Zdravím. Před časem jsem propadl nadšení pro dálkovou cyklistiku, resp. několikadenní výlety na těžko. Zatím mám za sebou bohužel pouze relativně krátké, několikadenní výlety, ale toto léto bychom s kamarádem chtěli vyjet z Prahy směrem na Slovensko, a v ideálním případě dojet přes sever Rumunska až k moři do ukrajinské Oděsy. Smyslem tohoto příspěvku je rozpoutat zde diskusi o vhodnosti hydraulických kotoučových brzd pro podobné výpravy. "Bohužel" je na svém kole totiž mám, což je sice skvělá varianta pro jednodenní výlety, avšak od doby co jezdím na těžko (zase žádný masakr-mám opravdu lehoučký stan i spacák, a jsem nenáročný, takže mám náklad maximálně kolem 10kg) ve mně vzbuzují jisté obavy, jelikož jejich oprava někde v lese "na koleně" nepřipadá pro běžného smrtelníka v úvahu. Chtěl bych se proto zeptat na názor zkušenějších, ideálně bych rád slyšel názor někoho kdo už s hydraulickými brzdami něco procestoval.
Dle mých úval jsou nejlepší variantou pro cyklocestování mechanické kotoučové brzdy, jelikož by měly být relativně lehce opravitelné a na rozdíl od „véćek" jsou nezávislé na případné deformaci ráfku (osmička).
Odpověděl sis. Napráskej tam BB7, ty mají asi jako jediné dobré reference.
https://www.kupkolo.cz/avid-ball-bearing-seven...
Sice nevím, co furt všichni chcete na těch hydrách kde opravovat, ale pro klid duše, proč ne mechaniky.
Jinak tohle flame tady bylo snad už milionkrát...
No ono na hydraulice neni moc co spravovat,kdyz pretrhnes hadici nebo ti vytece olej,tak to bez tlakovaci sady a nové hadice nespravis. Kdezto lanko se da spojit i treba blbou elekrikarskou čokoládou. Navíc nezabírá nové nahradni lanko tolik místa jako hadice a sada.nesmis ovsem zprasit kotouč.hydry ale zase lépe brzdí.
Tak za prvé: absolutně bych se nebál na dlouhou jízdu natěžko mít kolo s hydrama.
Za druhé: Lelek Ti dává odkaz na velmi dobré mechanické kotoučovky, a já Ti dávám do úvahy ještě jedny kotoučovky, konkrétně Force Control, cena 1099,- , jsou semi - hydraulické (kombinace lanka + kapaliny), nedávno jsem o nich četl obsáhlý test, výsledek - vynikající brzdy, jsou na úrovni (a v něčem prý dokonce ještě lepší) než ty avidy (porovnávali je právě s avidama). Neumím sem dát přímý odkaz, ale najdeš je na force.cz.
A za třetí: platí to, co jsem napsal za prvý - na tu Tvoji dálkovou cestu bych naopak požadoval hydraulické brzdy :-)
K heslu "Každý jezdec svého koně chválí" bych se chtěl jen optat- proč požaduješ hydry právě pro dálk. cestu? Já jezdím dálkově tři desítky let s véčkama a doposud jsem nemusel řešit jediný problém(ani s přetrženým lankem či upadlou koncovkou),krom výměny špalků samozřejmě. Jezdím s podstatně větší zátěží než uvádí tazatel-do 25kg a i ve velkých a dlouhých klesáních brzdy v pohodě. Je pravda, že komfort kotoučovek je vyšší(nemusí se v dlouhých klesáních brzdit prerušovaně kvůli přehřátí ráfku), ale jejich hlavní výhoda je v terénu a blátě. Osobně bych se s hydrama(i přes pečlivou údržbu a přípravu před cestou)cítil dost "nesvůj" a čekal každou chvíli nějaký zádrhel(únik kapaliny, zavzdušnění, prasklou hadičku, problém v systému)- je u nich daleko více míst pro poruchu a její problémovější odstranění.
Ok, vyjádřil jsem se trochu nepřesně. Tak tedy: mám-li na "dálkovém" kole véčka (a to jsem na prvním cesťáku měl), ponechal bych samozřejmě véčka, mám s nimi ty nejlepší cestovatelské zkušenosti (jenom pohlídat, aby před začátkem cesty nebyly už hodně probržděné ráfky). Mám-li na cesťáku hydry (a to teď na tomhle kolečku mám), rozhodně ponechám hydry.
Jinak jsem zajedno s rondou tady vejš: co pořád chcete na hydrách opravovat? Čeho se obáváte? Mám několik kol s hydrama (na jednom i ráfkové magury), každý to kolo má ujetý spoustu kilometrů v suchém i deštivém počasí, a nikdy mi nic neprosakovalo, nepraskla mi hadice...
Nijak je neudržuji, přední hadici jsem jednou měnil z důvodu nandání vidlice s vyšším zdvihem, jednou se mi zavzdušňovala jedna brzda, ale to bylo mojí pitomostí - zbytečně jsem odšrouboval víčko zavzdušňovací nádobky, abych viděl, jak to tam vypadá, a málo dotáhnul šroubky.
Na druhé straně musím přiznat, že doma máme celkem 16 kol a měli jsme velký problém s jedněma ORO a jedněma ixtéčkama - bylo to na nových kolech, stále se opakovaně zavzdušňovaly, dělal jsem to cca 15 x a prd, takže reklamace - dodejce brzd přiznal, že tam těch reklamací má více, už z výroby špatná těsnění, náhradní neměl, takže vyměnil za nové páry, od tý doby ok :-)
Nezatracuju ani jedno- je to spíš "pocitová" stránka a obavy. Je mi jasné, že na na udržovaném kole je závada spíš zázrak(nebo vada materiálu), ale: čím víc spojů, kloubů a různých "hejblat", tím větší pravděpodobnost poruchy- no a opravuj někde mimo civilizaci složitý a jednoduchý systém- co je jednodušší? To, že se nikdy nic nestalo, neznamená, že to tak bude pořád- jak říkám- je to pocitový.....;-)
Na co véčka?
Vždyť třeba Gleb Travin (muž se železným sobem) jezdil na kole s torpédem. :-D
Holt vývoj nezastavíš.
Chtěl bych se zeptat těch, co mají s hydraulickými kotoučovkami najety desítky tisíc km, kolikrát řešili v terénu nějaký fatální problém, jako utrženou hadici a pod.?
Jardo - podle mýho tyhle problémy (utrženou hadici) můžou mít snad jenom ti "blázni" na sjezdových speciálech, když se řítí dolů nějakou úzkou pěšinkou mezi stromama. Nikdo jinej mi tam neštymuje :-)
Loni jsem z toho měl také obavu. Jeli jsme jako rodina s výbavou 1x hydry, 1x mechanika a 2x véčka.... No a ve výsledku jsme měnili jen špalky na véčkách :-)
Jeli jsme Krušné hory, Ohři a část Labe, kombinaci terénu, sjezdů a byla jak vedra, tak slejváky. Svoje hydry jsem zatížil svojí maličkostí a brašnama (v součtu přes 130kilo).
Já bych u těch hyder zejména dbal na připevnění přední hadice k trubce vidlice, aby se snadno neutrhla při průjezdu křovím. Ale to platí pro bowden úplně stejně. Pak nevidím důvod, proč by to mělo být náchylnější na defekt než brzdy s lankem. Citlivý je brzdový kotouč na umístění kola do některých drátolamových stojanů. Pak to strašně vrže, ale většinou se to dá rukou srovnat.
Pokud s sebou vozíš na cestu náhradní bowden a lanko, tak stejně můžeš vozit náhradní hadici a olivu. Místo kapaliny lze asi nouzově použít motorový automobilový olej, nebo libovolnou brzdovku od auta, nakonec nouzově i vodu. Kdo umí odvzdušnit brzdy od auta, ten odvzdušní i brzdy na kole.
Nedovedu si moc představit čím by musel člověk projíždět aby urval hadici. Jak by se nějaká větev mohla dostat za vidlici pod hadici a navíc byla tak pevná aby se neohnula a vytrhla hadičku.
Brzda a hadička je v podstatě to poslední o co je obávám. Vějvětší obavu mám o přehazku, tak se při průjezdu roštím, štěrkem, hlubokým listím, vyjetými kolejemi, mezi drny a velkými kameny velmi snadno trefí a minimálně namotá. Pak mám obavu abych netrefil a výrazně nepoškodil kotouč a nakonec neprorazit a nerozervat plášť o nějaké ostré kameny.
Mně jednou ve sjezdu větev na turistické stezce podebrala tachometr na řídítkách a vydloubla ho ven. Už jsem ho nenašel. Takže nějaká podobná se může trefit i pod tu hadici, když bude odstávat.
Zkus někdy tu hadici vyrvat, nebo přervat. To už by byl cestovatel stejně asi "na konci cesty"...
Jednou jsem nabral celkem tlustou větev tak pěkně, že šla mezi řetěz a spodní kladku přehazovačky, která se ji pokusila překousnout. Nakonec ji překousla, možná spíš napůl přelomila, akorát se při tom kolečko kladky zlomilo a ramínko přehazky ohlo. Dojet se s tím ale dalo.
Jednou jsem taky nabral tenší větvičku předkem sandálu, mezi chodidlo a vnitřní nášlapnou plochu sandálu. To bylo celkem nepříjemný.
Takže větvičky se občas umí trefit zajímavě. Na druhou stranu, jsou to dva případy za leta a tisíce kilometrů.
Na kotoučích je někdy problematické seštelovat třmeny s deskama tak aby to bylo fakt uprostřed a rovnoběžně v obou rovinách, a bylo to imunní k drobným stranovým výchylkám kotouče, jak soustavně brzdíš.
Takže já obecně spíš řeším aby kotouče neměly tendence tohle dělat protože to žere energii, zvlášť když jedeš dálku.
Zrovna jsem musel vyměnit na svým snowbiku kvalitní sintry zpátky za organiky, protože sintry řvaly a vibrovaly v mokru tak, že to ani nebrzdilo. Tak jsem zvědav co organiky, a kolik vydrží...
Z jakého důvodu si dával na snowbiku sintry? Z jakých rychlostí si brzdil jakou hmotu?
S organikama nemám problém ani v hodně tvrdém sjezdu v našich horách a ani v Alpách ne.
Přišlo mi že tyhlety organiky nemají pevný bod, takže se mi třeba nedařilo nakopnout impulsem na předku zadní kolo do vzduchu.
Ale vypadá že si to sedlo, ještě uvidím po dnešku, nemám tam originální kotouče, ale plovoucí.
Jinak hmota, no hybnost ti počítat nebudu, ale já vážím s hadrama a botama ke stovce, kolo tak 14, a když to nabalím tak i 25. Takže tak 125kg. Počítám že to musí umět nevadnout ve sjezdu a zastavit do nuly.
Ale celý je to spíš o tom že ty brzdy mají tendenci vibrovat.
Jak říká bi-cyklista, je to hlavně o tom pocitu. Hydrauliky bych nechtěl ze stejného důvodu – zbytečný možný zdroj v pustině těžko opravitelných závad, ke kterým sice pravděpodobně nikdy nedojde, ale teoreticky by mohlo. Takže pokud bys z to měl mít na vandru noční můry, vyměň za lankové kotouče ať máš klid.
Jakkoli je porucha hyder nepravděpodobná, stejně tak velkou šanci máš že ti po cestě praskne rám. No a vidíš to, pode mnou už ruply 3 kola, z toho 2 venku za hranicemi – běžným opotřebením a únavou materiálu, žádné výrobní defekty. Železo mi vydrželo víc jak 2x tolik co dural, takže pocitově už duralu nevěřím a už bych ho znovu nechtěl.
Před 2 roky jsem přezul z ráfkových brzd na mechanické kotouče – vyjma známých předností ve snadné opravitelnosti, vyšší účinnosti, a funkčnosti v bahně a marastu, další pro mne pocitově velké plus je to že když ti 1 brzda neopravitelně selže, vyřadíš a nouzově bez problémů dojedeš na té druhé. Když jsem dříve po cestě probrzdil ráfek, nejpozději po pár desítkách dalších kilometrů odešel i plášť a kolo bylo nepojízdné. Oproti ráfkovým brzdám pocitově pro klid duše mechanické kotouče jednoznačně plus. Čas ukáže jestli někde nějaká zrada nečíhá, ale zatím spokojenost.
Jen pro informaci, na rozdíl od auta je hydraulický systém přední a zadní brzdy na kole zcela nezávislý. Když zrušíš jednu hydru, ta druhá to nijak nepocítí. Na jednu brzdu se dá dojet daleko.
U auta v podstatě taky, taky máš dva okruhy, musí být už někdy od roku tuším 1974.
Auta nemají dvouokruhy ? Jednookruh měly snad u nás naposled staré Oktávky.
A co 120, kde se umě rozpojovaly nouzově okruhy, aby se dalo dojet? Není to zase tak dávno. Ano stará Octávie měla jeden okruh pro všechno. Moc dobře si na to pamatuji.
Co chceš kde rozpojovat ??? njn, já vím, že dneska už v autoškole neučí ani zvednout kapotu...
Měli by ale žáci vědět, co to znamená, když se napůl propadne brzdový pedál.
Přece použít mobil, co by jako měli dělat v dnešní době jiného? :D
Občas si připadám jako z jiného světa. Ale když jde o vyřešení akutního technického problému ve firmě, tak se nikdo nad snahou improvizovat, hledat a zkoušet neošklíbá. Je to rázem úplně jiný svět.
Souhlasím, však to píšu že to je jedna z hlavních předností kotoučových brzd (jako takových) oproti ráfkovým – když po cestě 1 brzda selže, buď opravím pokud to jde (u mechanických kotoučů snáze než u hydraulických), když ne, bez problémů dojedu jen na té druhé.
Vím, že je tu už hodně odpovědí, ale napíšu ještě svojí: Neřeš to a jeď s hydrama. Najezdil jsem s nimi tisíce km natěžko a bez nejmenších problémů. A když píšu natěžko, tak natěžko. Já vážím lehce přes 100 kg a brašny mají vždycky cca 15-20 kg. Kolo Author Synergy z r. 2008, kde mám poprvé hydry. Na předchozích třech kolech jsem měl jen véčka. A mám celkem obyčejné brzdy - Tektro Auriga. Jednou za dva roky je nechám odvzdušnit, vyměním destičky a tím moje starost o ně končí. Je fakt, že jezdím po civilizované Evropě, kde jsou víceméně všude cyklo servisy, kdyby bylo nejhůř, ale přinejhorším se dá dojet nouzově i s jednou brzdou. Takže s sebou tahám jen základní nářadí + stahovák kazety a nýtovač na řetez, náhradní dráty, lepení, duše. Brzdy neřeším.