Ahoj je mi 15 let a chtěl bych letos začátkem léta ujet za jeden den 150km. Chtěl bych se zeptat co bych měl jíst, kolik před tím natrénovat, abych to vydržel. Na kole nejsem úplným nováčkem (minulé prázdniny jsem například ujel v horách přes 1000 km) děkuji za rady :D
Když budeš jezdit na kole, tak to ujedeš. Záleží na trénu a nákladu, ale jsou tu staří dědci co to ujedou i s plnou polní - prostě pomalu vpřed. Hlavně to nepřežeň. Postupně to ujedeš.
150 km není nic dramatického pro člověka, který trošku pravidelněji jezdí.
V roce 2006 jsem dala za den 140 (Břeclav - Vídeň) - bylo to na těžko, na kole MTB cestou jsme se nijak neštvali. Když bylo potřeba, tak jsme zastavili a jedli jsme taknějak normálně.
Pokud to plánuješ na silničce jen po asfaltu, tak se není čeho obávat. Jezdi a dáš to dřív ne začátkem léta :o)))
já se ptám, protože kamarád, který jezdí závodně říkal, že nad 100 km bych jezdit neměl tak do 17, že si tím ničím tělo. Pojedu z Prahy do Jizerských hor až k polským hranicím. A pojedu hlavně po asfaltu s MTB kolem. A bude to asi 160 km a on ještě říkal, ať hodně trénuji tak proto jsem uvedl věk a ptal jsem se na stravu při jízdě nechci v půlce skončit s bolestí nohou nebo něčeho podobného. :D
O tohle jsem se nikdy nezajímala.
Já jen z vlastní zkušenosti vím, že pokud jezdíš a nemáš na kole žádné zdravotní problémy, tak se 150 km v průběhu jednoho dne dá zvládnout celkem v pohodě. Bez výrazného štvaní i s pauzičkou na jídlo. Navíc pokud se hecneš a dáš to jako výjimečnou záležitost, tak se ti z toho kloubní systém rozhodně nezhroutí.
A bolet tě po takové štrece určitě něco bude :o)))
Myslím, že ten tvůj kamarád to bere moc z hlediska závodění a o to tobě nejde, jestli jsem to správně pochopila.
To ano spíš si chci něco dokázat, ale i se pořádně projet.
Neklube se nám tady zase nějaká Helenka, Pavlína (Jozífek už by na to roky měl) a jánevimkdodalší? Anebo že by jenom moje paranoja?
Tak se zeptej, jestli dotyčný náááhodou nejí bublající pizzu :o)))
Tělo se ničí nadměrným chlastem, cigaretama, drogama, požíráním humusů ve fastfoodech a hlavně nicneděláním...
Problém je s vysokou zátěží. Přestaneš růst. Já jsem dal v tvém věku 130 km, to zas taký rozdíl není...
A bez tréninku.
Když "v pohodě" odjedeš trasu poloviční délky, jsi připraven. Vstaň brzy ráno a jeď. Druhý den budeš mrtvý, ale s tým počítáš, ne? ;)
Jdi tempem na které si zvyklí. Zabal stravu na kterou jíš na svých vykíždkách. Neboj se zajít do supermarketu koupit si něco na pití, či pod zub. Natrénuj i tyto aktivity na kratších vyjížďkách. Natrénuj konkrétní trasu po kouskách, nebo natrénuj navigaci v neznámém terénu. (Navigace dost žere čas)
Pokud na kole "trochu" jezdíš, neboj se toho. My jezdili na střední škole od 15 let denně běžně ke 100 km a to natěžko, částečně v terénu a víc dní za sebou, tehdy jsme taky nebyli žádní závodní cyklisti.
Pár tipů:
- vyrazit dostatečně brzy ráno, ať tě nechytí tma
- nepřepálit tempo a nesnažit se "závodit"
- nezařazovat takové terénní vložky, co hodně sníží tvoji průměrnou rychlost
- jídlo vzít takové, na jaké jsi při podobných aktivitách zvyklý (já taky při ddlouhých závodech nejezdím na gely a spol. ale na banány a tatranky, a při výletech klidně na housky nebo i se zastávkami na malé! jídlo v hospodě)
Taky si myslím, že 150 km nic dramatického není. Jen teda ale nechápu, proč jsem po Drtičovi zničený jak Stalingrad, když má JEN 130 km... :)
Rekl bych, ze energie vynalozena na kilometr se od me oblibene K24 bude VELMI lisit. ;-)
Pockej, to ma Drtic 130 km? Tak to s vama nejedu :)))
Jak kdy a jak kdo :-)
Asi před 4 lety nějak na 90. km mě dojel jeden a ptal se mě kolik mám odjeto a byl překvapený, že on má asi o 25 km víc, že ten kufr nemohl být tak velký.
Mrkni do statistik jednotlivých ročníků, kolik někteří odjeli kilometrů :-)
To je naprosto normální. Já si jeden ročník "zkracoval", bo už jsem toho měl plné brýle. Pochopitelně jsem najel a nastoupal víc kilometrů a metrů, než kdybych jel úplnou trasu... Jsem místo u Frenštátu "vyjel" v Čeladné, v tom "tranzu" jsem si totiž nějak popletl Frenštát a Frýdlant... :-D
No prosím tě, jak se můžeš vůbec zamotat na frenštátsko-frýdlandsku ? Vždyť je to tam úplně jasný. Jedu, jedu, dojedu na nějakej kruhák, zavolám, ujasním si... ;-)
Protože Drtič má pomalu víc na výšku než na délku :o)))
Podobne jako ostatni bych rekl, ze staci pravidelne na kole jezdit, zvolna zvetsovat vzdalenosti a nemel by v tom byt problem.
Vylozene treninkem bych tohle ani nenazval, 150 km je jeste vzdalenost, kterou by vetsina lidi mohla ujet i uplne bez pripravy, ale to uz by urcite dost bolelo. Kdyz budes vylety prodluzovat postupne, telo si zvykne a budes mit predstavu co cekat.
V lete mas svetlo aspon 15 hodin, to vychazi prumer 10 km/h. Pokud zvladnes aspon 15 km/h, vyjde to i kdybys po kazde hodine jizdy pul hodinu odpocival. ;-)
Pokud bude mít z těch 150km 40km kopečky tak to za 15h neudělá pokud nebude dobře trénovaný.
Jizerky ho taky zbrzdí.
Nevýtrenovaný může mít křeče v nohách po takové štrece.
Dám krk na to že drtivá většina lidí by nezvládla ani tu stovku za den:-)
V Jizerských horách jsem dal za den maximálně 85 km a byl jsem vyřízen, ale druhý den jsem jel znova. Mě jde o to jestli mám třeba před tím najezdit cca 700 km a pořád zvyšovat km. A je lepší jet z Jizerek do prahy?? To bych ty kopce přejel plný sil a poté bych už jel skoro jen po rovině.
Jela bych z Jizerek do Prahy, to je furt a pořád z kopce :o)))
Neexistuje limit, kolik máš najezdit. Někomu stačí stovka nebo dvě a pro někoho je i 2000 km málo.
Je to o celkové fyzičce a podle toho co píšeš, tak ouplná "sračka" nebudeš :o)))
Jako něco mám najezděno hlavně v Jizerkách Singl treky jestli to někdo zná tak mi dá za pravdu, že najezdit na tom 60km za den je docela dobrý výkon. Takže radíte jezdit a zvyšovat a až se na to budu cítit tak to zkusit? tak děkuji moc :D A jen zabalit s sebou energetické gely, tyčinky a podobně.
Čím víc toho předtím najezdíš, tím snazší to pak bude, konkrétní číslo ti samozřejmě nikdo neřekne a výsledek nezaručí.
Já bych si připravil i nějaké záložní řešení pro případ problémů (zastávka vlaku po cestě nebo vědět komu zavolat), ale jsou lidé, které naopak motivuje metoda spálených mostů, když prostě ví, že dojet musí, to je na tobě. :-)
Klasické obecné rady = nepřepálit tempo a na začátku jet radši hodně zvolna, pravidelně jíst a pít ale jen věci, které už máš vyzkoušené, nepodcenit počasí a radši vzít i světla. :-)
Praha - Jizerky je něco jiného než singl treky v Jizerkách. Hory jsou fyzicky náročnější, ale jistější. Jedeš sám, v lese tolik nefouká, jedeš značenou trasu oproti chaosu, který je běžný na delších trasách. Kdykoliv to můžeš zabalit.
Je lépe volit těžší začátek a lehčí konec, ale hlavně si trasu předem důkladně připravit a aspoň části projet.
"Jizerky" jsou taky blbej pojem, jsou velký. Jezdím do a z Frýdlantu k nám, 25 kiláků na jih od Prahy, je to asi 160, podle toho kudy. Frýdlant už je za horama, takže si kopečky střihneš jedno jestli přes Albrechtice nebo Raspenavu, neutečeš tomu.
Pak podél Jizery, a před Prahou zase mírné kopečky, řekl bych, že cesta na Prahu je pohodlnější než tam, právě proto že ty kopce dáš svěží zrána, kdy ještě jsi při síle.
To by fakt bylo lepší, pro začátek.
Nad 130 je každých 10 kiláků už docela znát, když nemáš najeto moc. Je možné, že tě budou bolet chodidla od nášlapů, uvidíš, vyzkoušíš.
Hlavně se neznaž trhat rekordy naráz, pomalu posunovat, klapne to.
Až do Nového Města pod Smrkem pojedu. Myslím si také, že to bude lepší jet do Prahy než z Prahy. A pak mi bylo doporučeno abych nejel přes celou Prahu (bydlím ve Stodůlkách),ale abych jel metrem na Černý Most a pak až na kole. Nevím no
Je fakt, že metrem ušetříš čas, přes Prahu je to přece jenom trošku motání.
Já bych to ale ráno sjela k Vltavě (příjemný rozjezd z kopečka dolů) a pak ze Smích. nádraží metrem na Čerňák.
Cestou zpět bych jela po cyklo podél Rokytky a metrem bych se zase svezla až od Vltavy nahoru. Tedy pokud by si nebyl tak rozjetý, že bys to dorazil kolmo až k baráku :o)))
Jo, já když netáhnu vozík jezdím taky pod Rahou potrubím, z Hájů až do Letňan, je to lepší.
Tak to máš skoro jako já z Frýdlantu, až za kopcem, já raději jedu přes Chrastavu a Kryštofovo údolí na Český Dub a pak podél Jizery, než přes Liberec, ale asi si nevybereš, kopce přejet musíš.
Teď jsem si chvíli pohrával s představou jak jet z Frýdlantu do Prahy s co nejmenšími kopci a vyšel mi z toho úžasný několikadenní výlet. Frýdlant - Žitava - Sohland - Budyšín - Uhyst - Hoyeswerda - Senftenberg - Elsterwerda - Riesa a pak podél Labe do Čech.
Máš docela recht, ale myslím, že to bereš až moc naplacato, ale obejet ty hory zezadu, to vlastně není špatný nápad..
Syn kdysi dělal v rámci nějakého projektu do hodin němčiny "Cesta od Sprévy k Labi", jedním z cílů bylo využít co nejvíc cest bez či s minimem provozu.
Cesta, pokud si to dobře pamatuji vypadala takto:
http://www.mapy.cz/s/fnoI
Koukal jsem na to teď do mapy, ono by to fakt asi šlo ty kopce obejet takhle:
Praha - Dresden - Bautzen - Görlitz - Frýdland
Podle kilometrů to vypadá na dva dny, jeden den do Drážďan a pak do Frýdlantu. Asi to vyzkouším udělat kolečko. Teď jezdím v pátek odpoledne do Mladé Boleslavi, druhý den přes Dub do Frýdlantu, jsem tam kolem poledního. V neděli pak brzo ráno domů na jeden zátah. Budu si muset asi den přidat, ale mělo by to klapnout.
Nebo třeba takto:
http://www.mapy.cz/s/fnxr
Tam je prudké stoupání jen od Křinice do Ottendorfu a úsek od silnice Sebnitz - Saupsdorf do Tomášova je horší lesní cesta, nevím jestli by to šlo s vozíkem, ale zase se tak neztratí výška jako kdyby se mělo sjet až do Sebnitz.
Ten úsek Ostritz-Frýdlant jsem si vymyslel, tam jsem nikdy nebyl.
Tak to si dovolím oponovat. Když člověk chce, tak to dá.
V roce 2002 jsme se s naší cyklopartičkou hecli a dali jsme 100 jarních km
history - http://www.bbcc.cz/hist/2002/0421StoJKm/History...
fotky - http://www.bbcc.cz/hist/2002/0421StoJKm/Images.htm
Jezdili jsme na kolech cca 4 roky víceméně s dětmi, takže většinou výlety do 50 km.
100 km za den pro nás bylo zcela nedostižněho.
Ale dali jsme to. Zkrátka jsme to chtěli dokázat, tak jsme to dali.
Kroužili jsme sice kolem Prahy, ale křivoklátské lesy se houpou docela slušně. Žádná rovina to rozhodně nebyla.
Určitě.
Když jsem jel poprvé na K24, měl jsem na kole rekord možná 140 km za den několik let zpátky a za teoreticky dosažitelnou hranici jsem považoval 200 km, takže mě dost překvapilo, když jsem zvládnul 369 km. Samozřejmě okruh K24 je defakto rovina, takže ty kilometry pak nejsou stejné náročné.
Jsou lidi, kteří by 150km/24h zvládli i pěšky, ale to už mi připadá jako extrém.
Mě spíš začíná hlodat úvaha, kolik bych za den zvládnul na inlinech. Na to, že jsem na bruslích stál poprvé předloni, docela ztřeštěný nápad... :-)
Tak lámat rekéordy na bruslích mě ještě nenapadlo.
U mě by byla hlavně limitující dráha. Nejezdím po běžných komunikacích - to odmítám. A kroužit na Ladronce 100 km, to nevím, zda by se mi chtělo.
Ikdyž - u největšího okruhu je to necelých 20 kol :o)))
Ty jo, tys mi ale nasadil brouka do hlavy :o)))
4 kola mám asi za necelou 1,5 hodiny. Krát 5 - to by bylo asi 7 hodin. Časově by to teda šlo...
Teď ještě vymyslet, jak se na těch nohách pak dostanu domů :o)))
No ve hre jsou 3 zavody. :-)
http://www.inline24.cz
http://www.inline-draha.cz/2013-03-09-00-47-30...
http://www.lifeinline.cz/cs/ostrava-inline-1224-h
Nic jineho jsem nenasel.
Z hlediska trasy je nejzajimavejsi Inline24 (okruh 4.5 km Olesna), i kdyz mi neni sympaticky pristup poradatelu, ale ty zbyle dva zavody maji okruh mnohem kratsi, to musi byt jak krecek v kolecku.
Inline24 zna zrejme jen rezim dvojice a ctverice (stafeta, jeden jezdi, zbytek odpociva), u tech zbylych dvou pravdepodobne muze zavodit i jednotlivec.
Na to, ze v prosinci se mi poprve povedlo na inlinech ujet celych 30 km, mam kazdopadne odvazne napady, co? :-)
Závody mě rozhodně nijak nelákají - to není můj šálek kávy. Ale kouknu na ty trasy.
Dá se na to dívat i tak, že za zaplacený startovný ti aspoň někdo bude měřit čas a počítat ujetý okruhy.
Na kole je to v pohodě, tam je tachometr, ale třeba když jdu plavat a chci mít představu, kolik uplavu, hrozně mě nebaví počítání bazénů, vždycky se na chvíli zamyslím a než doplavu na druhou stranu, tak zapomenu, kolikátý bazén to vlastně byl...
Takže jezdit někde na bruslích okruhy, dopadlo by to stejně, po několika hodinách bych nevěděl, kolik mám a musel bych začít od začátku... to v závodě to snad změří dobře a pokud bych to stejně zapomněl než dojedu domů, tak to najdu ve výsledkách... :-)
Pokud si na Ladronce jdu ujet svojí dvacku, tak ty 4 - 6 okruhů (podle toho, jak dlouhé si dám) v klidu spočtu :o)))
Pokud bych jezdila víc, asi bych si musela dělat čárky.
Přiznám se, že já nejsem nastavená na to, abych jkezdila na čas nebo mi někdo počítal, kolik ujedu. Pak se okamžitě prohlásím za posledního a stejně si jedu podle svého a na všechno kolem kašlu.
Ty pocity se nedají vysvětlit - buď holt v sobě závodního ducha máš nebo ne. Já ho zkrátka nemám.
Jo tohle znám. Na základce jsem kvůli tomu byl "osvobozen" z fotbalu a jiných kolektivních sportů.
Jo. U plavání mně to taky vadí. Nemá někdo nějaký fígl, či "fórrichtuňk", jak to počítat?
Jestli se na tom kilometru, max. dvou, co chci v pětadvacítce naplavat o jedno sem-tam spletu, nevadí, beru to jen kondičně. Ale občas se mi stane, že když se mi rozutečou myšlenky, tak nevím ani kolikátá desítka bazénů to je, a to už mi vadí.
Napadá mě jedině neplavat na počet bazénů, ale na čas. Stejně člověk plave +/- pořád stejným tempem.
Nojo, ale když já chci mít ten "kilometr". :-)
Jasně, není to nic zásadního... ale kdyby to někdo nějak vtipně vyřešil...
Mám to vymakaný:
1. jezdím raději o 10 km dál - na padesátku
2. počítám základní jednotku tam-zpátky
3. a počítám pěkně v rytmu s každým tempem od 1 až po číslo, který zrovna plavu. Když dojdu k 5, tak začínám znovu.
4. když to celé zopakuju 3x, tak začnu bojovat jestli napočítám ještě do 2 nebo do 3 nebo do 4, abych se vešel do 60 minut.
5. zároveň sleduju čas, protože vím, že každý třeti sem-tam dám kolem deseti minut, tak jsem fur ve vobraze.
To počítání je vopruz, ale pomáhá to držet stejný tempo a rychlejc utíká čas.
Nakonec si to můžu přepočítat na bazény, jako třeba včera 3x5+3 je 36 bazénů
To já taky a navíc mě aspoň orientačně zajímá, jak dlouho to trvalo, což navíc předpokládá zapamatovat si, kolik bylo na hodinách, když jsem začal.
Nejvíc jsem zkoušel plavat v kuse 3 km a to počítání mi přišlo mnohem náročnější než plavání a nakonec stejně nevím, zda jsem to uplaval nebo mi pár zapomenutých bazénů chybělo.
Možná nějaký sportester by to mohl umět. Myslím, že hodinky co mám umí počítat okruhy, jenže potřebujou hrudní pás, musel bych vždycky zmáčknout tlačítko a tlačítka se nesmí mačkat pod vodou...
Jestli to něco umí při plavání poznat automaticky, aniž by ta hračka stála majlant, to nevím.
Plavci na to mají speciální hodinky.
Třeba něco takového:
http://www.gpscentrum.cz/fitness/plavani/
Radši bych něco levnějšího...
Zatím jsem zkoušela jen malé skřipečky, co se dávají do vlasů, přepínat při každé druhé otáčce z pravého ramínka na plavkách na levé... ale nebylo to úplně ono.
Nedávno jsem viděl reklamu na plavecké gps hodinky. Bez záruky...
Pokud by k urcovani polohy (smeru a rychlosti) pouzivaly opravdu GPS, mel bych obavy, ze v krytem bazenu vubec nemusi zadny signal chytit a jelikoz pri plavani mas ruce vetsinu casu pod vodou, bude to i venku s tim GPS signalem dost bida.
Umel bych si ale predstavit neco, co by vyuzivalo akcelerometru a gyroskopu (nebo magnetickeho kompasu) dokazalo pocitat tempa a poznat otacky. Jelikoz delku bazenu lze povazovat za konstantni, asi by to k mereni uplavane vzdalenosti mohlo stacit.
Predpokladam, ze neco takoveho uz nekdo davno vyrobil, otazkou bude cena... :-D
Fungující plavecké hodinky jsou realitou.
Jak píšeš, k určení počtu temp a počítání délek se používá kombinace akcelerometru, gyroskopu a kompasu. Jak přesně netuším. Délka bazénu se nastaví předem. Cena výsledných hodinek není tak úplně daná výrobní cenou, tyhle senzory jsou už dneska skoro v každých sportovních hodinkách.
Všichni velcí hráči (Polar, Garmin, Suunto i jiní) mají plavecké funkce buď ve specializovaných hodinkách a nebo v těch multisportovních (triatlonových).
Moje nové Suunto Ambit3 už jsem v bazénu jednou zkoušel. Délky to počítalo správně i když neumím obrátku, styl to nepoznalo, ale nezkoumal jsem jaké styly to vlastně má poznávat. :)
Pokud chce člověk GPS záznam z plavání na otevřené vodě, je nejlepší mít GPSku na vršku hlavy pod plaveckou čepičkou.
Jinak o těchletěch moderních vychytávkách hodně píše Ray Maker (dcrainmaker.com).
Tak na tehle hodinkach nebude drahy ani tak HW (akcelerometr stoji desetikoruny, ostatni cidla maximalne stokoruny), ale hlavne know how, jak namerena data zpracovat, aby z toho vetsine lidi lezly smysluplne udaje.
Uz jsem o nejake hracce s akcelerometrem (a idealne i gyroskopem) premyslel, abych si mohl vyzkouset, co lze s temi daty naprogramovat, ale vzdycky z toho nejak seslo, mimo jine protoze tyhle cipy mivaji rozmery zcela nekompatibilni s tim, co dokazu pripajet... :-)
Googli Bedna 2009 (šifrovací hra) aktivita Bednička.
Finálová šifra: http://youtu.be/-1jR2bMsqqA
Vysvětlení: krabice nacpaná diodama, akcelerometrem, pcpíprem a mikroprocesorem. Dostali jsme ji na začátku hry a pak se různě dostávaly další zadání a různě se s bedničkou cukalo (dráždily se akcelerometry) a pak z toho vylezlo nějaké řešení.
Tak jasně, že hlavní je know how :)
Na hraní s akcelerometrem, gyroskopem a kompasem ti stačí snad i ten nejlevnější mobil s Androidem… Na to není potřeba nic pájet a budeš to mít rovnou s pohodlím operačního systému a dotykové obrazovky :-P
OT - výkony bruslařů - no, kdyz jsem jeste bydlel v Bratislave tak jsem jezdíval na projíždky po hrázi do Gabčíkova. (100km) A potkával jsem tam bruslaře kteří dali tuto trasu taky... je to rovina a před těmi 15 lety tam byl velmi pekny asfalt. (jen ten vítr...)
Tak trenovany inline bruslar muze byt zhruba stejne rychly jako prumerny cyklista, takze ten dojezd zase o tolik horsi nebude.
Aspon teda v idealnim pripade = hladky rovny asfalt a clovek, ktery (narozdil ode me) na bruslich opravdu jezdit umi...
Asi by záleželo, z jakého vzorku bys tu většinu bral. Pokud z celé populace, to budeš mít pravdu, pokud z lidí, kteří se považují za cyklisty nebo na kole běžně jezdí, byl bych docela optimista, člověk dokáže mnohem víc než si myslí (jen se z toho pak může dlouho vzpamatovávat) a v nejhorším den má 24 hodin...
Volba trasy je určitě zásadní, nepochybuji, že bys dokázal vymyslel trasu, kterou bych za den nedal, přestože jsem v létě za 6 h závod stihnul 165 km... :-)
Zdravotní nebo technický problém může nastat u každého, to samozřejmě dopředu nikdy nevíš. Když si ale párkrát předtím zajede aspoň 100 km výlet, myslím, že už bude mít sám celkem představu, co ho čeká a jaké má šance.
Já zvládám tak 13,5 km/h, a moc neodpočívám, vlastně se mi zdá, že furt jedu.
Bezpečný odhad je 12,5 km/h, na tyhle vzdálenosti přes 150. Tedy za 12 hodin by to mělo klapnout, záleží fakt kudy pojede.
Na tom opravdu hodně záleží kudy a jak se jede a taky jak fouká vítr. V kopcích tak těch 14, ale na rovině to jde celkem dobře odjet s celkovým průměrem 19.
Třeba dnes jsem sednul na kolo a 150 km jsem dal za 3,5 hodiny, trochu zadejchanej, ale šlo to. Pravda bylo to na trenažeru, ale docela jsem překvapil sám sebe :-)
To ti ale foukalo do zad :-)
(větrákem).
Taky asi záleží co vezeš, mě se tady kolem nalehko daří jezdit 80 s průměrem 17 (nastoupáno tak 500).
Když jedu dál, povede se to zřídka, buď jsou někde kopce, nebo fouká, leje nebo je vedro, rovina a vítr v zádech často není.
To jo to foukalo, ale celou dobu to bylo proti větru :-)) Do zad to je blbý, to je o ledviny :-)
Průměrná rychlost u mě nejspíš závisí na strašně moc okolnostech.
Teď jsem narazil na graf z jedné loňské 24 hodinovky. Prvních 9-10 hodin to bylo super, pak se to trochu pokazilo, ale i tak je to pro mě rekorní výsledek. Jenže to bylo za téměř ideálních okolností - jízda po rovině, minimum věcí sebou, rozumné počasí a hlavně jízda se skupinou šílených cyklistů, které jsem nechtěl nechat ujet...
Průměrnou rychlost cesty do práce a z práce mívám okolo 23 km/h, v létě o kousek víc, naopak když je ošklivě, tma, jsem utahanej nebo zdeptanej z práce, klesne průměr občas i pod 20 km/h, přestože je to pouhých 26 km a jedu na tom stejném lehokole.
Na trase z Boleslavy do Třebový (158 km) mi v létě vyšel cestovní průměr 20.6 km/h (průměrná rychlost 22.7 km/h), pauzy daly dohromady asi 45 minut. Ale foukalo mi do zad a blížící se bouřka byla silnou motivací zbytečně nikde nezastavovat...
Tak mě napadá, že tu asi ještě nezaznělo, že nejdůležitější je náplánovat si trasu po větru, protože pak kilometry utíkají samy... :-)
Ono jsou jiné počty když počítáš průměrku, když jedeš 30 kiláků nalehko, nebo 170 kiláků naloženej.
Když vidím ty kluky na Tour, to co bych neujel za den střihnou za pár hodin....
A jen v těch superkolech to není, že jo...
Určitě.
Pominu teda drobnost, že moje lehokolo nalehko váží málem tolik, co naložený trek.... :-)
Ale kromě objektivních rozdílů (kolo, náklad, vzdálenost, kopce, vítr...) u sebe pozoruju často velké výkyvy v rychlosti, pro které jasné zdůvodnění nemám, prostě někdy to vůbec nejede a následující den zase jede kolo skoro samo... :-)
Výkonům opravdových závodníků taky nerozumím a věřím, že ti by mi ujeli i na kole ala ukrajina... jinou otázkou je poctivost jejich výkonů, že...
Mám strach, že i kdyby mě měnili krev po půl hodinách, a prali do mě bobule horem dolem, že bych stejně tolik neujel....
Ono ztopořit se k výkonu asi lze, ale jiná věc je dát to samé druhý, pátý, nebo desátý den.
Ale na 24ku bych si netroufnul ani vyrelaxovaný a odpočatý :-)
Nevim, kolik na vykonu muze udelat doping (a nehodlam to zkouset). Predpokladam, ze dost, aby rozhodl zavod mezi zavodniky, kteri by na tom byli fyzicky +/- srovnatelne. Z naprosteho necyklisty by to viteze TdF za noc fakt neudelalo... :-)
Nevidim duvod, proc bys 24 nemohl zkusit, velmi pravdepodobne bys byl vysledkem prekvapen. Nikde neni receno, ze musis byt 24 hodin v pohybu, naopak u bezneho cloveka budou pravidelne zastavky vhodnejsi strategie.
Ano, jde tam o jednorazovy vykon a to, jestli druhy den nechces kolo ani videt, uz nehraje roli.
Vicedenni nonstop zavody (existuji) jsou podle me mnohem narocnejsi, protoze prave musis fungovat i ty dalsi dny, precizne rozlozit sily a neudelat zadnou taktickou chybu... do toho se poustet (zatim?) neplanuju... :-)
Doping přidává (přidávál?:) řádově procenta výkonu. Prostě žádný doping z osla závodního koně neudělá! ;-)
Drtivá většina dopingu "jen" urychluje regeneraci.
Ono i jen málo někdy rozhoduje o tom, aby se závodník ještě dokázal udržet v háku nebo naopak jinému ujel.
No, takové ambice už nemám, potřebuju alespoň 4-5 hodin spát. V 24 hodinovce nevidím pro sebe přínos, zato třeba ujet 2000 km za 10 dní by mě docela lákalo...
1)Kup si pořádné kolo - nejlépe 6kg silničku
2)Zaplať si dobrého trenéra.
Když začneš hned zítra, tak příští rok bys trasu Tour mohl dát. Samozřejmě jako turista. Chce to jen po cestě kvalitní zabezpečení. Nejlépe doprovod, který ti cestou podá pití, jídlo nebo oblečení. A také ubytování v hotelu s kvalitním jídlem.
Vždyť to dělá v průměru jen 180km/den a po týdnu máš den volna.
Jen pro zajimavost, s jakym rozpoctem by na takovou akci mel pocitat? :-D
Hodně velkým. :-)
Když chceš podat špičkový výkon, musíš k tomu vytvořit odpovídající podmínky.
Nemám ani ambice podat špičkový výkon :-)
Potkal jsem ve Francii kluka (bylo mu odhadem tak 65 let) a ten si dal trasu Tour za 30 dní. Jestli jsem správně pochopil, je to u jejich cykloturistů celkem populární záležitost, to putování po trase Tour. Měli jsme trochu komunikační potíže, tak jsem nezjistil, jestli to jel na těžko na treku, nebo odlehčený na galuskách, pžíště už budu vědět (https://www.youtube.com/watch?v=Uv1MRgNZC2U)
2000 km za 10 dní znamená 200 km denně, a to je celkem reálný cíl, ale bez tvrdé přípravy to strejda mého věku jen tak nedá. Tož se budu připravovat.
Ono stačí ještě malinko zrychlit, někam k těm 15 km/h cestovním a dá se to jet za 14 hodin denně, takže na jaře by se člověk skoro mohl vejít do světlého dne, když se bude snažit.
A co teprve takový Zimovčák, ten to jel na vysokém kole. 2005 - Tour, 2006 - Giro, 2007 - Vueltu.
Dej si říct a popřemejšlej vedle drilu (tělo má své limity) i o odstranění technických "brzd" a odporů a optimalizaci stravy. Při takovém denodenním kvapíku už hraje roli každý detail.
Stravu eliminuji úplně, tedy alespoň se tak cejtím už asi měsíc... :-)
Pokud narážíš na nábojové dynamo, tak fakt nevíš o čem je řeč, to takovej "mapník" ti aerodynamikou bere asi víc.
Chce to trénovat s naloženým vozíkem, když odpojíš, létáš :-)
jj, nebo rovnou za sebou tahat pneu z traktoru naplocho :-))
Nejen dynamo, kdejakej detail. Vyházet nesmysly a trojnásobný jištění kdečeho. Lehčí (ale furt víc než bezpečný) gumy.
Stravu si teď eliminuj klidně úplně (učil cigán koně nežrat, málem ho to naučil, kdyby mu ten chcípák jako naschvál nechcíp...) - ale až pojedeš, tak se nauč to jídlo rozvrhnout a doplňovat pravidelně, navíc to správné. Při celodenním výkonu nežrat a pak to dohánět večer je blbost, minimálně půl dne jedeš s hlaďákem jen na půl plynu.
Dej si říct a uvidíš jak najednou poskočíš k těm dvoustovkám - a bez nějakejch křečí.
A jiný bicykl... Kolikrát jsme mu to psali... ? Neposlechne. Je jako strýc František.
I kdyby zůstal u toho treka (tomu rozumím), tak se dá ale podstatně vychytat.
http://ekonomika.idnes.cz/kolo-vypovida-o...
Konstrukce obou kol je úplně jiná. Pochopitelně, že člověk na trekkingovém kole je na tom hůř - bicykl má širší pneumatiky, jiné převody, z kopce jede o hodně pomaleji než na silničním kole. Ale Forman si nestěžoval.
:-D
Ty to Vojto nechápeš, já se nechci honit, balit do klubíčka abych byl co nejvíce aerodynamický, a do kopce se postavit a dupat jako šílenec, tohle divočení už mám za sebou.
Sedím za tím jak za stolem, a ze sedla nevstávám nikdy. Když to už to nejde, tak prostě slezu, a chvilku se projdu.
Přesto i s tím vozíkem jezdím těch 120-140 denně, a tech 150, o které se bude náš, o 40 let mladší kolega snažit, jsem s tou kárkou už dal taky, a druhý den pokračoval v krasojízdě.
Takže není zase tak zle.
Někdo to tu psal, ty dlouhé trasy nejsou tolik v nohách, nebo vybavení kola, jako spíše v hlavě.
Prostě není to cyklistika, ale cyklotursitika s velkým důrazem na to "turistika" a tomu odpovídá i vybavení.
No já si pamatuju, že přespávali po hotelích a penzionech a vozili v podstatě jen peněženku. Kdybych si mohl dát kolo na pokoj, jako Jindra, na těžkýho treka by mě nikdo nedostal, na karbonové silničce by to bylo úža, dvě stovky za den, deset dní po sobě bych v pohodě dával i v kopcích.
Jindro, když vezeš stan a všechny ty krámy tak treka a vozík jo, ale až pojedeš do tej Barcelony, nové karbonové kolo neznamená, že se musíš hrbit, sedět můžeš podle svého gusta, ale jede to o poznání lépe, je to o cca 7kilo lehčí, lepší ložiska, užší pláště, karbon krásně žehlí nerovnosti, ale při šlapání se rám ani drahé komponenty nekroutí, přenos sily je efektivnější, ti někdy půjčím svoji silničku.
http://www.nejlevnejsi-kola.cz/specialized...
Zhruba něco takového bych si pro tebe představoval, dát trošku výš řidítka a s trojpřevodníkem.
To je hezký kolo, ale strašně moc peněz.
Zamknu ho před sámoškou a budu se klepat, jestli ho tam za půl hodiny najdu?
To není kolo na trajdání po Evropě, když jedeš sám.
V kole fakt problém nevidím, sudnám dvacet kilo přes pupek, a ujedu vám i s vozejkem za zadkem :-)
Netvrdím, že musíš mít zrovna tuhle libůstku, ale líbí se mi, jak jseš zašprajclej na tom špeku a jinou možnost nepřiopouštíš.
Ale jen pro zajímavost. Plácal jsem se na treku, koupil jsem žiletku - a jaký div, aniž bych shodil byť jen 10 dkg, letěl jsem o čtvrtinu rychleji při podobné námaze.
Používám dál obě kola, každé má své užití.
Jo a smysl toho odlehčení a vychytání jsem doslova hmatatelně poznal na K24. Fakt není kilo "na pupku" totéž co kilo na bicyklu.
A ještě k těm vlastním kilům - bacha na bezhlavé honění váhy a shazování za každou cenu. Tuk je o dost lehčí než svaly a pokud makáš, váha vůbec nemusí jít dolů, přesto jsi se mohl toho zbytečného tuku už zbavit. Nějakou hloupou dietou nebo nežráním se pak taky můžeš klidně připravovat o funkční svaly a energii.
Neboj, nejsem magor, shazuji kvalifikovaně a promyšleně, už jsem zase docent.... :-)
Mám strach, že na rotopedu jsem se za posledních pár týdnů najezdil víc, než leckdo za celý rok na kole, a když je trochu tepleji, jsem venku. Letos budu fakt připravenej až mě mrzí, že jsem si naplánoval takový leháro.
Možná ještě trasu přehodnotím, protože to vypadá na 1000 kilometrů celkem rovinky a asi 80 km Pyrenejí, ale jen zlehka....
Teď jdu zase na ten krám, fakt hop nemám rád ani malinko. Šlapeš jak blbec a furt jsi na fleku :-)
Taky jsme se rozjížděl na filmech, ale jak jsme si zvyknul, jsem na sebe tvrdej a jedu masochiosticky tohle:
https://www.youtube.com/watch?v=h9AeSqzqNbM
Za hodinu už nevíš co tě víc štve, jestli Vincent nebo rotoped....
Jo, některé věci, co tahám s sebou fakt můžu asi vynechat a tím odlehčit. Dnešní kola vydrží víc, než ta, co jsem na nich rajtoval před 30ti lety, takže opravdu nemusím s sebou tahat půl náhradního kola.
Pláště mám nejlehčí, teda z těch neprůstřelných....
Omezit můžu i pár hadrů, co vezu.
Největší mám stejně ale rezervy ve vlastní váze, řeknu to takhle, zbytečně si vozím 3 galuskáče navíc, takže honit gramy na ráfcích nebo rámu moc logiku nemá.
Ale makám na tom.
Zatím jen mohu vyvrátit dvě pověry, které mezi tlouštíky kolují:
Není pravda, že po jídle, u kterého tě nikdo nevidí, se netloustne, stejně jako není pravda, že se netloustne po jídle, které si nezapíšeš, když sčítáš příjem kalorií.
Jinak jízda s vozíkem má něco do sebe. Celkem efektivně a intuitivně učí klidné jízdě a racionálnímu hospodaření s kynetickou energií, to se při dlouhých několikadenních štrekách dost hodí.
Ty tři galuskáče klidně nech doma :-) Ale s těma pláštěma nemáš až tak pravdu. Je veliký rozdíl, jestli kilo vezeš v batohu (třeba i v tom pod trikem), nebo ho roztáčíš na ráfku. Zkus prošlápnout i tuhle uličku a zjistíš, že není slepá. Nevnucuju ti žádné závodní slupičky, kde je to hop, nebo trop. Nevezeš zas takový metráky, navíc se suneš po víceméně perfektních cestách. Takže to pancejřování navíc je pro tebe jen obrovská ztráta. S bráchou osm let vozíme Schwalbe Marathon (dnes označení Original), tím nejlehčím. A těch pár defektů za ta léta si troufnu i ve tři ráno vyjmenovat. Prakticky vždy souvisely buďto s ventilkem mizerné duše, nebo s total sjetým pláštěm. Plusko bych určitě bral pro jízdu natěžko přes Rusko a Mongolsko do Číny, ne na kvapík do Andory.
To s těma ráfkama a pláštěma vím dávno.
Jezdím na těhle:
http://www.bike-eshop.cz/plaste-silnicni-a... (550g).
Schwalbe Marathon Plus má přes kilo, ty jsem měl na elektru.
Mám docela těžké ráfky, Remrexy Grand Rock, navíc vypletené 2.3 kama drátama, s tím si zatím netroufám nic dělat, nechci centrovat kolo po cestě. Ono náhoda je blbec, sice jedeš po slušných cestách, ale najednou prd, díra v asfaltu, kolo prázdé a navíc je z něj osmička a zdržení pár hodin.
Tak to hurá :-) Nějak se mi zafixovalo, žes jezdil neoblomně na těch pluskách. Tyhle jsou parádní.
S tím výpletem bych se nebál. Máme nějaké no-name nerez dvojky na konfekčních dvojtých ráfkách a za celá léta normálně nepovolil ani jeden. Přitom na těch děravejch asfaltkách v Orlických dostávají co proto.
Několik drátů teda povolilo, ale ty byly načnutý řetězem od neseštelované přehazky. To se ale nepočítá.
Teď budu konečně vyplejtat nová kola na treka (původní ráfy probržděný), mám dvojtý Mavic s nejtkama a dám nerez dvojky Sapim. To se nehne.
Jo a váhově je to s tebou srovnatelné, taky nejsme žádní drobečkové a na nosičích táhneme kdejakou zbytečnost.
.... bych rád věděl, k čemu je takovýto "závod", který rozháže celý cyklus člověka? To si může vymyslet jen homo sapiens, který si musí porád něco dokazovat. Něco jiného je absolvovat závod ve dne- noc je na regeneraci sil..
To platí pro téměř každý závod a pro "vrcholové" sporty obecně.
Na druhou stranu, není důvod, aby to "rozhodilo celý cyklus" člověka, zvláště bude-li se na to systematicky a dlouhodobě připravovat.
Takovej vydařenej mejdan do ranních hodin cyklus rozhodí daleko víc. A bez dokazování a závodění. :-)
Spousta lidí dělá čtyřiadvacítky v rámci svého zaměstnání pravidelně, tady bych ty dopady nijak nedramatizovala.
Já bych třeba do denního závodu "na rychlost" nikdy nešla, na nějakou tu čtyřiadvacítku (kde i když budu poslední, tak budu v cíli pořád včas a s ostatními) bych se někdy odvázala ráda.
Kdybys napsal, ze nechapes, jaky ma smysl zavodit a neco si dokazovat, asi bych tezko hledal argumenty. Lidi jsou proste ruzny, kazdeho bavi neco a netroufal bych si tvrdit, ze nejaky zpusob traveni volneho casu je lepsi nez jiny (teda dokud to neomezuje/neposkozuje ostatni)...
Ale tvrdit, ze zavod je spatny jen protoze trva i pres noc? To narazime na klasickou otazku, kde je podle tebe hranice? Je marathon OK? Je Ironman jeste OK? Pripada ti K24 o tolik horsi?
O tomhle bych se být tebou poradil s nějakým vzdělaným trenérem cyklistiky. A nebo rovnou vstoupit do nějakého cyklistického nebo sportovního klubu. Hnát se v 15 letech do takovéhle vytrvalosti mi nepřijde úplně správně.
Když jsem byl 15-ti letý dorostenec, poměrně hodně jsem trénoval (běh, lyže, biatlon). V té době jsem nechápal, proč muži, kteří chodili na tréninky míň než já, mi přesto vždy utekli. Teď (je mi 26) už to chápu. V 15 letech ještě není tělo "hotové". Svaly jsou menší, tělo vydrží méně zátěže a tak je to správně. V 15 letech by člověk měl trénovat spíš rychlostně. Nabrat rychlost, mrštnost.
Tím nechci napsat, že bys to nemohl ujet. Ale spíš si myslím, že bys na to neměl moc cíleně vytrvalostně trénovat, ale trénovat "normálně".
Moudré slovo. Naprostý souhlas. Předřečící starci, co jim už zbyla jen vytrvalost to samozřejmě vidí jinak. Mladí lidé maji běhat a jezdit sprinty, dokud to jde, na vytrvalost je dost času později.
Do pytle, co je vytrvalostního na jednorázovce, byť je to 150 km?!?
Kdyby měl člověk přemýšlet jako ty se snilardem před každou "hecovkou", tak by od svých plánů spíš upustil než to zkusil.
Rozhodně nepopírám, že vy dva zkušenosti máte. Ale proboha rozlišujte, co je vytrvalostní závodění a co "chci to zkrátka zkusit". A 150 km na vyzkoušení "co ve mě je" není žádné drama. I když je mu jen 15.
Ostatně koukněte se vedle na kismulu - tomu je 16 a brázdí Moravskoslezský kraj od shora dolů a zase nazpátek. Každá trasa kterou si vymyslí má přes 100 km a s výškovýma metrama se také rozhodně nešetří. A že by byl v nějakém tréninku to ani omylem. Zkrátka ho to baví, tak jezdí.
Nevím, proč by si "mladé" odsuzoval k "sprintům", to by asi byl omyl. Záleží na tom, jak je kdo stavěný, někdo má fyziologii spíše na dynamické sporty, jiný spíše toho vytrvalostního charakteru.
Správná ovšem je Snilardova připomínka "trénovat normálně", a to zase neplatí jen pro mlaďochy. Nikomu nesvědčí dlouhodobě přetěžovat organismus ale i tady, bych se nějakého přetrénování nebál, pokud bude sportovat a cvičit "normálně", tedy bez nějakých podpůrných prostředků a bobulí.
Horší by to bylo, kdyby mu nějaký ten "trenér" poradil, aby si zobnul jednu zelenou bobuli před tréninkem, aby měl větší výkon, žlutou bobuli po tréningu, aby ho to míň bolelo, k tomu mu míchal různé energetické a proteinové kokteily a tak.
To mladého člověka celkem spolehlivě zdevastuje.
Taky by bylo tragické, kdyby si jako patnáctiletý cyklista začal s nějakými dietami aby byl co nejhubenější, protože to je na kole výhodou.
Když bude zvolna nakládat a přidávat zátěž, celkem nic mu nehrozí, jen že se mu možná budou klepat kolena a druhý den nebude chodit, ale to se srovná.
150 v patnácti není nepřiměřený cíl, vlastně ani kdyby na to chtěl hupsnout hned zítra, bez nějaké přípravy. Pokud nemá žádné zdravotní potíže a limity, zabít by ho to nemělo.
Můj názor je, že pro takhle mladého člověka není vhodný vysloveně vytrvalostní způsob tréninku. Tedy jezdit převážně dlouhé pomalé jízdy.
Ono totiž i když budeš trénovat na dlouhé štreky typu x stovek km, tak bys měl pravidelně jezdit i rychlostní a tempové tréninky, ne pouze ty vytrvalostní pomalé dlouhé.
Jenomže on nemluví o "štrekách" tvého typu, ale o nějakých 150 kilácích a to by měl asi jinoch v 15ti zvládnout, když trošku jezdí.
Ani bych tomu neříkal trénink, prostě popojede kolem komína párkrát 80, pak párkrát střihne 100ku, pak dá 120 a má to doma.
Pamatuji se, že my jsme za mlada na kole vlastně nikdy netrénovali, jen jsme prostě jen tak "jezdili".
To co děláš ty, ty Brevety, je úplně jiná úroveň ve všem. Cítím se silný, začátkem března zkusím pokořit 200 a pak se uvidí.
Jinak 24.10.2014 jsem ujel 180 km (tedy přesně 179,8), rovina to úplně nebyla, a počasí taky nic moc. Bylo mi přesně 55, a nikdy před tím jsem více než 175 neujel...
Takže až se někdy v budoucích letech někde budeš na tom Brevetu válet na tom svém kanapíčku, a prosviští kolem tebe démon s žlutejma brašnama, tak to budu já! :-)
Jenže to je přesně to co si myslím, že není úplně vhodné. Párkrát 80, 100, 120 je už celkem vytrvalostní trénink na několik hodin. Můj názor je trénovat na to mnohem kratšími vzdálenostmi ve vyšší intenzitě (max 50 km), ale častěji. Spíš něž tam jednou z týden lupnou stovečku a pak se z ní zbytek týdne vzpamatovávat. Pak je vhodné samozřejmě jednou cvičně dát něco delšího (třeba těch 100 km), ale až po nějakém čase.
Hnát se předčasně do vytrvalosti je podlě mne nesmysl.
Můžu se mýlit, to jistě.
Ty si športovec, ty vieš lepšie. Z mojej skúsenosti stačí zájsť polovičnú vzdialenosť.
Takže na 150 km by som trénoval takto:
20 km,40 km,75 km,150 km.
Pokiaľ by ma niečo odrovnalo, tak by som si zašiel ešte raz kratšiu dĺžku.
Od 13 rokov jazdím každoročne 106 km s 2300 metrov prevýšenia. Prvý raz som mal priemernú rýchlosť niečo pod 8 kmh-1
Myslím si že úplne každý cyklo tréner ti 150 km zakáže. Oni by radi aby si behal do kopcov ako fretka, ale na kratšie vzdialenosti. A áno, všetky "fretky" ma úplne v pohode predbehnú.
Pokud by se chtěl dálkovým trasám věnovat důsledněji a chtěl by lámat rekordy, pak by konzultace byla rozhodně na místě.
Pokud to ale udělá jako jednorázovku jen tak z hecu s tím, že na kole není žádný nováček, tak bych to nedramatizovala.
Nevidím důvod, proč by to mělo na něm zanechat trvalé následky - pokud se teda někde cestou nezrakví apod.
Jestli ty si nevykládáš moc dramaticky to, co jsem napsal :)
Hlavní myšlenka je, že tréninky 15-ti letého člověka by měly být převážně krátké. Tj. do dvou hodin, ale i mnohem kratší, když budou intenzivní.
A ta porada s trenérem proto, že já sám trenérem nejsem a to o zde píšu je spíš moje pozorování z našeho klubu (biatlonového).
Nic si nevykládám, jen čtu, co píšeš. Nemám křišťálovou kouli, abych ti viděla do hlavy, jak to vlastně myslíš. Mám jen před sebou tvůj text a ten na mě zkrátka dělá takový dojem, jak na něj reaguji.
Pokud si chtěl sdělit něco jiného, pak si to měl jinak formulovat. To co jsi ale napsal mi zkrátka vyznívá tak, jak jsem na to reagovala.
Na kole jsem toho nikdy moc naráz neujel, tak maximálně 30km. Loni jsem začal jezdit trochu víc a byl sem hodně vykulenej, když jsem svých prvních 120km zajel pod 6 hodin, a ani to nebolelo a jel jsem jak vždycky. Bylo to taky z kopce (po proudu Svitavy), na MTB po silnicích, občas kopeček, občas defekt, občas bloudění. Naplánoval jsem si to, chtěl jsem to ujet, těšil jsem se, dobře jsem se vyspal a to bylo asi nejdůležitější.
V 15ti letech můžeš dělat i horší věci než jezdit na kole, takže pokud máš chuť, tak to určitě udělej. :)
cesta na jarní sraz v Trhové Kamenici měla cca 130km a houpala se pěkně. Nebýt toho hnusného chcance na posledních 30km, tak je to úplně v pohodě. Takže ujet 150 jde krásně i na skládačce na těžko, je to jen o hlavě.
Ahoj. Kdysi jsem jezdila s jednou partou a v té partě byl s námi i kluk, bylo mu v té době necelých 15 let.
Na kole toho předtím moc nenajezdil, ale dělal myslím závodně plavání. Na druhé výpravě toho roku (na jaře) to vyšlo zrovna tak, že jsme jeli z Jizerek do Prahy a bylo to nějakých 148,5 km. Jasně, je to v opačném (tedy sklonem příznivějším směru), ale jeli jsme to přes Poděbrady, což je proti větru a měli s sebou nějakou výbavu (spacák asi ne, protože jsme spali v chatě, ale oblečení a jídlo a tak). A tomu klukovi bylo 15 až za dva měsíce ...
Já bych se toho nebála. Náš sedmiletej kluk ujel vloni 88 kilometrů jako svůj rekord.... byl sice pak trochu hotovej, ale bylo to jeho přání ujet sám aspoň 80 km ...
Pojedeš po silnicích - doporučuji včas (aby sis na ně zvykl) přezout na rychlé, silniční pláště.
Taky bych potřeboval nějaké rychlé pláště, když mám pomalý nohy....
Pravidelně jezdit na kole a přidávat si postupně kilometry. Na tu plánovanou cestu je dobré vybrat si den s vhodným počasím, vyjet brzy, mít stále dostatek tekutin a potravin s vysokým obsahem cukru, dělat raději častější a krátké přestávky, naplánovat dobře trasu (bloudění a permanentní čučení do mapy stojí moc času), Mít dobře seštelovaný a promazaný kolo, pořádně nafoukaný pláště, s sebou lepení a nějaký to nářadíčko, pumpičku...a hlavně mít do toho chut' a neposlouchat bláboly o tom, jak by ti mohlo uškodit.
A jak bylo zmíněno, případně si připravit únikové body. Když jsem jel s dětmi poprvé delší trasu, volili jsme cestu podél Labe, kvůli tomu, že tam vede paralelně železnice.
Nebo "přítele na telefonu", v 15ti nejspíš rodiče...
V 14 jsem s kámošem jeli za babů do 50 km vzdálené obce. Tož poťme se za ňů podívat, a vyrazili jsme bez řešení jídla a pití.Poprve, co jsem ujel 100 km s přestávkou u ní. Večer mě trochu boleli nohy, stejně jak z jiných aktivit tehdy. Oblečení a kolo (ukrajina) radči nezmiňuji, protože by to někteří neunesli. Prostě je teď jiná doba. Dobře, že je, ale často se směju, až se...za mě ANO!
S sebou náhradní duši, lepíme doma, na cestě to zdržuje :-)
...ale nesmíš píchnout víckrát- to bys vezl hafol duší!(ono to lepení trvá do 15-min- protiprůraz plášť to sichruje)
Vozím 3 duše a lepení, a pochopitelně protiprůrazové pláště, na cestě jsem nepíchnul ani jednou, ale co kdyby, že jo. (už jsem to tu psal, posichrovanej třema dušema jsem v klidu vyrazil z Brusele na Paříž, ale nechal jsem si doma pumpičku....) :-)
Tři proto, že si říkám, vletím na nějakého toho ježka, bodnu přední i zadní, vyměním a jedu, třetí mám jako zálohu, kdyby náhodou ten den ještě něco....
Když jsem jezdil zamlada, byly ty duše samá záplata, vozil jsem právě jen jednu náhradní, na cestě vyměnil, a večer v klidu zalepil, a duše byla zase připravená na výměnu jako náhradní a totéž bych dělal i teď, kdybych píchnul.
Nelepit někde v lijáku ve škarpě, ale hezky v klidu. Takže pro někoho, kdo není ouchyl, by asi mohla stačit jedna duše a to lepení....
Nechtěl bych Ti nasazovat brouka do hlavy, ale pokud vozíš duše a protiprůrazové pláště a už jsi dlouho nepíchnul, překontroluj si, že ty duše jsou funkční. Už jsem takhle jednu z těch co vozím vyndal z krabičky a ukázalo se, že po těch letech, co byla složená, praskla v tom místě přeložení.
Takže teď před delší cestou ty duše raději nafouknu a překontroluju nebo si koupím nové.
Provedu, dobrá rada.
Taky si vůbec musím překontrolovat ten balíček náhradních dílů na kolo, furt to jen přehazuji z brašny do brašny a ani nemám tušení, co tam všechno vozím. Třeba zase ušetřím půlkila.
Vím jistě, že vozím kombinačky, a ty jsem použil jen jednou, abych si otevřel láhváče. Asi je zruším...
Místo kombinaček si pořiď tohle:
http://www.noze-shop.cz/naradove-noze/naradovy...
plus tohle:
http://www.noze-shop.cz/prislusenstvi-darkove...
Kdysi jsem ten nůž dostal a jsem víc než spokojený. Otevřeš s tím nejen pivo, ale uděláš spoustu dalších servisních úkonů (uřízneš větev, namažeš chleba, utáhneš šroubek na brýlích)
To vypadá hezky, ale mám strach, že bych to ztratil, a na to je to dost drahé. Nářadí se mi ztrácí furt.
Napíšu si asi Ježíškovi.
Strach, že to ztratím, no ten já mám taky.
Ale je to fakt nádherný kousek, nosím ho s sebou stále i když jednu vadu má, nemá vývrtku. Ale to řeší můj švýcarský nůž, co mám na kroužku s klíči. Už mnoho lahví jsem zachránil od nevypití. :)
Jo, správná připomínka, několik let jsem takhle vozil duši v brašničce a nepotřeboval ji a když konečně přišla její chvíle, ukázalo se, že z ní utíká mnohem víc vzduchu než z té čerstvě píchlé.
Moje hypotéza byla, že se nekonečnými otřesy v místě přeložení o bok brašničky prostě prodřela, je ale možné, že by praskla i tak.
To pak trochu naštve, když člověk zjistí, že kdybych náhradní duši nevozil vůbec, mohl jsem za ty roky ušetřit spoustu energie a výsledek byl stejný.
Dobrá past je taky mizející lepidlo, po několika letech už mě takhle překvapila uplně prázdná NENAČATÁ tuba lepidla, neštěstí jsem v krabičce měl ještě zbytek ze staršího lepení...
Lepidlo raději kupuji každý rok znovu. Ono ani přemrznutí v garáži mu nedělá dobře.
To se mi taky stalo, na Modřanské, nějakej kluk, když viděl jak jsem nabalenej, šel rovnou po mě, jestli nemám lepení, píchnul.
Tak jsem vytáhnul, a taky, lepidlo suché, naštěstí jsem (jako vždycky) měl s sebou ještě dvě další lepení, a to poslední, nějaké ty samolepící záplaty fungovaly.
Jste mě připomenuli, že si mám taky koupit nové balení, nebo by snad stačilo to lepidlo? Záplat tam je habaděj...
Ale naposledy jsem to dělal ještě když byli v té papírové krabičce ty dvě ampule, jedna s benzínem, druhé s lepidlem, zarážel se do nich špendlík co (ne)fungoval jako zátka. Jinak na dlouhou cestu náhradní duši vždycky s sebou, někdy se podaří píchnout tak, že to zalepit prostě nikdy nepůjde, takže sichr je sichr, alespon jedna navíc....
U mě vždy záleží, jestli místní prodejce samotné lepidlo vůbec má.
Nejčastěji lepím na školním výletě nějaká žákovská kola, takže záplaty spotřebovávám na cizí kola.
Na lepení už léta nepoužívám nic jiného než toto
http://naradi.heureka.cz/lepidlo-vulkan-cement...
I načaté vydrží roky, že by vyschlo se mi ještě nestalo. A na záplaty jedině nastříhané kousky ze starých vyřazených duší (zbytek pak na gumičky) – ať ještě poslouží i když už neslouží :-).
....jóóó, to pamatuju- sice s jiným designem, cenou 0,70Kčs a drželo jak přibitý!!!
Jasně, že tady v diskuzi jezdí nakoláci 150 km běžně, většina natěžko a někteří ještě s přívěsným vozíkem, aby se aspoň trošku zapotili :-). Já se spíš kloním k zdravému pesimismu. Pokud tedy dáš v pohodě během jara opakovaně 80-120 km, pak by těch 150 km neměl být žádný problém. V opačném případě vytčenou vzdálenost spíš zlomíš, než ujedeš. Obecně si stejně myslím, že pro kluka tvého věku jsou dlouhý štreky nevhodný /stejně jako třeba dlouhý běhy/. Zeptej se nějakého skutečného trenéra cyklistiky.
Co pořád blbnete s těmi trenéry?!?
150 km ho nezabije.
Buď to dá nebo holt odněkud pojedu vlakem.
Ano, bude ho druhý den bolet zadek, budou ho bolet nohy, budou ho bolet ruce a bude vědět i o svalech, o kterých doposud nevěděl, ale z toho se rozhodně neumírá.
To se zkrátka po větší námaze stává každému z nás a trenéra kvůli tomu určitě nikdo nežádá o radu.
To bychom mohli za chvíli taky každý vydatný jídlo konzultovat s dietologem...:-) Mimochodem dnes byl na netu článek, že největším zabijákem je nedostatek pohybu a až pak obezita...
Chceš snad říct, že před Vánoci nenavštívíš dietologa, aby ti řekl, jak se připravit na Vánoční nášup?!?
Jak nezodpovědné!!!
:o)))
Chtěl jsem samozřejmě před Vánocemi svého dietologa navštívit za účelem konzultace ohledně stravování během Vánoc, ale měl jsem pech. Jeho manželka mně sdělila, že dostal infarkt z přejídání a je v komatu ve špitále...
Je to vytrvalostní věc. Nejsem názoru, že je vytrvalostní trénink pro mladého člověka špatný, pokud samozřejmě nehoní svalový objem jako kulturista. Samozřejmě platí, že je dobré v mládí nic nepřehánět a sportovat všestranně. Pokud jsi ale jinak zdravý, problém nevidím.
Jezdí to důchodci natěžko, jenomže u vytrvalosti jde hodně i o zkušenost (o hlavu). To je handicap, který za krátký čas nedohoníš. Musíš být proto lépe fyzicky připraven, aby ses dostal na jejich úroveň a bez problémů to dal.
V každém případě je třeba se rozjezdit a několik 100 km jízd by jsi měl předtím odjet. Jednak si musí zvyknout zadek na sedlo a pak musíš poznat sama sebe.
Jí se hlavně před jízdou, za jízdy se doplňují tekutiny, minerály a cukry. Při delší vzdálenosti je dobré i jíst něco víc, ale tady hodně záleží, jaký jsi typ.
Příklad: Já rychle spaluji, takže když nebudu závodit, mohu si dát i knedlo vepřo zelo. Nesmím se ale dostat do hladu, protože jak vyhořím, je konec. Tohle je třeba o sobě vědět a umět se sebou pracovat. Bez praxe to nejde.
Jako jednorázovka nebo začátek nevhodné. Proč?
Neznámá trasa
Trasu ani její části jsi na kole dosud nejel. Budeš bloudit, budeš zbytečně stoupat a pak klesat, pojedeš zbytečně s auty, najedeš víc km, než plánuješ a za delší čas.
Trasa odněkud někam
Začátečník by měl jezdit spíše okružní trasy s možností zkrácení v případě potřeby a návratu poblíž železnice s možností přepravy kola. Cesta nalehko odněkud někam je nevhodná, pokud Tě nejistí někdo s autem. Dojdou Ti síly, porouchá se kolo, nepřízeň počasí, nehoda...
Kilometráž
Nevím, odkud přesně pojedeš a kam přesně chceš dojet, ale já to nevidím na 150 km, ale spíše 170 km. Jenomže každých 10 km navíc je v těchhle vzdálenostech znát. Pozor na to. Pořádně si trasu ověř, případně jeď několik tréninkových jízd stejným směrem. Navíc končíš v horách, tedy na kopci.
Jet se to dá, ale s odpovídající přípravou. Souhlasím, že se to dá i urvat, ale toho příznivcem vůbec nejsem. Jinak 15 let je věk obtížný, protože někdo už je téměř dospělý chlap a jiný ještě dítě.
Pokud jsi vytrvalostní typ, běžně sportuješ a trochu se na to připravíš, nevidím v tom problém. 10 nebo 15 delších jízd na kole Tě nezhuntuje. V opačném případě bych s tím raději počkal.
Řekl bych, že je lepší ho spíš povzbudit, než deptat. Kdybych měl vždycky před vyjížd'kou přemýšlet, co se mně může všechno přihodit a jestli to ujedu, nemohl bych ani vystrčit nos z baráku. Já když jsem si dal nějaký cíl, tak jsem tyhle věci, co píšeš, vůbec neřešil. Kdybych to měl vždycky takhle dramatizovat, tak dojedu leda do prdele. Díky tomu jsem prostě musel pěkně šlapat až do konce, i když jsem toho měl třeba už plný brejle. Kdybych měl mít deset lidí na telefonu jako záchranu, jezdil dokolečka nebo podél železnice, asi bych do cíle nedojel a vyprdnul se na to. Naopak právě díky tomu, že jsem neměl jinou možnost, než šlapat dál, jsem vždycky dojel....
To víš, pražáci. Ti kolem všeho toho prostě MUSÍ vždy nakecat tunu a většinou hovadin. My, normální, se prostě sebereme a jdem to prubnout (=vyzkoušet), pravda někdy systémem průzkum bojem... ;-)
Tak tak. Nakonec chce jet těch 150 kiláků na kole a ne je odskákat na jedné noze. A pokud není kardiak, tak ho to určitě nezabije, ale naopak posílí..:-)
Loni jsme se synem (měl necelých 16; nesportovec, netrénovaný, kůže líná, pecivál) dali na kolech (bajkách) na těžko 325 km za pět dnů (49,9, 76,1, 93,4, 64,2, 38,6). První dna dny byl přejezd dvou hřebenů Beskyd, poslední den střídavě v dešti. "Došlo" mu cca 15 km před domovem, ale hrdinně to došlapal.
Takže jestli se zakladatel alespoň trochu hýbe, tak 150 km za den (a na lehko) musí dát jak malinu. Jen to chce nepřepálit a dostatečně pít a jíst. Zkrátka, slovy "klasika", hlavně se z toho neposrat... ;-)
Přesně tak, já v tom taky nevidím žádnej závažnej problém, zvlášt' když píše, že jezdí. A že mu je patnáct? V těch letech jsem každý ráno při čůrání dělal stojku, páč jinak to nešlo:-)
Trasa: http://www.bikemap.net/cs/route/1974941-hura-na...
z Minkovic si to najdeš lépe sám.
Pokud se aspoň trochu hýbeš a jezdíš na kole, měl bys to ujet. Jak píší někteří výš: Vyjet brzo ráno, držet rozumné tempo - hlavně v kopcích, dostatečně jíst a pít - preventivně, když už si tělo řekne, může být pozdě. V létě je den dlouhý.
Nedá mi to, abych napsal svůj osobní zážitek z podobné "akce". V té době mi bylo už 19 a na kole jezdil tak max. kolem stovky.
Rozhodl jsem se, že pojedu za strýcem na chalupu na Vysočinu, někam k Poličce. Od Znojma jsem to měl nějakých 135km. To bych měl ujet v pohodě. Do batůžku něco oblečení a chleba s turistický salám na cestu. Jel jsem na Favoritu na galuskách. Přes Vysočinu (pamatuju Tři studně) jsem se docela trápil. Když jsem dojel k chalupě, nikdo tam nebyl. Sousedi mi řekli, že strýc musel z pracovních důvodu odjet domů - do Hradce Králové. Takže co teď? Jedu do Hradce! Je to blíž než zpátky. Nakonec jsem tam dojel, měl jsem toho "plné kecky", ale dal jsem to. Podle mapy to bylo celé 215km! Hrubý čas jízdy (včetně přestávek) asi 13 hodin.
Jen malou doušku k tomu tempu - na začátku je fůra energie a fičí to. Na konci se pak nedostává.
Takže začátek pocitově hodně volně a stejnoměrně, ke konci jak když najde
Já už i zažil, kdy to nefrčelo hned od začátku a těch 200+ bylo jedno velké utrpení. Naštěstí hlava chtěla jet... ;-)
Tak tělo vydrží, když se hlava nepo...e