značky, aby řidič přepnul mozek a začal vnímat blikající světla, mi připadá revoluční. :-)
Nicméně bílé světlo na přejezdu bliká (positivní signál) frekvencí cca 0.66 Hz. To znamená cca 750ms svítí, 750ms zhasnuto, což bych pro cyklistu považoval za příliš pomalé. Já bych pod 1 Hz (to mají na přejezdu červená světla) nešel. Většina blikaček bliká rychleji.
Jak velké většiny ses už ptala?
Stejně velké jako Brahma.
Já se nikoho neptal. Mně stačí, že všechna výstražná světla blikají. Pročpak asi?
Vzdej to, tvoje stanovisko je neudržitelné a hloupé.
Aha, takže v tvém případě všichni = ty.
Já jsem oproti tobě minimálně +4 - nedávno jsme o tom diskutovali s kolegy a náš názor byl shodný.
S kolegy jste se též shodli /jax ná v jiném vlákně(?) sdělila/, že pravici máš levou, viď?
A ty jsi jako blikající cyklista výstražné světlo?
Pak se nelze divit, že když bliká a houká každý, tak tomu už nikdo nepřikládá důležitost a klidně jako chodec vejde na svoji zelenou do silnice, i když tam bliká sanita.
Proč by se trápil, že? Dnes přeci bliká každý cyklista, co jen jede po městě svoji soukromou Tour:-))
Určitě se bíle blikajícího světla v záplavě různých jiných světel všimneš dříve,než trvale svítící bílé bludičky. Ty primárně nepotřebuješ vědět,že tam jede konkrétně cyklista,ale že tam prostě něco je,co může znamenat potenciální problém.
Skoro mi už začíná být líto těch německých cyklistů, kteří bohužel za snížené viditelnosti blikat nesmí.
Chudáci neviditelní:-((
Nepochybně to je bezpečnější a blikající světlo cyklisty třeba v podvečer za stmívání je výrazně dřív vidět na mnohem větší vzdálenost než trvalé světlo.
Možná jsou ale motoristi v Německu celkově opatrnější?
Hádal bych, že sražení cyklisty tam nebude drobný přestupek?
Asi ne všude v monarchii. Když vidím videa z Londýna a dalších velkých měst, tak vzájemné chování cyklistů a řidičů aut je nic moc a těch karambolů tam mají taky dost.
To je zajímavé, já jsem měl na Mazurech s polskými řidiči mnohem horší zkušenosti než s českými. Přišli mi vůči kolařům jako zcela bezohlední.
Ale ve výběžku jsem na kole už hodně dlouho nebyl.
"Pokud je ale světlo souvislé, tak tomu člověk věnuje větší pozornost"
Asi preto pri výstražnom použití smeroviek blikajú.
Pak nemají být Windowsy nenažrané ohledně parametrů počítače :-O A místa na disku...
Nějak jsem tady zaveksloval s minimalizací/maximalizací poslední verze Adobe Readeru a normálně se najednou objevil v UI z Windows 7 :-O
1. obrázek - záhlaví okna s normálním rozhraním z Win11
2. obrázek - záhlaví okna z Win7
To tam ti MS programátoři nechávají původní kód a jenom ho zneaktivní?????????? TVL :-/
Mám ve W11 nastaveno, že příponu jpg má otevírat programem "Fotografie" - viz. nastavení ve vlastnostech.
Pokud otevírám soubor dvojklikem v Průzkumníkovi, otevře to programem Fotografie. Když ho otevírám dvojklikem v TotalCommanderu zavolá to starší Prohlížeč fotografií.
Když ve vlastnostech nastavím jako výchozí program Irfan, otevírá to v Průzkumníkovi i v TotalComanderu Irfanem. Oba programy (Průzkumník, TotalComander) evidentně čerpají informaci ze stejného místa, ovšem v případě volby programu "Fotografie" to zavolá různé programy.
Dělá mi to samý :-)
Nějak se tam mezi sebou hádají programy "Fotografie" a "Windows Prohlížeč fotografií"...
S tím Irfanem to ale nepotvrdím, registrace souborů mám v systému na defaultech. Teprve v Total Commanderu mám na ten jeho interní prohlížeč (klávesa F3) namapovaný XnView. Ten mi přijde o dost lepší než Irfan, už jenom jeho schopnostma otevřít skoro úplně všechno... A soubory s obrázkama skoro nikdy neotevírám dvojklikem ;-)
A to já zas klidně dvojklikem. Já zas zásadně v počítači nic důležitého nemám :-D
Velice případné: John Boyne - Komnata ozvěn
Kdo by se nechtěl projít po Titanicu ;-)
https://pctuning.cz/article/je-vam-lito-ze-jste...
Bigsweir bridge on the river Wye near Monmouth, Monmouthshire, Wales, UK
hele ten první obrázek mi naskakuje jako šetřiš obrazovky na firemním počítadle....
Litinový oblouk, 1827, 50 metrů rozpětí, tehdy se ještě nestavělo z oceli. Učebnicový příklad.
Ony i ty "železné" mosty se stavěly trochu metodou pokus-omyl. Ani se není čemu divit, když to byla novinka. Železniční most z Děčína do Podmokel museli měnit poměrně brzo. (tobě určitě termín Schiffkornovy nosníky něco říká, pro mě je to jen slovo)
U nás na severu asi přijde jaro dřív, než v Šindelové na západě. Nám už špačci prolétávají v hejnu před oknem dobře 3 týdny. Pravidelně před setměním a pak nocují na sousedovic smrcích.
https://www.novinky.cz/clanek/pocasi-na-jaro-si...
ZprávyDomácíPolitika
Volby by vyhrála koalice Spolu. Těsně by předstihla ANO
Volby by vyhrála koalice Spolu. Těsně by předstihla ANO
13:31
Novinky.cz
DomácíVolby by vyhrálo ANO, lidovci mimo Sněmovnu, ukázal průzkum
dnes 13:39 • Aktualizováno 14:25
8 minut ... a vítězem voleb by bylo hnutí ANO
8-D
voni už jsou zase nějaký volby?
Jinak nechápu, k čemu takový průzkum je. :-)
Kdybys dělal novinařinu a potřeboval senzační klikací nadpis, chápal bys...
No potěš prdel...
https://www.prahain.cz/zivot-ve-meste/na-cesko...
To mně nepřekvapilo. Bo ve které že třídě se učí děti poslední básničku? Pak je to přetěžuje jako domácí úkoly a neznají násobilku do 20. Jako 20x20. A domácí úkoly? Jak potom stihne ty 4hodiny her na mobilu???
Jeden můj blízký příbuzný mi potvrdil fámy o testech z pravopisu pro magistry na místa asistentek apod. Když pominu, že sekretářce za mého dětství stačila maturita, tak neznalost českého pravopisu překvapí, když se domluví písemně anglicky. Bo na výšce neudělala B2, ale jen B1.
V Holomóco řešili inkluzi, bo rodiče těch zdravých, nekorektně normálních, dětí si stěžovali na protěžování těch s potřebou asistentky. To není jen v Prazé. Navíc se zhoršili mezilidské vztahy na školách, bo na těch městských je pomalejší rotace ředitelů za jakéhokoliv stavu. U nás jedna ředitelka štve učitelky oproti druhé školy, bo oni dostanou vše a ona, ona ani přes hubu... A to jim postavili tělocvičnu. Zajímal by mně vlastník ruky nad ní.
Ostatně, kdo tu z nás zná dítě, alespoň jedno, čtoucí knihy, né jen učebnice.
Myslíš, že schopnost násobit z hlavy 20x20 je pro život přínosné a užitečné?
Když v kšeftě nejdou kasy zavře se, neboť prodavačky nezvládají ani malou násobilku
Tak to naklafou do kalkulačky v mobilu ;-) Už jsem několikrát ve kšeftě opravdu viděl... A to byly obyčejné počty, jednoduché sčítání :-/
Tohle by snad nevymysleli ani kocourkovští konšelé, to je z jinýho světa, ne? Ale na druhou stranu, řidič slečny Daisy neznal číst ale řidičák získal (teda aspoň pro film).:-)
Vzpomněl jsem si na vtip RJ:
"Může se stát negramotný členem Akademie věd SSSR?""V podstatě může, ale nesmí být členem korespondentem."
... nejen řidič slečny Daisy:
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot...
Ke schopnosti řídit vozidlo je shopnost čtení nepodstatná. Pravděpodobně by se i řidičské oprávnění dalo bez toho získat. Prostě ti otázku testu někdo přečte. Dopravní značky jsou jen symboly, doplňkové tabulky budeš ignorovat.
promiň, nevím jak teď, ale nebyla možnost pomoci další osoby...
K získání řidičáku, alespoň v Severní Karolíně fakt nepotřebuješ umět číst, protože řidičák získáš po projetí trasy zadané zkušebním komisařem. Výhodou, na rozdíl od Čech, je to že platíš až když to uděláš, takže zkoušku klidně můžeš opakovat několikrát bez toho aby tě to příliš bolelo.
Platí se pouze úspěšně splněná zkouška...
To mi vůbec nezní jako nabádání komisaře k čemukoliv :-)
Zrovna případ kšeftu a prodavaček je nešťasný. Ve většině kšeftů se cena odvozuje z čárového kódu zboží a účtuje se pro bankovní terminál. Těžko do toho zasahovat s velkou násobilkou.
Já jsem osobně nikdy velkou násobilku neuměl, z hlavy zpaměti počíat také nedokážu, ale ve vystudování MatFyz mne to nijak nelimitovalo. Prostě některé dovednosti už k životu nepotřebujeme. Například nepotřebujeme schopnost ulovit v přírodě zvěř k obživě. Přitom v minulosti to byla esenciální schopnost k přežití.
Když nejdou kasy tak neznáš cenu zboží, není tudíž co sčítat, snad jedině v mini obchůdku u ťamana.
Asi tak stejně jako stoj na hlavě. Přínosné a zajímavé jistě.
Omyl, asi stejně jako umět číst a psát, jsou dovednosti na kterých se staví dál.
Na velké násobilce postavíš jedině lidského robota. Pro trénování paměti je lepší pěkná báseň, která potěší i ve vyšším věku. Z 20x25 nemáš nic. Ani se tím nepochlubíš.
.. řek bych , že jde spíš o trénování i myšlení, vím že to může bolet, ale posune to dál. Jen suché pamatování násobilky je k prdu, stačí vědět jak to funguje a výsledek se dostaví, "a o tom to je".
Takže ty to rychle počítáš? Já umím malou násobilku čistě jen jako výsledky. Já to mám jen o paměťovém drilu.
Já si pamatuji prd, ale vím jak to funguje a aplikuji na problém aby se dostavil výsledek, šprtání mi nikdy nešlo, matematika a deskriptivní geometrie levou zadní.
Tady máte drobné opáčko :o)))
https://www.prozeny.cz/clanek/kviz-kviz-jak...
By mně zajímalo, která normální (netechnicky vzdělaná nebo tak pracující) ženská nosí v hlavě ty vzorce na obsah, objem atd. :-)
Mně to na základce teda přišlo, že se to všechny z nich akorát našprtaly na nějakou zkoušku/test, přitom vůbec netušily, která bije ;-) A časem se jim to hodně rychle zase vypařilo z hlavy...
Zrovna objem a obsah snad nejsou žádné složitosti. Ale je fakt, že nejsem úplně objektivní, kdysi dávno jsem to studovala, ač jsem pětatřicet let mimo obor.
Ovšem na ten kvíz toho nebylo třeba si zas tak moc pamatovat. Tam, kde by si člověk nebyl vzorcem jist, byly tři možnosti stanovené tak, že ty další dvě byly blbost už od pohledu.
No, třeba objem jehlanu nebo obsah lichoběžníku nejsou zas tak často používané věci, aby to člověku utkvělo v paměti na celý život... A o prostorové (tělesa) představivosti většiny ženských si myslím svoje ;-) Samozřejmě čest světlým výjimkám! Ty "zájmy" a vědomosti pořád máte prostě trochu jinde než chlapi. A nic s tím neudělají ani všichni ti genderoví rovnači/teroristi, kteří se nám to snaží vykládat úplně opačně než je realita, samozřejmě na sílu...
Dovolil bych si maličko nesouhlasit.
Učit se zpaměti cokoliv je volovina, básničky jsou snad nejhorší myslitelný příklad (násobilka se alespoň trochu občas hodí).
Domácí úkoly jsou regulérní zločin, který likviduje domácí prostředí, jenž má být bezpečným útočištěm proti všem strastem světa (alespoň teoreticky).
Zajímalo by mě, kolik soustružníků si doma před zprávama udělá dva tři kousky denní produkce, aby nevypadli ze cviku...
Školství má (zjevně!) množství nedostatků, ale encyklopedické znalosti všech knih co je učitelský sbor shopný snést na jednu hromadu to nevyléčí.
Škola tě má naučit myslet. Jako vedlejší produkt si ledacos zapamatuješ, ale primárně tě má naučit používat hlavu, v dnešní době třeba i ten googleho prohledávač (i když to už parchanti asi uměj), ale pokud někomu chybí soudnost typu "Vyrobím postel za 500,- a po přičtení DPH jí musím střelit alespoň za 45k abych nebyl tratnej", tak tě nezachání ani optický připojení přímo na hlavní vyhledávací server...
I paměť je třeba cvičit a rozvíjet.
Třeba při studiu cizích jazyků se bez zapamatování si nejen slovíček, ale celých frází a obratů, neobejdeš.
Snaží se do toho vnášet řád a pravidla, která když se naučíš, měl by si zvládat logicky konstruovat věty v nejrůznějších časech, ale to nefunguje. Jednak je všude spousta nepravidelností a taky nemáš čas při rozhovoru myslet na pravidla, to bys blekotal, i když asi správně.
Rozvíjení paměti je stejně důležité, jako rozvíjení schopnosti logicky uvažovat, nebo třeba zvedat činky.
Bez tréningu jsi na to mizerně.
Používáním si užitečné zapamatuješ.
Mě jazyky škola zhnusila tím násilným vtloukáním jednotlivých slovíček bez jakéhokoliv kontextu, často s výrazně významově posunutým "překladem".
Být zkoušen před tabulí, jestli umíš zpaměti
"Šnečku, šnečku, vystrč růžky"
tě francouzsky fakt nenaučí...
Jsou i jiné a lepší básně, které potěší. No asi ne každého. Ale koho potěší velká násobilka? Snad robota.
Hele pokud tě těší básně, nic proti, užij si je.
Ale tlačit je povinně všem je prostě nefér.
Neznám nikoho kdo by sdílel můj vkus na knihy, ale těžko vybuduju nadšení pro čtení tím, že každýmu kdo mou knihovnu za půl roku nepřelouská prostřelím koleno...
Mě vždycky srala povinná literatura.
Měl jsem kliku, že hodně z ní jsem si přečetl dřív. než mě jí jako povinnou nářídili.
Když ne, kousnul jsem se.
Tak jsem nečetl "Kdo chytá v žitě" ani "Už zase skáču přes kaluže", i když to jistě bude skvělá literatura. Nařídili mě to. a já se kousnul.
A pak "čtenářský deník". To jsem taky nikdy neměl a nevedl si. Přečetl jsem všechno co se mi dostalo pod ruku, kromě věcí, co byly povinné.
Jasně, dělají to špatně, učí to špatně.
Ale máme někoho lepšího kdo by to učil líp?
Zamlada jsem učil na stavárně ocelové konstrukce jako asák. Nedělal jsem presenci, a měl jsem vždy plnou třídu. Samozřejmě, měl jsem to připravené jako divadlo, včetně vtípků, ovšem improvizace taky fungovala.
"Už jste viděli posledního Paříka? Tak to tam musíte..." fakt se to takhle po fakultě tradovalo. Měl jsem to rád, měl jsem rád svůj obor, byl jsem pro něj zapálený, a dělalo ki dobře být šoumen.
Jenže plat, i když nikoliv tak mizerný, mě prostě nestačil. Tedy po Listopadu. Mohl jsem být dobrý učitel, v Schindlerových stopách, jenže by na konci té částky, kterou mě platili museli přihodit nulu.
A to je ten problém školství.
Nejsou placeni špatně, ale nejsou placeni dobře. Pokud bychom chtěli mít skvělé školství, měli bychom platit učitele jako poslance, aby se o ta místa ucházeli ti nejlepší, a ne baby, co je nevzali na psychologii ani fildu, prostě něco kde není matika, tak skončí na pajďáku, kde se poctům taky vyhnou :-)
Fantazii se meze nekladou, ale jako asák na stavárně jsi při "výuce" ocelových konstrukcí "plnou třídu" nikdy neměl.
Spletl sis to s učňákem, tam tyhle výrazy patří.
Škoda, že tady to probíhá spíš opačně, už jste četli posledního Paříka?
Ne?
Tak to buďte rádi.
Na učňáku jsem měl vědlejšák.
No, člověče nevím, jak bych ty místnosti, kde probíhala cvičení na vejšce jinak nazval, než "třída". Možná "učebna", ale neříkalo se snad tomu tak.
Protože "posluchárna" je něco jiného, tam cvíka neprobíhala.
Protože jsem tam fungoval 4 roky, bude pár studentů, co si to pamatují, ty při tvých fízlovskách schopnostech je třeba najdeš.
Já mám kontakt jen na jednoho študentíka, to byl právě ten, co jsem ho učil mechaniku na učňáku a poznal jsem, že je dost chytrej tak jsem ho přesvědčil, že by to měl zkusit na fakultě. Z účňáku (sice s maturitou) to neměl tak jednoduchý, ale dal to. Pak se u mě v Popovicích párkrát stavil a předloni mě pozval na své padesátiny, které pak kvůli covidí šikaně musel odvolat.
Ale přesto, je to fajn, když se k tobě přihlásí po letech kluk, kterému si malinko nasměroval život.
No, netrap se tím, že se tobě tohle nestane :-)
Z toho jak ses zachoval ke mně a jak se chováš tady lze odvodit, že lidí, kterým jsi provedl nějakou sviňárnu bude podstatně víc, než těch, kterým jsi pomohl.
I rozbité hodiny ukazují 2x denně přesný čas.
Já, narozdíl od tebe, nikdy vědomě žádnou sviňárnu neprovedl, nelhal jsem, nevymýšlel si paranoidní ptákoviny a nepomlouval. Pokud tě označuji jako Pacienta, tak zcela oprávněně, protože jsi opravdu duševně chorý. Ze začátku mi tě bylo líto, ale už není. Vím, že máš přesně to, co si zasloužíš.
Budeš se divit, ale lidi mě znají spíše jako člověka, který pomůže, když může a ne jak ty tu fabuluješ někoho, kdo se žene za penězi a to za každou cenu.
Mohu si dovolit ten luxus být velkorysejší, a to tě taky žere. Užírej se svojí posedlou zlobou, mě tím neubližuješ.
Jen a právě jen sobě.
>Já, narozdíl od tebe, nikdy vědomě žádnou sviňárnu neprovedl, nelhal jsem, nevymýšlel si paranoidní ptákoviny a nepomlouval.<
Ty zase sršíš ftipem. Anebo si utrpěl totální ztrátu paměti.
Zrovna tohle všechno je lež jako věž :o)))
Šíravník se má, když za něj odpovídá jeho mluvčí.
Například matka tvého prvního potomka by nám mohla vyprávět, jak jsi jí "nikdy vědomě žádnou sviňárnu neprovedl", když s tebou přišla do jiného stavu.
Někteří lidé nemají žádné svědomí už od přirození.
Tak když užs to nakous, tak to dopověz, začalo to bejt zajímavý. Nejen já jsem určitě jedno ucho (oko?)
Nebo to vyklopíš, až se to bude hodit?
Neboj, on ti to osvětlí.. Tenkrát o tom napsal blog, co si pamatuju, své těhotné partnerce byl nevěrný a když se podle toho k němu chovala myslel hlavně na to, aby si nemohla dělat nároky na jeho družstevní byt, což se mu nakonec podařilo a ona skončila i s dítětem někde na severu.
jsi ještě větší svině, než si člověk vůbec umí představit.
Ano, napsal jsem jak to bylo, a každý si to může přečíst. Závěry, které z toho vyvozuješ ty jsou naprostou lží.
Blog na pokračování se jmenuje Sníh a mráz, a tady je první kapitola
https://www.nakole.cz/blogy/jindra8526/756-snih...
No, štěstí ti to nepřinese....
Nepřijde ti poměrně nechutné a hnusné tahat tyhle vysoce osobní záležitosti na fórum bez souhlasu osoby, které se to týká?
Tyhle vysoce osobní záležitosti o sobě na tomto fóru napsal sám.
Když tady opakovaně, bez mého souhlasu píše moje jméno i s adresou, a dodá k tomu hnusnou a nechutnou pomluvu, tak držíš hubu, Brahmo :-)
Tak momentálně s těmi nechutnostmi začínáš ty.
Stále dokola o mě tvrdí, že jsem duševně chorý, to bych ještě přežil.
Ale když ve stejném příspěvku napsal, že nikdy, vědomě žádnou sviňárnu neprovedl, tak už to přehnal :-)
Zřejmě do toho nepočítá ani zveřejnění tvého jména, bez tvého souhlasu a ty zřejmě taky ne, když ses neozval.
A nepočítá do toho ani jak se zachoval k těhotné partnerce.
Já za to nemůžu, že si takové věci pamatuju a naskočí mi, když ze sebe dělá svatouška.
On prostě neměl jinou možnost, než na vojně, na vycházkách, zahýbat své těhotné partnerce a potom vše zařídit tak, aby si nemohla dělat nárok na jeho družstevní byt.
Už jako mladý muž, byl plný ideálů a chuti pomáhat ostatním lidem, těm nejbližším zejména :-)
jsi duševně chorý, to je fakt, a z toho se nevylžeš
Jj, o tobě je známo, že jsi četl i Čapkovi:-)))
No. člověče. já mám pocit. že spoustu věcí, co nás kdy učili, nás učili jen proto, abychom se naučili věci se rychle naučit, a pak, když to nepoužíváš, zapomenout.
Básnicky jsou na učení vlastně jednoduché, rýmují-li se. Základní škola je už moc daleko, ale nepamatuji si žádné úporné příkoří z memorování.
Jazyky se učí mizerně, a vlastně všude, ve školách. Ale je řada možností, jak se učit na internetu, a i zadarmo. Trošku pro nás Čechy je problém, že ti internetoví borci třeba u fránininy počítají s tím, že umíš anglicky. Ale jak se přehoupneš malinko výš, už je vše francouzsky a dáš ti.
Já se učím jako to děcko, poslouchám, napodobuji. Memorování je k prdu. ale opakování je matkou moudrosti. :-)
Problém je. že každé děcko má někoho většího, který mu řekne: neříká se NEJDOBŘEJŠÍ ale nejlepší. A to já nemám, tedy pokud si nezaplatím učitele.
Řeknu nejdobřejší, a nikdo mě neopraví, rozumí mi, a já si myslím, že to říkám správně. A to je blbý.
Ale zpátky k tomu malému theoretickému sporu.
Jsem přesvědčen, že skola má člověka naučit se učit, a pocvičit mu paměť, tedy nikoliv ta základní. Tam kromě o ou věcí má do děcka dostat i nějaké vědomosti.
Jak moc užitečné jim budou v životě vlastně nikdo dopředu neví. Mě na základce učili blanokřídlé a hluchavkovité, a ne výpocetní techniku a programování, protože první kalkulacku co uměla sčítat a násobit jsem viděl poprvé v 6. třídě.
Tehdy si asi mysleli,že vyjmenovat blanokřídlé budu v životě potřebovat, a nemám jim to zazlé.
Blanokřídlé možná vyjmenovat umíš, ale při češtině si zjevně byl značně neozorný.
Nepozornost je vlastnost nás všech, že ano Radko :D
To není nepozornost, to je test, jestli to čtenář dočte do konce :o)))
musím tě ujistit, že znalosti, které na kterých si tak zakládáš, tedy pravopis, zvládá kdejaký spelchecker.
Napsat něco, co by lidi rádi četli, potřebuje umět jazyk malinko víc.
A i tak, výnam obého, jak pravopisu tak vytříbeného slohu v mateřštině prudce klesá od Rozvadova směrem na západ, až někde po kilometru, u Waidhausu, jsou tyhle dovednosti zcela nepodstatné :-)
>...znalosti, které na kterých si tak zakládáš, tedy pravopis, zvládá kdejaký spelchecker.<
Tak proč ho nepoužíváš, když víš, že češtinu neovládáš?!?
A mohu tě ujistit, že sebevytříbenější sloh ztrácí na své hodnotě, pokud je plný pravopisných chyb.
Mimochodem - neustále nám tu melduješ, že se máme učit jazyky. Možná by nebylo špatné, kdyby si začal u sebe a s rodným jazykem.
Jestli těmi ostatními jazyky vládneš stejně jako češtinou, pak je to docela smutné.
Domluvit se cizím jazykem, byť s chybami, je pořád lepší, než nebýt schopný kváknout vůbec.
Máme holt tu nevýhodu, že mateřština je nám na světové mapě ale UPLNĚ k hovnu, přesto, plus fakt jak malá země jsme, je množství lidí ovládající alespoň jeden další jazyk překvapivě malé...
Každý jazyk má svá pozitiva a negativa. A souhlasím s tím, že alespoň základní kváknutí v cizím jazyce bychom umět měli.
Nicméně pořád si myslím, že neovládat pravopis ve svém rodném jazyce je dost pro ostudu.
A vůbec to nezachranání fakt, že umím dalších X jazyků.
Jedna věc je psát bez chyb a překlepů za všech okolností. Ano, bylo by to pěkné, měli bychom se o to snažit, ne vždy a za všech osobních okolností to vyjde. Někteří technici tu gramatiku zvládají pouze v době šťastnějšího duševního rozpoložení a po projití textu spellcheckem.
Druhá věc je jistý teror některých zdejších dam, které maje lepší vztah ke gramatice, používají poukazování na gramatické chyby a překlepy protivníka jako argument.
Tady Jindru všichni známe. Nemusíš nám (Nakolákům) ho zas a znovu představovat. Nebo nemáš nic nového, tak omíláš staré pindy?
To je "nošení dříví do lesa ..."
děti čtoucí knihy- znám minimálně dvě, moje...
Po třicítce by to bylo smutné, kdyby ne :-)
Je tady ještě někdo kdo závidí povolání učitel/ka, už od minulého století tvrdím že bych to nedělal ani za dvojnásobek toho co mají a najdou se takoví co melou o prázdninách a jiných slastech. Článek je o gymnazistech, budoucí elitě národa s dalším studiem na VŠ, takovou hrůzu bych ani nevymyslel a to bych hodně přeháněl, na vysoké v tom budou pokračovat?
Na vysoké budou dohánět to, co na střední neprobrali (bylo to těžké, to nikdy nebudeme potřebovat, na to jsme nebyli ve škole) ...
Kolega učil na SOŠ (průmce) elektrotechniku. Moc se na to těšil, po 2. měsících měl jediné hodnocení: debilové, nezájem o nové věci ...
Tak kamarád matematik, co celý život překládal z angličtiny, na stará kolena začal učit na gymnásiu a je spokojený. Evidentně si to libuje. Odebilech bez zájmu nemluví. Asi jak která škola.
Možná to tolik není o škole jako o učiteli...
Nedotýkej se mého důchodu...
francouzský plakat
Cyklistika někdy bolí ...
https://www.youtube.com/watch?v=X7RlV1GQQHE
Bolí a zvlášť když se to neumí :-)
Nedokoukal jsem to. Nějak to s těmi nešťastníky prožívám.
Doskoky na přední kolo a těžiště vpředu je jistota :-))
Série Pinkbike Friday Fails má už 264 dílů, hodiny zábavy
https://www.youtube.com/playlist?list...
Ervéhápko za 10k Kč, no neberte to!!! :-)))
https://doupe.zive.cz/clanek/herni-merch...
Pořádná HiLine v Dolomitech včetně videa.
Kdypak Jrr dosáhne téhle úrovně? :)
http://skaly.lezec.cz/clanek.php?key=17537&...
Jak slepej člověk musí bejt?
https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/a8q68bd...
Ani trochu, v téhle rychlosti, když jen nehybně stojí a valí kupředu, tak stačí malá nepozornost a pohled třeba jen dolů na budiky a je hotovo. To měl dost velkou kliku, že to byl náraz relativně velkou plochou.
Ono z videa hlavně nevíme, jak ta závora vypadala z jeho pohledu, mohla klidně i barevně splývat s pozadím a jestli tamtudy třeba už 100 krát jel a bylo vždy otevřeno (jinak by snad byl opatrnější), kdo ví kam koukal, protože nevidím před nárazem žádnou reakci...
No tipoval bych to přinejmenším na zlomené ruce...
Já to vidím jako nepozornost. nevidím tam ani žádné upozornění před závorou na jaké jsme zvyklí. Vedle závory je objízdní trasa pro kola, takže je jasné že závora je zpravidla zavřená a objíždí se a je dost dobře vidět, navíc to jsou dvě světlé trubky, těžko budou splývat. Prostě čuměl jinam než měl a valil to naplno.
Není to ojedinělé, že někdo nečumí a narve to do závory nebo lana přes cestu. A jestli to skončilo "jen" zlomenýma rukama, tak ještě dobrý. Je to pár dní kdy to nějaký kluk na motorce vzal přes řetěz a zabil se.
Je to nepozornost. Třeba zrovna řešil starost o vyhnutí se dírám v té cestě. Já se těch závor osobně bojím. Bojím se, že jednou zrovna takhle jednu přehlédnu.
Přesně tak, proto závory likvidovat! Stejně jako staletá stromořadí podél silnic druhé a třetí třídy, aby se "zelení" řidiči mohli s menším rizikem předvádět při nočních návratech z diskoték. S vaničkou vylejvat i dítě, to nám vždycky šlo.:-)))
Zvláštní je, že u železničních přejezdů se naopak většina dožaduje doplnění závor a tvrdí, že čím víc závor, tím bezpečnější... přece nemůžeme chtít po motoristovi, aby zastavil jen kvůli blikajícím červeným světlům, je potřeba strčit mu do cesty pořádný klacek... :-)
V důsledku čehož se na tom přejezdu musí výstraha spouštět dříve, přejezd je zavřený déle, případně se mezi vlaky ani neotevře... takže tam všichni čekají déle.
Jakou bezpečnostní úlohu plní závora přes lesní cestu?
Zákaz vjezdu aut do lesních porostů je snad plošná záležitost a platná všude v Česku. Takže ta závora žádné zvýšení bezpečnosti nepřináší. Jen zdůrazňuje, že tudy auto neprojede. Rozhodně jejím účelem není ochrana dětí či lesní zvěře. A kdyby se opravdu dbalo na bezpečnost, tak by ta závora měla být v dostatečné vzdálenosti na cestě návěštěna, že komunikace je nečekaně přerušena masivní a nebezpečnou překážkou. A také by neměla být umístěna za zatáčkou, nebo nahrazena neviditelným řetězem.
Ono by stačilo, kdyby ty závory v lese nebyly natřený na zeleno (kdesi sem narazil na popis příhody jak se někdo přerazil o závoru, protože závora v lese byla zelená).
Nevím, jak u vás, ale tady jsou závory v lese červenobílé. V týdnu jsou otevřené, protože tam pracují dřevaři a lesáci. Na víkend závory zavírají. Evidentně jsou tam proto, že tam jezdí blbci s autama, kteří tam nemají co dělat.
Stačí na chvíli vypnout. Je to oblíbená trasa, cítil se bezpečný. Jednou jsem při lanových cvičeních typu hojdárna tak na laně vletěl do příhradového stožáru, jen jsem se automaticky bez přemýšlení odjistil, abych šel dolů. No, dolů sem šel a k mému překvapení docela rychle, a ještě jsem se divil, jak se to mohlo stát :-D Naštestí mně pak otřeseného spustil kamarád dolů z těch 8m.
Zaujalo mě to a kovidí téma zpětně hledat nebudu.
"Pro jistotu ještě jednou opakujeme hlavní závěr této analýzy. Z oficiálních datových sad ÚZISu záhadně se zpětnou platností mizí osoby očkované první dávkou, které zemřely s covidem. Stejně tak záhadně mizí i senioři hospitalizovaní na jednotkách intenzivní péče."
https://smis-lab.cz/2023/01/17/data-na-uzisu...
Z daty se manipulovalo už od samého počátku vyhlášení Velké covidí paniky.
Jeden ministr, přesně ten, co říkal že "vakcinovaný člověk neonemocní, nikoho nenakazí a nezemře" ve slabé chvilce přiznal, že veškerá úmrtí, u kterých údajně vyšel pozitivní covid test, jdou na vrub covidu, včetně dopravních nehod. Prostě k zdárnému nákupu miliard dávek vakcín bylo nutné vytvořit masu zemřelých na covid.
Takhle se na data nemá cenu koukat.
Chce to odstup, a celé řady.
Zajímavá by mohla být čísla třeba z takového Portugalska. Tam, ten slavný generál, a dočkal se za to potlesku, naočkoval celou dospělou populaci.
Přesto všechno covid tam údajně řádil dál.
Fajn, že očkování bylo neúčinné a nefunkční asi chápou už všichni, a dalo se to čekat, protože vir mutoval.
Zajímavější ovšem budou data nadúmrtí.
Covid se tedy přehnal podobně jako drsná chřipka, a oslabené jedince zahubil. Následně další roky, protože slabé kusy vybity, by mělo číslo nadúmrtí rychle klesat, a určitě ne stoupat.
Pokud nadúmrtí nadále stoupá, je rozumné si položit otázku, proč. Budou nám předkládat "dlouhý covid" či "následky covidu" a můžeme mít i pochybnosti o vlivu očkování.
Důležité taky bude sledovat věkové kategorie, ve kterých došlo k nárůstu nadúmrtí. Že umírali starší lidé na covid, se dá pochopit, stejně tak to bylo u chřipky. Oslabený organismus, chabá imunita.
Mladší to obvykle překonali. A zdá se, že po očkování, najednou roste nadúmrtí u mladých mužů.
Ale zase, je příliš brzo na to činit nějaké závěry, a je otázkou, budeme-li kdy mít k dispozici věrohodná data.
Jedno se dá s téměř stoprocentní jistotou tvrdit. Ti, kteří nepodlehli brutálnímu nátlaku a nenechali se očkovat, neprohloupili ani se nedopustili žádné chyby, protože očkovaní stonali stejně.
Kdyby nešlo o mrtvé, tak bych si na základě zkušeností s různýma exportama a importama myslel něco o programátorské zkáze na základě změn požadavků úředníků. Asi byl tlak na úbytek mrtvých, aby to nebylo jak podle těch vtipů :-D