Ahoj, rád bych vyrazil příští rok na cestu na kole na Nordkapp. Sice si nejsem úplně jistý, jestli se k tomu skutečně odhodlám, ale říkal jsem si, že by bylo fajn se zeptat zdějších zkušených harcovníků na pár věcí :-)
- Tam i zpátky je to na Nordkapp asi 8000 - 9000 km. Já to nejspíš vydržím, ale vydrží to kolo? Vydrží to brašny? Mám nějakého dražšího bajka Authora, dvojité ráfky, brašny Ortlieby na nějakém levném no-name nosiči. Jestli se něčeho bojím, tak toho, že selže technika a něco se mi rozpadne.
- Nevadí mi cestovat sám, ale zase celkem rád potkávám lidi a říkal jsem si, že by bylo fajn co nejvíc využívat Couch Surfing nebo Warm Showers. Máte s tím někdo zkušenosti, hlavně jinde než ve velkých městech?
- K tomu se váže otázka elektroniky a internetu. Na Couch Surfing potřebuju mít přístup na web a k e-mailu, baterka ve foťáku vydrží 14 dní, kapacita karty možná měsíc, rád bych psal na blog... jak to řešit? Notebook nejen že nemám, ale ani by se mi s ním nechtělo tahat.
- Oblečení: co používáte, když je hnusně a celé dny prší? Mám docela kvalitní vybavení na hory a treky, ale stejně si nedovedu představit, že bych jezdil na kole v horolezecké budně (navíc je černá). Co boty?
- Hrozně rád bych nezůstal jen u kola, ale po cestě podnikal různé výpravy do hor a nejlépe vícedenní. Jenže to bych musel mít s sebou 50 l batoh, do kterého bych vždycky přeskládal pár věcí (stan, spacák) a mohl jít pěšky, ale brát si s sebou velký batoh mi připadá jako fakt špatný nápad. Neřešil jste někdo podobný problém?
- Tušíte někdo, s kolika eury na den mám na severu počítat? Za předpokladu, že budu spát třeba jednou týdně v kempu, vařit si sám a celkově moc neutrácet. Vím, že je to tam drahé, ale nevím, jak hodně.
Tak díky za rady :-) Martin.
Sice tím nezískáš 50 L batoh, ale nějaký ano:
http://ortlieb.de/_anleit/pannier...
Kombinaci dálková cykloturistika + vícedenní pěší treky, bych řešila spíš cyklovozíkem, ve kterém ten baťoh lehce uvezeš a dle potřeby věci kombinuješ a přepakováváš. Zde v těch zemích se nemusíš obávat nechat kolo kdekoliv několik dní.
Kolo se může jistě porouchat, ale pohybuješ se v civilizovaných zemích, sehnat věci k opravě není problém, spíš je to jen otázka času a peněz.
Nabíjení a připojení...tam ti moc neporadím, ale já třeba několikrát nabíjela v Norsku na železniční zastávce, kde jsem se mezitím taky usušila, ohřála a umyla.
Nejdůležitější je, dle mého soudu to štěstí na počasí, ale to ti nikdo nezaručí. Musíš počítat s tím, že nahoře na severu ti může i uprostřed června nasněžit.
Nepromokavé oblečení sebou každopádně.
Ahojky, před letošním cykloputováním severním Finskm jsme si pořídili powerbanku na dobíjení elektroniky. Konkrétně máme tento model http://www.alza.cz/xpal-viktor-xp18000-d114243... protože z dostupných má největší kapacitu. Velmi se nám powerbanka osvědčila, výhoda byla, že když se člověk dostane k elektrice, je jednodušší dá se snadno nabíjet.
Co se týká deště a vlhkosti, tak nám vždy při našich expedicích pršelo a letos i sněžilo. Používáme na jízdu v takovém počasí normální, na turistiku určené membránové bundy, konkrétně modely Pinguin Parker. Viditelnost řešíme reflexními pásky na rukou, případně navlečenou reflexní vestou přes bundu.
Kombinace cyklo a pěší turistiky se nám neosvědčila. Byli jsme takto v roce 2012 na Lofotech a chtělo to příliš mnoho rozdílného vybavení, počínaje botami a konče kalhotami. Kvůli tomu jsme měli velké batohy v cyklovozíku, nikoliv originální tašku. Batoh ve vozíku neumožňoval tak dobré využití prostoru ve vozíku, jako taška k tomu určená, která je navíc voděodolná. Další výlety jsme už pojímali ryze cyklisticky. Prostě z našeho pohledu se na dvou židlích sedět nedá a nedařilo se nám zkombinovat pěší a cyklovybavení.
Jinak vřele doporučuji přibalit si s sebou péřovku. Bez ní bychom letošní Finsko nedali, prvních 14 dnů nám teplota nepřekročila 10 stupňů a většinou jsme měli max. 6. Jedině v péřovce se dalo existovat večer a ráno u stanu.
Jestli Ti to pomůže, tak mrkni na naše stránky http://www.sileni-sobi.estranky.cz/, mám tam nějaké praktické informace z našich cest na Sever plus cestopisy.
Zdar!
Ten nosic. Pojedes se 2 nebo se 4 brasnama? Jestli budes mit zatez jen vzadu a navic jestli mas vzadu disk, tak ten nosic je hazard. Jak to praskne, tak to bude na hovno. Provizorne se spravit da, ale bude to moc spatny. Sel bych do necoho poradnyho. Nevim jak se tady chasa tvari na ten expedicni nosic od Sport Arsenal, ale z me zkusenosti se na nem da stipat drevo.
Ws a Cs. S Cs nemam moc dobry zkusenosti, s Ws jen ty nejlepsi a zvlaste v mensich mestech, kde jsou lidi radi, ze muzou pokecat s vandrakem. Jinak okamzite odpovedi dostanes na FB warmshowers. Jak FB je kravina, tak ws forum je parada.
Obleceni... Jed v tom co mas, nic dalsiho nekupuj. Co je spatnyho jet v horolozecke bunde? Kdyztak si na to navlikni vestu. Navleky na boty se budou hodit.
Trekovat? No tak kolo nechas u nejakych lidi a jdes. Velkej batoh? Si ho vem... Trosku slozis
zamotas do igelitu, hodis napric do zadu a je to. Hmm, pak kilo na vic, to neva, ne? Popr. do toho batohu muzes, nacpat spacak, atd.
Penize... Pod 10€ na den ze nedostanes. Spis pocitej s 15€ a i to bude tezky. Nakup v Lidlu ve Svedsku kolik toho uvezes, v Norsku holt budes na diete.
Asi vse. Zadny strachy, hlavne at moc neprsi!
Zrovna ta bunda (HP Protector) má na kolo dost špatný střih, nejde sbalit kapuce a tak. Navíc v dešti (ostatně jako každá membránová bunda) prakticky nedýchá, takže mě napadlo, jestli není lepší spíš nějaký softshell s windstopperem a přes to případně igelitovou pláštěnku. Prostě se se mi nezdá, že by dálkoví cyklisté jezdili v membránovém oblečení na hory, tak proto se na to ptám...
Bágl na nosiči mě taky napadnul, měl bych to místo horní brašny a mohl bych v tom vozit třeba jídlo (spacák asi ne, ten nesmí za žádnou cenu zmoknout). Musím vyzkoušet, jak by tam šel přidělat.
Za ostatní tipy díky! :)
Osobně nemám na kole moc velký problém s vrchní částí těla. Když vím, že budu mít večer šanci se vysušit, vezmu na sebe klidně nepromokavku z Lidlu, sice jsem zapocená, ale čert to vem. Na ty dlouhotrvající deště, kdy morál jde hodně dolů, oblékám raptorku od Tilaku. V pohybu na kole mi to moc nebrání, že tak či tak zavlhneš zevnitř, no to se nedá nic dělat.
Horší jsou nohy, tam mám z nepromokavých kalhot nepříjemný pocit a v pohybu mi docela brání. Hodně důležité je dát pozor, aby voda nestékala do bot, návleky rozhodně doporučuju.
Spacák nosím v nepromokavém kompresním vaku, ale není to nutně podmínkou, když nepotřebuješ šetřit místem, postačí i jakýkoliv pevnější igelitový pytel, s tím to pak šoupnout do báglu a přes bágl nepropokavou pláštěnku.
...pokud jde o déšť, je šumafuk jestli máš na sobě (bundu)membránu za 5000Kč nebo igelitový pytel- budeš mokrý takjakotak vespod od potu. Žádná membrána není schopná odvést všechen vyprodukovaný pot při jízdě na kole-vyhozený prachy u bundy. U kalhot je to něco jiného- nohy se tolik nepotí, tam se membrána vyplatí...
Hmm, tak jsem tu HP Protectorku pořádně vyzkoušel na kole... kapuce sice nejde sbalit a do límce tak dost fouká, navíc občas vlaje ve větru. Ale jak je to dělané na horolezeckou helmu, tak se to dá překvapivě přetáhnout i přes helmu na kolo a vypadá to fakt stylově! :) No řekněte, kdo jezdíte s kapucí přehozenou přes helmu :-)
Nestraš. :) 10 € na den ve Švédsku je na jídlo úplně v pohodě (a netřeba hledat Lidl, vcelku cokoliv supermarketového ... ICA, Coop). Samozřejmě záleží co chceš jíst, jak moc vařit a tak. Pokud budeš mít za hlavní zdroj energie pečivo (a ještě jsi vybíravý jaké :) ), může cena docela vylézt. Ale fakt za 10 € hlady trpět nebudeš, spíš naopak. :) Norsko je horší, mám pocit, že hlavně v posledních letech dost zdražilo, nemám to moc prozkoumané, ale tak 2x švédské ceny. Nicméně ani tak bych 10 € nepovažoval za nebezpečí umření hlady, jen si nemůžeš tolik vybírat dobroty.
Kempy moc nevím, ale spíš dražší. Odhadoval bych alespoň pár desítek eur za noc. Na druhou stranu, k čemu kempy? A stejně je na severu nepotkáš, pokud podle nich nebudeš vysloveně plánovat trasu. :)
Trajekty přes norské fjordy (takové ty krátké, co jsou víceméně součástí silnice) bývají pro kolo jednotky euro.
Ad pěší turistika -- docela dost se dá prochodit i v rámci jednodenních výprav (často jde dojet po rozumné cestě prakticky doprostřed hor nebo jiného zajímavého místa) a pokud chceš hlavně jezdit na kole, je to možná nejlepší varianta.
Ruksak na pěší výšlapy jsem vozíval takhle
http://cyklopoustevnik.rajce.idnes.cz/On_the...
Ale bylo to jen na 1-denní akce – ráno nechat kolo v lese, a večer se k němu zase vrátit.
Doprčid, ty mě vždycky dostaneš (foto). :-) Jsem taky šílená, občas kolo vytáhnout někam, kam se na něm nedá jet, ale co je moc, to je moc. Tohle bych už já nevyrvala, i když zatím jednou jsem to řešila sundáním brašen a vynesením na třikrát (no a druhý den jsem pomalu nebyla schopná chodit). Jo a jestli dobře vidím, tak ten plot je až nahoře na obzoru, to sis pěkně máknul. Ale ten rozhled určitě stál za to!!!
Fotka zkresluje, ta cesta byla v pohodě :-). Máš ale pravdu že sedlo je až tam nahoře. Nerad jezdím mezi auty, takže silnicím se spíš vyhýbám. Kde to jen trochu jde, beru off road, tlačit mi nevadí :-). Kilometry nepolykám, jestli za den najedu 80 nebo jen 10 mě netrápí, hlavní je že mi na cestě nesmrdí pod nos žádné motory a že se tam nahoře cítím dobře. Kam dojedu tam dojedu a tam i přespím, nějaké plánování denních etap pro mě není. A pořád jen šlapat a vůbec neslézt z kola, aniž bych po cestě nedal nějaké pěší výšlapy, to bych asi také nemohl. Třeba na jaře jsem dal 9-denní výlet po Walesu, z toho 3 dny padly na túry po kopcích.
http://cyklopoustevnik.rajce.idnes.cz/2014_-...
Jj já vím z tvých fotek, že takhle cestuješ. To je přesně to, co se líbí i mě. A prozraď, jakpak dopadla ta ovce na tý skále, v tý štěrbině z toho tvýho videa, vydržels až do konce?
Byl bych tam za ní slezl a pomohl jí otočit, ale bál jsem se že zpanikaří a spadne dolů. Na tom druhém videu v jednom momentě už moc nechybělo. Ta druhá ovce s holým krkem nahoře nad ní byla její mamina. Myslím že sama se z té skály asi nedostala, když jsem druhý den dole v návštěvním středisku jim o tom říkal, tak už o ní věděli, takže snad se jim jí odtamtud s trochou pomoci podařilo nějak dostat.
To je super :-) To vypadá skoro jako Lake District... Akorát, taky je ve Walesu tak málo Public Right of Ways pro kola? V dubnu jsme přešli severní Anglii pěšky od západu na východ (Coast to Coast Walk podle A. Wainwrighta) a přišlo mi, že na kole by to vůbec nebyla zábava - všude samý zdi, ohrady, schůdky, přelejzačky, dvojitý branky (kissing gates) - vlastně mi připadalo, že se tam s kolem nedá vůbec jet mimo silnice.
Pokud bych vybíral cestičky jen pro pěší tak ano, to budu i tady každých pár set metrů kolo přehazovat přes plot nebo závoru protože skrze kissing gate ho neprotáhnu. Ale krom public footpaths tu máme i spousty bridleways a byways pro nemotorový provoz (koně, kola, pěší), navíc díky tomu že je tu i hodně lesů tak i lesních cest, a to nepočítám cyklostezky a off road cyklotrasy – podle mě tu jsou pro kolo přímo ideální podmínky :-).
Jde lecos, záleží na tom, co člověk chce. Na kole se dá vyrazit i s baťohem na zádech na víc dní. Jet, dokud to jde a pak kolo zanechat svému osudu a pokračovat po svých.
Jinak v Norsku je horská dálková cyklistiky velmi populární, ale na to už je potřeba mít fakt dobrého horáka.
Moc si nedovedu představit, že bych jezdil na kole s krosnou na zádech. Zkusil jsem to jednou, když jsem jel asi dva kilometry od vlaku, a stačilo :-)
Tak jako tak, mě horská cyklistika moc nebere - kolo mě baví silnicích a pěkných cestách, po horách radši půjdu pěšky. Akorát problém jednodenních výletů nalehko je ten, že se moc nedá dostat do odlehlých míst - kam se dá dojet na kole, tam to jde většinou i autem a je tam spousta lidí...
Samozřejmě, ideální to není ani trochu. Ale někdy to tak děláme, že se ráno nabalíme přímo na několikadenní pěší trek do báglů a v pohorkách nějakých 10-15 km, prostě kam to jde, se odvezeme.
Člověk na to musí být tak trochu magor, ale vybrali jsme si to tak sami, takže nadávat můžeme jen sami sobě.
:-))
Ostatně, pro mnoho lidí je už i nápad jet na Nordkapp na kole, pěkná magořina. Tož, čert je vem, magořina to je, ale krásná.
A budeš-li připraven na to, že ne vše půjde hladce a podle plánu a budeš-li mít dostatek vůle, tak to dáš na pohodu.
Mně se osvědčila síťka proti komárům na obličej. Bývá i s kloboukem (slunko ti nespálí uši.)
Jo a večer stavět stan (a po postavení ho pečlivě zavírat), i když je krásně, slunce pořád na obloze a člověka to svádí, spát pod širákem.
Komáři dokážou v noci člověka pěkně potrápit:-))
Ad membránové oblečení a dálkoví cyklisté: mě to přijde jako přirozené, protože když vyrážíme na delší výlety, tak holt občas prší a jet se někdy musí i v celodenním dešti. Membránová bunda chrání jak proti dešti, tak proti větru. Jen počítej s tím, že všechno neudýchá a je potřeba být oblečen na dolní hranici tepelného komfortu.
Ad moskytiéra: je fajn, ale na hlavu se dá natáhnout jen při zastávkách, na kole v ní jet nelze, což je rozdíl proti pěším, protože šlapat se v moskytiéře dá. Cyklista ji tedy využije jen při táboření.
Pak jsem si vybavila pár dalších tipů.
Repelent: rozhodně místní. Český se nesnaž brát. Jen taková perlička: letos ve Finsku nám na komáry lépe zabíral repelent finský než norský. Takže i tohle je potřeba zohlednit.
Rukavice: určitě si vem i teplé zimní rukavice. My je využili nesčetněkrát.
Prosím, který finský repelent používáte?
My většinou vozíme klasický Autan, naši norští kamarádi taky a průběžně ho ješte střídáme s Lifesystems expedičním relelentem.
Kdybys mě zabila, tak nevím a nevzpomenu si. Nezbyl nám žádný, takže to nemám jak zjistit. My ale průběžně kupovali různé a na různých místech se nabídka lišila. Letos jsme měli spotřebu jednu lahvičku repelentu na dva lidi na den.
Fakt?
My letos byli na sklonku července a v první půli srpna. Bylo na tu dobu až nezvykle horko a sucho. Problém nebyl ani moc s komáry jako spíš s velkými ovády, hlavně v místech, kde se pásly stáda sobů.
Fakt. Ale řeč je o posledním týdnu našeho pobytu ve Finsku, ty první dva týdny jsme měli zimu a komáři vzlétli později. Ten poslední týden bylo peklo, komáří peklo. Byli jsme tam 14.6.-5.7. a ty poslední teplé dny jsme trávili u jezera Inari, kde nás ta havěť žrala zaživa.
Zde fotky https://picasaweb.google.com/sipmodry... , na některých je ta komáří invaze zdokumentována.
Hmm. Myslel jsem si, že nemůže být nic horšího než skotské midges. Komáři na severu je snad předčí?
Jo, ve Skandošce dokážou komáři potrápit, ale osobně jsem za posleních cca 10-12 let nezažila takovou invazi, jako Šíp. Jak tak koukám, jsme letos měli sakra kliku na výběr termínu:-))
Nejhorší invazi (spíš ty muchničky než komáři) si pamatuju ze skotského Skye. Pokud máš za sebou tohle, skandinávští komáři tě nerozhází:-)
Je to podobné peklo. Jediný rozdíl je snad ten že midges ti v noci kolem stanu nerámusí. Než jsem ve Skandinávii večer lezl do stanu, vždycky jsem ze sebe smetl co nejvíc šlo (zabíjet je venku nemělo smysl), rychle otevřel stan, zalezl, zavřel. Netrvalo to ani 5s, ale stačilo to aby se tam každý večer dostalo v průměru 60 potvor spolu se mnou. Vím to tak přesně protože než jsem zalehnul musel jsem je nejdřív všechny vybít.
S moskytierou jsem normálně jezdil a bylo to super. Ovadi začínají létat po osmé hodině. Komáři byli v květnu a červnu, v červenci už né.
Což je taky otázka k zamyšlení - kdy si cestu naplánovat. V posledních letech se nám nejvíc zamlouval právě konec července a srpen. Člověk sice příjde o ty nejdelší dny, ale počasí většinou bývá docela stabilní a i ty havěti bývá méně.
Ale bez záruky! Jeden nikdy neví.
Nezapadající slunce je mor pro fotografa, který tak přijde o "zlatou hodinu", tedy o východ a západ. Tedy dle mě je lepší jet právě mimo termín půlnočního slunce.
Na to jsem se chtěl v úvodním příspěvku taky zeptat a úplně jsem na to zapomněl. Každopádně vzhledem k tomu, že bych rád jel celou cestu tam i zpátky (dva až tři měsíce!), tak mi připadá vhodné vyrazit už třeba ke konci května. Celodenní světlo mě rozhodně nebude trápit tolik, jako příšerné vedro, které bývá v červenci ve střední Evropě...
Neporadím si s komáry, protože to může být každý rok jinak. Letos byla mírná zima nejenom u nás, ale v celé severní Evropě, takže mráz nezničil vajíčka hmyzu a ten tak letos vzlétl mnohem dříve než v jiných letech.
Co ale doporučuji jsou tyto stránky http://czech.wunderground.com/
Dá se tam vyhledat mnoho let zpátky počasí, jaké se vyskytovalo v Tebou zvolené oblasti. Dá se tak snadno zjistit hrubý odhad, jak průměrně v určitém místě pravidelně bývá.
Tak jsem usoudil, že otázku elektroniky bude nejvhodnější vyřešit smartphonem a foťákem s wifi. To bohatě postačí na e-maily, občasný status na Facebooku nebo Twitteru, nějaké to rychlé sdílení fotek a s trochou štěstí i zálohování do cloudu. Na všechno ostatní musí stačit tužka a papír :)
Vezmi si s sebou rozdvojku. Někdy se to hodí, když jsou všechny zásuvky obsazeny nebo když sám potřebuješ dobít víc věcí.
Mně se hodila na samotu večer čtečka. Wolodiowsky na hranicích Polska a Litvy měl své kouzlo.
Nebo pokud ma vetsi uhlopricku displeje, muze si stahnout par hororu na vecer..nekde na odlehle samote by to mohlo byt bezva:o)
Jinak pro představu, co se týká cen v Norsku, tak orientační ceny základních potravin v NOK /v roce 2013/:
400g kuřecích křídel 39,90
chleba 750g 26,90
sýrová bulka /ne bageta, prostě obyčejná bulka sypaná sýrem/ 16,90
párky 520g 37,90
jogurt 1 litr 27,90
nescafé 2v1 10ks 29,90
jsem si to přečet znova (v NOK) to teda dík docela drahé základní suroviny.
http://www.numbeo.com/food-prices/country...
V Norsku je potřeba ceny raději nepřepočítávat, koukat na krásnou krajinu a užívat si scenérií:-))
Jo a ještě jedna věc, kterou jsem zaznamenala zrovna letos. V Norsku se stává čím dál tím větším problémem vyměnit papírové peníze, třeba EURA na NOK. Banky je moc nechtějí. Norové se hodně připravují na čistě bezhotovostní platby. Takže raději platební kartu sebou.
Chtěla jsem se ještě zeptat, kudy asi přibližně pojedeš? máš už nahrubo trasu?
Tam asi přes Polsko, Pobaltí a Finsko, zpátky přes Norsko, kde bych chtěl vylízt na Galdhoppigen. Nebo možná obráceně, těžko říct.
Chlape, chceš píseň severu znát? :-)
Když to čtu, od téch lidí co tam jezdí, popadá mě dés, komáři, síťku přes obličej, deště....
Pojeď na jih :-)
Ne, vážně, uvažoval si o vozíku?
Odlehčí kolo, víc uvezeš. Zkouším to s tím svým dvoukolákem tady, 120 denně se dá ujet jako prd, což je zhruba rychlost, co se chceš posunovat, nebo ne?
Hehe:-))
To je taky účelem!
Aby Vás tam nejezdilo moc, na ten sever!
Nechceš mě snad tvrdit, že máš pod kontrolou ty komáry?
Ono na tom jihu, koncem dubna, je taky docela klid, masakr to bude v létě. Za celou cestu jsem potkal/minul jen 4 dálkoplazy.
Jasně, že mám. Já jsem s nimi domluvená.
Baba, že mě to vůbec překvapuje :-)
Vždyť je to jednoduché. Ráno napíšu majla naklikám ve formuláři položky a rezervuju si pokoj bez komárů s výhledem na jezero.
Jako bys to nezlal:-))
Neznám.
Na cestování se stanem nejvíc oceňuji ty noci bez komárů. Protože nad rybníčky u lesa, užiju si jich doma docela dost, i přes sítě v oknech, a na dovolené nejsou ani ty sítě, a občas je to naprd i na jihu. Všechny ty mrchy žerou jen mě, po Soně jdou, jen když nejsem doma.
Dobré je to předjaří, to ještě nezlobí. Na severu bych asi fakt trpěl.
Ono to máš tak. I na tom severu si to můžeš udělat svým "jižanským" způsobem, tedy noclehy zajišťovat. Když chceš. Když nechceš, uděláš to jinak.
Celý to není ani tak moc problém geografické polohy nebo počasí, jako problém brouka v dutině lebeční jednoho každého z nás.
Netrap se tím. Taky mám všelijaký ty iracionální bloky, přes vlak nejede:-))
P.S. Ti komáři na severu nejsou zase až tak hrozní. Když nic jiného, tak aspoň nepřenášejí nebezpečné nemoci.
My to tal letos praktikovali, cast noci ve Finsku jsme spali pod stanem, cast v chatkach v kempu - to hlavne tehdy, kdyz jsme potrebovali oroschnout, vyprat si a nakumulivat teplo.
Jinak souhlas, alespon Sever zustane jen tem nam "skalnim", kterym nevadi vitr, zima, dest, hordy komaru a opustene prostory s pro mnoho lidi jednotvarnou krajinou.
Omlouvam se za absenci diakritiky a mozne preklepy, datlim to z mobilu.
Já byl ve Finsku před 10 lety, v červnu, Hämmenlina. Jenže se o nás starali, vozili nás sem a tam, plavba jezerem, kouřová sauna, pro dámy méli ladies program a tak jsem s přírodou moc do styku nepřišel. Šli jsme se projít, po ránu, kolem jezera, a zahnal nás ten hmyz.
Teď tam asi budu jezdit častěji, ale kolo by mé s sebou vzít nenapadlo, mé to připadalo jako ideální země na obytnou loď. Jinde nebo dál na severu jsem nebyl, láká mě ale Ísland
Celé mládí jsem cestoval "tak jinak" a možná se k tomu vrátím, až mi bude umožněno kráčet zvolna.
Systém, dojedu kam dojedu, nékde se píchnu, používám doma (hlásím se z Plzně, lte připojení, ale jinak vozík a stan).
Když máš na cestu 15 dní, a víš, že to chceš, je systém, zabookováno dopředu, efektivní ze dvou věcí.
1. vyjde to levněji (zvlášť s kartou řetézce)
2. nemůžeš, nesmíš selhat v žádné etapě. Jinak se systém, předplacený, zhroutí a přijdeš o balík.
Naplánovat a nakoupit ubytování dopředu jsem si troufnul až jsem přejel Německo, ne kvůli Německu ale kvůli tomu, že jsem si vyzkoušel, že je to reálné.
Je fakt, že už nikdy se asi nevydám na cestu s pár igelity a automapou, ale zase nevidím to tak zle. Jsou lidi, co se nikdy na cestu nevydali a nevydají, a o tom, jak za 30 let dopadnou ti se žďáráky si netroufám spekulovat.
Me by tohle asi omezovalo, na cyklocestovani mam prave rada svobodu a libi se mi naopak to, ze v prubehu dne vubec netusim, kde vecer budu spat.
Chaty jsme si rezervovali vetsinou jem pred tezsimi useky, kdy jsme napriklad vedeli, ze cely den pojedeme v silnem desti.
Samozrejme nekdy byl stan nutnost, casto jsme jeli oblastmi, kde jsme 3 dny nezavadili o jedine osidleni.
Ty jseš tulák, já požírám kilometry, koukám na starý poskládaný kamení, mám rád když země je spíš zahrádka, jižní Francie mě dostala, i když posledních 20 let jsem si myslel, že dožiji ve Španělsku, někde poblíž puebla Oliva.
Vy jste draci, velký obdiv,
Jen pro představu, jaké jsme měli počasí před 2 lety na Lofotech. To opravdu musí cyklista počítat se vším a nám se jako základní část výbavy osvědčily péřové vesty. Na nohy mi až tak zima nebývá, důležité je udržet teplotu tělesného jádra. A samozřejmostí je teplá čepice, nejvíce tepla uniká hlavou. Ta se nám osvědčila i na spaní, člověk pak nemá tendenci funět si do spacáku.
Druhý obrázek je pro změnu letošní Finsko.
Brrrrrrr....
Mě dostala zase ta nadmořská výška, byl jsem připravenej na lijáky, vítr, i chlad, ale dole na jihu bylo počasí jak v létě, měl jsem uši, nos a rty spálené od sluníčka, to jsem nečekal a než jsem koupil krém, bylo pozdě.
Venku 25 stupňů, a jak jsem se blížil k těm horám, viděl jsem sníh. Říkal jsem, do hajzlu, tak to jsem mamlas, s tím, že na konci dubna se může ve 2000 lyžovat jsem nepočítal.
Když jsem ráno vyjížděl, bylo 16 stupňů, sluníčko, po sněhu ani památky (zhruba 800 metrů nad mořem). Postupně se objevovalo čím dál víc sněhu, jako by člověk jel na jaře proti času, takové tání u nás trvá pár dní, já jel z jara do zimy řádově v hodinách
Ale dopadlo to nakonec dobře, silnice byly krásně suché, svítilo slunce a kolem závěje sněhu, zážitek na dlouhá léta.
My počítáme při našich cestách za polární kruh se vším, přesto nás letos Sever dokázal překvapit. Nejenom teplotami, měli jsme první dva týdny 0-6 stupňů, maximálně 8, většinou 4. Jeden celý den jsme se probíjeli vánicí. Bližší fotodokumentace není, foťák jsem vytahovala do toho marastu jen když hustota polevila.
Safra, Ty nejsi Šíp, ale mazaná polární liška. :-)
Já mám fotky zhruba z každých 200 metrů stoupání, fotil jsem mobilem, co mám na řídítkách :-)
Kolega Enem to napsal hezky, jsme možná nějak předurčeni, Ty na sever, a já asi na jih.
Loni na jaře jsme tu měli krásné bílé velikonoce. Přes den slabě nad nulou, v noci kolem –7C, úplná paráda. Ve dvou spacákách bylo příjemně, jen voda v lahvích každou noc zamrzla.
http://www.bbc.co.uk/news/uk-wales-21905639
Dyť ti to furt říkám. Netrap se tím. A už vůbec se netrap tím, jak dopadnou ti se žďárákem, jen se tím zbytečně týráš:-))
(na severu se jim nestane nic víc, než že je vnoci trochu vokoušou ti komáří:-))
Já se ale vůbec netýrám, užívám si "kam dojedu tam dojedu" tady a zároveň vychytávám mouchy výbavy na vozík, a protože to funguje jako když tě někdo drží za zadek, vím, že kdybych se najaře rozhodl pro variantu hotely, přeletím Francii jako šůs.
Já bych jel prostě na jih, ať zběsile či zvolna.
Byla si na jihu kolmo?
Jo, byla jsem několikát na kolech v jižní Francii v Provance, ještě v době, kdy byly děti kolem 10-15 let. Je tam krásně a pokud nejedeš kolem hlavního říčního toku, tak kopečků spousty a ne že ne.
Takový třeba Ardeche nebo Tarn a všechny ty malá vesničky položené vyskoko na těch kopečcích. Krása. Někdy si udělej zajížďku, uvidíš,jak je to tam pěkné:-))
Právé proto jedu kolem vody...
Já to tam docela znám, jezdím tam 20 let sem tam do Španěl a když byla velká studentka, jezdili jsme Francii vždycky celý týden. Proto trasuju podél Rhony, šoupnu to stranou a 160 za den nedám ani omylem.
Zjistil jsem ovšem zásadní změnu, jakmile na Fanouše zkoušíš po jejich, a ani náznakem se nepousíš o jinej jazyk, zásadně zméní chování a přístup, ale fakt velmi zásadně.
Na tom severu se domluvíme tou naší Czenglish v pohodě, že jo?
Byl jsem na jihu i severu. Co je lepší, je jako pro mne zcela nepochopitelná otázka, když jsem byl ještě dítě. . Máš radši tatínka nebo maminku? Cyklocestování je jako droga. Vzniká na něj závislost. Miluji tu svobodu.
Každý máme svůj styl. Šlapat s brašnami nebo naloženým vozíkem jako o závod, celé 2-3 týdny, každý den víc jak 150km – to je bezesporu naprosto úžasný a obdivuhodný sportovní výkon. Hlavní je že tobě to takhle vyhovuje, užíváš si jak to na silnicích pěkně sviští, máš radost z každé minuty kterou se ti podaří nahnat k dobru, a skvělý pocit když večer zvládneš dorazit do cíle etapy.
Co ale děláš když se někde něco pokazí, a naplánovaný časogram jde do skluzu? Defekty na kole, celodenní průtrž mračen, naražená ruka noha, bolavé koleno,…. ?
S vozíkem jsem jel jen s elektrokolem, ted to zkouším doma. 150 je hranice snů, opakovat den co den. 120 bude reálné.
Kdyzž leje, jedeš, máš defekt, vyméníš duši, jedeš, nabil jsem si tlamu, urazil bzdovou páku a brzdila jen přední, musíš jet.
Vozím s sebou dost vécí, u kterých předpokládám, ze by mohli odejít, prosté maximální snaha o soběstačnost, když rupne něco, co nezpravím, jsem v řiti. Ono na asfaltu, popř. na néjaké té polní cestě se toho tolik stát asi nemüže. Z dúvodu jednoduché opravy taky mám véčka a pevnou vidlici, eliminace možných problémů. Ke kolu se chovám šetrně, neskáču obrubníky.
Naražená ruka, bolavé koleno, v mém případě spíš kotníky. Mě zabírá Diclofenac a nemyslet na to.
Jinak nemoci se bojím nejvíc, ostatní se nechá nějak obejít, ale když by mě dostala choroba, jsem namydlenej.
A pak zalezu do nory, vyšlu SOS a Soňa pro mě dojede traktorem, ohromná výhoda proti minulému století. Takže riziko vlastně minimální. Být odkázán sám na sebe někde v pustině severu, to je jiný kafe.
Proto bych asi vzal ten vozejk a přemýšlel dlouho, co musím s sebou vézt. A neplánoval víc jak 100 denné.
A vo tom to je.
Někdo jede, polyká kilometry a je šťastnej.
Jinej jede, kochá se a je šťastnej.
A jsou i lidé, o bože, kteří na kole nejezdí vůbec...a jsou šťastní.
My dnes byli bez kol. Naštěstí nejsme na nich závislí. Protlačili (někdy přenesli) jsme kočárek místy, kudy jindy jezdíme na kolech.
A musím všechny kolaře pochválit. Všichni z dálky buď volali nebo zvonili a za průjezd pěkně poděkovali. Moc se mi to líbilo.
Já se vracel z té Plzné, z Berouna do Srbska jeden velký děs, chodci, cyklisti, pejskaři, kočárky a asi 30 koloběžek, ty délali totální paseku. Nemohu pochválit nikoho.
Jinak další výlet s vozíkem mě dovedl k rozhodnutí, příští rok pojedu zase po hotelích a s malou zátěží. Vydržet byť jen 130 denně opakovaně, dem po dni, je pro mě s vozíkem neschůdné, stovka by šla, ale to je rychlost na draka, tolik času mít nebudu.
Jo, dám to sem, třeba nékdo bude vědět.
Existuje nějaká lehká, skládací přilba? Fungovat to moc nemusí, ale musí to vypadat věrohodně, Španělé to mají povinné.
Jednu jsem si omylem rozložila, bohužel pak už nešla složit zpět:-))
Doufám, že si jí přitom rozkládání neměla na hlavě.
Já jsem to nékde vidél, ale nemúžu to najít. Po dýlce to shad bylo zvtakovejch segmentů, frajer dojel a strčil to do aktovky.
Inu, proč ne.
Když sebou můžeš vozit ve vozíku skládací polní lůžko, proč ne skládací helmu:-))
http://www.bikenet.cz/testy/na-skladacim-kole...
Pojedu bez vozíku, bez lůžka, tohle jsem viděl, furt je to dost velký....
No zkusím ješté googlit
No zkus, když myslíš.
Nechápu k čemu je ti skládací přilba, když chceš jet 150+km denně.
Jde ti o to, že ujedeš 2000km mimo Španělsko bez helmy a kvůli Španělsku si ji povezeš složenou?
Bych takhle nevyměkávala, bych i tím Španělskem jela bez přilby:-))
http://www.youtube.com/watch?v=aGElpAeOaoU
No po Španělsku je to furt 600 kiláků, to není 70 jako letos, to jsem risknul. Mám se španělskějma policajtama své zkušenosti, nebudu je provokovat.
Ale asi to dopadne tak, že dojedu na jih Francie, koupím nějakou šitózní helmičku a pak jí zahodím.
Tyhle hračky za dva tisíce jen abych neriskoval pokutu se asi nevyplatí. Nějakej krám od číńana a bude.
Po silnici tam inlajnistky nejezdí.
Jinak já proti přilbám nebojuji, bojuji pouze proti těm, kteří by mě jí chtěli nařídit povinně.
Jenomže ve Španělsku to už nařízený mají, a pochybuji, že by můj osamělý protest mohl něco na tom změnit. Teda, jestli se ti Katalánci netrhnou a neudělají si vlastní bezpřilbový stát.
Být tebou tak to neřeším, on ten jejich zákon je plný výjimek takže nějaké pokutování cyklistů bez přilby tam asi moc populární nebude. A i kdyby náhodou, - řekneš že je extrémní horko, nebo že právě šlapeš do táhlého kopce, a ani v jednom případě na hlavě nic mít nemusíš.
**********************
“Users of bicycle will be obliged to use protective helmets officially authorized or certified according to valid legislation, when they travel in inter cities road, except in long upward slopes, or due to medical reasons duly proved, or in extreme conditions of heat. Users of bicycles in competition, and professional cyclists, during their training or in competition, will be regulated by their own rules.‘‘
Analysing the text, we do not know exactly what is “long upward slopes” which percentage is considered “upward”? which distance is considered “long”? Exemption due to “extreme conditions of heat” is a necessary and justified sentence by the same reason that the long upward slopes. Even so it is not clear. What is “extreme conditions of heat”? Feeling of heat will not be the same for everybody (Spanish people and North European people, for instance). It will not be the same for anybody in a quiet ride or anybody in a fast ride. It will not be the same for anybody with long hair or anybody with short/without hair. However, no one of these things can be measured. Should we discuss with police if the conditions in a concrete moment are classified of “extreme heat”?
The solution is not to set parameters of extreme temperature, neither the conditions
considered hot for cyclists or the parameters for considering an upward or long slope. The solution is not doing compulsory the use of helmet that the own Regulations did not even know how to face properly.
In these circumstances it is not strange that police responsible of interurban traffic do not consider a priority to fine cyclists without helmets.
Mám své zkušenosti, jezdím tam 20 let.
Jejich policie má, obdobně jako všude jinde, vždycky pravdu.
A policajtů mají mraky.
Čím hůř státu, tím více pokutujeme.
Chtělo by to sehnat takovou tu koženou helmu co vozili na závodu míru před 89, takové "retro". Ta by mohla být skladná :-)
Na jih nemůžu. Je tam horko a moc lidí.
Mám prostě rád tu zdánlivě jednotvárnou, nekonečnou krajinu, mlhu, slunce nízko nad obzorem, ten pocit, když konečně přestane pršet nebo když po dvou dnech cesty potkám prvního člověka. Zimu a klid. Mám teorii, že tohle souvisí s povahou člověka, a já prostě patřím na sever.
Koukni se na fotky. Tohle na jihu nenajdu.
A když na jih, tak do Gruzie nebo Arménie.
Skoro jak v Pyrenejích v dubnu.
Rozumím.
Tak to přežij!
I na mě, jakožto na introverta tohle a ty fotky působí celkem depresivně. Taky mám radši naši zeměpisnou polohu a trochu na jih. A ikdyž mám rád samotu a klid, tak i přesto radši projíždím obcemi, městy(než jen jednotvárnými cykloztezkami), kde uvidím i tváře lidí, kteří v nich žijí a obrazně tvář toho města, které na mne zanechá určitý dojem.
Nádherné obrázky, odkud je ta první fotka? A ten druhý záběr - to je Glen Coe? Taky mám tenhle typ krajiny moc rád.
http://www.youtube.com/watch?v=v9VQ4HPB4Ao
Všechno je to z Británie (ve Skandinávii jsem ještě nebyl, takže fotky nemám). První fotka ze z Lake Districtu, někde poblíž Grasmere, druhá samozřejmě Glen Coe. Poslední záběr je pak pohled od Kirkby Stephen na hrabství Westmorland a Severní Penniny (možná tam bude i Cross Fell, ale jistý si nejsem).
Hele a co poncho (pončo), používáte ho někdo, jaké s ním máte zkušenosti?
Mi přijde, že by mohlo mít nejlépe vyřešené větrání.
Duje-li boční- či protivítr, máš co dělat, aby ses udržel na cestě ...
Hm, to mě nenapadlo, že by toho větrání mohl být nadbytek, jinak se mi to ale moc líbí, že člověku při šlapání fouká pod sukně :-)
... a přídá-li se ´vodorovný´ déšť ...
8-(
Vodorovný déšť většinou netrvá dlouho, ale pokud chce člověk na jistotu přežít celý den v dešti, asi by na absenci silnějšího větru neměl spoléhat, takže poncho asi ze svých úvah raději vypustím.
Edit: a nebo vozit poncho + celý komplet do deště a používat dle momentální povětrnostní situace.
Zkušenosti s pončem mám "obojetné": perfektní i na "hovno"... Záleží na konrétních podmínkách. Na hřebenovce Beskyd bylo pončo super, tempo pohodové, dokonce jsem pod ním uschl. Na silnici ve větru a dešti jsem to skoro proklínal (ale pořád asi lepší, jak nic).
Membránová bunda má menší odpor ve větru, ale to je asi jediná výhoda. Proti: cena min. trojnásobná, při jízdě na kole za deště neudýchá nic- jseš mokrej i zevnitř(ale v teplíčku). U kalhot je to jiné- nohy se tolik nepotí, tak tam to "udýchá". Jinak si nedovedu představit, jak može neco přes membránu proniknout ven, když je bunda za deště pokrytá téměř souvislou vrstvičkou vody. Mám odzkoušeno- stejnou službu splní igelit. pláštěnka (zkrácená) za mizivou cenu (proti bundě s membránou), teda zbytečně vyhozený prachy....
Princip ponča se mi totiž moc líbí, že se pod tím člověk nedusí, ale fakt je, že když je pak nejhůř, což je dost zásadní, zima, vichr a liják, může to být docela průšvih.
Asi bude nejlepší, když ho koupím a otestuju, zas tak drahé to není.
Jsem koukal, že membránový komplet vyjde přes tři tisíce, ten zkoušet nemusím, je to tutovka, že bude člověk v teple i kdyby mu někde zateklo.
Igelitová pláštěnka mi přijde příliš zranitelná, ale kdyby se na ni oblékla obyčejná větrovka, možná by to stačilo.
Ona i ta membránová bunda má své limity. Když jsem jel v naprosté průtrži dolů z Lysé, tak se ta voda prostě už protlačila. Pravda, není do goráč za deset tisíc, "jen" Enduro za 2,5. Od té doby vozím pro sichr jak bundu, tak "lehké" pončo (prostě pláštěnku). Asi to funguje, pokud jsem měl obé, tak mi na kole pořádně nepršelo... :-D
To věřím, ale osmičku bych za to prostě nedal. Nejsem ožralý milionář... :-))
Na "normální" déšť ta moje bunda stačí a v totální slotě buď přidám pončo anebo (lépe) se někde schovám (ideálně hospoda). Od toho si při "plánování" cykloakce dělám rezervy, nejedu podle minutovníku.
Stačí asi ta plášténka, nepochopil jsem tu "prodyšnost" stejně se zapařím.
O minutovník nejde, třeba vloni bych musel být v knajpě schovanej tejden.
Jasné, když chčije a chčije furt, tak se to schovávání v knajpě i docela prodraží. To už asi vyjde levněji i ten goráč za osmičku... :-DD
Prodyšnost docela funguje, jenže pokud je "zvenku" 100 % vlhkost, tak se asi docela těžko bude ta "vnitřní" vyvedená na povrch nějak moc odpařovat. Prodyšnost fachá v "běžném" dešti, za normálních teplot a hlavně při mírném, ale opravdu hodně mírném tempu. PAK je skutečně člověk suchý. Podařilo se mi to tuším zatím jen jednou, když jsem v dešti jel se synem...
Gore-Tex (a další membrány) je totiž prodyšný jen dokud neprší. Jakmile vrchní vrstva nasákne vodu, tak jde prodyšnost do háje, navíc uvnitř bundy začne vlivem chladu kondenzovat tělesná vlhkost a jsi na tom stejně, jako bys měl na sobě igelit.
Ale i tak je podle mě membránové oblečení super věc, hlavně do míst, kde se často střídá počasí, ale chce to vědět, jak to funguje a co se od toho dá očekávat.
Dík za vysvětlení.
V dešti to nepromoklo, ale potilo se, proti větru nebo chladu to fungovalo OK, ale nemám to s čím porovnávat.
....membrána je hlavně proti dešti a to teda žádný "super" vůbec není, ani "na pěšo" do kopce, natož na jízdu na kole- a proti větru a mžení je to dost drahý špás(myslím kvalitní membránu)...a to vím, jak funguje a co očekávat- určitě neudrží v suchu za deště na kole!!!
Není goráč jako goráč.
Prodyšnost/voděodolnost je založená na tom, že kapka vody v kapalném skupenství (voda zvenku) je podstatně větší než pory v membráně a naopak molekula vodní páry je podstatně menší.
Goretexové materiály jsou všelijaké, dvouvrstvé, třívrstvé dále upravované. Je potřeba si vybrat parametry podle toho, na co tu "goráčovou" bundu chci.
Ono je to ještě trochu složitější. Pěkné vysvětlení je třeba tady - http://www.rei.com/learn/expert-advice/rainwear...
Jo, jo, ono nejde jen o tu membránu. Jde taky o vodoodpudivost (DWR), aby v ta voda zvenku nenasákla do hadru, ale aby po něm stekla.
Na poměrně krátkou dobu, hodinu či dvě, tu odpudivost zajistí impregnace, voda dělá kuličky a odpadává beze škody.
Po delší době to prosákne hlouběji.
No a v tom je ten vtip. Zajistit, aby voda neprosakovala do materiálu, jakmile nasákne, je k ničemu.
Moje bunda mi zatím ještě nikdy nenasákla ani při dlouhotrvajících deštích. Kapičky zůstanou na povrchu, stečou dolu, oklepeš to a je to suché. To právě dělá ta nesvrchnější impregnační vrstva.
Taky mě ten drahej krám neproteče, ale je mokrej. Asi to jistí ta první vrstva, jak to čtu. Naimpregnované je to prostě suché zcela, tak ty dvě hodinky.
Asi budou ještě vymakanější hadry, mě se líbila taky ta nápadná barva, žloutou kouli snad na silnici nepřehlédnou
Co máš za bundu? Nechce se mi věřit tomu, že svrchní vrstva nikdy nenasákne. U nový bundy mi stačil půlhodinovej silnější déšť a bylo po DWR...
Bundu mám Tilak Raptor třívrtvý goretex pro shel, mám ji už nejmíň pět let, svrchní vrstva nenasákla ani při týdenním dešti. DWR obnovuju lehkým přejetím vlažné žehličky pokaždé, když se někam chystám.
Kalhoty mám od Bergans, ty fungují ještě lépe.
Jinak nenosím to jako bundu furt. Používám to skutečně pro dlouhotrvající deště kombinované s větrem a zimou. Že bych v tom třeba jezdila 20 minut do práce, to mě ani nenapadne, na to stačí obyč nepromokavka.Šetřím to jako oko v hlavě, nejsem zas až tak bohatá abych ty drahé hadry měnila ob rok. Musí to prostě vydržet.
Tak mi to nedalo, stejně ta bunda potřebovala vyprat.
Suchá cca 560g (na mé kuchyňské váze)
Komplet namočená, ze všech stran (i z vnitřní) v umyvadle se studenou vodou. Po vytažení vypadala mokře, nicméně voda z ní necrčela vůbec žádná. Tak jsem ji jen 2-3 krát pořádně vyklepala.
Výsledek 600g - mokrý zůstal sněhový pás, který jsem zapomněla odepnou a okraje rukávů a spodní okraj budny, kde je natažené zdrhovadlo.
Těch cca půl deci při totálním namočení z obou stran mi nepřišlo tak tragické:-))
Kalhoty dopadly po vyprání o poznání hůř. Ani jsem je navážila, voda z nich furt ještě odkapáva do vany:-))
Mám dotaz. To opravdu všichni na kole jezdíte v nepromokavých kalhotech? To bych se uvařila. I v celodenním dešti mám na nohou pertexové šusťáky.
Membránové užívám jen na pěší turistiku.
Na kole v nich jezdím opravdu jen vyjímečně ani ne tak kvůli nepropro, ale kvůli tomu, že na rozdíl od bundy mi v pohybu vadí, škrtí mě a hlavně, když si rozepnu boční větrání, které funguje dobře při pěší turistice, tak mi na kole vyčuhují kolena nebo stehna ven a tím pádem je to k ničemu.
Tak to potom jo. Já zatím vždy vystačila s kombinací pertex + vnější krátké cyklokalhoty, a to až k teplotám těsně nad nulu. Vydržím tak i v silném, déletrvajícím dešti. Jen už začínají protestovat moje kolena.
Při teplotách pod nulou přidávám podvlíkačky, ty ale jen v zimě. Za polární kruh v létě je nevozím.
Ale, jak píšu o něco výš. Já tyhle funkční věci používám opravdu pro extrémní případy, když vím, že nemám šanci třeba během dne nebo večer vyschnout a vysušit se, když prší vytrvale a vím, že spát se bude ve stanu několik dní.
Mnohem častěji je využiju v zimě při vícedenních běžkových přejezdech, kvůli tomu jsem to hlavně pořizovala.
Kdybych to měla využívat jenom v létě a jenom na kolo, tak to asi vůbec nekupuju.
Njn, už léta se mi daří vyhýbat celodenní jízdě v dešti, protože si můžu vybírat počasí. Ale pokud bych chtěl vyrazit v určitý termín, počasí si nevyberu. A čekat někde třeba dva dny až přestane pršet, to by mi vlezlo na mozek a do toho deště bych stejně vyrazil.
Si pamatuju, že jízda v dešti má svoje kouzlo, ta voda po těle nevadí, naopak prospívá, asi jako když si jdu na hoďku zaplavat do bazénu, pak se cítím o deset let mladší, ale nesmí být člověku kosa, to je pak zbytečný utrpení a mohl bych dostat rýmičku.
Rýmička mi až tak nevadí (přeci jenom, když člověk jezdí na kole celoročně, je trošku otužilý), problém u mne jsou klouby a zejména kyčle. Jak prochladnou, tak je to v... Bolí to jako čert a belhám se jak stareček (halt revma, artróza hovnóza)... :-/
Kyčle už taky občas cítím, zatím jen po tenise.
Na kole mě zatím nejvíc zlobí bolesti za krkem a mezi lopatkama, ramena, zápěstí, otlačený nehty na palcích u nohou, vnější šlacha na levém koleni, opruzený zadek a boláky na sedacích partiích. Jinak je to ještě celkem v poho :-)
....myslíš jako to ostatní vlasy a bradavky na prsou?:-))
Jedeš "ve stanu". Odpor vzduchu značný. Od kolen dolů mokneš. V kombinaci s návleky na boty minimálně do půli lýtek pro nízké rychlosti (= město) vynikající. Na Nordkapp bych s tím asi nejel. Ale já bych na Nordkapp nejel ani tak :-)
Já taky ne, asi je tam krásně, ale aby mi na cyklo-dovolené sněžilo, brrr, toho si užiju dost tady přes zimu.
Když jsem byl mladý junák, v drsných podmínkách jsem ožíval, měl jsem velké přebytky energie, nejraději bych býval jezdil polonahý i mimo sezónu.
Teď už mám raději teplo, klidně i přes třicet, protože jen v teple mne nic nebolí. (akorát za krkem)
Třeba pončo od Jurka:
http://www.jurek.cz/vyrobky/pl%C3%A1%C5%A1t%C4...
mi aerodynamicky nepřijde až tak tragické, při mé obvyklé cestovní rychlosti po rovině kolem 25km/h, kdybych se na tom kole krapet víc sbalil, by to možná šlo, na takový ten celodenní májový deštík, teplo, skoro bezvětří, by to mohlo být nesrovnatelně příjemnější, než skoro neprodyšný membránový komplet bunda-kalhoty, ten by byl zase ideální v kombinaci deště s chladem a silnějším větrem.
Tak ho zkus, stejně ho někde (jako já) někde zapomeneš. Ale už budeš vědět ...
Mám to druhý od Jurka (ne UL). Ten odpor vzduchu tam je ale i tak jedu raději v ponču než nepropro bundě. Chce to vykoušet. Asi bych ale volil nějakou jásavější barvu - jezdit za deště v tmavým ponču mi připadá zdraví škodlivý...
Jo, to mne taky napadlo, k čemu je dobrá cedrově zelená barva u cyklo pláštěnky, resp. proč nenabídnou i žlutou variantu.
To bych raději koupil sice těžší a levnější, ale hlavně žlutou.
Mám žluté (pončo), bývalo v cyklokrámech za cca 100 - 120 naší měny. To má ale plastové druky, brzo přestanou držet.
Pak žlutý bundo-kabát, něco jako mívala ČSA pláštěnky (tu mám taky).
No a pak z Německa cosi, jako má tamní Policie do deště.
Jakési žluté plastové pončo jsem taky kdysi koupil, ale nikdy nepoužil, ani nerozbalil, vozím ho v autě pro případ nouze.
Teoreticky váhám mezi pončem od Jurka a kompletem od "Dodeste.cz":
http://dodeste.cz/cyklo-komplet-profi-o2-3flow
Tutovka by bylo vozit obojí, to by pak, jak říká Jindra, 14dní ani nekáplo :-)
http://www.koloasport.cz/www-koloasport-cz...
tedy až na velikost je to ´to ono´ ...
To bude ta co ji vozím v autě, mám na ní cenovku 120.-Kč, velikost/size: 240 x 125cm
http://www.korus-eshop.cz/pracovni-odevy...
na takové dojíždění do práce na občasný dešť dobrá díky nízké ceně neřeším trvanlivost. :-)
Ovšem po přechodu na lehokolo jsem koupil tohle http://www.korus-eshop.cz/pracovni-odevy...
za ty prachy dobré, ve velkém dešti nepromokne zvenku. Ale docela spolehlivě si to zevnitř dokážu zapotit sám, tak že nepotřebuju aby mi pršelo zvenku. ;-) Výhoda je, že ve větru to neprofoukne, takže je to další vrstva proti prochladnutí. Ovšem po dojetí je první a nejdůležitější věc se rychle převlíct do suchého.
U toho obleku píší, že materiál je polyester.
Prosím tě, co si pod tím mám představit, je to silnější igelit, nějaká odolnější tkanina?
Némlich to samý, co máš na tom ponču ...
Tož to já raději podstatně odolnější materiál, při mý smůle bych po vykonání potřeby zůstal někde uprostřed lesa polonahej :-)
na tom ponchu to je igelit.
na tom oblečku to je taková tkanina pogumovaná ale je to tenké a není to nijak těžké.
Mám vyzkoušenou tu bundu goretexku s kapucou, nepromokavé kalhoty a návleky na boty, přes ně ty kalhoty. Dá se jet za vytrvalého deště, ale jak ti někdo psal, nějaké ty membrány nebo tak, to nefunguje, za chvilku je člověk mokrej od potu. Možná to plastové řešení by fungocalo stejně, jen o řád levněji.
Důležité, pro mě, je mít v suchu ty nohy. No a déšť prostě ignorovat.
Jo rukavice. Koupil jsem strašně drahé, nepromokavé - nepromokavé jsou maximálně 2 hodiny, pak má člověk na rukách mokré hadry, ale je v nich teplo, takže čas od času vyždímat a jede se dál.
nohy se nepotí, tak membrána funguje spolehlivě na kalhotách- pod pončo, plus sandále(ne na Nordkapu) a jsi v suchu...
Též mne nedávno zaujala Hraboshova zmínka o pouzdru na 8x AA baterie.
Celkem by to mohlo hodit napětí 12V a v kombinaci s nabíječkou do auta použít k několikanásobnému dobití mobilního telefonu.
(Pokud by telefon nebyl velký žrout - jen GSM, foto, sms).
Sice by člověk utratil o něco víc za tužkové baterie, ale odpadla by nutnost čekat někde u zásuvky až se telefon nabije, nebo platit nocování v kempu kvůli nabíjení.
S normálníma bateriema to moc nefunguje, mám to ozkoušeno, Je to technologie předdotykáčů a smartfounů. Vycucne je to jako prd.
Fungují kapacitní dobíjecí AA, ale ty jsou dražší, než nějakej ten akupack.
Slepá ulička. Kapacitní powerpack je zatím nejefektivnější řešení.
Ještě jeden technický dotaz - když jezdíte na kole s naloženými brašnami, vozíte na zádech i nějaký malý batoh? (třeba kvůli vaku na vodu nebo protože do řidítkové brašny se nevejde autoatlas)
A nemáte někdo tip, jak na Ortlieby přidělat PET lahve s vodou? Dával jsem je nahoru pod ty popruhy, jenže ve sjezdech v zatáčkách vypadávaly ven, a když si ještě pořídím Rack-Pack, tak budu popruhy potřebovat na spojení brašen dohromady.
Batoh (i velmi malý) je vždy ´vopruz´- dá se, ale ... Atlas nevozím, byl-li by třeba, tak do brašen. Mapky z infocenter na denní ´porci´ stačí.
Do košíků v rámu (na krosu) dávám 2 kusy 1,5 l PETky. Vypadávají jen při pádu kola.
Jezdim s nakladnim cyklovozikek a na zadech mam maly 20 litrovy batuzek. V nem mam 3 litrovy camelbag s teplym cajem a doklady, nic vic. Nijak me to neobtezuje, prakticky ho ani necitim. Navykla jsem si prubezne za jizdy popijet caj. Na Sever si na canelbeg davam zateplovaci navlek, aby mi caj vydrzel dele teply.
Ortlieb dělá přídavné boční kapsy na petky. Ptej se třeba v Azubu. Batůžek na záda nemusím, těma se opírám.
:-)
petky s vodou dávám na nosič pod rackpack. Z počátku jsem to ještě sichroval gumicukem omotaným okolo hrdla petky. Batoh na záda nevozím od doby, kdy mi při výjezdu z lesa zboku fouklo tak šikově, že jsem pochopil, že jestli si nechci šibnout plotýnky tak nesmím vozit batoh na zádech, když jedu na kole.
Netušíte někdo, kde by šly najít ceny potravin v Norsku a Švédsku? Našel jsem akorát http://www.numbeo.com/cost-of-living/country... ale je tam jen pár základních věcí a moc dobře si z toho nedovedu spočítat, kolik NOK tam budu potřebovat na den na přežití.
http://norge.cz/norsko/ceny-mena/345-ceny...
https://sweden.se/p1/
Koukám, že ceny mají hodně podobné jako my, jenom to násobení nám tam krapet falíruje :-)
Super, díky. Že mě nenapadlo googlit v češtině...
A náhodou, kolik stojí ryby v konzervách, kuskus a müssli nebo vločky, někdo nevíte? :-)
http://gavle.matvaran.se/i_lista.asp?k=122
http://gavle.matvaran.se/i_lista.asp?sokord...
http://gavle.matvaran.se/i_lista.asp?sokord=m...
http://gavle.matvaran.se/i_lista.asp?sokord...
Díky! Sice Švédsko, ale v Norsku to bude předpokládám podobné...
Tak jsme našel i Norský online obchod. Ale neumím posoudit, jak moc je levný nebo drahý proti průměru.
http://www.dagligvarerdirekte.no/ready-food...
http://www.dagligvarerdirekte.no/catalogsearch...
Švédsko třeba http://gavle.matvaran.se/ , proklikej si horizontální rozbalovací menu, jen si asi budeš muset poradit se švédštinou, ale to s eti stejně bude na cestě hodit. :)
Je to sice pro nakupování přes net, ale ceny celkem odpovídají těm ve fyzickém obchdě.
Tu je pár odkazů:
http://www.zapmeta.cz/ws?q=ceny%20ve%20%C5%A1v...