Zdravím,
v sousední diskuze padla zmínka o touze projet Karpaty na kole. Nedávno jsem četl vyprávění o přechodu pěšky, začínali v Bratislavě a končili v Rumunsku. Ale podle internetu je část Karpat i v Rakousku a Srbsku.
Co myslíte dá se přejet Karpaty po hřebeni?
U nás to je jasné Beskydy jsou v pohodě, krásné lesní cesty. Slovensko asi nehrozí - Malá Fatra, Tatry to je nesjízdné nebo je tam zákaz. Lépe to vychází přes Polské Beskydy, jen se musí objet Biesczady objet po Slovenské straně.
Co Ukrajina a Rumunsko? Je tam nějaký souvislý hřeben po kterém by se dalo jet?
Nápad se mi líbí, protože je to blízko a dá se to jet na etapy podle počasí. V případě období dešťů, člověk aspoň nemusí trčet týden dva někde na chatě a čekat až se vyjasní a cesty uschnou.
Tak pokud ti připadá, že jsou v Beskydech "krásné lesní cesty", tak si myslím že ukrajinské poloniny Svidovec, Krásná, Boržava, Runa na kole sjízdné po hřebeni pro Tebe budou. (já je znám z pěších výletů, ale po hřebeni jezdili borůvkáři v UAZech a spol.) Rumunské hory nevím, takové ty nejprofláklejší alá Fagaraš, Rodna, Rezetat jsou ale určitě nesjízdné. My ty Karpaty vzali po těch nejvyšších sedlech, nedávno jsem o tom psala blog :-) Taky by mě lákalo přejet to po hřebenech, ale jednak jsme to jeli s děckama 8 a 10 let, tak jsem je těma terénama chtěla trápit co nejméně, jednak by to bylo asi na hodně dlouho....
A někde je těch hřebenů vedle sebe víc, a teď dilema, který si vybrat, že :-) ....
Takže jsem usoudila, že si Rumunsko a Karpaty užijeme ze sedel a na hřebenovky budeme dál chodit pěšky
http://www.epastorek.cz/cykloexpedice...
Z návštěv rumunských hor a pohoří na kole "na těžko" jsem po pár dnech přišel na jednu zajímavost- když se potřebuješ dostat na druhou stanu kopce, tak cesta se většinou vyškrábe až skoro na vrchol(i když by nemusela)- ale asi ji tak "vyznačili" dávno vozkové s povozy(aby to měli kratší) a pak se jen upravil povrch...
Taky bys měl nápad urychlit- počasí je čím dál horší. Před pěti lety jsem nemusel pláštěnku ani vytahovat a loni pršelo za týden i 3-4x a dýl jak hodinku
Takhle:
Přejezd Karpat po souvislém hřebeni možný není.
Ale řada jednotlivých pohoří má krásné hřebenovky pro kolo, případně cesty, které hřeben plus minus kopírují. A tak se to vše dá propojit a poskládat v kombinaci s údolními cestami a cestami přes horská sedla.
Některé tipy na víceméně hřebenové cesty, bráno z hlavy:
Slovensko
- Velká Fatra (Králova Studňa – chata Borišov, více možností)
- Nízké Tatry (Králova hola – Andrejcová, více možností)
- Rudohoří (části červené magistrály)
- Oravská Magura (čistá hřebenovka!)
- Bukovské vrchy (části, pěkná, nízká hřebenovčička začíná už na Dukle- Beskid Nizsky)
Samozřejmě tady toho bude víc. Např. Čergov, Spišská Magura…..
Polsko
Biezcady
Většina Polonin je plus – minus po hřebeni sjízdná, nutno se vypořádat se zákazy.
https://www.nakole.cz/blogy/2176800/600...
Nádherná je hřebenovka na Jaslo z Okruhlíku. Dobře sjízdný je i hřeben co končí na Chatka Puchatka.
Ukrajina
Tady už si pamatuji jen to, že jsem (před 28 lety) litoval, že nemám na těch krásných hřebenech kolo.
Rumunsko
https://www.nakole.cz/blogy/2176800/849...
https://www.nakole.cz/blogy/2176800/698...
Maramureš – nejde v pravém slova smyslu o hřebenovku, ale zdejší táhlé šotoliny nelze vynechat. Maramureš nemají souvislý hřeben. Na Farcaul bych kolo netahal, na Toroiagu nevím.
Rodnei – nádherná hřebenovka, bikerská radost, vzít to ze sedla Prislop mezi Maramureš a Rodnei
Calimani – cesta Marie Terezie s nejvyšším vrcholem Pietrosul, víceméně hřebenovka
Suhardu – hřeben do Vatra Dornei
Cibin – nádherná pravá hřebenovka
Drum Strategiga – víceméně hřebenovka Munti Latorieti
Capatini – obtížný hřeben ze Saua Urdele
V Retezatu stojí ještě za zmínku sedlo nad cababanou Buta (s kouskem nesení). Nejde o hřebenovku, ale člověk je tam skalnatému hřebeni Retezatu nejblíže.
Bun drum!