Je to otřepaný dotaz a klasický problém - rozhodl jsem se na starý kolena jezdit na kole a samozřejmě nevím co si koupit za typ, případně značku ... Zatím jezdím na půjčených kolech od kamarádů :)
Předpokládám, že pro moje účely bude nejvhodnější kross. Požadavky jsou jasné - míním jezdit se zátěží na nosiči mezi 20 - 30 kg (spíš blíže k těm dvaceti) plus vozík na psa celková váha ke 40 kg. Zajímalo by mě zda běžná krossová kola typu author airline, merida crossway 900 a další podobné značky v cenové relaci řekněme do 25 000 jsou pro tento účel vhodná - jednoduše zda se mi kolo po tisíci kilometrech nerozpadne. Cyklistika mě docela chytla, zatím postupuju tedy metodou pokus - omyl :), ale pomalu se učím. Míním jezdit převážně asfalt, sem tam nějaká širší lesní cesta, ale vesměs jenom to co vozík dovolí, v běžném terénu, žádný extra strmý stoupáky. Stovku bez zátěže ujedu samozřejmě v pohodě, s vozíkem a s batohem na zádech (ještě nemám brašny) už to je o poznání horší, dávám to, ale jsem po tom dost unavenej. Hádám, že trénink to zlepší, přeci jen jsem na kole neseděl patnáct let. Kolo mám jako doplňkovou aktivitu, takže počítám, že ročně najezdím něco mezi 7 - 10 000 km, moje představa je třebas čtrnáctidenní výlet - 1500 km apod., žádný šílený sportovní výkony. Nebráním se žádný značce, takže pokud mi někdo doporučí cokoli a nějaké postřehy budu jen rád.
Ještě mám ve sklepě starýho Favorita a jsem v pokušení dát ho trochu dohromady a jezdit na něm, ale možná by to na mě bylo moc drsný :)
Předem dík za jakékoli rady.
Kennedy
Zmínil jsi Meridu, s tou mám dost bohatou zkušenost. Odolný držák. A za ty peníze bude rám TFS na Deore. U jiných značek (až na výjimky) to bude obdobné, spíš bude záležet na tom, který rám ti spíš sedne a které kolo se ti bude víc líbit.
U crosse zvaž, jestli do kopců (s plánovaným nákladem) jsi spíš bejk, nebo máš radši lehčí převody a na pohodu. Někomu ty crossové těžší vyhovují, někdo radši dá menší převodníky z MTB.
Ahoj, díky za reakci ! Ve vidlicích ještě poněkud plavu ... Je pravda, že s Meridou co teď sonduju po známých má hodně lidí pozitivní zkušenosti... jen v cenách nad dvacet litrů maj všechny kotoučový brzdy, což já asi moc neocením vzhledem k tomu, že nejrychlejc jsem jel zatím 38 v hodině a to už se klepu strachy :-D Navíc klasickou brzdu zvládnu opravit sám, do kotouče bych se asi zamotal.
Ano, o převodech kross vs. MTB jsem už slyšel. Já zatím moc bejk nejsem, ale kdo ví jak to bude za dalších pár tisíc kiláků. Navíc pokud to chápu dobře tak s MTB převody to zase tolik nepotáhne po rovině ne ?
S MTB převodem 44/11 při 75 otáčkách klik za minutu (nic přehnaného) pojedeš i chlup rychleji, než je tvá dosavadní maximálka ;-) Ale dá se bez problémů točit i 90-100 otáček.
Já MTB převodníky mám a ten nejtěžší převod téměř nepoužívám. V těch rychlostech se už z kopce jen vozím a na rovině neubejčím i lehčí převody. Nejlepší to zkusit třeba i na půjčeném MTB a představit si ještě o něco těžší převod díky o trošku většímu průměru kol.
Kotoučových brzd se neboj. Nejsou jen kvůli rychlosti, ale i pro pohodlí. Zrovna před týdnem jsme zhopsávali v Polsku z dlouhého kopce po šíleně rozbitém asfaltu. Celou dobu se zataženýma brzdama. Mám dost dobrý Véčka, ale stejně to byl očistec, ruce v křeči. Na MTB mám kotouče a tam bych to odbrzdil dvěma prstíkama napohodu. Ale jinak je fakt, že dobré (opravdu dobré) Véčka poberou kdeco.
OK, MTB převody zvážím. Teď jsem měl pučenou horskou Meridu a na rovný ideální cyklostezce jsem taky nejtěžší převod nepoužíval. Je pravda, že převod na krossovým kole co mám pučený od kamarádky je pro mě v kopcích zatím docela darda a to často i bez zátěže, ale aspoň využiju vepředu to nejmenší kolečko :)
Brzdy teda řešit nebudu, ostatně na kole nebude jezdit žádnou pustinou, od toho mám pěší treking, když se něco pokazí, nějakej servis vždycky najdu.
Akorát bacha dneska u nových kol můžeš potkat taky kombinaci dvouplacka vepředu a deset kvaltů vzadu. Co jsem koukal, tak taky bývají těžší. Ale zas - někomu to tak může vyhovovat. Já osobně jsem u těhle turistických cross i MTB kol za 3/9, nebo 3/10.
No tak každopádně, nemám problém s tím šlapat do kopce rychlostí pomalýho pěšáka :), takže určitě 27 nebo 30 rychlostí. Zrovna nedávno jsem se takhle ploužil kdesi ve stoupáku a tak mě napadlo jak je super, že zatím nemám tachometr :)
Když jsi dostatečně pomalý, tak stejně neukazuje. Když se mi zadaří, tak takhle umím ujet o celé kilometry míň než by mělo ukazovat :-)
Jen tak pro zajímavost. Zkoušel jsem jak nejpomaleji zvládnu jet do kopce. Comp zvládne ukazovat nejmenší rychost 3km/h. Jednou dokonce jen 2,8. (Signa 16.12).Ale tahle rychlost už je dost náročná na rovnováhu.
Osobně bych pak pro jízdu natěžko, nebo s vozíkem do kopcovatějšího terénu volil k MTB převodníku kazetu s 36 zuby. Dělají i pro 9 kvaltů a Shimano vylezlo s nižší řadou, třeba u kupkoláků za pěkných 390 Kč (donedávna jiná řada za cca 800).
Já jezdím víc nalehko, tak vzadu tahám 11-34. Devítku s 36 mám ale na MTB a dost hodně ty dva zoubky navíc pomáhají.
Možná by bylo dobrý kdybys pro plánované využití zvážil možnost koupení horského kola s 29" koly. Už jenom s ohledem na kvalitu cest a šíři pláště bude to kolo rozhodně pohodlnější a často i bezpečnější.
Horských převodů na trekovém kole se neboj, s nimi zvládneš rychlost ke 40 km a nemyslím, že by ses příliš často té rychlosti přibližoval :-)
Tak zvažuju všechno možný až mi z toho praská hlava ... skoro snad toho Favorita, abych nemusel váhat mezi rámem, převodama a dalšíma věcma :)
Nejsme si jistej zda bych ty široký pláště na horákovi využil, nerovnýmu terénu se chci spíš vyhejbat a zužovat tloušťku pláště co se dá, hlavně kvůli tomu vozíku, aby to prostě jelo.
He he - 40 :-D , myslím, že můj průměr bude někde mezi 10 - 15 a když si někdy vyjedu na lehko tak možná budu atakovat magickou hranici průměru 20km/h :)
Širší pláště na kole jsou o pohodlí jízdy a to myslím, že u dálkové cyklistiky s naloženým kolem a vozíkem jde především. Když budeš mít úzké pláště na trekovém kole, tak je musíš hodně foukat abys je někde neprorazil a neustále nelepil, navíc podhuštěné pláště hodně brzo zničíš. Pláště na 29" kolech jsou dostatečně velké, foukají se přiměřeně a tak jsou mnohem pohodlnější a přitom se neničí a nehrozí proražení. Na hrbolatých a záplatovaných cestách a na šotolině je mnohem lehčí a pohodlnější jízda na širších kolech.
Na krossu co jezdím teď - skládačka od Maxbike, asi za 15 litrů, klasický krossový pláště se cejtím bezpečně tak akorát, rozhodně víc než třebas na Favoritu, to už je na mě moc úzký i bez zátěže, nechápu jak to třebas takovej Tomšíček na tom může dávat :) Na horáku se samozřejmě cejtím ještě líp, ale vesměs stezky co doposavad jezdím dávám v pohodě a klidu i na pláštích na krossa, i když pře výmoly přibržďuju o poznání víc než na horáku.
Na pevných, ale rozbitých cestách jde na širších pláštích především o pohodlí z jízdy. Navíc na volných kamínkách, šiškách a žaludech to tolik neustřeluje jako na trekových pláštích, takže je i bezpečnější jízda.
Tak určitě. Zatím mám zkušenosti z cyklostezek v ČR, ty jsou OK, silnice druhý třídy využívám minimálně, ty obvykle taky v pohodě, silnice třetí třídy to už je občas zajímavý :) Polní a lesní cesty naprosto minimálně, sice pes je v klidu, ale nechci ho nějak extra vydrncat, pokud si můžu vybrat tak beru vždycky lepší povrch a když mám o cestě pochybnosti nemám problém sesednout a kolo vést. Což se mi zatím moc nestává. Subjektiuvně se na kross pláštích cejtím v klidu, pumpuju je dost na doraz, na to mám trochu i úchylku :) Nicméně na MTB převody jsem docela nalomenej, vypadá to, že by mi mohli pomoct ušetřit síly o což jde v dálce nejvíc - o pomalej, ale konstantní postup.
A o odpružený vidlici si myslíš, že dobrá věc nebo dát neodpruženou ?
Já mám na treku odpruženou vidli, sice jen obyčejnou, ale vím, že velmi často pobírá a tlumí 5 cm rázy, co bych jinak schytal do rukou a kloubů. Navíc mám i slušně odpruženou sedlovku, je fakt, že se tím zvyšuje váha kola, ale za to pohodlí a utlumené rázy co bych jinak schytal to stojí za tu vyšší váhu.
Na cestování a turistiku bych já určitě bral kolo jen s odpruženou vidlí a také sedlovkou, zvlášť na trekovém kole s úzkými nafoukanými plášti.
MTB převody na trekovém kole je výborná věc, zvlášť v kopcích a se zátěží. Je to pohodlnější a stojí to méně sil a tak i rychlejší.
Pohodlí a jízda s odpruženou vidlí- i obyčejnou- je nesrovnatelná. Pokud jde o odpruženou sedlovku, tam je problám s její výdrží, beporuchovostí a kvalitou. Dnešní typy jsou náchylné na boční "vakl" a vrzání. Jediný typ s rybinou a klínkem po celé délce (který tento neduh odstraňoval) se už nevyrábí a různé jiné "systémy" na zamezení boční vůle jsou tak na rok-dva. Rozdíl je jen 300-500Kč- škoda, odpružení pochytalo většinu nečekaných rázů. Pláště na treku mám Schwalbe Land Cruiser 42mm- což si myslím nejsou úzké. Na Orig. favoritkových o šíři 28-32mm bych se "na těžko" vůbec neposadil.....
Když jsem jel s Miguelem tak ten mě zase říkal, že mám zbytečně moc široké pláště, že mě to zbytečně brzí, a to mám 1.4.
Samozřejmě duše nabouchané na maximum, nerovnosti chytá sedlovka, ne duše.
Je vidět, že každý má trochu jiné priority, když koukám na Pavlovo kolo, taky má pevné vidle a odpruženou sedlovku.
Jsem rád, že i tenhle argument zazněl. Fakt je, že zastánci širokých pohodlných plášťů tuším tvrdí, že to snad má stejný a nebo i menší valivý odpor i přes to, že se hustí na nižší tlak. Ale jak je to ve skutečnosti netuším.
To je pravda (nízký valivý odpor). Akorát ty gumy jsou svinsky těžké (500-750g i víc). Mají velkou setrvačnost, ale když se rozjedou tak to moc nevadí (na jednom kole vozím hladké 2,3" a párkrát jsem s tím byl i za městem).
Jak je to s těmi širšími pneu a jejich "nižším" odporem se lze dočíst zde:
http://www.gps-routes.info/index.php?name=News...
Buď si o tématu něco naštuduj, nebo se neztrapňuj používáním uvozovek tam kde to není patřičné.
Bavíme se o gumách s negativním vzorkem, které se běžně foukají na 3-5atm (balonové). Porovnáváme je v gumama které se foukají na 4-6atm (běžné trekové, často s pozitivním vzorkem, cca 32mm). Článek porovnává balony se silniční gumou (maximálně 23mm, které je možné nafoukat na vyšší tlak).
Ono je blbé snažit se být "chytrý" mezi lidmi, kteří o věci něco vědí, nebo mají dokonce praktické zkušenosti.
Kdo chce, tak pochopí co chci uvozovkami říci, kdo nechce, tak se vymezí - tvůj problém! :-)
Co to, prosím tě, plácáš o pozitivním a o negativním vzorku?
Víš co to je? Tak si to nejdřív nastuduj:
http://www.pneu-asistent.cz/Konstrukce-funkce-a...
No vždyť tam popisují to samé. Špunty jsou pozitivní vzorek, hladká guma s drážkami je negativní. Co se Ti nezdá?
Tak tomu říkáte vy - cituji:"...mezi lidmi, kteří o věci něco vědí, nebo mají dokonce praktické zkušenosti...", pneumatikáři to definují jinak, stačí když si odkaz pečlivě pročteš!
Pomohu ti: běhoun má plochu 100% a jeho plochu zaujímá pozitivní vzorek (také to, čemu se říká figury) a jeho doplněk do 100% je negativní vzorek (jinak také drážky).
Slick má 100% pozitivního vzorku - jak mu říkáte vy?! Maximálně negativní?! 8-D
Negativní jsou drážky.
Pročti si text znovu.
Píšeš:
"špunty jsou pozitivní vzorek"
"hladká guma s drážkami je negativní"
Píší, že drážky jsou negativní.
Hladká guma je hladká guma, račte rozumět při vašem vzdělání ...
Asi zaprotestuješ, že slovíčkařím. Když ono ale slůvko podstatně mění význam.
no mě se teda taky líp jezdí na balonech než na na úzkejch gumách. Na nákla´dáku mám obuto maxis 26x2.45 a na horáku 26x2.35. Já se zase občas setkám s tím že mi někdo jen tak ze srandy říká zda nemám nějaký úzký gumy:) samozřejmě to myslí jako vtip. 2.45 není zrovna úzká guma.
Mám odpruženou sedlovku už určitě 5 let, takže má za sebou dost přes 30 tisíc km a teprve teď pomalinku začíná mít boční vakl. Ale je nutné se o ni přece jen krapet strat, jednak musí být zakrytá aby se do ní nedostával prach a nevydíral čepy, tak 2 až 3 x rořně vyčistit a namáznout a udržovat pohyblivé části dobře funkční aby nezatuhávaly. Pak nemůže být celkem poroblém.
...prozraď typ- rád vyzkouším. Zatím jsem měl zasouvací část s ploškou a jednu v tvaru šestihranu- kluzné plochy silikon, vakl přes čištění, mazání a kryt před prachem po roku a půl, po dvou sezonách plus vrzání. Paralelogram má kamarád a přes udržbu mu odchází čepy. Na boční vůli a jakékoliv zvuky navíc jsem ras- ruší.Škoda, že Kangaroo skončilo a jeho systém nikdo nevyrábí- sedlovka vydržela bez vůle a zvuků 4 roky(pak ji ukradli i s kolem)při občasném přimáznutí a zimní údržbě.
Je to SR Suntour, tuším, že model SP 8. Už se myslím nedělají a nyní jsou k mání typy 12. Nevím jak velký je v nich rozdíl, ale finančně dost značný. V podstatě mám tuhle jen ve starším provedení.
http://www.mysticbike.cz/eshop/products/754-sr...
Aby sedlovka vydržela a čepy se nevydíraly, tak na ni musí být neoprenový futrál
http://www.mysticbike.cz/eshop/products/755-sr...
Přesto se musí tak 2 až 3 x ročně vyčistit a promazat aby čepy nezatuhávaly, pak se vydírají a vylomí.
....dík- porovnám s http://sedlovky.heureka.sk/sedlovka-27_2x350-al... a přes zimu vyberu....osobně se mi zdá, že neustále se měnící boční tlak při šlapání líp eliminuje klínek v rybině po celé délce trubky. Na čepy paralelogramu musí být nápor....
Pokud mohu doporučit, kvalitní kola nabízejí na zmíněných e-shopech: http://www.lypo.cz/ http://www.sportilo.cz/ nebo http://www.outdoor-shop.cz/. S ostatníma moc zkušeností není nebo jsou špatný. Tyhle můžu za ta dlouhá léta jen a jen doporučit.
Sice dávají zoufalcům 2 Kč za každé umístění reklamy do diskusí, ale kola mají nic moc...
Za 2 koruny ze sebe dělat blbce? To se fakt vyplatí. :-)
Všechny tyto shopy nabízí slevové kupóny- http://kuponik.cz/obchod/lypo/ a kolo tak vyjde o nějakou stovku levněji.
Jo, tak to si kup, toho využij.
Já někde narazit na takovou výhodnou koupi, tak si to nechám pro sebe a nikomu to neřeknu aby mě dotyčný nepředběhl a nevykoupil.
O nějakou tu stovku předraženější, těžko prodejná kola z vybraných kšeftů pak dostaneš o nějakou tu stovku levnějc. A to se kurňa vyplatí. :-))
To jsem měl vědět, když jsem kupoval Pepíka, to bych byl ve vatě...
Vyloučil bych všechna kola s odpruženou vidlicí. Je těžší a zvyšuje cenu (takže to kolo pak ošidí jinde).
Zkus podumat o cyklokrosce s kotoučovkami, nebo o fitness kolu (ve zkratce silnice s rovnými řidítky).
No super :)
Ano, na dilema - odpružená - neodpružená jsem už taky narazil, prý odpružená udělá klidně i 2 kila váhy...ale to je zase individuální, někdo odpružení nepotrřebuje a jinej bez něj nedá ani trochu hrbolatější silnici - stačí mít trochu citlivější klouby. Já na to možná mo citlivej nebudu, ale kdo ví.
Jdu se zas ponořit do internetovejch recenzí :)
Vykašli se na recenze a sedni na kolo a projeď se po hrbolaté a rozbité cestě na kole s odpruženou vidlí a pak s pevnou a hned budeš vědět co ti bude víc vyhovovat.
Nepsal náhodou že většinu času hodlá trávit na asphaltu?
Je ale asfalt a asfalt. Pokud bude mít štěstí na nezáplatované cesty, potom bez debat. Můžu ti ale doporučit asfaltky (bez děr), kde dáš pořádnej kouř i tvému rubíkovi.
Jsou asfaltové silnice kterým se raději vyhýbám :-)
Je potřeba zvážit jestli má smysl "přežít nepohodlí" na nějakých hnusných úsecích nebo "se tejrat s těžkou vidlí" na hezkých úsecích.
Používání odpružené vidlice není zadarmo (ani na peníze, ani na váhu, ani na rychlost).
Samo, že preference si musí určit kolega. Moje zkušenost je, že na silničce se jdu proletět po vytipovaném hladkém okruhu - ale na výlet po méně známých cestách beru treka, i za cenu větší námahy a nižší rychlosti.
"se tejrat s těžkou vidlí" je dost prehnane tvrzeni, kdyz stejne planuje jezdit natezko, takze se tam nejake to kilo ztrati. Jak ja bych na prazsky asfalt ocenila poradnou odpruzenou vidli a jsem rada i za tu trochu funkcni, co mam. Ale je samozrejme otazka, jestli nevyjde lepe poridit si kolo bez ohledu na vidli a pak ji tam vymenit za neco funkcniho. Rekla bych, ze nejaka slusna pruzinovka by na tohle pouziti byla nejlepsi. Nemam tedy zkusenosti s uhlim a netusim, jake jsou tam cenove relace, takze bys treba mohl napsat, jak moc to setri ruce.
Nerovnosti do 2cm pobírá karbonová vidlice velice dobře a to mám jen 23mm pláště. Na něčem širším bych o kostkách už ani nevěděl. Na dalším kole mám pevnou hliníkovou a nazuté Marathon Plus 2,3". Gumy poberou a utlumí, dlažby si prakticky nevšimnu. Menší drobnosti to žehlí lépe než odpružená vidlice. Nemá se na tom co rozbít. Můžu si vybrat větší pohodlí nebo vyšší rychlost (a foukat gumy podle toho).
Přístup "jedu na těžko nějaké to kilo se ztratí" jsem provozoval v době kdy jsem byl silný jako tažný býk (a chytrý také tak). V konečném důsledku jsem tahal třeba o 10 kilo víc než bylo potřeba. A i když nejsem nejmenší, tak tahle váha navíc je už docela znát.
S pevnou (karbonovou) vidlicí se třeba mnohem lépe šlape ze sedla, nebo obecněji silově. Nehoupe se a nekroutí.
Není asfalt jako asfalt. Také hodně času a kilometrů strávím na kole na "asfaltu" a tak vím o čem píšu a proč to píšu.
Určitě je rozdíl mezi sportovní jízdou bez zátěže na pár hodin denně a celodenní turistickou jízdou s naloženým kolem a po několik dní za sebou.
Tak to spíš odpruženou sedlovku, než vidle, ne?
Proč ne vidle?
Když se použije jednoduchá a téměř "nerozbitná", která ale přesto funguje a pochytá 5 cm nárazy, tak myslím že bude prospěšná. Možná ne každému, někomu může vyhovovat tvrdší a netlumená jízda, ale určitě bude dost lidí co dá přednost pohodlí a méně bolestivé jízdě.
Já tomu moc nerozumím, občas se mi stane, že jedu po nějaké blbé cestě, nebo dlažbě ale nikdy to není tak dlouhé, aby mě to působilo nějakou bolest. Na fotkách jsou tak ty nejhorší cesty co ještě jedu.
Jak je něco moc hrbolaté, tak to raději vedu, protože nechci zhuntovat pláště ani to rozcentrovat, a oře si poničit.
Větší problém než nárazy mám s úchopem, ergonomické gripy, nějaké ty protinárazové rukavičky s gelem, přehmatávám, třepu prackama, prd platný, pravá ruka mě brní vlastně celoročně, naučil jsem se to už ignorovat.
Zamlada, když jsem jezdil s těma beranama ve větším předklonu mě zase nejvíc z cesty bolela záda v kříži, to teď neznám, jedu jak starosta za stolem...
Samozřejmě, že hodně záleží po jakých cestách se chce jezdit a jak se řeší případné zhoršení cesty. Na pěkné cesty je zbytečná i odpružená sedlovka a místo ní vzít 0,5 kg něčeho užitečného.
Samozřejmě, že to bude jiné při cestování podél Labe nebo Dunaje a úplně jiné přes hory doly černý les.
Kilo sem, kilo tam :-)
Mě pružné vidle spíš děsí tím, že je to další věc, která se může pokazit a je jí potřeba udržovat. Nemám s nima žádné zkušenosti, tak se do toho nehrnu.
U vzduchových nebo olejových bych měl na dlouhé cesty a zvlášť mimo civilizaci taky krapet obavu. Já jsem psal jen o jednoduché pružinové vidli s tou nějakou tlumící hmotou. Na tom se celkem nemá co rozbit, není potřeba nic seřizovat ani nic moc udržovat. Namontuješ, nastavíš a jezdíš a jezdíš, občas jen otřeš prach a bláto a funguje desítky tisíc kilometrů bez nějakých potíží.
odpružená je zbytečná. :-D
V takovym terénu ti někdo ukrad´ brašny ´na těžko´? To je ale svět ...
Brašny už před tím setřepal do přehrady... ;-)) A já na té kozí stezce předvedl performaci "Heky ve skluzu", kdy jsem zachraňoval kolo od žblunknutí do vody; a až jsem ho v tom skluzu držel, tak jsem si uvědomil, že bych taky mohl začít zachraňovat i sám sebe... :-D
Kamarád má crossové kolo s karbonovou vidlicí. Jezdí podobné cesty, co Vy. Je to teda spíš sportovec, než turista. A moc si tu karbonovku chválí. Je to spousta peněz za v podstatě pevnou vidli. Ale třeba na kočí hlavy prý skvělý.
Tak to může klamat - zkoušel jsem to. Jenže pravda asi jenom 10 kiláků. A ono je rozdíl jet bez odpružený 10 nebo 100 a pak už víc dní. Je pravda, že spíš budou převládat cesty s lepším povrchem. Nicméně si pamatuju, že moje poslední kolo, starej Fort z roku tuším 1996 neměl odpruženou vidlici a moc nadšenej jsem z něho nebyl, ale to bylo asi tím, že on měl i jiný vady :)
Pokud nejezdíš těžký terén, tak platí, že první na řadě jsou pneumatiky. Tady se právě pozná ta 29 versus cross (28"). Teprve, co neodpruží pláště, jde dál a řeší se vidlicí nebo sedlovkou.
Další věc je, že na 29" koupíš široké, ale i relativně úzké pláště, stejně tak zubaté jako i hladké. Na rozměr 28" se s terénním vzorkem rozluč a široké pláště bývají také problém (mimo jiné kvůli prostoru ve vidlici vpředu nebo vzadu). 29" je tedy v možnostech obutí všestrannější.
Neodpruženou vidlici bych já nechtěl. Mám ji na skládačce a když jedu stejnou trasu na skládačce a pak na crossu s primitivní olejovou vidlí, tak je to rozdíl. Samozřejmě horák s 2,3" plášti a vzduchovou vidlí je úplně jinde. Na té skládačce jsem ujel max. 150 km za den a ujel bych i víc, ale otevřeně říkám, že mimo jiné kvůli té pevné vidli bych si ji na delší výlet nevybral.
Ještě k té devětadvacítce. Zpravidla jsou to sportovní kola, takže bývá problém s nosičem (nikoliv na sedlovku, ale klasickým na zadní kolo). Jednak je výběr nosičů úzký (většina je pro rozměr kola 26" - 28") a pak je třeba uchycení na šroub do díry v rámu a nikoliv jen nějaká objímka přes trubku, po které pak naložený nosič klouže.
S takovým kolem ale už bude muset víc rozvažovat kudy kam. Pro silničku mám vytipované trasy - a na cesty, kam běžně jezdím na crossu bys mě na žiletce nedostal ani náhodou. Občas na nějaké ty záplaty omylem najedu a je to docela humus. Při představě tohle dávat s bagáží a vozejkem...
No cyklokroska určitě snese skoro vše. Ale dělají se na ní rámy s úchytem na blatníky a nosič? Viděl jsem něco takového prodávaného jako zimák a mělo to dokonce kotoučové brzdy.
Můžeš mít buď čistokrevnou závodní, kde nemáš návarky ani na košíky nebo víc turistickou. Mám třeba GT a to má návarky na blatníky na přední a zadní vidlici. Nosič jsem musel na zadní vzpěry přidělat pomocí objímek.
Nebo sa zá koupit neco mezi cyklokroskou a turistickou silnicí, třeba Kona Jake. http://www.kona.cz/kolo/jake Starší modely měli i trojpřevodník.
Tohle také není špatné kolo.
http://www.kona.cz/kolo2014/sutra
Zajímalo by mě jak se na takhle naložené kolo nasedá.
Dřív se rytířům pomáhalo různě do sedla, kladky, schůdky, podesty, sloužící apod. Co používáš ty? :-))
Ty snad nevidíš ten stůl v pozadí? ;-)
Tady jo, ale když musíš sesedat nebo teda nasedat, tak zákonem schválnosti je, že široko - daleko nikde nic na vylezení :-)
To člověk musí řešit před tím, než sesedne.
Přemýšlet, kdy a jak na kolo zase naskočí, nedělám si srandu, s naloženým elektrokolem jsem tak přemýšlel.
Je někde nějaký stupínek nebo rantl?
Není, jedu dál :-)
Nohu přehazuješ přes rámovou trubku. Akorát na to nesmíš zapomenout, jinak se zasekneš hnátou o bagáž. Naštěstí jsem nikdy tlamu nehodil, ale párkrát jsem k tomu měl zatraceně blízko.
Neboj mám natrénováno s ježděním s dětskou sedačkou. :-)
Ono to vypadá, ale při sesedání není problém přes bagáž nohu přehodit.
Nemám ponětí. Ale řekl bych že Bareš Ti tam klidně přivaří hodinky s vodotryskem.
Nechal jsem si u Bareše dělat tandem, na který prý je specialista. Vidle od něho - vyměněná u něho kvůli drnčení předku při brždění, vyhozené prachy - nepomohlo. Potom jsem si nechal tuto udělat u Duratecu a spokojenost. Takže ten Bareš, no nevím nevím, to kolo stálo dost a spokojenost nic moc.
A myslíš, že na cyklokrosce utáhne do konce 40kilovej vozejk?
Pokud do kopce utáhne 40kg vozík tak ho utáhne i na CX.
Na cyklokrosové převody? Nejlehčí 36/28.
Ahoj Kennedy,
neexistuje lepší značka, než si Ty!
Kolo, vybavení,navigace, to všechno je podružné.
Jsi to Ty, kdo to dá.
Podružné to sice je, ale proč si to cestování neusnadnit a neudělat pohodlnější a méně bolestivé když to jen trochu jde dobrou výbavou.
Asi jo,
máš recht. Já sám osobně si myslím, že kolo musí být dost robustní, a takové ti nikdo neprodá, to si musíš postavit.
Volím nejjednodušší řešení, co se může pokazit, měl bych si umět sám opravit, bez pomoci.
To vede k primitivním řešením, véčka, pevné vidle kola vypletená motorkovými dráty....
O brašnách a výbavě jsme tu debatili dlouze, kdo nehodil Otrlieba přes rameno, když šel bydlet, nikdy nepochopí o čem mluvím.
Pokud jde o vozík, koketoval jsem s ním, najezdil asi 600 doma a pro sebe jsem zjistil, že to není pro mě, moc spěchám a s vozíkem nejsem schopnáý opakovoaně jet vít než 130 denně.
150 jsem dal, ale druhý den nechodil. Ono s vozíkem vlastně furt jedeš do kopce, pokud zrovna nejedeš s kopce.
Pokud kolega nemá ambici se hnát víc než 120 denně, vozík je fajn, lepší než brašny. Přehledné, rychle pakuju, do kempu už jen s trajlerem.
Kolo na dlouhou cestu nekoupíš, to si musíš vymazlit. Pláště, duše, pedály. gripy, světla....takové kolo není, a je-li tak mimo moje finanční možnosti.
"Kolo na dlouhou cestu nekoupíš, to si musíš vymazlit." - s týmto sa stotožňujem.
Jindra8526, mám na teba dve malé otázky mimo tému,naozaj máš "kola vypletená motorkovými dráty" a aké výhody/nevýhody to má?
Ahoj. Přidám svou zkušenost. Na ekole jezdím většinou na těžko, naložené kolo cca 70 kg.
Zváženo.
Po několika změnách stále vytahaného výpletu jsem zvolil 3mm dráty z mopeda a po vycentrování a dotažení 15 tis. km nevím že tam jsou dráty - nehne se to. Nevýhody...asi vyšší hmotnost ovšem při jízdě natěžko...nevím zda je to důležité.
Přeji šťastnou cestu.
Tohle mě zaujalo. 70 kilo ... to už jsem párkrát četl i od jiných lidí, ale neznám nikoho takového osobně,
Jako 70 kg váha kola (tedy váha samotného kola plus nákladu, bráno bez člověka) ? To jako opravdu ? Nedivím se tomu, že na tom lze jet, člověk dokáže leccos, ale podivuju se proč taková zátěž ? Když se pohybuju pěšky třebas v oblasti úplně bez civilizace kde nemám možnost nakoupit potraviny a všechno musím mít na zádech - i tady váha mého batohu nepřekračuje 30 kg, spíš se pohybuje lehce mezi 25 - 27 kg a pak jde samozřejmě dolů jak potraviny ujídám. Bavím se tedy řekněme o měsíci v podmínkách jaro - podzim, při venkovních teplotách do cca. minus 10 stupňů pod nulou. Na větší mráz by to už chtělo o něco těžší zimní vybavení. Ale i tak ... trochu by sem ještě proházel zbytečnosti, lehce ošidil jídlo a přes 35 kg by jsem určitě nešel...
Tudíž mi není jasné kam jezdí lidé, jejichž kolo váží 70 kg ? A hlavně - co tam všechno máš, že to je takhle těžký ?!
Já sám se chci váhou brašen na nosiči vejít do dvaceti kg (plus 40 kg vozík, ale to je prostě nadplán), nemít psa, tak vozík neberu. Samozřejmě neplánuju žádnej extrém - pojedu civilizací, doplnění potravin tak každý 3 dny.
S váhou brašen souhlas- na měsíční cestu v létě, kde jsem odkázán většinou sám na sebe a vezu sebou víc (Balkán,Rumunsko,Ukrajina)se vejdu do 25kg i s náhr.díly a veškerým nářadím. Co mne udivuje, je "plus 40kg vozík"- to máš bernardýna? Vozík "jednokolka" má do 10kg a kára do 15kg.....
No, bernardýn by měl tak 80 - 90 kilo i bez vozíku... :-)
....měl jsem na mysli štěně- dospělý pes by přece byl na špagátě vpředu...:-))
Mám fobii z vypraskaných drátů a rozcentrovaného kola, z mládí, tak mám vypleteno 2.3 mm, drží to.
Centrovat v terénu je naprd.
Souhlas-od té doby(10let), co jsem "osadil" treka zdvojenými ráfky s kalíšky spojujícími obě stěny(Remerx Panther) a výpletem nerez dráty 2mm, nevím co je to prasklý drát či osma a to při celkové váze(naložené kolo i se mnou)do 110kg na cestách necestách v Rumunsku či na Balkáně.
Kola na dlouhé cesty koupíš, například takový americký oř SALSA FARGO je přímo cykloturistickým mercedesem. Nebo vst fahrrad manufaktur ...
Jezdím kolo Cube Narure (model 2010) např. v letoším roce zvládnul bez potíží cestu na Kavkaz a zpět (9000 km).
"Perlička" cesty Balkán-Kavkaz-Morava bylo kolo mého parťáka (manželky). Její Author Reflex cestu zvládnul bez technických potíží stejně, jako moje "vymazlenější" kolo...
Já si mírně vylepšil Authora Classic
JO ! Přesně ono, něco takovýho si představuju, to by mělo stačit.
Vyměnil jsem ty ráfky, doplnil o nábové dynamo (na svícení doporučuji), kliky, sedlovku, sedlo, gripy a pedály. Plášté Schwalbe néjaký ty extra dureme, prostě to co tvrdí, že je neprorazitelný.
Za 2 tisíce kiláků jsem musel jednou dotáhnout šroubek u nosiče, jinak nic, ani jsem nehustil :-)
Jo tak si to plánuju - něco koupím a postupně pár věcí vyměním dle toho jak mi co bude vyhovovat. Určitě nasekám spoustu chyb, ale bez toho to nejde. Jen chci vzít kolo v o něco vyšší cenový kategorii, protože se (snad ne úplně naivně) domnívám, že bude mít o něco lepší jízdní vlastnosti což by mi jako začátečníkovi mohlo pomoct. I když zase na ty dálkový cesty hlemýždím tempem to možná není až tak důležitý...
Nevím, neumím ta kola, ale chtěj dvoustěnné ráfky. Nevím co ti prodají, takybych chtél ty pláště, ono to není levná véc, jeden stojí přes tisíc, takže možná origoše ojezdit doma a na cestu do ciziny přezout.
Jo, spd pedály a boty. Mě se neosvědčili ty malé spd bez klece, bolí mě v nich ťapky po 100ce, boty by měly mít tvrdší podrážku, aby líp roznášela, na tom asi nešetřit.
...souhlasím s Jindrou- dvojstěné ráfky jsou k nezaplacení, ještě lepší jsou obě stěny spojené kalíšky, ráf je pak pevný.Taky kvalita plášťů je důležitá- nezdržuješ se lepením. Výplet ne moc "natvrdo", spíš pružnější, dráty nemusí být hrubé (2mm je akorát),dynamo v náboji je dobrá věc i do budoucna. Důležitý je rám- já musel dlouho hledat (mám krátké nohy na svou výšku).Pokud jde o výbavu, základ máš z turistiky. Já sbalím věci na noc (stan+tyčky,karimatku,spacák a oblečení) do jedné brašny- do druhé zbytek, celkem do 25kg max.
i s jidlem na první 3-5dní.
....jo, léto přežiju v turistických sandálech (Shimano s SPD-čkama)- nemusím po dešti sušit a za deště hlídat, aby nenateklo do bot ;-)
S těma botama se fakt trápím, při experimentech na lidech jsem zjistil, že mě bolí pravá došlapová ploska, podle toho jak moc zabírám (jisté tedy je, že pravou nohou asi zabírám víc, s tím bych měl taky něco dělat).
Po nějakých 150 mám pocit, jako bych měl v botě shrnutou ponožku, došlap prostě bolí, někdy málo, někdy nesnesitelně.
Když vláčím vozík, tak se tohle dostaví už zhruba po 100ce, tedy je jasné, že to odvisí od síly kterou došlapuji. Šmrdlám co nejvíc nalehko, ale moc se to nelepší. Bota není žáne aušus, Schimano MT71.
Problém je taky tom, že občas chci nebo musím popojít, takže ta bota se mi zdála jako výhodný kompromis, asi budu muset pořídit nějaké ty opravdu jen cykloškorně ale netuším, jak moc se v tom dá chodit, jestli vytlačení kopce nezpůsobí nožkám nějaké jiné problémy.
Já jen, že přetížení pravé nohy by tomu nasvědčovalo. Já třeba jsem taky pravák, ale neobvykle vyhraněný, spíš bych měl psát o lehkém levostranném postižení. Málem jsem kvůli tomu úplně přestal jezdit na kole, protože čím víc jsem jezdil, tím víc se to zhoršovalo.
O intenzitě využití té které nohy rozhoduje hlavně pohyb těla od pasu nahoru, pravděpodobně nesedíš úplně rovně, jezdíš víc nakloněný nad pravou nohu a pohybuješ se nerovnoměrně, asi jako když pověsíš nakřivo pendlovky.
:-)
Pokusím se přez zimu na rotopedu posílit levou, zkusím myslet na to, že s ní mám zabírat víc, nevím jestli se mi podaří to nějak dostat do podvědomí.
Může být, že dáváš víc síly do pravé nohy, ale také to může a řekl bych že to spíš bude dělat nepatrně jiný než optimální úhel natočení kufru a třeba jen o mm podélně posunutý než by mělo být.
Já jsem měl podobný problém, po 80 km jsem nebyl schopný na noze ani stát, natož šlapat a pouhým doladěním nastavení přesně tyhle problémy zmizely.
Nejdřív se pokus zjistit, jestli opravdu máš problém se špatným držením těla. Popros Soňu ať sedne do auta a podívá se, nejlepší bude, když tě natočí(zezadu), ať se doma v klidu podíváš sám. Nejvíc je to vidět, když meleš z posledního.
Každopádně - nesmíš se soustředit na levou nohu(!), ale na pohyb těla od pasu nahoru, jinak si tu levou nohu akorát odrovnáš.
Vadné držení těla by bylo jistější napravit bez kola, posilováním, na kole se ty stereotypy mění strašně špatně.
Dík, dobrej nápad, zkusím i tu Lelkovu radu s natočením kufru.
S tím natočením je to taky dobrej fígl, zkusím to za týden v neděli, myslím si, že budu na tuty mlýt z posledního, chci konečně obejet ten Vítězný oblouk, tentokrát ale vyjedu z Brusele, všechno už mám nakoupený, zaplacený, tak nemám šanci cuknout. Mapa říká 80 + 170 + 140, k tomu Etoile. První den se šetřím, nevím jak to půjde protože celou noc pojedu busem SA, tak šacuju, že budu hezky rozlámanej.
Soňa zase dojede traktorem, bude stát na rohu s kamerou. Taky musím nacvičit jak současně šlapat a současně zatahovat pupek, abych byl za fešáka :-)
Prodloužíš si cyklistickou sezónu, nabiješ se na zimu pozitivní energií - se máš, už ti zase závidím :-)
Vyšlo to, letos asi naposled, v pondělí tam budu mít chvilku jednání, tak mě možná někdo zaplatí i oběd, a pak v úterý domů.
Pak už asi nic moc nebude, jen ta dlouhá zima a ten rotoped, to bude smutné....
Já věřím, že zima bude příjemná, teplá, suchá a příznivá k cyklistům alespoň jako ta minulá, tak to bude veselé ...
Soňa na základě chování myší a brabenců tvrdí, že zima bude tuhá a krutá a nutí mě dělat zásoby dříví jak v Rusku....
Já vím, ... indiáni štípou dříví ... :-)
Žádnej druhej rok, loni byla mírná, předloni dlouhá, říkali jsme si v dubnu, že jestli nám to nezkazí červenec a srpen, že budeme zase mít vánoce na sněhu.
Dúkaz?
Tady je:
http://www.nakole.cz/blog/zobraz/516-furt-zima
Než naskočíš na rotoped, měl bys navštívit felčara. Já chodil s bolístkama k lékaři hokejového oddílu. Stačilo popsat symptomy a už ze sebe sypal co že mám dělat/nedělat - fungovalo to. Oni hokejisti byli páni, ale byli potřební na ledě, ne na kanapi.
Tihle dochtoři ligových sportovců uměj´.
Naskočím na rotoped.
Věřím Lelkovi a Šíravíkovi, že dělám něco blbě.
Doktorů se bojím, zdravej pacient je jen nedostatečně vyšetřenej pacient :-)
Kromę toho, zejtra budu muset jednomuvz těch ranhojičů vysvětlovat, proč jsem nezavolal, že jsem se z Némecka vrátil ve zdraví....
Důchod za dveřma a furt abych se hlásil jak to děcko. Hodím to pochopitelně na malou, ta to měla vyřídit :-)
...já mám podobný problém na jaře a na podzim u tur.treter- asi sandále mají tvrdší desku a jsou líp tvarované. Na pocit se v nich líp cítím- líp sedí noha a i líp se v nich chodí... Bude to i tvarováním plochy pro nohu- tretry mají jen vložku....
To jsou tyhle?
http://www.mojekolo.cz/shimano-sandaly-sh-sd66l...
...přesně- slouží v pohodě čtvrtý rok, mají okolo 20000km a už se zaplatily....
Ukecal si mě, napíšu si Ježíškovi.
Jurimír jezdil (na lehu) v sandálech celoročně. Když se ochladilo, bral si do nich fusekle Devold
Ahoj, dík za info. Salsu jsem na netu taky dohledal,a le je poněkud dražší, což by mi sice na jednu stranu zase nějak nevadilo, ale já si myslím, že pro moje účely - výlety po ČR plus sem tam nějaká ta delší výprava do Itálie, Francie a apod. mírným terénem by mohl stačit ten Author.
Ahoj Jindro. Když jsem tady projížděl pár diskuzí tak jsem narazil na příspěvky od tebe a asi máš už něco odježdíno :)
Hodně mě zaujala jedna diskuze kde uvádíš jako bezpečnou průměrnou rychlost na delší výpravě něco kolem 12, 5 km/h ... Když teď začínám jezdit snažil jsem se držet nesmyslný průměry, navíc nemám žádnou techniku, chvilku to valím jak blázen, tím se vyčerpám a pak jsem ve výsledku ještě pomalejší. Vozík je pro mě dost náročnej, neberu ho kvůli věcem, ale mám v něm psa :) jinak bych se na něj samozřejmě vykašlal. Stovku v normálním terénu uarzím bez potíží, po vozejku jsem ale teda vyčerpanej až to hezký není. Myslím ale, že to je o zvyku a o tréninku. Kolo mám jako doplněk, mým hlavním koníčkem jsou dlouhý pěší pochody se zátěží, ale kolo je prostě něco jiného. Ze začátku jsem trochu podlehl dojmu, že na kole je to jako v autě - člověk se zadarmo veze :) a ono to tak koukám není. Teď jsem ale vzpomínal jak jsem si na sebe někdy před patnácti lety prvně nandal třicetikilovou krosnu ... taky jsem na první pokus neurazil třicet kiláků zrovna v pohodě...
Na kole to nechci nijak hrotit, s vozíkem budu považovat za skvělý výsledek pokud budu schopen dlohodobě držet průměr 80 - 100 km za den tak to pro mě bude skvělý výsledek. 120 a více myslím opravdu nehrozí :)
Ano, na jednoduchost jsem taky, ale já budu jezdit spíš civilizaci, na odlehlá místa mám hory, často i úplně bez cest. Takže doufám, že když by šlo do tuhého tak i nějaký cykloservis objevím :)
Mojí inspirací jsou třebas Lucie a Michal : Z útulku až k moři. Něco v tom stylu si představuju, kolo mám hlavně na rekreaci.
Dík za rady a měj se fajn !
Když jsem vezl stan a spacák, jel jsem skutečně těch 12,5, od vyjetí, do zabydlení se v cíli etapy, ale jsem vetchý stařec :-).
Bez stanu, s brašnama jedu 13-14, víc si neplánuju. Za 12 hodin tedy max cca 170, to jsem dokázal pár dní držet, ale bolelo to. Na porce nad 150 denně to fakt chce mít natrénováno předem.
Taky je potřeba jet klidně, vyrovnaně, šetřit síly, nějaký došpurtování, abych stihnul zelenou, nebo "ten hrbolek mi nestojí zavto, abych přehazoval, rozjedu to a vyletím nahoru" tak to ani náhodou.
Na vozík si zvykneš, 80-100 je pohoda. Jen drobnost, já mám dvoustopej, a s tím je dost cest sjízdných obtížné.
Já mám klasickej modernější croozer, žádnej med to není, ale opatrně se s tím dá i po polní travnatý cestě, ve sjezdech to potom nijak extra nepouštím.
Ano, s disciplínou mám problém, pěšky držím strojový tempo, do kopců zpomaluju a trpělivě se vytahuju holema, ale na kole mi to zatím nejde :) Na to, že sprintovat nemá cenu a že se setsakra vyplatí podřadit na lehčí rychlost z hlediska úspory sil, který se budou hodit třebas za 50 kiláků už taky pomalu přicházím...
Koukám na ten stan - docela zbytečně velkej - aspoň pro jednoho. Nepoznám co je to za typ, ale odhaduju, že nebude zrovna nejlehčí. Na tyhle účely se dá i za docela rozumný peníze sehnat stan cca. do 2 kg a to nemyslím žádnou rouru, ale klasickou pohodlnou kopuli. Nevím jaký máš spacák, ale tam by jsem se taky vešel někam okolo 1 - 1,5 kg pro třísezónní využití...ono se to nezdá, ale kilo ke kilu a najednou je na nosiči třebas o 5 míň a to už je znát.
To je 3 místný Quechua, prostoru habaděj, asi 3 kila, ale hlavně neskladný.
Zase postavíš okamžitě, vybaluješ až ve stanu, když leje, mě ten systém vyhovuje, stačil by asi dvoumístný stan, 180 cm je luxus, ale mám tenhle, až ho oddělám, budu přemýšlet o néčem jiném.
Jo spacák, mám Husky Comfort Aurus, před čtrnácti dny jsem nocoval, k ránu byly 2 stupně a říkal jsem si, tak tohle je pro mě na hraně komfortu, teplé fusekle by se už hodily.
Ten váží asi 2,5 kila, pak mám to polní lúžko, to jsou asi 3 kila, ale múžu postavit stan i na štěrku a spím jak princezna.
Já bych to popsal tak, že je celkem jedno, jak si kolo poskládáš či koupíš, hlavně se mu pak musíš přizpůsobit, sjezdit se s ním, naladit se na něj.A to jde na každé kolo, vždycky je něco za něco.:-)
Tenhle přístup bych pro jistotu nedoporučoval ani z legrace. Když už kupuju, nebo skládám kolo, vždycky je to něco za něco, tak proč to dělat blbě, žejo.
Zřejmě´s nepochopil co ´cykliska´ píše
Já to pochopil jako svého druhu nadsázku, ale i tak si myslím, že pokud někdo jezdí delší trasy, tak se kolu přizpůsobit, sjezdit, naladit prostě musí, když na něm sedí skoro celej den, jinak to ani dopadnout nemůže, to snad ani netřeba doporučovat.
A právě proto, jsem prostě nepochopil, proč to zvykání brát zbytečně na lehkou váhu, proč by mělo být celkem jedno, na jaké kolo si zvyknu.
Ono totiž - později se na každou změnu ve stylu "pozdě bycha honit", tedy většinou i na tu pozitivní, strašně špatně zvyká.
Co si to nechat postavit od Scalara?
Hele, proč mu nedoporučíš toho tvýho cyklo-servis-mana? Má sice dlouhý dodací lhůty, ale přes zimu by to nemuselo vadit ...
8-P
Ten kokot pojebanej není schopný objednat novou gumu, kterou jsem říznul už před třemi týdny a jezdím kvůli tomu pořád na gumách ze zimáka. Což je docela zábava, protože to na vodě vůbec nedrží. Prý končí sezóna a mám se na kolo vykašlat a stejně jako on raději pořád jezdit někam pěšky do hor. Toho bych nedoporučil ani nejhoršímu nepříteli.
na dálkový trasy už jedině na lehokole!
Díky!
Tento příspěvek jsem měla na jazyku (či na špičkách prstů na klábosnici) už několikrát, ale nechtěla jsem tu být za fanatika. :-)
Už to tady dlouho nebylo a pořád jsem čekal kdo to napíše a pořád nic, ležáci ty rady poslední dobou nějak flákaj :-))
to je, protože třeba já chci být za exota, kdyby na lehokole jezdil každý, tak už bych nebyl taková rarita ;-)
No žejo! Já jsem to taky pročítal, nechtěl jsem být za fanatika, a naštěstí už to tady někdo napsal.
Pokud má Kennedy starého Favorita a přemýšlí co dál, tak já jsem tam byl taky, akorát jsem toho Favorita zlomil, takže jsem už opravdu musel řešit co jiného. No, na dálkové trasy určitě lehokolo (i když pohříchu v poslední době mi na ty dálkové trasy nějak nevyzbývá čas).
Taková očekávání bych řešil koupí expedičního celopéro lehokola. Při avizovném nájezdu a předpokládaných jízdních průměrech z kola prakticky neslezete. Zprvu mě napadlo, že příspěvek/dotaz je skrytá reklama nějakýho výrobce lehokol, protože je známo, že tady je dost lidí, co mají prakticky dlouhodobě vyzkoušený oba systémy a časem diskuse skončí u mnou výše napsaného.
Tak reklama to fakt není, ty průměry čekám do 100 km/ den maximálně, spíš bych se rád držel na osmdesáti, průměrně bych to chtěl ujet za cca. 9 hodin, což zase není tolik, když den má 24 hodin, k tomu samozřejmě věci okolo, přestávky, svačiny, vstávání, stavění bivaku, vaření, člověk chce taky něco navštvívit, vidět, případně vyfotit... Když chodím pěšky strávím chůzí skoro 10 hodin denně - když mám velkou krosnu a těžkej terén a urazím okolo 20 km (na dlouhodobý výpravě, když jdu na tři dny tak někdy jdu v průměru i 30 km na den) .
O lehokole jsem nikdy neslyšel :). podívám se na něj, ale to bude určitě nějaká velká specialita :)
Právě kvůli těm šesti až devíti hodinám denně jsem psal, co jsem psal. Lehokolo vážně zvažte, jste-li na začátku investice. Není to zas až taková specialita, spíš oprášený starý systém, asi jako dřevěný baráky místo panelů a hodinky s ručičkami místo digi čísel. S Vaším očekáváním (délka trasy/rychlost/povaha cesty/náklad) bych zvážil i lehotříkolku. Dejte si do vyhledávače třeba Zdeněk Staněk Nordkapp - to je váš případ (až teda někde potká psa).
Četl jsi zadání? kolo DO 25 tisíc, ne OD 25 tisíc :-)
No a?
http://www.shokbike.cz/bazar.php?kat=2
No tak sláva, už se přece jenom objevují v přijatelných cenách.
Máš výrobce ´za rohem´ a ani o něm nevíš ...
S.K.Neumanna 725
Hradec Králové
500 02
Já o něm vím už delší dobu, ale pokud vím tak dělal jen zakázkovou na objednávku byl víc specializovaný na lehčí silniční stroje a tak byl dost drahý. Možná už pochopil, že ho ta specializace neuživí a začal dělat obyčejnější lehokola na rovinné projížďky. Nevim jaký má program, ty jeho stroje se ni zase tolik nelíbí abych je víc sledoval.
Já ano - autor se ptá, zda kola v cenové relaci řekněme do 25 000 jsou pro tento účel vhodná. Myslím, že nejsou, tak píšu.
Proč by nebyly? Určitě ano, za 20 už se dá pořídit slušné kolo a pár tisíc na doplnění výbavy kola a vejde se.
Např. zmíňená Merida Crossway 900, kterou má moje kamarádka, je neobratný těžký krám, rozcentrovaný i pod 55 kg holčičí váhy bez nákladu. To si myslím a píšu, Ty mě za to mistruješ, asi z titulu patnácti tisíců odeslaných příspěvků a z neznalosti - viz. HonzaK. Z Kennedyho dotazu vyplývá, že chce strávit podstatnou část života na kole a ne na Nakole.
Zklidni hormony, běž si polejt hlavu studenou vodou a pak si zkus v klidu znovu přečíst, co bylo požadováno a co mu kdo napsal a hlavně co jsem psal já.
Nevim jak jsi přišel na to, že tě mistruju, ale zadání bylo jasné, proto jsem se zeptal jestli sis všiml že tam je DO a ne OD a připojil jsem :-)
A protože přece jenom mám zhruba představu co asi stojí slušné lehokolo, tak vím, že se do 25 nevejde ani náhodou, pokud si nekoupí nějaké starší. No a protože o starším a ježděném nebyla zmínka a byl požadavek na nové, tak jsem ani nenavrhoval nějaký bazar.
A HonzaK sice dal odkaz na lehokola do 25, ale jak jsem si potom pročítal parametry, tak poněkud dost pochybuju o tom, že by byly vhodné na to co Kennedy požaduje.
A teď něco k Meridě, jestli má opravdu Crosway 900, tak buď měla smůlu na totální zemetek, který se určitě dal reklamovat a opravit, nebo přece jenom poněkud krapet kecáš. Meridu Crosway jezdím už řadu let a znám dost lidí s tímhle typem kol a ani jeden neměl problém a ani jsem o žádných neslyšel, spíše naprostá spokojenost. Je blbost aby se pod nějakými 55 kg rozcentrovalo kolo a pokud se z nějakých důvodů stalo, tak se snadno zase srovná. Výbava toho kola je dost dobrá a skoro až nadbytečně vysoká a tak i cena je vyšší. Bohatě stačí typ 300, v lepším případě 500.
A nějak netuším co má počet mých příspěvků společného s tím co píšu. Můžeš tu souvislost nějak rozvést?
Poté, co mi ukradli kolo, jsem si nechal postavit rám podle sebe a celé trekové kolo i s nosiči (dvojstěnné ráfky Remerx Panter,osazení Shimano Deore, rám chrom-molybden)se vešlo pod 15000 v r.2001. Od té doby má najeto přes 80000km a krom výměny běžně opotřebovaných částí(pláště, řetěz, brzd. pakny) až letos dojde na přehazovačku- jinak slouží -a ještě dlouho sloužit bude- k plné spokojenosti na cestáchnecestách Balkánu a Rumunska. Chce to jen věnovat se údržbě...
hele 25 000 mít anebo nemít už je 50 000 a to už se vleze v pohodě ;-)
Expediční celopéro? Ale to bude o fous a zbyde mu možná tak na lízátko :-))
na lízátko ne, to už si bude muset koupit jako bonusek , odměnu.
expediční celopéro jsem kupoval ženě a bylo to o fous nad těch 50 K, no dobře o fous nad 60 K.
Moje nejen expedicni celopero bylo za necelych 40. A nerekl bych, ze sedi na spatnych komponentech. Ja to kupoval pred tremi roky.
Před třemi roky bylo vše levnější :-)
Tohle je s tim mym srovnatelne. http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-slide...
Kde´s s ním na expedici už byl? Nebo jen na ´loudání´?
Ani to ne. Ale uz 3x hranice. Jsou to dostatecne expedicni akce? 8-)
1) http://mur.rajce.idnes.cz/2012-05-01_Bile...
2) http://mur.rajce.idnes.cz/2012-09-22_JAVORNIKY_...
3) http://mur.rajce.idnes.cz/2014-08-31-LUZICKE...
Tři fotky a ani na jedné na kole nejedeš? :)
WTF vozík na psa? Sem myslel, že pes se zapřahá před kolo...
1) Ocelový rám
2) Pevná vidlice
3) Kvalitní komponenty
Pátral bych někde tímhle směrem:
http://www.citybikes.cz/moderni-mestska-kola...
Standardní konfekce se dá taky použít, ale minimálně by to chtělo přeplést kola. To už tu taky zaznělo...
To vypadá hodně dobře.
Já bych osadil ještě odpruženou sedlovku, svoje sedlo pro hrocha a pedály, což je dohromady tak + 3-4 litry.
Nevím nic o pláštích co tam mají, to jsou další 2....
Ještě jak jedu jsem si vzpomenul na drobnost, zpětné zrcátko, to dost usnadní průjezd městy.
Ocel, pevná vidle, Deore, vlastní sedlo a pedály, zrcátko.
Všechno podepisuju a dodávám: „Nepodcenit velikost rámu! Jestli vám budou tvrdit, že se to dožene sedlovkou a představcem, nejste ve správném obchodu”.
Ahoj, já jezdím na krosové Meridě za cca 24000kč.Od roku 2005, ale bez vozíku. Jen s brašnami, někdy i předními. Kolo je držák, přeprava autem, letecky i vlaky. V- brzdy, 3x9 převody, osazení komplet Deore LX.
Projel/i jsem/e spoustu zemí a Merida drží! Výhoda V -brzd je laciný provoz a sandná opravitelnost všude po světě. A brzdí více než dostatečně, i plně naložené kolo(mám také shimano LX)Musí se dobře seštelovat a dobré špalky.
Letos jsem koupil Meridu MTB 29" v SLX 3x10 (36-11), s kotoučemi. Jezdí bezvadně v terénu a ve sjezdu je to hodně znát i do kopců na špatných a lesních cestách vyjedu co na krosu nevyjedu, nebo jen stěží...
Brzdy jsou o trochu účinější, ale veliký rozdíl není.
Ale na cesty budu brát Krosovou Meridu s nosiči.
Ronda s Lelkem mají pravdu! Ti radí velice dobře s nimi tady souhlasím.