Ahoj všem,
v srpnu se s kamarádem chystáme na týden na kola na těžko, spaní pod širákem atd. takže spíš jízda přírodou. Sice v ČR, ale v oblasti, kde jsme ani jeden z nás nikdy nebyli, proto volím GPS. Jaká je dobrá, jaká se vám osvědčila a na co případně při pořizování nenaletět?
Děkuju a ať vám kilometry sviští! =)
Zkus trochu pohledat v minulosti. Někdy před rokem tu bylo na tohle téma několik dlouhých diskusí.
Ve zkratce jsme se rozdělili na zastánce tvrdých outdoorových navigací Garmin, které snesou hrubé zacházení a vydrží jim baterka, ale technicky nejsou tolik příjemné a dokonalé jako moderní android mobil. Druhá skupina přísahá na moderní mobil na řídítkách kola. Je příjemný, ale funguje jen krátce a po silnici. Musí se každý den dobíjet. Android má mapy svoje. Do mobilu se dá nahrát ledacos.
Navigace v mobilu - android funguje dobře v seznamácké mapě i mimo silnice po lesních a polních pěšinách, dost dobře a přesně vede.
Mám a používám klasickou navigaci garmin a mohl jsem porovnat s navigací v mobilu.
Oboje má své plusy a také mínusy.
Protože mám navigaci, tak se jí zbavovat nebudu a budu dál používat dokud neodumře. A asi bych váhal jestli pořizovat novou navigaci a nezůstat jen u mobilu.
Problém u mobilu je vodotěsnost a prachuodolnost a menší výdrž baterie a nutnost častějšího dobíjení.
U těch kdo rádi jezdí v terénu, prudší sjezdy, kořeny a kameny, tak u nich určitě bude vhodnější navigace, protože u mobilů je určitě mnohem menší odolnost proti otřesům a nárazům a nemusel by být v případě nutnosti funkční jako mobil. Určitě je lepší mít mobil někde dobře uložený v baťohu a jet podle navigace, která si nechá hodně moc líbit.
https://www.alza.cz/evolveo-strongphone-g4...
To by mohlo něco vydržet, jinak vozím už pár ket vodotěsné Sony na řídítkách, když nevypadne, tak mu otřesy nevadí.
Mám i snad to nejlepší od Garminů, stojí dvojnásobek než ten nárazuvzdornej foun, ale umí o dost míň.
Jednoznačné plus je váha, fakt dobře čitelný displej i na slunci, funkce cyklocomputeru co umí víc než potřebuju.
Výdrž proti mobilu dvojnádobná, ale stejně dobíjíš denně, to je daň za ten didplej...
Jde o to, jak moc chceš investovat.
Nojo, mobil... Tady zase končíme na výdrži na jedno nabití. Pokud bude GPS puštěná celou dobu + by asi bylo záhodno mít aktivovaný i displej, tak to máš do pár hodin vyždímané :-/ A řešit to nějakou powerbankou asi moc nejde, protože si zase kvůli jejímu připojení otevřeš tu vodotěsnou záslepku USB konektoru ;-)
Na outdoor tady prostě není nic rozumnějšího než Garmin, bohužel. Sice na něj můžeme nadávat jak chceme (a že mne poslední dobou štve čím dál víc), ale nic podobného tolik odolného, s čitelným displejem i bez zapnutého podsvícení, se tu prostě sehnat nedá. Tedy, sehnat asi ano, třeba Magellan, ale tady to končí na dostupných, resp. nedostupných českých (a možná celkově evropských) outdoor mapách :-/
Už skoro začínám mít alergii na slovo "outdoor".
Mám tu Garmin Edge 1000, vydrží navigovat 6 hodin. Sony Xperia Z5 Premium vydrží 4 hodiny, se zapnutým displejem, protáhneš na 5, když displej vypneš.
Nevím kolik frajerů tu jezdí bez přestávky "outdoor" (chápu to tak jako že cestou necestou) v průtrži mračen déle než 4 hodiny. Přikrmíš to během 20 minut, stejně tak toho Garmina.
Sony můžes krmit z pwb i v lijáku, jen nesmíš vyndat ten napájecí kabel a zase ho tam mokrej nacpat.
Jasně, když ale chceš mít komplet záznam trasy z celodeňáku, tak jsi klidně na 10-12 hodinách, a na to už jedno nabití jakéhokoli telefonu s puštěnou GPS nestačí. A nemusíš se celý den motat "po lesích, po horách, v terénu" ;-) Stačí záznam, ani není nutné k tomu mít spuštěnou navigaci, počítání trasy...
A to, že zrovna ta Xperia s tím zapojeným konektorem počítá i v dešti je dost velká výjimka...
Jo, tenhle problém jsem už taky řešil a vyřešil.
http://www.a-rival.de/de/outdoor/gps-uhren/spoq
To spolehlivě vydrží den a nabiješ to malým solárním panýlkem spolehlivě. Umí to i navigovat podle nahrané trasy - šipčičkama na displeji.
Nejdelší trasu v paměti toho stroječku mámbasi 2000 km.
Mám to 4 nebo 5 let, a pořád funguje velmi spolehlivě.
O.K. Konkrétně já ale chci mít jak možnost tu trasu nahrávat, tak i možnost občas zkonzultovat svoji polohu s mapou. Takže ten GPS přístroj už s sebou vozím pokaždé. Plus na horáku vozím rukavice, které se mi na ruce "hádají" se všemi hodinkami/fitness náramky co mám... Čili na zápěstí nemůžu nic mít. Dávat další krám na řídítka mi přijde už docela hardcore, a ani nemám tak široká řídítka :-) To je klasický tachometr, GPS, jedno až dvě světla, někdy tam přilípnu ještě kameru ;-)
Já to vozil na řídítkách jako tachometr, má to takovej gumovej bazmekt co na řídítka navlíkneš.
Konzultovat s mapou nemůžeš, je to nemapová hračka, ale zázbam trasy do mapy lze nahrát.
Vyhoda proti tomu Edge je to, že to akt vydrží.
Jo, já už jsem spís na ty "jednoaktovky"...
Fakt
Ale stačí:-) Mám Xperii Z3 comp. skoro 2 roky a baterie stále stačí. Mám zapnutý Endomondo a Locus a vydrží to celodenní výlet (8,30-19 hod). Je pravda, že vypínám data. S daty to někdy dá ale někdy už ne. Display vypínám a trasu kontroluji každou chvíli.
Stejný mobil, stejná navigace, stejné zkušenosti. Navíc powerbank 20Ah (450gramů) takže 4dny. K tomu nabíječka 3,2A se dvěma výstupy - mobil gumičkou z duše přichytím na powerbank, zapnu alarm proti krádeži a nabíjím klidně na druhé straně hospody.
Nejhorší je displej, 10minut filmu na plný jas sežere 1% baterky, takže ta navigace spíš více.
U locus se vyplatí stáhnout si mapy v úzkém pásmu kolem trasy a taky vypnout natáčení mapy (natáčení mapy taky žere elektriku). Seznam mapy mi přijdou jako větší žrout elektriky ale netestoval jsem.
Take mam Z3C, ale panove, Sony nas hodilo pres palubu, jeste sehnat Z5C nekde z bazaru a smytec, dalsi telefony nejsou vodotesne, a zadny jiny vyrobce proste dobre a kompaktni telefony nedela, jak to nema ram aspon 2mb tak okamzite ztracim zajem, nebot to je nepouzitelny.
A je to skoda, protoze zrovna Locus je velmi povedena navigace.
Já mám Z5 Premium, ten displej žere jak kyselina, taky to dost hřejem ale už to nechcípá na přehřátí jak Z4.
Sony snad chystá novej model XZ Premium, má to bejt raketa, tak uvidíme....
Už se snad prodává oficiálně i tady...
https://mobilenet.cz/katalog/sony-xperia-xz...
EDIT: Tak třeba v Alze ho v ceníku už mají, 20k Kč, ale termín naskladnění zatím neznámý...
Pro nás "starší a pokročilé" displej na hranici čitelnosti :-)
Kecaj, 22.6. snad, mám ho objednanej.
Tak nevím jak ty, ale já na dva tužkové NiMH akumulátory v Oregonu naviguji den a půl cesty. S jednou náhradní sadou mohu jet 3 dny bez nabíjení, bez jakéhokoliv kontaktu se sítí 230V. No a když pojedeš po obyčejných lesních a polních cestách, tak tam tu svou XPerii natvrdo na řídítkách spolehlivě utřeseš. Jsi citlivý na "outdor" proto, že vlastně moc nevíš, co to znamená, neb to zásadně neprovozuješ. To není žádná tvoje hamba, ale prostě způsob života. Jiní to cítí jinak a žijí také jinak.
Jasně, a s papírovou mapou jsem jem tři tejdny bez dobíjení :-)
Problém je v tom displeji, prostě ten je žravej, poskytuje víc informací, ale žere.
Jo, "outdoor" jsem jezdil naposledy snad ve 13ti v lesíku na Dobešce. Ale nemyslím si, že ve slušném držáku Xperii "utřeseš" (https://www.alza.cz/iottie-active-edge-bike...
Z tohohle můžeš i nabíjet, díky té gumě asi lépe tlumí vibrace, ale zasebsi mírně třese, takže na dlažbě (nebo v náročnějším terénu) uvidís prd, jal se to klepe
https://www.alza.cz/bone-bike-power-6700-blue...
Problém bude asi náraz, to nepřežije kromě těch opancéřovanejch founů asi nic, kdyžse dobře trefíš :-)
Budeš se asi divit, ale ten Oregon má poměrně velký barevný dispej 3", 38 x 63 mm s dotykovou obrazovkou. S tím se nemusí jezdit podle šipčiček přednastavenou trasou, ale dá se to běžně používat jako mapa. Ono to tolik nežere jako phoun, protože to má nižžší rozlišení, slabší podsvícení a hned se to samo zhasíná, když na to nekoukáš. Takže to ty baterie pošetří. A co se týká tvých představ o tom, jak se jezdí mimo asfalt a jaké musí mít přístroj na řídítkách vlastnosti, aby to vydržel, tak se musím usmívat.
Já to viděl jen na obrázku.
To Edge 1000 má fakt nádhernej displej dobře čitelný i za ostrého slunce, je to malý krasavec na řídítkách, ale dá jen těch 6 hodin...
Tohle za mě vyřešil Babiš.
Déle než 5 dní bez kontaktu s internetem nesmím být, protože Kontrolní hlášení.
Jak prosté :-)
Jakoze chces rict, ze predtim jsi 5 dni bez internetu vydrzel? :D
Ani den, ale byla to moje volba, to je zásadní :-)
Jsem zastánce GPS Garmin - hlavně jsou odolné při hrubém používání a na dvě tužkovky jedeš 12 - 18 hodin. Měl jsem před 12 lety PDA a v něm několik navigačních SW, to vše do okamžiku kdy mi vypadl z držáku a vykoupal jsem ho v potoce. Pak jsem koupil ještě černobílý Garmnin - Legend, od té doby mám čtvrtý a nedám na ně dopustit. Opravdu k nezaplacení je provoz na tužkovky, které koupíš kdekoliv. Pády a koupání ve vodě jim nevadí!
V nabídce mají též speciální cyklomapu ČR, která má nastavené priority výběru od cyklostezek k silnicím, topo naopak.
Vody se fakt bát netřeba...
https://youtu.be/uxMBairl6n8
Záleží na tom, jak moc pospícháte. Pokud nepospícháte, postačí v našich podmínkách normální mapa. Klidně tištěná.Jsou u nás velmi kvalitní.
Pokud pospícháte a chcete mermomocí navigaci, tak garmin.
(Můj muž jezdí na garmina, já jezdím u nás na klasické shokartovy tištěné mapy). Běžně na delších vyjížďkách postup kombinujeme. Já mám větší výřez, on má šipku:-))
Papírová mapa je skvělá věc. Šíří záběru a přehledností na ní žádný přenosný display nemá a s její schopností si přímo do ní malovat a psát poznámky je to skvělý prostředek. Jen pro vícedení cyklistické poutování po polňačkách je ten svazek 1:50000 map poměrně velký a těžký. No a s úbytkem ostřících schopností očí se pak nedá mapa na řídítkách sledovat za jízdy. Což při pěším putování nevadí. Garmina používám jako mapu s ukazatelem kde jsem, rozhodně nejezdím podle šipky.
Po létech experimentů jsem zjistil, že mít to pořád zapnuté na řídítkách je blbost, k záznamu stačí ty hodinky.
Takže mapu (v mobilu nebo chci-li vidět víc v tabletu) kouknu - pojedu rovně 20 km až k vesnici Xz ve které za tratívzahnu doprava a pak furt podél trati 10 km, a tam zase kouknu...
Tedy styl co jsme jezdívali vždycky s papírem.
V lese na vestičce to adi fungovat moc nemůže....
Navigaci (automobilovou) zapínám při průjezdu velkými městy, mluví na mě (za 200 metrů odbočte vpravo), řadí mě do správných pruhů a pomáhá na kruháčích vybrat správný výjezd.
A pak podle "budíků" jezdím, když to jinak nejde, za tmy.
"ostřící" schopnosti jsou ten problém a proto hlasová navigace je pro mě lepší než že ten krám pípne a ukáže nějakou šipčičku.
Stařičký garmin snad pípáním (počtem) naznačil kam máš jet, u toho nového jsem tuhle funkci nepostřehnul. Ale za ty pravhy by na mě měl mluvit i česky...
Píšeš za sekci, která jezdí po silničkách mezi vesnicemi. Tam opravdu nepotřebujěš řešit v každém okamžiku kde jsi. Stačí jet po té silnici k další vesnici. Na tohle stačí prostá papírová mapa a snad ten tracker, pokud to chceš zaznamenat. Když jedeš po neznačené lesní cestě, tak máš stále nějaké odbočky a cestičky do stran a nikdy nevíš, zda náhodou nemáš jet tou odbočkou. Tam pak potřebuješ tu trasu stále kontrolovat. Stačí na to mapa, kde se ukazuje tvoje pozice. Nemusí to rovnou navigovat. Ona jízda po předem připravené trase, kde se nedá ani uhnout mi přijde dost otravná. Mí přítelé mi na některých vyjíždkách dokonce toho Garmina zakazují a striktně jedou podle papírové mapy. Je to zajímavější a i dobrodružnější.
Tvé poznatky se vztahují jen na jeden z mnoha způsobů použití a přitom se tváříš, že píšeš universálně pro všechny. Není tomu tak.
Jo, je to jiná cyklistika, jedeš 30-50 km, ne 2000, tak papír uvezeš.
Jezdit podle papírové mapy kudy to pořádně neznám by pro mě bylo úděsné a hodně otravné. Víc než dvě, nejvýš tři odbočky na neznačených cestách nejsem schopný si pamatovat a některá rozcestí jsou oříšek i pro navigaci.
S papírovou mapou by to byla otrava, protože nerad jezdím po hlavních cstách a napřímo a to jen s papírovou mapou jde dost blbě.
Taky jsem jezdil jen podle mapy, ale byla to hrůza, každou chvíli jsem musel zastavovat a čučet do mapy.
Zlatá navigace :-)
A což teprve úplně bez mapy a navigace.
Já si zrovna v pátek střihla cestu od nás k Motolskýmu přírodnímu koupališti cestou necestou. Jsem si prostě říkala, že to by v tom byl čert, aby v té zalesněné strání dolů od Ladronky Pražáci nevyšlapali pěšinky.
Vyšlapali. Spousty jich tam v tom lese je, jedna nesjízdnější než druhá. Vyhodilo mě to z lesa přímo před stanicí metra.
Zpátky jsem to holt vzala klasicky známou cestou ulicema normálního města:-))
Taky tak někdy v našich lesích jedu
https://mapy.cz/s/1JNd3
buď kličkuju jak polňák, pravá, levá nebo prava, pravá, levá, nebo jiným náhodným způsobem nějakým směrem. A namotat tam 60 km dá docela zabrat :-)
Papírová mapa má v podstatě jedinou chybu - neřekne ti, kde zrovna jseš, na to si musí přijít uživatel sám, což může být občas náročné (spousta podobných rozcestí). Kombinace s navigací se tak přímo nabízí... :-)
Papír má další zásadní nevýhodu, objem a váha.
Kdybys měl mít podrobné mapy celé 2000 km dlouhé trasy, povezeš knihovnu.
Další nedostatek, mapy jsou drahé, google maps je grátis a stále aktuelní.
Tedy řešení smartfounem, bez papíru nebo dalšího navigačního hardware je naprosto logické a funkční.
Nejen na kole, ale kdekoliv na cestách, pěšky, vlakem, autem....
Jízdní řády, encyklopedie, slovníky, foťák, přehrávač, záznamník, navigace, filmotéka, přístup na net tedy bankovnictví, ms office, a spousta dalších věcí v kapse....
No - zásobárna energie na 2000 km by pravděpodobně vážila víc. :-)
Takže dost záleží na tom, jak moc člověka na jeho cestě bude omezovat ta nutnost permanentního dobíjení. Protože v okamžiku vybití mobilu nemám najednou z těch všech úžasných vychytávek v kapse vůbec nic.
Pokud člověk nocuje v hotelu, je to v pohodě. Pokud v kempu, už je to holt risk, že tu powerbanku s nabíječkou ráno v umývárně už nenajde. No a kdo preferuje "na divoko", už bude muset s tou energií hospodařit úplně jinak.
No Evropě se i na divoko občas dostaneš do hospody a během oběda nabo večeře něco dobiješ. Musíš mít jen trochu větší rezervy energie. Víc se bojím, kdyby se to celé najednou rozbilo. To by byla hodně velká otrava najednou shánět slušnou mapu. Ale i to by se dalo zvládnout.
Pět dní maximum!
Jako plátce DPH v České republice nemáš právo, ani theoretické, být mimo síť déle než 5 dní.
Jo, dobíjení svazuje, ale stalo se tak běžnou součástí, že na to nemusíš myslet, ten velechytrej foun vydrží den, když jedeš data a občas fotíš nebo koukneš do mapy.
Ale zase vymysleli to rychlonabíjení, za 15 minut to nakrmíš na 50%. Zásuvky jsou dneska všude, teda v obydlené cizině a taky pořád někdo dobíjí. Jsou i v autobusech a ve vlacích, na trajektech, vsude.
Výrobci se ani moc nesnaží to vybavovat silnějšíma bateriema, zřejmě ten jednodenní rytmus vyhovuje většině zákazníků, zbytek si tahá s sebou powerbanku.
Ono je to furt něco za něco.
Ale no tak, to kontrolní hlášení už jsme řešili, že to není pět, ale pět plus deset.
Já ti nevěřím, najdou nějakou kkičku a oflastrujou mě, raději se vždycky kouknu, esli Honzík zase něco nezvrznul...
30 mě prominuli, stálo to "jen" tisíc, ale takhle vyhodit prachy mě fajt dost štve.
Ake znáš to, k 10týmu dodat účetnímu podklady k výplatám, 15tého platit, k 20tému dodat podklady k DPH, k 25mu podat DPH a KH, furt se něco řeší.
Navíc mám teď dohodnuto, že pracuji jen 2 dny v týdnu, to se rozumí fakturačně, fakticky se očekává, že jsem furt on line a souhrn mých pracovních úkonů nepřesáhne těch 16 fakturovaných hodin týdně.
Takže pohodový život v permanentní pohotovosti :-)
Vodu už mám vykopanou, jedu kanalizaci..
Já ti nevěřím, najdou nějakou kkičku a oflastrujou mě, raději se vždycky kouknu, esli Honzík zase něco nezvrznul...
30 mě prominuli, stálo to "jen" tisíc, ale takhle vyhodit prachy mě fajt dost štve.
Ake znáš to, k 10týmu dodat účetnímu podklady k výplatám, 15tého platit, k 20tému dodat podklady k DPH, k 25mu podat DPH a KH, furt se něco řeší.
Navíc mám teď dohodnuto, že pracuji jen 2 dny v týdnu, to se rozumí fakturačně, fakticky se očekává, že jsem furt on line a souhrn mých pracovních úkonů nepřesáhne těch 16 fakturovaných hodin týdně.
Takže pohodový život v permanentní pohotovosti :-)
Vodu už mám vykopanou, jedu kanalizaci..
...a taky zpětné zrcátko, na to jsi ve výčtu funkcí mobilu zapomněl?
:-))
Třeba už ho nemá. S tím jezdil na Favoritovi a na toho zanevřel, když ho nedokázal s kopce zastavit.
:-)
Mám tu kamerku na Pepíkovi, je terčem obdivu všude kam přijedu.
Ale po městě se teď nejčastěji pohybuji na Stridě, asi bych měl dostávat nějaký prachy od prodejců, protože musím vysvětlovat jak to funguje v intervalu 3km, jeden dotaz.
Zblbnul jsem i svoji učitelku :-)
Ten vehikl nemá zrcátko!
Tak to se musí hlásit!
:-))
Taky nemá přední bílou odrazku a odrazky v drátech. Na zadek není vidět a vlastně to u toho obrázku ani moc nevadí :D
Má vepředu nalepenou bílou reflexní pásku, ta funguje spokehlivě jako odrazka, pneu mají reflexní proužky taky, odrazka zadní červenč tam je standardně, stejně i odrazky na šlapkách.
Přidělal jsem tam blikačku a dopředu držák na Fenixe, svítím jak trolejbus až to chodce děsí :-)
Je to spíš chodníkové vozítko, tedy kromě Londýna, tam mě policista poučil, že je to koloa na chodník nesmí.
Jediná chyba Stridy je její cena.
Je vidět, že neumíš nabídku papírových map využívat.
Na dlouhé trasy používám automapu osmistovku, abych měla přehled o celku. Výhodou je, že tam bývají uvedené kempy.
Pak vezu podrobnější mapy jen na konkrétní úseky – buď si je koupím (a třeba z nich potřebnou část jen vyříznu) nebo si vytisknu z netu.
Slušné mapy konkrétní oblasti pak beru v infocentrech – tam mám navíc vyznačené i zajímavosti.
Žádná knihovna se nekoná.
Tvé řešení je plně funkční a dokonce i logické...až do chvíle, když tomu dojde energie.
A chceš-li tvé řešení používat ve všech těch funkcích, které jsi vyjmenoval, tak to prostě papá, co dím, ono to žere. Tudíž to nakonec vyžaduje to přespání v hotelu a nabíjení pod zámkem vlastního pokoje. No a ta láce se prodraží...
Prostě vždy je to něco za něco a nikdy nic není zadarmo.
Ani ta papírová mapa:-))
Navíc samozřejmě k té mapě furt ten telefon vozím, ale jeho žraní mám pod kontrolou tak, že vím, že jeho nejzákladnější funkce - zavolat v případě nouze největší neodkladnou pomoc sobě nebo pocestnému - nebude v danou kritickou chvíli nedostupná.
Já to snad ani nechtěl nikde psát, ale mám poměrně čerstvou zkušenost...
Jeli jsme s kamarádkou na jednu akci (opačný kout ČR), měl jsem půjčenou taťkovu navigaci, že tentokrát to bude bez práce. Klasika, přísavka na okno, napájecí kablík do zapalovačové zásuvky, anténa na dopravní informace, jeli jsme, navigace navigovala.
Akorátže po hodině jízdy jsem zjistil, že zásuvka v kamarádky Fabii vůbec nefunguje a navigace celou dobu jede z vlastní baterky!
Snaha o zjištění, která pojistka patří k zásuvce, k úspěchu nevedla (posílal jsem SMS na všechny strany, dozvěděl jsem se že 42, abych následně zjistil, že pojistky nejsou očíslované a stejně nemáme náhradní).
Navigace to definitivně vzdala uprostřed Prahy. Kamarádka pustila jakousi navigaci v mobilu, dojeli jsme na kraj Prahy, pak došla baterie i v něm. Prý měla v autě nabíječku, ale nefunguvala, tak ji vyhodila...
Co já bych býval dal za papírovou mapu! ;-)
Pro podobné a mnohé jiné účely vozím trvale v autě veliký a hodně podrobný autoatlas. Pro některé účely je mapa nenahraditelná.
A v autě vozím mnoho jiných blbostí, tak podstatná mapa se vedle lékárny uveze také.
Krásná příhoda:-)
Mám taky jednu z loňska. Vynořili jsme se s autem z trajektu ve Świnoujście. Zabudovaná GPS v autě, od koupi vozu nikdy neaktualizovaná, zahlásila suverenně 26 hodin průjezdu Polskem do Prahy. Nezdálo se mi to ani trochu. Pustila jsem mobila a zjistila, že Poláci kvůli jakémusi fotbalu či co, upgradovali dálnice, a do Prahy to není víc než 10 hodin.
Mobila jsem zase vypnula, jeli jsme na cetle a dojeli na chlup přesně.
Však jsme taky tady v civilizované Evropě, že jo?
Vše je nejmíň nadvakrát sichrováno. Na cetlích a na mobilu:-))
Děti jeli autem do rakouských Alp lyžovat. Při odjezdu jsem jim vnutil ještě mapu Alp. Šklebili se, že na co, že mají mobil s navigací a že je to staromódní. Jenže v té navigaci měli nějakou free mapu kdo ví odkud a ona je dovedla 15 km od cíle, ale v údolí na druhé straně 2000m.n.m. vysokého hřebene. Cestu správným údolím mapa neobsahovala. O půlnoci pokorně vytáhli tu mou mapu.
Ta elektronika je dobrý sluha ale zlý pán. Já si dokonce myslím, že by se navigace s mapou a kompasem měla z důvodu osobní bezpečnosti a schopnosti řešit problémy občas trénovat. Zejména našim dětem by to prospělo.
Dočkej času, do škol by se zase mohla vrátit branná výchova, už jsou na to tlaky i z vyšších míst ;-)
Tak snad to vezmou pěkně zeširoka, třeba i se základy "přežití v přírodě" apod....
Že nás poslali v noci na hřbitov, to bych ještě ustál, ale že tam nebyla WiFi, to fakt byla hrůza. Už na takový tábor nikdy nepojedu.
To já jsem naletěl jako kafka navigaci v mobilu Sygic.
Ztáhnul jsem aktualizaci, a radost veliká, možnost "jet kolem". Řikám si, kluci Slováci, lepší by bylo "na kole" ale je dobře, že myslí na cyklisty.
Tak jsem si to zapnul, říkám si, vyzkouším tu cyklonavigaci do Epernay. Jelo to hezky, po silnici, až asi 5 km před Epernay mě to záhadně uhlo a hnalo do kopců nad městem.
No, chvilku to trvalo, než mě došlo, že kluci slovenský tím nemysleli cyklonavigaci, ale prostě "vyhnout se místu" tedy "jet okolo"...
"Mapa" pojistek bývá někdy na tom víčku, pod kterém jsou skryté.
Já narazil po cestě do Itálie na zradu, že tablet s připojenou 2A nabíječkou se při navigaci nestíhá dobíjet. Což je teda docela zrada. Takže pak jsem v nepotřebných úsecích vypinal displej, abych nahnal nějaké procento nahoru.
Ale je taky možnost, že baterce nedělalo dobře to sluníčko, co na tablet svítilo. Těžko říct...
Někdy určitě ano, v tomhle autě na víčku nebylo nic, což byla zrada... zkoušel jsem podle manuálu pojistky odpočítat - buď podle hodnot nebo podle pozic, které měly být neosazeny, ani jedno úplně nesedělo.
Nejdřív jsem kontroloval jednu pojistku po druhé, ale šlo to hrozně pomalu (špatně se vyndávaly), tak jsem usoudil, že tím problém nevyřeším, ale riskuju, že to auto potom vůbec nepojede, tak jsem to vzdal...
Zlatě jezdit všude na kole... :-)
A přitom by stačilo mít v autě mezi nářadím i nějaký z nejzákladnějších multimetrů, který umí "propísknout" elektrické spoje ;-)
Tak to by urcite pomohlo, ale uprimne kolik veci si beres sebou, kdyz s nekym jedes autem jako spolujezdec?
Kdybych predem tusil, ze zasuvka nefunguje, vzal bych powerpack, tech par hodin by navigaci urcite utahnul... :-)
To je starost řidiče/majitele vozidla ;-)
Mapu možná koupíí u každé benzínky, ale zceka jistě u každé benzínky dobiješ alespoň tak, abys mohl na google maps, nebo jiné mapy, téeva offline, v mobilu kouknout.
Co ty bys dělal, kdyby se ti ten elektrický vehement rozbil? Nejspíš by ses z cest už nedokázal vrátit a ještě by ti pan Babiš přišil osobní zvláště mastnou pokutu :D
Jezdil jsem před vynálezem internetu a dost daleko do neznáma, poradil bych si.
Jo, alternativa rozbití bazmektu tu je.
Mám proto mobil, tablet, gps navigaci (a jeden náhradní mobil s sebou).
Ani to nestačilo a musel jsem vyslechnout domorodce :-)
Vyslechnout domorodce?? To je zvláště nebezpečná činnost. Nikdy nevíš, co ti poradí a jak to skončí. :D
Domorodci jsou většinou laskaví a vstřícní, zvláště když se jedná o domorodce rovněž ocyklené.
Narazil jsem na jiný problém, který už asi čtvrtý rok řeším, jazyk domorodců.
Říká se, že ptát se v Paříži místního, pro jistotu ještě anglicky nebo německy, na cestu, je jistota, že zabloudíš.
Na venkově lidi bývají o dost vstřícnější, a pokud je to kolega cykloun, lze se na ochotu pomoci spolehnout, tedy ve Frankrajchu.
Horší je to s tím porozuměním, se ,nou takhle jeden kluk raději jel 4 kiláky, aby mě naved na cestu, než aby něco vysvětloval.
A u nás zkoušet se ptát?
Zvláště když i naše dědina jazykově spadá do okruhu nefalšované "pražštiny"?
Nebudu riskovat.
Já se s oblibou ptám místních, jak v cizině tak u nás. To ovšem nesmím jet s chlapem, chlapi, nevím proč, jen neradi dávají najevo, že potřebují jazyka.
Pravda, někdy ani místní nevědí a neporadí, ale skoro vždy se zakecají a dozvím se lecos, co bych ani nečekala:-))
Ptám se opravdu výjimečně, když už jiná možnost není, a dávám si dost bacha, abych se do takové situace dostal.
Většinou se fakt stane, že místní neví, nebo neumí vysvětlit, což v kombinaci s tím, že neumím pochopit nenabízí žádné řešení problému.
Mimoto, když jedu, není čas na zakecání se.
Zakecám se večer, na baru, v hospodě, nebo třeba jen s recepční. Mírná znalost jazyka u příslušníků "grande nation" vyvolává nadšení a mimořádnou náklonost a ochotu.
Se mi vybavilo: "Správně pojaté bloudění je mystická záležitost: člověk se tu setkává s nekonečnem. A ještě ke všemu vůbec neví kde."
Osobně bych na týden kombinovala tištěnou mapu s navigací v telefonu (a batery-packem nebo solární nabíječkou, ale to hlavně pro případ, kdy bych opravdu chtěla "sporttracker" pro přesný záznam trasy) Ale taky proto, že navigaci nemám a kupovat další krabičku kvůli týdnu by se mi moc nechtělo ;-)
Pěkný citát.
Já bloudím ráda a často. Někdy si naschvál vyjedu z mapy, abych se otestovala a zjistila, zda se dokážu najít a vrátit (nakonec ten smartfoun mám v brašně, kdybych selhala v orientaci, že jo?)
A když bloudím, tak si vždy říkám, že je to prospěšné. Kdyby Kolumbus nebloudil, tak by neobjevil Ameriku, byl by navždy zapomenut a neučili bychom se o něm ve škole:-))
Navíc Kolumbus bloudil v mořské pustině, ryby jsou němé, neměl se koho zeptat. To se u nás suchozemců stát nemůže:-))
jak jako Ryby jsou němé? vždyť v Hledá se Nemo mluvily a dokonce česky ;-)
My jsme s dcerou pro ty výlety naschvál bez mapy vymysleli termín RAW turistika, aby to mělo trochu zvuk. ;)
A to jdete neznámou krajinou bez mapy? Jdete po cestách, nebo to střiháte rovnou za nosem volně krajinou?
Já chodím na jaře Českým Středohořím volně krajinou od jednoho kopce ke druhému. Tráva je nízká, nic mi v cestě nebrání a to území je země "nikoho". Ale tu krajinu vlastě dobře znám, bloudění se nekoná a v batohu je GPS, které se stejně zbavit moc nemohu, protože mobil.
Po cestách. Jezdíme na kole, já toho pěšky moc neujdu.
Ale to jaro v Českém Středohoří, to si dovedu představit. Dřív jsem takhle pravidelně s kamarádem procházeli zrušené železniční traťě, právě že jejich tělesa jsou často jen na jaře patrná.
Jsem někde slyšel nebo četl, že se pořádají automobilové závody, dojet z města A do města B jen podle cedulí, bez mapy.
Prý je to dost šílený.
No v Čechách si to dovedu představit. Ne že by to bylo úplně snadné ale mělo by to jít. Můžou se zeptat na cestu pocestných?
Máš na SPZ "A"?
Abys nedopad jak já, když mě stavěl v Holomóci policajt, že jsem na 50ce jel 60.
"Kam pak spěcháme z té Prahe?"
"Ale, taková díra, jo Uničov se ta prdel jmenuje..."
"Já su z Uničova!!!"
"Á doprdele..."
"Tak to máme tisícku za rychlost, tisícku za Uničov a o bodech popřemýšlíme....."
Jakési obskurní město v JAR. Právě nás v centru okradli, docela regulérně, včetně ohrožováním nožem. Jsme v šoku, ujíždíme a na tacháč nekoukáme. Na city limit kontrola rychlosti, staví nás policajt. Ptá se, proč tak pospícháme (překročili jsme o 20 km/h). Vysvětlujeme, co se stalo. Velice se omlouvá, je mu za to stydno. Ptá se, jak často jezdíme do Afriky a kde se nám nejvíc líbí. Odpovídáme, že nejhezčí je chudé ale přívětivé Lesotho.
Zazáří jako sluníčko, přizná se, že je původem Lesoťan, a s těmi lidmi tady nemá nic společného.
Pak pánům vepředu jemně naznačí, že by se měli poutat, stejně jako jejich dámy vzadu. Zasalutuje, slíbí loupež nahlásit a popřeje příjemnou cestu:-))
Jo Holomóc ale není žádné Lesotho....
Teda zatím.
On se taky řechtal, nějak jsme se dohodli, ale to už je taky let, ale mám vyzkoušeno, že s mojí "buranskou" SPZ s "S" jsou všude, kromě té Prahe, na mě lidi nějak slušnější, než když jsem jezdil s firemním "A".
Jó v Holomóci:-))
Tak tam jsem naposled loni na podzim jela tramvají, když tam zkolabovala paní. První cesující, co jsi toho všiml, to hned zahlásil řidiči a čekalo se na sanitu. Pak se mezi cestujícími objevil lékař, zkonstatoval, že paní je ještě teplá a poskytl neodkladnou péči.
Pak jsem tramvaj opustila, abych nepřekážela a nedělala zbytečného čumila.
Snad to nakonec dobře dopadlo:-))
:) pěkná latina. Já myslím, že nás mají v podstatě rádi. Jen někteří zvláštní blbečkové šíří občas nenávist a myslí to vážně. :)
To víšm ty v Praze to tak necejtíš, ale my, tady, skoro v pohraničí s Moravou....
Za Benešovem začíná Asie :-)
To je furt dokola. Už se to tady řeší víc, jak deset let.
http://www.nakole.cz/diskuse/1782-navigace-gps...
Ale přece jen nějaký posun je vidět. Teď už se neřeší jestli GPS ano nebo ne, ale teď se to posunulo jestli navigace nebo mobil :-)
A když chvíli vydržíme, tak se určitě dočkáme dalšího posunu třeba do pozice mobil x brýle :-)
A když počkáš ještě o chvilku déle, už budeme řešit, jak si ten lokátor z těla vyndat... ;-)
Nebo možná nebudeme, taková myšlenka se bude automaticky trestat elektrošokem...