V pátek, přesně čtyři týdny poté, co jsem, bez svého vědomí a rozhodnutí, věnoval svoji Stridu někomu potřebnému v Perpignanu, jsem si v Praze Nuslích vyzvednul Stridu novou.
Vlastně je skoro úplně stejná, jen stříbrná, o dvě kila lehčí a o dva tisíce dražší.
Soňa říkala, že je škaredší než ta původní ukradená, ale to zřejmě jen proto, aby jitřila můj stesk a žal, protože je nádherná, skvostná.
No však ji poznáte…
Pak spousta práce a dlouhá cesta, až dneska, dneska poprvé jsem měl možnost zase na vymazlený trojúhelník nasednout.
Na neustále se zrychlující čas jsem si tu už jednou stěžoval a dneska mě zase doběhl.
Kdy já tady, v Bochumi, byl vlastně poprvé?
Bylo horké léto, jako teď, vidím to jako dneska, jak hledám místo na universitním parkovišti?
Bylo to v roce 1994? Ne, v roce 1995. Dvacettři let, skoro čtvrtstoletí.
A Bochum, ta ta se za tu dobu vůbec nezměnila.
Nebo ano?
Je to jako se zrcadlem. Protože se vidíme často, zdá se nám, že se vůbec neměníme, jsme vlastně pořád stejní. Jen stará fotka připomene, jak škaredě se mýlíme. Nebo když potkáme spolužáka z mládí.
„Je to možné, že si to ty? Ty jsi ale zestárnul“.
Městům je čas měřen jiným metrem, ale i tak, není možné, že by se také za dvě desítky let nezměnilo.
Jen, protože dílem štěstím, dílem údělem, který pokorně nesu, se s Bochumí vídám velmi často, její proměnu vůbec neregistruji.
Zbesilý úprk času nezastavím, ale dnešní technika mě umožňuje celkem snadno zaznamenat současný stav věcí. Udělal jsem tedy kolečko městem, abych projel Stridu a abych udělal pár ryze amatérských fotek, které nemají žádnou jinou ambici než být svědectvím, jak dnes, v neděli 18.8. 2018 Bochum vypadala.
A když už je mám, tak vás, co jste tu nikdy nebyli, a asi nikdy nebude mít důvod se sem jet podívat, centrem města trochu provedl. Vy, co to tu znáte, buďte prosím ke mně shovívaví.
pokr...
1. Dnešní trasa
2. Bochum z okna hotelu Mercure
3. Moje nová Strida
Bochum je v Porůří, v severozápadním Německu, zhruba v polovině cesty mezi městy Essen a Dortmund, ve spolkové zemi Severní Porýní-Vestfálsko (NRW).
Do Prahy je to po dálnici 675 km, do Berlina 515 km, do Bruselu 250 km, do Paříže 550 km, Mnichova 620 a Kodaně 680 km, hrdý Bochuman, protože netuší, že středem Evropy je Praha, může mít pocit, že právě oni jsou uprostřed Evropy.
Žije zde 365 tisíc obyvatel, tedy už žádná víska.
A k tomu můžeme připočítat přes 40 tisíc studentů Ruhrské university, kteří tu mají dočasný domov.
Vískou ale Bochum byla až do konce 19. století, kdy těžba uhlí a ocelářský průmysl způsobil nebývalou expanzi. A město rostlo a mohutnělo, až do druhé války. Během té dostalo fest „za uši“.
Za čtyři roky Spojenci podniknuli na město kolem 250 náletů, a kluci věděli co dělají, z města toho vážně moc nezůstalo. Ale protože Němci jsou velmi pilný, pracovitý a efektivní národ, brzo po válce se život ve městě zkonsolidoval a kola těžkého průmyslu se točila až do 60tých let.
A pak šlus. Zřejmě díky té německé nezdolné houževnatosti a systematičnosti se podařilo z města těžkého průmyslu udělat universitní město, centrum vědy a výzkumu celoněmeckého významu.
A centrum ani omylem nepřipomíná bývalé hornické město, odpoledne působí spíše jako ospalé lázně, po soumraku pak ohromný mládežnický klub.
Ne, to město vážně není hezké, válka na kráse nepřidá nikomu.
Ale má, když se jen chvilinku budete soustředit, nebývalé kouzlo.
Kouzlo mládí.
Projděte se se mnou centrem, k některým místům se možná vrátím ještě později.
https://photos.app.goo.gl/icZfCR3wqRN6aZmDA
1. Excentrický dům na bývalém protileeckém krytu
2. Bermudský trojúhelník
3. Husemannovo náměstí
Hoď na to motor a bude to dokonalé:-)
Jo středový s torsním čidlem a baterii na nosič. Pak už to bude dokonalé :D
Zatím, pokud vím, dělají nějaké třecí šidítko, ale je to k nesehnání.
Nábovej motor nevpleteš, má to zavěšená kola jen na jedné straně. Nějaká verze střeďáku je asi řešení.
Je moc hezká :) Kotoučovky jsou hydraulické nebo na lanko? A co tvé kotníky a oteklé nohy? Už to nějak léčíš?
Z měst v Porůří moc nezbylo, že?
Lanka.
Člověče, musím zaklepat, je to dobrý.
Dost jsem chodil (na moje možnosti), tak 2-3 km denně, k moři a zpátky, ráno hodonu plaval, zatím dobrý, tedy, nebolí v noci nebo v klidu.
To plavání je skvělá věc. Na klouby úplný zázrak.
A už víš, jestli to není revma? Ostatní se dá nějak rozchodit, ale to revma je třeba alespoň zastavit. Vždyť jistě víš.
Oteklé kotníky? To může být i problém srdce či ledvin a dalších asi 10 neduhů.
Guru Járu zavřeli, kdo mě teď odháčkuje :-)
zkus https://www.praguepride.cz/en/ možná někoho nandeš. ;-)
To pomáhá na revma? To je tedy hodně alternativní léčba. :D
Kdyby to na tebe zkusilo par duhovejch, videl bys jak bys svizne utikal, i s revmatkem v hnatach.
Na vojne jsme meli jednoho takovyho kapitana. Ten kdyz mel nocni a nalemtal se, tak jsme meli mezi sebou domluveny vzajemny buzeni - a zdrhalo se :-)
To budu muset k ranhojičovi, aby definitivně potrvrdil.
Podle příznaků a potíží ano, navíc mám jisté genetické předpoklady.
A proč už jsi tam dávno nebyl? Takhle se jen zinvalidizuješ.
Kolečko to je krásný, tak ať zase dobře slouží a né abys ji nechával před krámem - složit a s sebou! :-)
Kup si pořádný těžký zámek, který vydrží alespoň do doby, než nakoupíš.
Mám kilovej řetěz, problém Stridy je, že není moc za co zamknout. Jediná pevně přivařená díra ke kolu umožňí provléknout průměr 8 mm, a šlus.
Už jsem si moc věřil, byla na tolika místech a dlouho bez problémů, a tak jsem dostal lekci.
Tak je to spravedlivé, každá chyba se trestá :-)
Teď bys měl na zaparkovanou a zamčenou věšet visačku s nějakým invalidním piktogramem, na "kultivovaným" Západě by snad mohla zatím účinkovat. Nebo přidávat košík s nějakou jedovatou havětí a samozřejmě výstrahou.:-)
Napojit na to elektrickej ohradník, tak se na dobytek musí
Tak mě napadlo, že všude fotím ten trojuhelník, a nikde jsem asi neukâzal, jak vypadá ta Strida složená.
Tak tady je.
Výhody:
- nemá řetěz ale řemen, nemaže
- složí se (rozloží) fakt běhrm 2 vteřin
- nechá se složená strkat jak golfové hole
- je na tom možné jet krokem, vedle chodce
- na chodníku neděsí lidi, spíše pobaví
Nevýhody
- cena
- nevyjede kopec, je spïš na rovinu
- všichni po tobě čumí, když jedeš
Tak to jsi mě překvapil, já myslel, že upoutat pozornost je tvůj cíl a ne nevýhoda. A co "ONI" - mají z toho respekt nebo pořád bžundu ?
Proč by mělo být mým cílem upoutat pozornost?
Všichni čumí protože je to zajímavy stroj, originalni technické řešení. Často se i zajímají detailněji, jak to funguje a hlavně kolik to stojí.
Jinak, spojil jsem se se spolkem cyklistu z Perpignanu, a ti kluci a holky mi pomáhají kolo hledat, prý, protože unikatni mam velkou šanci ho najít a dostat zpět
https://www.leboncoin.fr/recherche/?text=strida...
Mam monitorovat tohle, a oni se nudou koukat po okolí
To jsou oni, prima parta
http://www.perpignantourisme.com/de/infos...
Kolik za tu srandu chtějí?
Něco kolem 18ti tisíc. ...
Tak to je tedy opravdu drahá sranda.
Ta puvodni stala kolem 14ti...
To zase není tolik, myslel jsem, že to je dražší
Můžeš mí karbonovou za 70 :-)
Už jsem si dal první pětikorunu do prasátka :-)
Střádej, ke každé padesáté ti jednu přidám, abych tě ekonomicky motivoval.
Proč Tuhleten výtvor nezamykáš ke kandelábru složenej? Nikdo to vevyvlíkne, ani nerozloží a měl by stačit standardní lankovej zámek - psal jsi, že slo\rozlo-žení je otázkou mžiku...
Protože jsem byl línej jak vandrák v červenci :-)
Když se složí , nebo rozpojí mâ slušnou díru na zámek. Jenže já se to naučil zamykat ke kandelabru za nosič, a rok mi to procházelo.
Nebo ten převodník, jak píse Brahma.
Teď už budu chytřejší.
I když je jasné, že krekli zámek, jinak by tam ten nosič zůstal..
Tohle sis měl přídit a mohl jsi vozit i ženu/ny:-)
https://www.youtube.com/watch?v=cZavjX6L5b0
To tady jeden má.
Je to hezká hračka, ale nevezmeš to s sebou do metra, v kufru zabere dost místa, nepřipadá mi to jako praktická pomůcka pro méně mobilní.
Pověsit na Stridu ten elektromotorek, co by nějak významěji pomohl do kopců a byla by to fakt bomba.
Další věc, asi by to chtělo vyrábět Stridy v několika velikostních kategoriích, sedlo sice lze dát výš, ale zkracuje se tím posez, nevím jak moc je to pohodlné.
Pro nevysokého trpajzlíka je to v pohodě.
Já bych řekl, že není třeba z té Stridy vyrábět invalidní vozítko s elektromotorem. Dokud můžeš alespoň šlapat, tak šlapej. Stejně to na nic jiného než na popojíždění centrech města není.
On stačí už malej kopeček, a máš docela problém.
Já o výkendu drandil s Matějem, on na tom svém kolečku, já na Stridě, některé kopečky co to děcko vyjelo já musel strkat.
Jinak jsem mu stačil.
Ale Matěj má opravdové kolo s přehazovačkou, ne nějaké městské skládací šidítko :D
No, má přehazovačku, ale nějakou tu otáčecí, na menší pastorek zařadit umí, zpátky ne. Tak zastavíme, nadzvednem zadní kolo, zařadím, protočím a jede se dál. :-)
Hajzlík jeden, furt na mě volá "hele, koukej, nebo občas i po Soně, Jindro
Jen přijedem na Modřanskou, a objeví se tam nohaté krasobruslařky, řve jak pominutej" dědo, dědo, brzdi, dědo jeď, dědo řetěz... "
Říkám mu: "kluku neřvi, máš přece zvonek, když něco chceš, cinkni"
Takže k řvaní "dědo" přidal hajzlík ještě cinkání.. .
To je neštěstí, že na dětský kola se cpou laciný díly, protože je to přece "na chvíli". Pak to pořádně nefunguje, nebo jde tak těžko, že i dospělej má co dělat, aby přehodil kvalt. To děcko akorát znechutí a odnaučí, protože bude mít podvědomě kolo spojený s něčím nefunkčním a obtížně ovladatelným. Nech mu na to namontovat slušnou přehazku a páčky (nějaká Alivia nebo dejme tomu i ten Altus nestojí svět).
Letos už nevyjedem, příští rok mu kolo pohlídám, fakt má nefunkční trosku, co zdálky vypadá jako kolo.
Byl jsem teď takový čuně, že jsem mu nechal i vrzat řetěz, říkám si, ujedem 10 kiláků, a já pak budu drbat kufr od kolomaze, kvůli tomu jsem bral Stridu a ne Pepíka.