Jindřichovo téma o cestování vlakem v Itálii mě donutilo překopírovat sem pár mých poznámek k Německu a hlavně pro mě sousedním Sasku.
Pro cestování s kolem v Německu platí, že je vhodné hledat místní vlaky (Nahverkehr), protože ty téměř 100% přepravují kola (Fahrradmitnahme). Obyčejná jízdenka obvykle vychází draho, zvláště pokud cestuje více lidí, lepší jsou různé slevy, které právě fungují v místních vlacích.
Pokud cestujeme přes více spolkových zemí, je vhodnou jízdenkou Schönes-Wochenende- Ticket. Platí pouze o víkendu, jeho cena je 40 € pro prvního, 2. - 5. cestující připlácí 4 €, tedy pět lidí za 56 €. K tomu jízdenka pro kolo 5 €/kus.
Druhým kandidátem je jízdenka Quer-durchs-Land-Ticket, ta platí každý den, ve všední den však až od 9. hodiny. Konstrukce jízdného je zde podobná, první cestující platí 44 €, 2. - 5. připlácí 8 €, tedy pět lidí za 76 €. Cena za kolo se nemění.
Jestliže je naše cesta omezena jen na jednu spolkovou zemi, pak jistě existuje nějaká zemská nabídka, v případě Saska se jedná o Sachsen-Ticket. Jeho platnost je v pracovní den od 9. hodiny, o víkendu platí celodenně. Příjemné je, že Sachsen-Ticket platí i v Durynsku (Thüringen) a Sasku-Anhlatsku (Sachsen-Anhalt). Opět se cena počítá obdobně jako u předešlých, první cestující platí 23 €, 2.-5. připlácí 4 €, tedy pět lidí za 39 €. Kola stojí stále těch 5 €.
U všech třech nabídek platí, že vlastní děti či vnoučata do 15 let cestují s rodiči či prarodiči zdarma.
Při cestách po Sasku se vyplatí si zjistit, zda-li se nepohybujeme na území jediného dopravního svazu, to pak lze často cestovat ještě levněji. V Sasku fungují tyto dopravní svazy, vždy uvedu významná města, odkaz na mapku a další informaci. Samozřejmě že stejně jako u nás, tak i v Německu jsou jednotlivé místní tarify minimálně na první pohled složité a hlavně to má každá dopravní svaz jinak.
Rozdělení Saska dle dopravních svazů:
http://www.bahn.de/regional/view/regionen...
název: VVO - Verkehrsverbund Oberelbe,
význačná města: Drážďany, Míšeň, Riesa, Hoyerswerda
mapka: https://www.vvo-online.de/doc/Tarifzonen...
celý VVO prostor je možné též projet na českou jízdenku Labe-Elbe. Pokud cestujeme s kolem za obyčejné jízdné, pak je cena určena extra za první pásmo a pak je pro 2. - 4. pásmo jednotná.
název ZVON
význačná města: Bischofswerda, Budyším, Žitava, Görlitz, Weißwasser
mapka: http://www.zvon.de/de/dnl/hauptnetz_zvon_141214...
Celý prostor je též možno projet na českou jízdenku Euro-Nisa-Ticket.
název VMS - Verkehrsverbund Mittelsachsen
význačná města: Chemnitz, Freiberg, Mitweida, Zwickau
mapka: http://www.vms.de/fileadmin/user_upload...
Kola jsou přepravována zdarma.
název Verkehrs Verbund Vogtland
význačná města: Plauen, Auerbach, Oelsnitz,
mapka: http://vogtlandauskunft.de/media...
Prostor lze projet i na českou jízdenku EgroNet.
název MDV - Mitteldeuteschen Verkehrsverbund
význačná města: Lipsko, Halle
mapka: http://www.mdv.de/site/uploads/tarifzonenplan.pdf
Kola jsou přepravována zdarma.
Tak jízdenku už mám vymyšlenou :) Do Elsterwerdy by to mělo stát 670,-, ještě k tomu 2 x 100 km autem, není to málo. Škoda že se nepočítá u Labe-Elbe pes jako osoba jako u Schönes ... a Quer ...
To já do Wittenbergu také. :) Díky tomu jsem přišel na to, že Sachsen Ticket platí v Sasku-Anhaltsku.
Tím, že jedu sám, tak to také není zrovna láce, 23 € + 5 € za kolo. :(
Možná, že nakonec to nestihnu a pojedu z Glaubitz podle toho Grödel-Elsterwerdaer Floßskanalu, který si popisovala ve svém blogu. To by rázem bylo za pouhých 200 Kč + 90 Kč za kolo.
Ale to je všechno ještě ve hvězdách.
U mě je to ještě víc ve hvězdách, neb sama jet nechci. Plánuji na nevím kdy. Já začala od té Prieschky, pak jsem přišla na to, že z Gröditz vede ten Flosskanal do Elsterwerdy, že bych kousek Elstry taky vynechala, a už jsem za Senftenberger See. Nakonec kdyby bylo víc času, šlo by to i bez vlaku.
Já termín vím, naopak jedu sám, protože rodina má nějaký program doma, který jde mimo mě. Jen nevím v kolik hodin se dostanu z domu a podle toho se určí, kam vlastně tím vlakem dojedu, kde začnu.
A kampak to už zase pojedeš? Vždyť ses nedávno vrátila. :-))
To už je dávno. Nikam daleko nepojedu :( Jen plánuju ... co kdyby bylo trochu času, tak musí být příprava hotová.
Jo tak to jo. Přírava musí být. Já mám natrasováno už od loňska (tu Muldu od pramene až do Dessau) a skutek utek. Zase musím zrušit červnovou dovču :-( Kdy já si dovyberu loňskou dovolenou je ve hvězdách.
Jízdenky dopravního svazu umí prodat automat na jízdenky DB. Jen se na úvodní obrazovce musí navolit, že chci dopravní svaz a ne DB.
Alespoň tam, kde mám osobní zkušenost (VVO, MDV) platí, že si člověk koupí jízdenku dopravního svazu v automatu, ale pak si ji ještě před nástupem do vlaku musí označit v označovači někde na peróně!
Super Petře!
Jinak jsem si nagooglil androidí aplikaci DB Navigator, umožňuje vyhledávat spojení i s kolama, to Taliáni nemají.
Zítra napíšu něco o Francii a SNCF, je tam pár fíglů, co se musí prostřelit, ale funguje to.
Vlak nám výrazně zvětší akční radius!
"Nur Verbindungen zur Fahrradmitnahme anzeigen" zaklikávám snad už automaticky.
Také je dobré na DB jízdním řádu, že ukazuje čísla kolejí, takže si člověk může dopředu připravit odkud kam má jít a nemusí to při přestupu hledat.
Německo a jih se srovnávat vůbec nedá, ale i tam to funguje, a asi, jak porovnávám, je jízdné o dost levnější.
Nástupiště se dozvíš včas na stanici (nádraží), horší je to s tím řazením soupravy, kde je vagón pro cestující s koly, se předem nedozvíš, ani dotazem na toho s plácačkou...
Prvek dobrodružství, který je občas vzrušující, ale někdy bych jej s chutí vyměnil za šeď jistoty.
Před pár dny jsem objevil novou nabídku, jízdenku Regio120 ticket, případně Regio120plus Ticket, která bude platit od 1. července 2015.
Regio120 platí pro jednosměrnou jízdu do vzdálenosti 120 km a stojí 15 €,
Regio120plus platí od 121 km a stojí 18 €.
Ostatní podmínky, tedy prostorová a časová platnost je stejná jako u SachsenTicket, tedy omezení na Sasko, Sasko-Anhaltsko a Durnysko, ve všední den od 9. hodiny, o víkendu celodenně, vlastní děti či vnoučata do 15 let zdarma.
Takže pokud chceme jet sami, případně s neplatícími dětmi, jen "odněkud-někam" můžeme dalších pár € ušetřit.