Ahoj,
mohl by mi někdo zkušený poradit, jak je to s jízdou na kole po různých typech silnic v Německu? Plánuji trasu z Koblenzu (hranice se Švýcarskem) do Donaueshingen (a poté po eurovelo 6 do Regensburgu). Potřebuji trasu pro silniční kolo. Mapy.cz mi navrhují toto https://mapy.cz/s/focurozeca Nicméně trasa je po silnicích s různými kódy B, L, kousek i E, ve kterých se jaksi nevyznám. Je na některých z nich přímo zákaz cyklistů? Jak je to s pocitem bezpečnosti, dá se to srovnat se silnicemi 1.třídy v Čechách (které raději objíždím). Samozřejmě můžu naklikat trasu po nějakých vedlejších cestách, ale hodně by se tím zvedla délka a zejména převýšení, pravděpodobně by byl i horší povrch. A zrovna tuto část trasy bych rád projel co nejrychleji.
Díky, Honza
Tak tuhle trasu neznám, ale poradil mě Google Maps, to v Německu používám.
Státovky (B) mohou, a nemusí být celkem frekventované, podle denní doby ale často také podle toho, je-li souběžně dálnice nebo ne. Vedle státovek v Německu bývají asfaltované cesty pro hospodářská vozidla, po kterých jsou vedeny cyklostrasy.
Pokud není značkou vysloveně zakázáno, na státovky na kole smíš, protože povrch a krajnice bývá o dost lepší než u nás, není to nijak nebezpečné, ale za silnějšího provozu to může být nepříjemné.
Koukal jsem na první část tvé trasy, google tě vede kolem státovky 314, ale přímo po ní nikoliv. Trasuje vedlejšíma komunikacema, ale státovky se celkem drží, tak pořád máš šanci na místě posoudit, jestli šněrovat kolem, nebo to vzít po tí státovce.
U nás v režimu cyklo Google maps nefunguje, v Německu ano, celkem spolehlivě, až na to, že trasuje spíše pro MTB, co se týče povrchu trasy a některé googlem navržené cesty jsou na silničce obtížně sjízdné. Google maps umí i navigovat a mapy můžeš mít stažené a být off line.
Pokud pojedeš podle navigace, buď ostražitý, jak uvidíš, že tě vede do nějakého houští, raději zkontroluj mapu. Občas, ne často, ale stane se, že tě vede nějakou cestou, co tam byla asi ještě za Adolfa, a od té doby ji nikdo nepoužíval a prostě není.
Nezjistil jsem přesně jak to funguje, protože třeba ve Francích jede naprpsto přesně jak podle hodinek, a ve Švábsku tě dokáže vodit po všech čertech. Nespoléhat na navigaci al epořád vědět kudy se valím je základ.
Ještě k té Google mapě.
Jsou na ní plné zelené čáry - to jsou zaručené a spolehlivé zpevněné cesty, na kterých se nemusíš na silničce ničeho bát, a pak cesty vytečkované zeleně, a tam je to tak půl na půl, spíše pro horské kolo a širší odolnější gumy.
Obecně pocit bezpečnosti je v Německu vždy zásadně vyšší než na srovnatelné silnici u nás.
Jen k těm krajnicím bych doplnil, že v Německu nebývá zvykem mít sjízdné, nebo nějak zvlášť široké krajnice, jako třeba u nás, nebo v podstatě další prašný pruh (viz videa z Ruska). Tam bývají až k postranní lajně svěží travička, nebo svodidla.
Jojo, na státovce to může být jedno z tohohle, zhruba....
V Německu se předpokládá, že použiješ pro jízdu cyklostezku, která bývá souběžně nebo poblíž. To se týká i uvedenýho úseku. Pocit bezpečnosti při jízdě na kole v Německu je s tím u nás nesrovnatelný ve prospěch západních sousedů. Vůbec bych se toho nebál, a pokud silnici použiješ jen, pokud tam není souběžná stezka, můžeš počítat v velkou ohleduplností, která mě vždycky až zaskočí. V opačným případě zase můžeš počítat, že ti dají najevo, abys šel na stezku.
Němci jsou jak mravenci, neustále se ve dne v noci někam v těch autech přesouvají i na těch nejzapadlejších okrskách a provoz je dost hustej. Na druhou stranu jezdí ale předpisově, a na rozdíl od našich silnic tam BMW je lidový vůz, nikoliv diagnóza psychopata, Mercedes běžný vůz nikoliv symbol arogance a silniční nadřazenosti a pro řidiče Porsche zde není problém jet v háku za Fabií nebo se vyhnout kolu.
Však tam až do Grimmelshofenu máš cyklo stezku/trasu podél řeky.
Tohle je další vcelku povedený plánovač tras
http://brouter.de/brouter-web/
Bohužel Němci sabotují Street view, takže kvalitu a šířkové poměry silnic a cest lze odhadovat jen z fotomap, což někdy klame.
Díky, vím, že je tam stezka, ale jestli to znamená asfalt, to je těžké soudit. Také jsem chtěl zkusit street view, než mi došlo, jak se vlastně Němci s googlem vypořádali.
Jo, toho blbečka s palečkamacsi nevšímej, to mě dělá furt, ještě přibudou. To není proto, že by to v Německu znal na kole a měl jiný názor, ale protože palečkujr prostě cokoliv napíšu.
Někoho to může pak mást a může se domnívar, že informace co píši jsou nerelevantní, není tomu tak.
Tak jsem tu mapku vyzkoušel na trase, ktetou znám na kole velmi dobře, z Waidhausu do Norimberka..
Trasuje divně.
V Gebenbachu bezdůvodně opouští B14 a jede nějakou oklikou až někam k Hersbrucku, dost zajížďka. Asi se prostě bojí té státovky, když tam není vedle stezka nebo cesta pro hospodářská vozidla.
Po státovce B14 se jede až do Pommelsdorfu, kde začíná cyklostezka 4 řek, a po ní se mimo silnici dojede až do Norimberka.
Zrovna tady ta B14 je státovka, která jde paralelně s dálnicí, a je na ní většinou mírný, až skoro žádný provoz. Tak vůbec není důvod se tam bát jet a objíždět to oklikama.
Když si dáš v google maps tu trasu pro kolo, pojede tady náhodou správně, tak aby si nebyl na silnici když to není nutné, ale aby sis nezajížděl.
Mám s tím trasováním mizerné zkušenosti, i Garmin se bojí v režimu "silniční kolo" státovek, a často naprosto bezdůvodně.
A jaký profil si v Brouteru v tom vyplazováku vpravo nahoře použil? Výchozí je Trekking bike a ten se skutečně vyhýbá silnicím vyšších tříd a preferuje značené cyklotrasy.
Pro silniční kolo je Fastbike případně Fastbike (lowtraffic)
Zajímavé je, že tam krom těch předpřipravených profilů si lze nadefinovat libovolný vlastní - jsou to textové soubory obsahující definici ohodnocovací funkce v jakémsi programovacím jazyce. Tady je připravena sbírka takových profilů
https://github.com/poutnikl/Brouter-profiles/wiki
Další supr věc je to custom layers, lze si jako podklad dát prakticky libovolnou mapu, většina webových map dodržuje stejný systém adresování mapových čtverců.
Jo, měl jsem tam ten Treking.
Fastbike-original ukazuje dobrou trasu, takovou jakou mám za ta léta vychytanou. Koukal jsem i dál po trase v Německu, co znám až do Štrasburku, v tomhle režimu jede dobře, a po silnicích nebo asfaltových stezkách.
Ve Francii je to už trochu divočejší, třeba ze Strasbourgu do Saverne vede po silnicích, asi je to kratší, přitom je krásná a hladká asfaltová cyklostezka podél kanálu Marna-Rýn. I další úseky jede jinudy, než bych volil sám, ale zřejmě tě nezatáhne nikam do polí, jako to občas udelá Google.
Vypadá to na velmi slušnou appku.
Jen na mobilu se trošku blbě ovládá, na počítači je to mnohem lepší.
Pracuje to nad daty Open Street Map, nemusí být všude dobře zmapovaný povrch, případně může algoritmus znevýhodňovat cyklostezky v profilu pro rychlou silničku kvůli možnosti výskytu pěšáků.
Do mobilu je aplikace, funguje to jako nadstavba pro Locus, OruxMaps nebo OsmAnd.
Člověče mě se zdá, že existují nějaké rozdíly v hodnocení zatřídění jednotlivých cest nejen v různých státech, ale i regionech těch států.
Algoritmus trasování bude ve všech zemích stejný, ale data se liší.
OSM je jak Wikipedia, takže i když je asi snaha mít v rámci země nějakou jednotnou metodiku, tak nejde jednoduše zabránit tomu aby různí lidé značili různě.
Zase ke komerčním datům není takový přístup aby na tím vznikla takováto aplikace.